Fae Farm (Switch)
70 100 1

Review Fae Farm (Switch)

Fans van cozy games hoeven zich in 2023 niet te vervelen. De ene na de andere boerderijsimulator of relaxgame schiet als paddenstoelen de grond uit, maar eentje sprong er qua verwachtingen ver bovenuit: Fae Farm. Wij hebben hem voor je gespeeld.

Aangespoeld in Azoria
Op het eerste gezicht lijkt Fae Farm op veel andere farming sims die ook op Budgetgaming regelmatig de revue passeren. Na aangespoeld te zijn in een mysterieus dorpje krijg je een afgeragde boerderij toegewezen die je op mag knappen en waar je vervolgens naar hartenlust bloemkolen mag telen. Wanneer je daar genoeg geld mee hebt verdiend, breid je uit naar kippen voor eieren en schapen voor de wol. Zo ga je maar door tot je de grootste boerderij hebt uit de buurt en je bloemkoolman of -vrouw je officieus kroont tot bloemkoolkoning. Wat dat betreft doet de game weinig wat een Story of Seasons of Stardew Valley niet doet.

Gelukkig weet Fae Farm zich op meerdere manieren te onderscheiden van de bekende boerderijtitels. Allereerst natuurlijk het fae gedeelte uit de titel. Het spel speelt zich af in Azoria: een mysterieuze en vooral fantasierijke wereld vol feeën en andere magische wezens. Hierover later meer. Het dorpje waarin je boerderij zich bevindt barst van de charmante personages, winkeltjes, een haven om in te vissen en een grot waarin je op avontuur kunt gaan. Deze spelwereld lijkt van zichzelf al vrij groot voor een farming sim, maar spelenderwijs kom je ook nog in een ware feeënwereld terecht met daarin andere planten, dieren, winkeltjes, et cetera. Daarnaast is de mensenwereld ook nog meermaals uit te breiden met nieuwe gebieden waar je weer een boerderij kunt opzetten om unieke gewassen te verbouwen.

Graven in grotten
Het verkopen van zelf gekweekte groenten en fruit is slechts een van de manieren om geld te verdienen. Zo hebben dorpsbewoners regelmatig verzoekjes en hele specifieke job quests die je kunt voltooien voor beloningen. De verschillende grotten die Fae Farm kent bieden allemaal een flink aantal verdiepingen waar je met je pikhouweel los kunt gaan op stenen. Hoe dieper je in de grot geraakt, hoe zeldzamer de soorten steen die je loshakt. Het gevaar ligt echter op de loer, want deze grotten zijn bezaaid met creatieve vijanden die je het leven zuur proberen te maken. Het is dus van groot belang om genoeg toverdrankjes mee te brengen om je leven, stamina of magie mee aan te vullen.

Hier komt het volgende punt aan bod waar Fae Farm zich onderscheidt. Het spel barst namelijk van de quality of life-verbeteringen. Zo hoef je bij het verbouwen van gewassen niet handmatig te wisselen tussen gereedschappen. Heeft een gewas water nodig? Dan wordt automatisch de gieter geselecteerd. Sta je op een lege plek, dan opent de game automatisch je zak met zaden om te planten, en ga zo maar door. De springknop – en later de double jump – maakt het mogelijk om je als een speer door de wereld te begeven en bepaalde plekjes te bereiken waar vaak weer wat leuks verborgen ligt. Ga je graag in de grotten op zoek naar zeldzame stenen, maar wil je niet vechten? Brouw dan een onzichtbaarheidsdrankje. Wanneer de klok twaalf uur slaat word je automatisch naar je bed geteleporteerd zonder consequenties, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Fae Farm doet er alles aan om de speelervaring zo relaxed mogelijk te houden en de speler zo weinig mogelijk frustraties op te leveren. En dat is zeker gelukt, want Fae Farm voelt bijna als een sprookje om te spelen.

Aan de hoge kant
Toch kent het spel ook een aantal minpuntjes. Zo is het schrijfwerk redelijk ondermaats. Veel personages hebben slechts een handvol dingen om te zeggen voordat ze in herhaling vallen en de paar evenementen en dates met je favoriete dorpsgenoot zijn allemaal vrij karig. In een rijk gevulde wereld met zo’n eigen visuele smoel is het toch jammer dat het spel hier zo achterloopt. Ook mogen we de prijs van de game niet vergeten. Op de PC heb je de optie om de game te kopen voor een kleine €40. Wat een schappelijke prijs is voor de hoeveelheid content en de kwaliteit die je voorgeschoteld krijgt. Voor €60 is er een Deluxe editie beschikbaar waar de komende maanden nog tweemaal een groot uitbreidingspakket aan toegevoegd wordt met nieuwe locaties, personages, gewassen, et cetera. So far, so good. Op de Nintendo Switch is er echter enkel een €60 optie. Hier zitten de twee uitbreidingspakketten gelukkig bij inbegrepen, maar de 50% prijsverhoging tegenover de goedkoopste optie op de PC zorgt er wel voor dat je zeker moet zijn dat je Fae Farm leuk gaat vinden om de aanschaf te overwegen. Het is een aparte keuze die wij niet helemaal begrijpen, omdat ontwikkelaar Phoenix Labs hiermee de aanschafdrempel flink verhoogt op Nintendo’s console.

Farmen met vrienden
Als laatste mogen we de multiplayermodus zeker niet vergeten. Fae Farm is namelijk zowel online als lokaal (op verschillende apparaten) te spelen met maximaal vier spelers. Hierbij maakt enkel de host progressie in zijn of haar spelwereld, maar alle spelers nemen de behaalde ervaringspunten – waarmee je weer van alles vrijspeelt – mee naar hun eigen spel. Ook is crossplay tussen PC en Nintendo Switch mogelijk, wat natuurlijk altijd mooi meegenomen is. Om online te kunnen spelen moet je echter wel een Phoenix Labs-account aanmaken, maar dit is binnen een minuutje gepiept zodat je lekker snel samen aan de slag kunt.

We kunnen nog lang doorpraten over alles wat Fae Farm goed doet, of zelfs beter dan vergelijkbare spellen. Zo hebben we bijvoorbeeld nog niet genoemd dat je levens-, stamina- en magiebalkjes langer worden gebaseerd op hoe je jouw huis inricht, hoe efficiënt alle menu’s werken, of dat we na zo’n 30 uur speeltijd nog lang niet uitgekeken zijn op de game. Belangrijk is hierbij dat Fae Farm de verwachtingen grotendeels waar heeft gemaakt en we na een aantal teleurstellende Story of Seasons en Harvest Moon-delen weer eens met een echt goede en vooral leuke farming sim aan de gang mochten. Laat die uitbreidingspakketten maar komen!

Fae Farm biedt een heerlijke, stressvrije ervaring die de verwachtingen waar heeft gemaakt. De ontwikkelaars hebben goed gekeken naar de concurrentie en hoe ze de minpunten van die spellen aan kunnen pakken. Dit heeft geresulteerd in een zeer charmante en vooral contentrijke game die nooit verveelt. Of je nou groenten wil verbouwen, dieren wil verzorgen, edelstenen wil zoeken in grotten, quests wilt voltooien voor dorpsbewoners of een van de mysteries van Azoria op wilt lossen, het kan allemaal op je eigen tempo. Het is misschien dan wel wéér een farming sim, maar wel een van de betere van de afgelopen jaren.

Gert Jan Naber (GJ)

Audiovisueel vormgever met een hart voor Pokémon, films, kip en uiteraard games in alle soorten en maten.

Aantal keer bekeken: 3265