Dead Rising 4: Frank's Big Package (PS4)
75 100 1

Review Dead Rising 4: Frank's Big Package (PS4)

Met Dead Rising 4 Frank’s Big Package komt er weer een einde aan een exclusive voor de Xbox One. Een jaar na de release op de Xbox One is er nu een versie van het spel dat de basisgame en alle eerder uitgebrachte DLC samenvoegt. Maar is de game een jaar later wel de moeite waard? Je leest het hier.

In veel opzichten is Dead Rising 4 Frank’s Big Package nog dezelfde game als de versie die ik vorig jaar reviewde. Het spel is nog steeds leuk om te spelen door de toegankelijke gameplay en bizarre humor, maar hetzelfde geldt ook voor de minpunten zoals het uitblijven van een co-op-mode en de weinige vernieuwingen die de serie doorvoert. De mechsuits zijn nog steeds zwaar overpowered en een jaar later zien de locaties er niet beter uit.

Je hebt er je handen vol aan
De grote vraag is natuurlijk: moet je deze game als nieuwkomer nog wel kopen nadat deel drie niet eens op de PlayStation is verschenen? Het antwoord op die vraag is vooral afhankelijk van de vraag of je de eerdere delen in de serie gespeeld hebt, of je ervan houdt om in een grote speeltuin los te gaan op zombies en of je geen probleem hebt met het onschadelijk maken van duizenden zombies.

Voor mensen die de serie al een paar jaren niet gespeeld hebben is het goed om te weten dat er weinig veranderd is. Frank West is nog steeds bezig met het maken van foto’s, werkt af en toe als docent en teert nog een beetje op zijn reputatie als oorlogsverslaggever.

Totdat Frank door een van zijn leerlingen, genaamd Vic, opnieuw geconfronteerd wordt met complotten, schimmige leger-eenheden en psychopaten die het winkelcentrum van Willamette onveilig maken. Voor je het weet zit je tot je ellebogen in ledematen, ingewanden en ontplofte zombies. Net als in de vorige delen kun je gebruikmaken van je camera om bepaalde bonuspunten te verdienen. Toch is deze Big Package editie vooral gericht op de content die er na de release van de bare-bones versie van het spel allemaal is verschenen.

Heldendaden worden beloond
Naast de reguliere campaign kun je namelijk de extra modus Frank Rising doorlopen. Deze campaign pakt het verhaal meteen na het slot van de Story Mode op en herintroduceert gameplay-elementen die fans van de serie maar al te goed kennen. De timer en de bijbehorende tijdsdruk is opeens weer terug en je zult je best moeten doen om Frank lang genoeg in ‘leven’ te houden om het verhaal te voltooien. Een van de leukste DLC vind ik persoonlijk Super Ultra Dead Rising 4 Mini Golf, waarbij je een eigen versie van midgetgolf kunt spelen. Maar al deze stukjes DLC waren afgelopen jaar al eerder op de Xbox One verschenen. Wat nieuw is in deze editie zijn onder andere kostuums gebaseerd op meerdere Streetfighter personages zoals M. Bison, Ryu en Zangief. Daarnaast is er de toevoeging van de modus Capcom’s Heroes.

In deze modus zul je kostuums kunnen vrijspelen die allemaal hun eigen speciale aanvallen hebben. Denk daarbij aan personages zoals Megaman X, Sissel uit Ghost Trick en Dante uit Devil May Cry. In deze modus zal je vele hordes aan zombies moeten verslaan en kun je extra kostuums vrijspelen. Een van de leukste kostuums vond ik de originele Frank West uit het eerste deel van de serie. Al met al zijn deze extra’s vermakelijk te noemen en zorgen ze ervoor dat de hoeveelheid content van het origineel mooi aangevuld wordt. Het was tenslotte zo dat het origineel qua content behoorlijk karig en eentonig qua gameplay was. Door de Capcom Heroes modus en de Frank Rising story content, als ook een flink aantal extra wapens, bevat het spel meer dan genoeg content om jezelf vele uren mee te vermaken.

Dead Rising 4 Frank’s Big Package is in veel opzichten het pakket geworden dat het origineel had moeten zijn. Het is jammer dat er ook ditmaal geen coöperatieve modus, zoals in deel 2 en 3, geïntroduceerd is, maar het lijkt erop alsof Capcom de Dead Rising serie zo laagdrempelig mogelijk wil maken voor spelers. Omdat het spel geen multiplayer en online mogelijkheden heeft, is het vooral zaak dat de hoeveelheid content toereikend is voor mensen die solo spelen. Grafisch is Dead Rising 4 een gemiddeld spel dat nergens echt in uitblinkt. Het kersthema van het spel en het verhaal past prima bij deze tijd van het jaar en alles bij elkaar is Frank’s Big Package een leuke verzameling van het spel plus de DLC die het afgelopen jaar op de Xbox One is verschenen.

Oordeel Dead Rising 4: Frank's Big Package (PS4)

• Originality 65

Aantal keer bekeken: 5326