Kirby's Extra Epic Yarn (3DS)
65 100 1

Review Kirby's Extra Epic Yarn (3DS)

Bijna 10 jaar na de originele release op de Wii, komt Kirby’s Epic Yarn terug op de 3DS. Nu EXTRA epic! Als we de titel mogen geloven. 10 jaar is vrij lang in videogame land; in die tijd kunnen gameplay, beelden en  speelgemak flink achterhaald zijn. Geldt dat ook voor Kirby’s extra epic yarn (KEEY) of heeft onze kleine roze vriend de tijd goed doorstaan?

Kirby staat bekend om zijn ijzersterke zuigkracht, waar de gemiddelde Dyson alleen maar van kan dromen. Zo zijn we gewend alles maar op te zuigen in de Kirby games. Geen vijand of voorwerp is Kirby te gek. Deze keer is dat anders. Want na het eten van een tomaat, die bezeten was door de kwade tovenaar Yin-Yarn (duuuh), wordt Kirby getransporteerd naar Patch Land. Het land waar alles bestaat uit zachte stofjes en kronkelige touwtjes. Hier ontmoet Kirby al snel Prince Yarn. De prins van het koninkrijk waar Kirby een eigen huisje aangeboden krijgt en tevens het karakter dat de tweede speler kan besturen. In het origineel tenminste, want in KEEY is co-op spelen niet meer mogelijk.

Touwtje trekken
Kirby mag dan aan zuigkracht hebben ingeboet, ook met een touwtje kan hij goed overweg. Zo lasso je vijanden in bolletjes die Kirby kan gooien, wordt Kirby een parachute om zijn val te breken en trek je aan knoopjes om delen van de levels te verschuiven. Kirby kan ook in een autootje veranderen als je sneller wil voortbewegen, iedere keer gepaard met een ‘biep-biep’ toeter. Gezien Kirby’s trage standaardsnelheid, hoor je dat toetertje vrij vaak. Daarnaast zijn er momenten waarop Kirby in grotere voertuigen verandert, zoals een trein, brandweerwagen of molmobiel.

Kirby kan in diverse voertuigen veranderen.

De eerste paar levels zijn wat saai, met maar weinig dat je verrast of op de proef stelt. Dat wordt wel een stuk beter naarmate je verder komt in de game, met inventievere platforming en lastiger te bereiken collectables. Die collectables moedigen je dan ook aan om goed rond te neuzen in de levels en daar zit volgens mij de grootste charme van KEEY. Vijanden blijven gedurende de game niet veel meer dan touwachtige schepsels die je een beetje in de weg lopen of die juist nodig zijn om verder te platformen.

Te makkelijk
In deze Extra versie krijgt Kirby ook regelmatig nieuwe krachten tot zijn beschikking. Zoals een zwaard om mee te meppen, de mogelijkheid om bommen te genereren en gooien of om een orkaantje te worden waarmee hij alles uit de weg ruimt. Op zich een aardige toevoeging, ware het niet dat KEEY al erg makkelijk is en hiermee helemaal. Je hoeft zelfs niet meer na te denken over enkele puzzelelementen, zoals blokjes die je pad blokkeren, want die hak je gewoon weg. Die power-ups heb ik dan ook maar zoveel mogelijk vermeden.

Maar wat zie ik daar? De devilish mode?? Ieder level kun je in deze modus spelen. Na drie levels doorrollen zonder te zijn geraakt, probeerde ik dat maar eens uit. Helaas maakt het de game niet echt moeilijker, het voegt enkel een demoontje toe dat je constant aanvalt tot je ‘m hebt uitgeschakeld, om tien seconden later vrolijk weer terug te komen. Dit gaat gepaard met een vreselijk irritant muziekje dat de fijne gebruikelijke muziek ruw onderbreekt. Niet echt moeilijker dus, wel irritanter. Jammer.

Als je bazen met genoeg kraaltjes over verslaat (wat niet zo moeilijk is),
open je per wereld nog twee extra levels.

Grafische misser

Grafisch doet het 3DS-scherm KEEY geen eer aan. De lage resolutie van het 3DS-scherm is niet zo geschikt voor deze grafische stijl. Details komen niet genoeg naar voren en alles ziet er wat vervaagd en korrelig uit. Volgens mij niet het effect dat de bollen wol en zachte lapjes stof horen op te wekken. Dat wordt nog versterkt als je de 3DS instelt op iets lagers dan de hoogste helderheid. De helft van het spel vroeg ik me af hoe alles er zo bedompt uit kon zien; tot ik ontdekte ik dat ik op backlight standje 4 speelde in plaats van 5, wat een enorm verschil maakt voor de kleuren. Helaas is er geen enkel 3D-effect aan KEEY toegevoegd, wat ik in een Extra epische editie wel zou verwachten. Een gemiste kans denk ik.

Genoeg te doen?
Met het flinterdunne verhaal en het gebrek aan uitdaging is het belangrijkste doel in KEEY, naast de levels doorlopen en collectables verzamelen, het inrichten van Kirby’s huis, een grote kamer bij het kasteel van prins Yarn. In ieder level zijn twee meubelstukken te vinden waar je het mee kan inrichten. Met de kraaltjes en juwelen die in elk level te vinden zijn, koop je meer meubels, behang en stofjes om sommige meubels mee te bekleden. Kirby’s kamer inrichten is best grappig, maar erg beperkt. En persoonlijk interesseert dit soort dingen me echt helemaal niets. Geen grote drijfveer dus.

De extra minigames zijn erg simplistisch en heb je zo uitgespeeld.

Dan zijn er nog de extra modes die aan de 3DS-versie zijn toegevoegd. Zoals laatst bij de remaster van Bowser’s Inside Story, voelen deze ook aan de game geplakt om maar wat waarde toe te voegen. Beide modes zijn vrij kort en niet bijzonder leuk of uitdagend. In Dedede Gogogo speel je als King Dedede. Je rent, slaat en glijdt je een weg door vier stages, die je na twee keer spelen goed genoeg kent voor een topscore. In Slash en Bead sla je je met Meta Knight een weg door vier zelf scrollende levels. Voor de topscore versla je zoveel mogelijk vijanden en verzamel je de kraaltjes. Volgens mij was het nog wel leuk geweest om de Meta Knight game met de stylus te besturen, maar dat gaat gewoon met de analoge stick.

Extra teleurstellende yarn?
Hoewel ik Kirby’s epic yarn nooit heb gespeeld, was ik wel op de hoogte van de goede reputatie van de game. Ik kan na het spelen van KEEY niet anders concluderen dat deze 3DS-versie de game geen eer aan doet. Er liggen veel gemiste kansen, zoals het verwijderen van co-op, geen 3D-effect, de mislukte devilish mode en de nietszeggende minigames. Daarnaast is de game zelf naar mijn smaak gewoon veel te makkelijk, al is de kern van de game (platforming) wel gewoon in orde. Toch kan ik deze versie eigenlijk aan niemand aanraden. Kirby fans zullen ‘m ongetwijfeld gespeeld hebben op de Wii en anderen kunnen beter een andere Kirbygame spelen. Wachten op een extra epic uitverkoop dus.

Deze review is geschreven door Chris van Breda.

Oordeel Kirby's Extra Epic Yarn (3DS)

• Graphics 60