Epic Mickey (Wii)
72 100 1

Review Epic Mickey (Wii)

Disney wist mij als klein kind al te betoveren met films als The Lion King en Aladdin. Nu ben ik een aantal jaartjes ouder en nog steeds kan ik met volle teugen genieten van de magie van Disney. En toen Epic Mickey te reviewen was stuurde ik snel mijn drie katten eropuit om die muis zo snel mogelijk mijn huis in te krijgen. Want net als vele anderen keek ook ik uit naar het avontuur van Mickey op de Wii. Het was immers zelfs bekroond tot game van de E3, dus dit moest wel een top game voor de Wii worden!

Een goed begin is het halve werk….
Epic Mickey begint meteen goed met een heerlijk sfeervol filmpje, waarin je ziet hoe Mickey, nieuwsgierig als hij is, per ongeluk een duister wezen creëert met een magische kwast. Mickey denkt het wezen met vernis uitgewist te hebben, maar na alle succesvolle tekenfilmjaren komt het kwaad terug en ontvoert het de sympathieke muis. Je beland in Wasteland, een wereld waar je veel vergeten cartoon figuren tegen zult komen. Wasteland werd jarenland vredig gehouden door de inspanningen van het konijn Oswald, dat ooit de ster van Disney was. Maar bij het uitwissen van het monster heeft Mickey ook delen van Wasteland zelf uitgewist. Het is aan jou om te bepalen wat je met de beschadigde wereld wilt doen. Ga je hem herstellen, of kies je de duistere kant en vernietig je Wasteland nog meer.

Het verhaal van Epic Mickey is in een heerlijk Disney sfeertje gegoten, waarbij je allerlei bekende figuren zult tegenkomen. Vaak krijg je van hen een quest mee, die je later kunt voltooien. De wereld van Wasteland bestaat uit 3D werelden, waarbij je met je magische kwast de omgevingen kunt beïnvloeden. Zo kun je uitgewiste delen weer tevoorschijn halen door ze met verf te bespuiten maar ook obstakels verwijderen door vernis te gebruiken. Bovendien gebruik je je verfkwast om vijanden te verslaan. Ook hier heb je de keuze, met verf verander je ze ten goede, maar met vernis laat je ze verdwijnen. Tussen de 3D werelden in reis je door oude cartoons van Mickey Mouse, die je in 2D doorloopt. Je hoeft hier alleen maar te lopen en te springen, maar de cartoons zijn heerlijk herkenbaar en worden ondersteund door de typische ouderwetse tekenfilmmuziek. Daarom zijn deze elementen af en toe een welkome onderbreking van de 3D werelden. Want ondanks de heerlijke sfeer van de game zijn er juist op het gebied van de gameplay wat steekjes laten vallen.

Mispoes Mickey Muis!
Het eerste dat in negatieve zin opvalt bij het spelen van Epic Mickey is de positie van de camera, die af en toe voor grote ergernissen kan zorgen. Soms is het bijna onmogelijk om te zien hoe je naar een platform moet springen, omdat het camerapunt verkeerd gekozen is. Dit is meestal aan te passen door middel van de vierpuntstoets op de Wii-mote, maar dit zou toch echt automatisch moeten gebeuren.  Ook gaat de game te snel als een herhalingsoefening voelen, vooral op het gebied van de vijanden en opdrachten. Het beschieten van vijanden met verf of vernis wordt echter al zo snel saai, dat je ze liever links laat liggen en het welbekende hazenpad of in Mickey’s  geval muizenpad kiest. Ook de opdrachten, die je moet voltooien om verder in de game te komen, lijken vaak op elkaar. Vaak is het de bedoeling om een gebroken voorwerp te herstellen door middel van je verfkwast. De eerste keren voelen deze puzzels nog fris en uitdagend genoeg, maar op den duur komen soortgelijke puzzels minder goed uit de verf(kwast).

Fans(tastisch)
Epic Mickey zal je zeker een uur of twaalf kosten om uit te spelen waarbij de prima sfeer en het verhaal worden afgewisseld met momenten van frustratie. Voor de gewone gamer zullen deze frustratiepunten wellicht te zwaar wegen om het positieve gevoel vast te houden. Ben je echter net als ik een echte Disney-fan, dan valt er nog zoveel te genieten dat deze zaken een stuk minder storend aanvoelen. Bovendien valt er een berg extra materiaal te verzamelen, dat her en der in de game verstopt zit. Het goede verhaal en de klassieke Disney-stijl maken Epic Mickey voor de echte fan tot een feest van herkenning, waarin je onder andere door de wereld van Peter Pan en Tron zult reizen.

Epic Mickey is zo’n game waarbij het eindresultaat de torenhoge verwachtingen niet waar kon maken. En dat is voor velen een teleurstellende conclusie. Dat neemt niet weg, dat het zeker een behoorlijke game is geworden, waarbij de sfeer en het verhaal er duidelijk bovenuit springen. Speel je een game juist voor het verhaal en de sfeer, dan ben je bij Epic Mickey aan het juiste adres. Ben je echter meer van de uitdagende games, dan ben ik bang dat de gameplay te veel irritaties en te weinig uitdagingen biedt om je game hart sneller te doen kloppen. Misschien dat Epic Mickey te veel last heeft gehad van de hoge verwachtingen, want in het rijtje epic games zal Mickey helaas dit maal niet belanden.

Deze review is geschreven door Frido

Oordeel Epic Mickey (Wii)

• Gameplay 65