Grand Kingdom Launch Day Edition (PS4)
78 100 1

Review Grand Kingdom Launch Day Edition (PS4)

Terwijl Sony zijn steun langzaam aan de PS Vita lijkt te hebben opgegeven, zijn er gelukkig toch nog diverse Japanse uitgevers die deze handheld trouw blijven. De tactische RPG Grand Kingdom komt namelijk niet alleen uit voor de PlayStation 4, maar ook voor de PS Vita! En Grand Kingdom is voor elke RPG-fan een perfecte titel om mee te nemen in de trein. Ben je altijd al fan geweest van games als Final Fantasy Tactics en Fire Emblem, dan is dit misschien wel een titel voor jou.

Eindelijk weer eens een tactische RPG voor PS Vita en PS4
Grand Kingdom speelt zich af in een fantasievolle wereld vol met de welbekende kastelen, draken, tovenaars en koninkrijken. Heb je altijd al de baas willen zijn over een bij elkaar geraapt zooitje huurlingen, dan laat Grand Kingdom al je dromen uitkomen. Zelf heb je geen enkele invloed op het verloop van het verhaal, maar je wordt door je stoere rechterhand Flint en je schattige adviseur Lillia regelmatig gevraagd wat te doen.

Ook al bestaan de verhalende scenes voornamelijk uit gesprekken met Flint en Lillia, maken zij ironisch genoeg geen onderdeel uit van jouw team waarmee je tijdens het avontuur de strijd aangaat. Na enkele introductiemissies krijg je de kans om je team van vier huurlingen geheel zelf uit te zoeken vanuit  meer dan 17 verschillende karakterklassen. Deze variëren van simpele zwaargewichten zoals ridders en sexy vrouwen met knotsen, tot boogschutters, magiërs en zelfs drakenrijders. Het is daarbij aan te raden om een goede balans te vinden tussen de lopende tanks en lange afstandsexperts. Het leuke is daarnaast dat wanneer je een karakter hebt ingehuurd, je deze geheel kunt customizen van gezicht tot kleding, waardoor elk karakter uniek en ‘eigen’ aanvoelt. Let echter wel op tijdens het aanmaken, want eenmaal aangemaakt kan je je karakter niet meer veranderen, wat bij mij tot gevolg had dat mijn ontwapenende medic per ongeluk met een wel erg zware (mannelijke) stem eindigde. Oeps.

Wanneer je eenmaal vier aanwinsten zorgvuldig hebt uitgekozen, is het tijd om met je zooitje ongeregeld naam te gaan maken en zo je team te promoveren, want met rang F zal je niet al te veel hartjes sneller doen gaan kloppen.

Elke missie in Grand Kingdom speelt zich af op een soort groot spelbord. Er is altijd een hoofdroute die van punt A naar B loopt, maar er zijn tevens diverse kleine zijroutes en verborgen routes die je naar de nodige schatkistjes en andere bonussen brengen. Over de route zijn vervolgens ook nog de nodige vallen verspreid zoals bijvoorbeeld zware regen, planten met stekels of een enorme steen. Je krijgt hier de keuze wat je wilt doen. Wacht je bijvoorbeeld tot de storm overwaait, wat enkele beurten wachten oplevert, of storm je door als een bezeten barbaar, wat vervolgens een stukje van je levensbalk kost. Buiten de nodige activiteiten lopen er ook vijanden over het spelbord heen. Vaak zijn ze zichtbaar in de vorm van paarse, rode of gouden pionnen. Zo nu en dan zijn ze onzichtbaar en zie je alleen een stofwolkje bij elke derde stap die ze zetten.

Ook al wint deze manier van spelen vast niet de innovativiteitsprijs, voelde het voor mij juist erg fris aan. Je kunt echt vijanden ontwijken en door het vogelvluchtzicht behoud je altijd het overzicht.

Combat is als een sprookje
Als je tegen een vijand aanloopt begint het gevecht en moeten jouw teamleden laten zien wat ze waard zijn.

Het gevecht speelt zich af in 2D. Hier valt meteen op hoe mooi en gedetailleerd Grand Kingdom is getekend. Elk karakter lijkt regelrecht uit een sprookje te zijn gelopen. De gevechten zijn vergelijkbaar met die uit Dragon’s Crown en misschien in mindere mate de Talesserie. Jouw karakters beginnen links op het scherm, de vijanden rechts. Het scherm is verder verdeeld in drie banen waarover de karakters naar elkaar toe kunnen wandelen. De manier van vechten varieert enorm tussen de verschillende karakterklassen en het nodigt dan ook uit om te experimenteren met verschillende krijgers.

Bij de ridders en zwaardvechters doe je verschillende aanvallen achter elkaar door op de rondjes te rammen. Magiërs, genezers en boogschutters hebben onder elke knop een andere aanval staan. Zo heeft de genezer bijvoorbeeld zowel de mogelijkheid om helende drankjes te gooien, of vallen van gif neer te leggen. De boogschutter heeft op zijn beurt weer voor een variëteit aan afstanden verschillende vaardigheden etc. Bevalt je overigens bij een melee karakter de volgorde van hoe hij aanvalt je niet? Dan kan je deze naar hartelust in het menu aanpassen. Er wordt aan het begin gemeld dat je met een goede timing tevens meer schade kunt doen, maar meestal als je een beetje met de volgorde van je aanvallen stoeit, dan kan je gewoon op het rondje blijven rammen tot je staminabalk leeg is en je beurt eindigt.

Het vechten werkt goed, al heeft de compleet wisselende besturing tussen de vechters wel een nadeel. Zo wisselt de ‘cancel’ knop nog wel eens. Waar die bij de ridder onder de X knop zit, zit deze bij de medic onder het rondje. Dit heeft tot gevolg dat je soms per ongeluk op de X knop drukt en je je beurt eindigt, in plaats van dat je je aanval cancelde zodat je een ander kon kiezen. Hierdoor moet je altijd alert zijn met welke klasse je speelt.

Pimp your characters
Karakters kun je naar mate het spel vordert upgraden met nieuwe wapens en uitrustingen. Deze kun je weer verder customizen door middel van kristallen die specifieke vaardigheden met zich meebrengen. Zo zijn er kristallen die bijvoorbeeld magieschade met een bepaald aantal procent extra schade laten toenemen. In het begin kunnen alle mogelijkheden en opties die Grand Kingdom rijk is wat overweldigend zijn, helemaal als je er rekening meehoudt dat je zes teams van vier karakters kunt trainen. Je wordt dan aan het begin ook flink gebombardeerd met tekstuele uitleg. De moeilijkheidsgraad staat standaard echter niet echt hoog, dus je hebt tijd genoeg om alle kneepjes van het vak langzaam maar zeker te leren. Als je eenmaal een paar uur bezig bent, heb je het meeste wel onder de knie.

De verhalende missies zijn zeker vermakelijk en redelijk divers. Vooral in het begin is het echt genieten om overal mee te stoeien en je pion tactisch over het bord proberen te hoppen. Naarmate het verhaal vordert begint echter wel een beetje de eentonigheid toe te slaan. Er komen geen nieuwe activiteiten op het bord bij. Het zijn altijd slecht weer of steekplanten die je tegenkomt, vijanden zien er tijdens de gevechten allemaal even anoniem uit en zelfs bazen worden tijdens het gevecht weergegeven als dezelfde anonieme vijanden die je al inmiddels tig keer een kopje kleiner hebt gemaakt. Dat laatste vind ik persoonlijk wel erg lui gedaan door Monochrome. Tot slot is de initiële verhaallijn, bestaande uit slechts 12 missies van elk max 45 minuten, wel erg kort voor een RPG. Gelukkig zit in de Europese versie ook de DLC die nog 36 extra missies bevat en het verhaal verder uitdiept over de vier koninkrijken die online een grote rol spelen, maar voor iets wat zo groots aangepakt wordt (vooral in de multiplayer, waarover later meer), had het verhaal iets steviger neergezet mogen worden. Daarnaast is ook het scala aan muzikale ondersteuning een tikkeltje teleurstellend Er zijn niet al te veel verschillende deuntjes die je oren zullen verwennen.

Buiten de verhalende missies is er overigens nog genoeg te doen. Er zijn diverse zijmissies die goed zijn voor de nodige extra ervaringspunten, wapens en variatie. De diversiteit is redelijk groot, van het racen tegen andere huurlinggroepen in het afronden van een bepaalde missie, tot het verdedigen van bepaalde delen op een kaart. Het leukste missietype was naar mijn gevoel die waarbij je vrij kan gaan en staan waar je wilt, op zoek naar gouden schatkisten met extra speciale items. Sowieso geven de meeste missies vrij veel voldoening en spelen ze vrij ontspannen doordat de moeilijkheidsgraad relatief laag blijft. De enige missies die mij soms wat frustratie opleverden waren de verdedigingsmissies, omdat als een vijand net door je vingers glipt, je de gehele missie opnieuw mag doen. Een leuke bijkomstigheid is dat je de zijmissies dagelijks kunt verversen. Zo heb je altijd nieuwe missies tot je beschikking.

Grand Kingdom heeft ambitieuze online functionaliteiten
Alles wat je doet kies en selecteer je vanuit het hoofdmenu, waar je heel wat tijd in zult spenderen om je troepen uit te breiden met nieuwe huurlingen, nieuwe wapens te kopen, de stad te bezoeken om de nodige items op te snorren, of om je formatie aan te passen en diverse barricades en vallen toe te voegen aan het strijdveld. Het is zelfs mogelijk om een katapult te plaatsen die je tijdens een gevecht achter de vijandelijke linies kan brengen. Wanneer je het spel begint krijg je ook de laatste updates van het online strijdveld van Lillia en dat is dan ook een laatste belangrijk element wat we hier bespreken.

Ben je namelijk even uitgekeken op de standaard singleplayer missies, dan is er ook nog de ambitieuze multiplayer mode en daar kan redelijk wat tijd in gaan zitten. Het continent van Resonail is namelijk verdeeld in vier koninkrijken: de bloeddorstige Valkyr, het majestueze Landerth, de magische Magion en de koddige Fiel. Aan jou welk koninkrijk je met hand en tand wilt verdedigen.

Online is het vervolgens de uitdaging om tijdens elke oorlog gebieden te veroveren van de andere koninkrijken. Dit gebeurt overigens niet op willekeurige wijze, want elke dag kunnen spelers op geheel diplomatieke wijze stemmen op welke gebieden zij de volgende oorlog willen proberen te veroveren. Iedereen kan daarnaast offline vergaarde grondstoffen wijden aan het online koninkrijk zodat er extra verdedigingspunten kunnen worden ingekocht.

Heb je eenmaal je keuzes gemaakt, dan wordt het tijd om het online spelbord te betreden. Ditmaal is er geen specifieke route, maar staan er over het strijdveld diverse kastelen en forten verspreid. Het is aan jou om die van de tegenstander over te nemen door er naartoe te lopen en de strijd aan te gaan met de troepen die elk fort verdedigen. Het meest leuke is dat hier de anonieme vechters uit de singleplayer vervangen zijn met de unieke creaties van spelers wereldwijd. Wel moet er bij gezegd worden dat deze creaties helaas niet daadwerkelijk door online spelers worden bestuurd, en dat is stiekem een beetje jammer. In plaats daarvan hebben spelers hun karakters een variëteit aan tactieken meegegeven. Aan jou om ze te slim af te zijn. Het voordeel dat je alsnog tegen de computer speelt is wel dat het lekker snel weg speelt. Je hebt nu geen slome duikelaars die je lang laten wachten. Tegelijkertijd hoef je je zelf ook niet schuldig te voelen als je even over je beurt doet.

Toch is jouw input in het algehele plaatje miniem. Kastelen die je aanvalt kunnen namelijk vernietigd worden, maar ook al voltooi je meerdere opeenvolgende gevechten om een fort over te nemen, het gebeurt te vaak dat vervolgens het fort niet omvalt. Pas nadat een heleboel online spelers hun gevechten hebben afgerond gebeurt er iets op het slagveld. Het nadeel is dat het gevoel dat jouw tactiek invloed heeft naar de achtergrond verdwijnt en de gameplay terugvalt naar het eentonig verslaan van je tegenstander. Het concept is dus ambitieus, maar de invididu verliest in deze vorm van multiplayer stiekem wel een beetje zijn identiteit.

Je kunt uren met Grand Kingdom zoet zijn. Het levellen van je team(s) en het uitbreiden van je troepen heeft echt een verslavende werking. Daarnaast heeft het getekende stijltje iets sprookjesachtigs. Het is alleen jammer dat het verhaal eigenlijk weinig voorstelt en dat deze al na acht uur voorbij is. Je vraagt je dan toch een beetje af waarvoor je al die moeite doet in een RPG als deze. Al met al speelt Grand Kingdom wel erg lekker weg en hebben de karakters een dermate aantrekkingskracht dat het uitnodigt om te blijven spelen. Het idee en het concept van het spelbord is interessant. Er had alleen zoveel meer in kunnen zitten qua zowel verhaal als diversiteit in de tegenstand die je tegenkomt. Het gevoel bekruipt me dat er teveel tijd is gestopt in de ambitieuze multiplayer opties, waardoor de eigenlijke kern toch een beetje ondergesneeuwd is geraakt, en dat is stiekem een beetje jammer. Toch heb ik werkelijk genoten van Grand Kingdom en als je nog op zoek bent naar een tactische RPG voor je PS4 of met name PS Vita, dan is Grand Kingdom zeker het uitchecken waard. Vooral op de PS Vita is het een perfecte game om je tijdens de nodige reizen te vermaken. Voor de PS4 is er misschien net iets meer keuze, waardoor deze titel misschien alleen weg is gelegd voor de echte tactische RPG-fan.

Oordeel Grand Kingdom Launch Day Edition (PS4)

• Originality 85
  • Sound 65