EA Sports WRC (PS5)
80 100 1

Review EA Sports WRC (PS5)

Bijna een decennium lang lagen de rechten van de World Rally Championship bij de ontwikkelaars van Kylotonn. Deze produceerden een reeks zeer degelijke rally-games, waarbij het wel telkens merkbaar was dat er met een beperkt budget gewerkt werd. De DiRT Rally-spellen spraken meer tot de verbeelding, met hogere productiewaarden en een levendiger gevoel. Ontwikkelaar Codemasters beschikte echter nooit over de officiële licentie. Tot nu. Met EA Sports WRC begint een nieuw tijdperk waarin Codemasters – onder de hoede van EA Sports – verantwoordelijk is voor de officiële WRC-games.

Nieuwe motor
Spelers van het uit 2019 stammende DiRT Rally 2.0 komen met EA Sports WRC een bekend gezicht tegen. Dat verraste mij enigszins, aangezien Codemasters met deze game overgestapt is van hun eigen EGO Engine naar Unreal Engine. Vooruit, DiRT Rally 2.0 was de knapste rally racer op de markt, maar echt grote stappen zijn hier op visueel gebied niet gemaakt. Dat is niet zozeer een kritiek op WRC als wel een groot compliment voor DiRT Rally 2.0. Deze nieuwste telg ziet er wederom spectaculair uit als je eenmaal plaatsneemt op de racestoel. Omgevingen zijn wat gedetailleerder dan voorheen en de belichting is natuurlijker. Dat laatste komt goed tot uiting tijdens bijvoorbeeld nachtrally’s. Ik ben vooral onder de indruk van de modellen van de auto’s zelf. Deze zijn een stuk levensechter en minder ‘plat’ dan in bijvoorbeeld WRC 10.

Vooralsnog is er wel een aantal kleine slordigheden. Zo zorgt het effect dat wordt gebruikt bij vallende sneeuw voor rare golfjes op het beeld die de ervaring te veel verstoren. Ook wil de camera nog weleens stotteren buiten races om.

In the driver’s seat
Ook wat betreft de bulk van de singleplayer-ervaring sluit WRC goed aan bij wat voorheen kwam. Net als in de spellen van Kylotonn is er een veilige, maar uitgebreide Career-modus. Hierin kies je eerst op welk niveau jouw carrière zal beginnen: Junior, WRC-2 of WRC. Dit bepaalt de klasse van wagens waarin wordt gereden. Als het even geleden is dat je met 150 km/u door nauwe bergpassages scheurde, is het aan te raden om niet meteen met de zelfmoordmachines van de WRC-klasse te starten. In de Career ben je verantwoordelijk voor je eigen team en probeer je een zelf uitgekozen Benefactor – een geldschieter – tevreden te houden door bepaalde doelstellingen te halen. Dankzij dit aspect hebben acties tijdens de rally stages ook daadwerkelijk gevolgen voor de rest van het seizoen. Je Benefactor zal bijvoorbeeld niet blij zijn als je een wagen helemaal in de prak rijdt en daardoor zwaar over het Repairs-budget schiet. Hierdoor zal de relatie uiteindelijk kunnen verslechteren, waardoor je geen groter budget krijgt om misschien meer en duurdere wagens aan de garage toe te voegen of getalenteerde ingenieurs aan te nemen. Dit RPG-aspect geeft een boeiende reden om door alle verschillende configuraties van de achttien locaties te scheuren.

Uiteraard kun je ook gewoon een zo goed mogelijke tijd neerzetten in de Time Trials, maar de Moments en Rally School onderscheiden zich wat meer. Moments is leuk voor de echte rally-fans; hier kunnen iconische momenten uit de geschiedenis van de sport worden herbeleefd. Hierbij wordt de speler uitgedaagd om een gouden, zilveren of bronzen tijd neer te zetten. Met de XP die daarmee binnenstroomt worden cosmetische opties vrijgespeeld op een soort season pass. Doordat Codemasters deze Moments af en toe uitbreidt, geeft het een reden om terug te keren naar het spel.

De Rally School is een ideale manier om de sport onder de knie te krijgen. In deze vrij uitgebreide modus, bestaande uit twaalf lessen, kun je wennen aan alles; van de hoeveelheid grip tot aan het interpreteren van de aanwijzingen van de co-coureur. Elke les kan worden ondernomen op drie verschillende terreinsoorten: asfalt, gravel en sneeuw. Na het doorlopen van al deze lessen (feitelijk dus 36) ben je echt klaar voor de rest van de game.

Natuurgetrouw?
Een van de zaken waar veel raceliefhebbers vaak benieuwd naar zijn is de authenticiteit van het rijgevoel. Hoewel dat bij straatauto’s in bijvoorbeeld Forza al moeilijk genoeg is om te beoordelen, kan ik in het geval van deze modder- en sneeuwracer volmondig zeggen: weet ik veel. Persoonlijk rijd ik nooit met een opgevoerde Subaru door de besneeuwde bossen van Zweden. Ik vermoed dat de meeste gamers in een vergelijkbare situatie zitten. Wel kan ik zeggen dat het rijden door met name gravel en sneeuw goed en spannend aanvoelt. Er wordt gebruikgemaakt van de haptische feedback en resistente triggers van de DualSense. Vooral in de bochten merk je aan de triggers goed hoeveel tractie de wagen heeft. Dat is niet alleen tof, het helpt ook om de controle over het stuur niet te verliezen. De haptische feedback daarentegen stelt een beetje teleur. Deze is niet zo informatief als in bijvoorbeeld Gran Turismo 7 en voelt wat gedempt aan.

Wie graag iets meer feedback krijgt via de controller zal moeten grijpen naar een stuurtje. Na wat rommelen met de instellingen was ik aangenaam verrast door het rijgevoel met de Thrustmaster T300RS. Het is goed te merken op wat voor ondergrond je rijdt en wanneer je op het punt van oversturen staat. Het is echt zweten geblazen als je op deze manier met 150 km/u naar beneden knalt in de ijzige bergen van Monte Carlo. Voor mij is deze heerlijke chaos dé reden om naar een rally racer te grijpen.

Op het gebied van geluid toont WRC zich ook sterk. In de WRC­-reeks van Kylotonn klonken motoren soms vrij kalmpjes, maar dat is hier niet het geval. Bovendien heeft elke wagen duidelijk zijn eigen audioprofiel. Er zit nogal wat verschil tussen met een oude Dacia de heuvel op brommen of een Group B-auto uit de bomen proberen te houden. Ik krijg vooral geen genoeg van het geluid van de moderne turbomotoren. Als de turbo geactiveerd wordt, hoor je de auto haast opstijgen.

Met EA Sports WRC laat Codemasters zien dat de WRC-licentie bij hen in goede handen is. De audiovisuele presentatie brengt de chaotische spanning van de rallysport overtuigend over en ook de besturing is prima, zowel op de controller als met een stuur. De Career-modus en de singleplayer-ervaring als geheel spelen het een beetje veilig, maar zijn toch goed te genieten. De combinatie van deze degelijke kwaliteit plus een verwelkomende Rally School, maakt van de nieuwste WRC een ideale instapgame voor raceliefhebbers die eens wat anders willen doen dan rondjes rijden op een circuit.

David Doorakkers (DavidNL)

Aspirant taal- en letterkundige. Sinds de jaren negentig grootgebruiker van boeken, stripboeken, films, series en uiteraard ook games. Heeft een zwak voor de betere verhalende spellen, alhoewel hij ook te porren is voor een goede racer of fighter.

Aantal keer bekeken: 3003

Laagste 3 prijzen voor EA Sports WRC (PS5)

39.95 3