Deus Ex: Mankind Divided Day One Edition (PS4)
86 100 1

Review Deus Ex: Mankind Divided Day One Edition (PS4)

Het is een gewone dinsdagochtend. In de bus kijkt iedereen me wat vreemd aan. Wellicht komt het door mijn lange regenjas en zonnebril … Ik ben op weg naar mijn werk. Gedekt door het hoge struikgewas bereik ik de achterkant van het gebouw, waar een ventilatierooster blijkt te zitten. Natuurlijk. Met behulp van een toevallig aanwezige container en mijn persoonlijke Multitool, mijn Zwitsers zakmes, open ik het rooster. Het is bedompt in het ventilatiekanaal. Ter hoogte van het rookhok kan ik ternauwernood een hevige hoestbui onderdrukken, maar ik weet nu wel dat ik bijna bij het kantoor van mijn baas ben. Door het rooster zie ik dat hij net gaat roken en zijn mobiel heeft laten liggen. Snel bekijk ik zijn laatste WhatsApp berichten … hij heeft zijn vrouw geïnformeerd over de zoveelste idiote wachtwoordwijziging. Het is nu Kl!ksp@@n#123. Snel log ik in en geef mezelf die welverdiende promotie … missie geslaagd! Welkom in de wereld van Deus Ex.

Mechanische apartheid

Het is twee jaar na het grote incident waarbij ‘augmented’, mensen met mechanische onderdelen, wereldwijd op hol sloegen. De ramp heeft vele levens gekost en sindsdien is er een enorm wantrouwen ontstaan tegenover augmented. De bloeiende business van de augment-ontwikkelaars is ineengestort en augmented kunnen met moeite de anti-afstotingsmedicijnen bij elkaar sprokkelen die ze zo hard nodig hebben.

Praag, twee jaar eerder nog een van de meest vooruitstrevende steden qua augmented populatie, is intussen veranderd in een gesegregeerde stad waar augmented door de politie worden onderdrukt, in sloppenwijken wonen en niet bij de ‘regulars’ in dezelfde metrocoupé mogen zitten. Juist in deze stad kruip je wederom in de huid van Adam Jensen, inmiddels werkzaam als geheim agent voor de lokale branche van Interpol. Maar Jensen zou Jensen niet zijn als hij er geen eigen agenda op na zou houden. Ondertussen werkt hij namelijk ook voor het Juggernaut Collective. Een ‘hacktivist’ groep die strijdt tegen corruptie. Een handige combinatie qua informatievoorziening, maar ook een combinatie die Jensen’s loyaliteit danig op de proef stelt.

De openingsmissie speelt zich af in Dubai, dat in 2027 geheel verwoest is door op hol geslagen augmented bouwvakkers

Bekende structuur
Na een introductiemissie die je de basics bijbrengt en een terroristische aanslag die het verhaal op scherp zet, word je wakker in Jensen’s appartement. Stukje bij beetje vind je uit wat er aan de hand is en wat er de afgelopen twee jaar, de tijd tussen Deus Ex: Human Revolution (DE:HR) en Deus Ex: Mankind Divided (DE:MD), zo ongeveer is gebeurd. Terwijl het qua verhaal even duurt voor je de slag te pakken hebt, hebben Deus Ex veteranen de gameplay binnen twee gehackte computers weer in de vingers.

Net als zijn voorganger kent DE:MD een hub waarin Jensen vrij voor hacker, insluiper of detective kan spelen. Natuurlijk zijn er weer diverse handelaars en bovendien bevindt zich hier ook het gros van de story en side quests. Hier zullen de Deus Ex spelers hun ware gezicht laten zien: volg je braaf de missies of open je direct ieder raam, ventilatiepaneel en kluisdeur om Praag tot in de kleinste hoekjes en gaatjes te verkennen? Voor allebei valt wel iets te zeggen, al heb ik zelf gemerkt dat Praag erg compact is opgezet, waarbij je door de missies te volgen op den duur bijna overal wel bent geweest. Vooral de optionele missies geven Praag de nodige diepgang en vertellen je soms meer over het verhaal en de wereld zoals die in 2029 is dan de story quests.

Kleinschalig
Tot nu toe klinkt het voor spelers van DE:HR waarschijnlijk redelijk bekend in de oren. DE:MD probeert dan ook geenszins het wiel opnieuw uit te vinden, maar bouwt vooral voort op zijn voorganger. Natuurlijk met verbeterde beelden, zoals we die van de huidige generatie consoles mogen verwachten (al blijven de animaties soms wat achter), maar ook met nieuwe augments en kleine verbeteringen in de gameplay. Praag voelt ook als een flinke vooruitgang op Detroit en krijgt vooral door de overal aanwezige propaganda, politie en onderdrukte augmented een grimmige eigen sfeer, die soms doet denken aan City 17 uit Half-Life 2.

Politieagenten in Praag vinden het heerlijk om je op iedere straathoek om papieren te vragen

Het probleem is echter wel dat Praag de enige hub is die je mag verkennen. Dan raak je er toch al vrij snel wat op uitgekeken, hoe goed deze ook ontworpen is. Het geeft de game een kleinschalig gevoel. Het gebrek aan echt grote infiltratiemissies draagt hier verder aan bij. De grote missies die er zijn, zijn heel erg goed ontworpen en bieden grote vrijheid in de manier waarop je ze benadert. Maar vaak zijn ze ook vrij kort en voelen, vooral naarmate de game vordert, niet aan als volledig gerealiseerde missies. Gelukkig kunnen we er wel zelf voor zorgen dat de content die er is, zo goed mogelijk tot zijn recht komt.

Maak je eigen moeilijkheidsgraad
Hoewel DE:MD diverse moeilijkheidsgraden kent, kun je die het beste zelf maken! Gewoon door in het optiemenu wat dingen uit te zetten, zoals de kaart die je precies toont waar je bent of de missiemarker waar je braaf achteraan kunt lopen. De eerste paar uur liep ik blind achter mijn markertje aan: “Ik moet er snel doorheen, moet een goed beeld krijgen voor de recensie!” Maar al snel merkte ik dat die manier van spelen de game geen eer aan doet.

Zonder die handigheidjes word je gedwongen écht te luisteren naar wat de personages zeggen en moet je écht om je heen kijken naar wat er zich in Praag afspeelt, wat er te vinden is en wat voor verhalen er worden verteld door de omgeving (en dat gebeurt een heel stuk beter dan met alle dramatisch geplaatste skeletten in Fallout 4). Dan zie je dat er meer diepgang in de game zit dan je in eerste instantie misschien denkt en hoe goed ervoor is gezorgd dat je alles ook zonder markers kan vinden.

Ook in Mankind Divided moet Jensen zich langs de nodige laserstralen navigeren

Futuristische trukendoos

Adam Jensen heeft een overvloed aan hulpmiddelen tot zijn beschikking om de spreekwoordelijke klus te klaren. Naast de meeste augments uit Human Revolution heeft hij een aantal nieuwe hebbedingetjes geïmplanteerd gekregen. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen, dat deze niet zo heel veel toevoegen. Maximaliseer je hacking skills en je kan sowieso altijd en overal uit de voeten. Eigenlijk heb ik ook alleen de toegevoegde remote hack ability veel gebruikt, waarmee je van een afstand allerlei elektronica naar je hand kunt zetten. De rest van de nieuwe augments heb je eigenlijk niet nodig als je een beetje handig gebruik maakt van de wapens en gadgets die tot je beschikking staan.

Hierbij kom ik op nog een teer punt: er staan maar bar weinig wapens tot je beschikking. Hoewel deze zijn aan te passen met de bekende accessoires (laser targeting, silencer) en munitie (gewoon, armor piercing en EMP), raak je er al vrij snel op uitgekeken. Ook hier had de game dus wel wat extra’s kunnen gebruiken. Bovendien klinken de wapens allemaal erg soft. De gadgets zijn nog bekend van DE:HR, dus ook hier zien we eigenlijk geen vooruitgang. En hoewel de gunplay in DE:MD erg goed in elkaar zit, merk je toch dat de game vooral met stealth in het achterhoofd is gemaakt.

DLC en extra content
Naast de verhaalmodus, kent DE:MD een Breach modus. Een soort minigame waarin je in virtual reality systemen hackt. Deze zijn vergelijkbaar met de VR-missies van MGS. Best grappig voor de afwisseling, maar geen echt belangrijke toevoeging. In de deze modus kun je ook de nodige extra’s kopen met echt geld. Net als in de verhaalmodus trouwens, waar je in-game credits en Praxis Points (om je augments mee te upgraden) kunt kopen. Dit is echter helemaal niet nodig, aangezien je genoeg Praxis Points tot je beschikking krijgt in de game zelf. Bovendien wordt er in de game nooit op aan gedrongen om iets te kopen. Heb je daar een hekel aan, dan hoef je je dus geen zorgen te maken. Ik ben wel benieuwd of er nog substantiële verhaal-DLC komt. Gezien het einde van de game zou dit best het geval kunnen zijn, of het volgende deel in de Deus Ex reeks komt sneller dan we denken.

Meestal kom je met een goed gesprek verder dan met grof geweld

Opinion Divided?
Hoewel je kan zeggen dat DE:MD geen echte vernieuwingen doorvoert en misschien zelfs kleinschaliger aanvoelt dan zijn voorganger, kan ik niet anders dan DE:MD het voordeel van de twijfel gunnen. De content die er is, is over het algemeen van erg hoge kwaliteit en als je wil, kun je zo een dikke veertig uur zoet zijn in Praag met zijn beklemmende atmosfeer en side quests. Het blijft bijzonder dat je een grote game als deze kan uitspelen zonder ook maar één keer je wapen te trekken of iemand om te leggen. Deus Ex beloont dan ook vooral de speler die rustig alles in zich opneemt, met verbanden die je anders zou missen, indrukken die je opdoet over een maatschappij waarin een grote groep mensen wordt benadeeld en niet te vergeten: mooie gameplay.

Deze review is geschreven door Chris van Breda.

Oordeel Deus Ex: Mankind Divided Day One Edition (PS4)

• Eindcijfer 86