Little Nightmares - Day One Edition (PS4)
80 100 1

Review Little Nightmares - Day One Edition (PS4)

Nachtmerries. Normaal gesproken willen we hier niets liever dan uit ontwaken. In de bijzondere indiegame Little Nightmares, een puzzel-platform-horror-adventure game van ontwikkelaar Tarsier Studios (Tearaway Unfolded), begint je nachtmerrie dan pas echt. En ontwaken is geen optie. Kan Little Nightmares zich een gedroomde toppositie verwerven in het rijtje unieke Indiegames? Wij trotseerden onze nachtmerries om tot een oordeel te komen.

Wakker worden!
Je ontwaakt als het kleine meisje “Six”, gehuld in een opvallend gele regenjas in een verder grimmige omgeving, en moet je zonder enige vorm van uitleg een weg banen uit het mysterieuze vaartuig waarin je bent beland. Vele vragen dienen zich aan: Waar ben ik? Hoe ben ik hier gekomen? Wat moet ik doen? De toon is gezet. De nachtmerrie is begonnen en juist het ontbreken van enige vorm van uitleg draagt direct bij aan de sfeer. Al snel ontdek je hoe je moet bukken, dingen oppakt, kunt springen en hoe je licht op duistere plekken brengt met je aansteker.

En dat ene vlammetje is regelmatig van levensbelang in de verschillende vertrekken van het mysterieuze vaartuig dat “The Maw” wordt genoemd. Want de lugubere wereld, die doet denken aan een Tim Burton hersenspinsel, wordt bewoond door verdorven wezens die wel zin hebben in een extra hapje in de vorm van een klein meisje. Deze wezens hebben menselijke trekken, maar ogen misvormd door hun te korte benen, reusachtige gestalte, vetkwabben of andere lichamelijke eigenaardigheden. Ze deden mij af en toe denken aan de wezens uit de fantastische animatiefilm Spirited Away, maar dan nog net weer even wat monsterlijker.

De angst regeert
Maar terug naar het begin. Niet alleen deze wezens zorgen namelijk voor een ervaring waar je haren van overeind gaan staan, ook het veelal fantastisch vormgegeven level design zorgt voor een bijzonder gevoel van angst. Geen wonder dat ik in een nieuw vertrek vaak als eerste rondkeek naar een verstopplaats, want je weet nooit welke nieuwe nachtmerrie om de hoek staat te wachten. Heb je wel eens gedroomd dat je door iemand achtervolgd werd? In de Little Nightmaresversie is deze persoon heel lang, blind, maar met een erg goede neus en oren, én in het bezit van twee enorm lange armen die je maar al te graag te pakken krijgen.

Aan Six de taak om hier sluipend, rennend en springend aan te ontkomen. Dat je hierbij menig keren met je hart in je keel komt te zitten is een garantie. Zo sluip je op een gegeven moment onder, boven en langs boekenkasten met “Langarm” – je moet je angst toch een naam geven nietwaar – snuivend en zoekend in de buurt. Krak! Je stoot een vaas van de plank. Paniekerig zoek je een uitweg. Langarm komt onder je staan en begint langs de boekenplanken te voelen naar de bron van het geluid. Je kunt nergens heen. Vingers zijn centimeters van je verwijderd … Het zijn de momenten waarop Little Nightmares excelleert en zorgt voor een ultiem horrorgevoel.

Creativiteit om van te dromen
Aan creativiteit is dan ook zeker geen gebrek bij Tarsier Studios. De verschillende levels zijn fantastisch vormgegeven, sfeervol en het geheel ziet er grafisch ook meer dan prima uit. De verschillende nachtmerries lijken zo uit de ergste dromen van een klein kind gekomen te zijn, maar dan met nog een flinke dosis extra monsterlijkheid erbij. Had ik het al gehad over het langarmige monster, het level in de keuken is minstens zo bizar intens. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de hongerige momenten van het meisje Six. Zonder iets te verklappen kan ik zeggen dat dit je met heel wat vragen zal achterlaten.

Six … uur later
Maar dan is het plotseling voorbij. Na zo’n vijf à zes uur spelen verschijnen de credits die je achterlaten met een gevoel van “wow”, maar ook “nu al?”. Persoonlijk had ik nog wel enkele uren willen besteden in de game, ook al ligt daar tegelijkertijd het gevaar op de loer dat het zeer positieve gevoel de negatieve kant op zou schieten. Want er zijn ook zeker wat scheurtjes te vinden in de “romp” van Little Nightmares. Zo zijn er eerlijk gezegd maar weinig puzzels echt uitdagend. Toegegeven, af en toe moest ik even zoeken naar het hoe en wat, maar de oplossing was met wat trial-and-error vaak snel gevonden. Verder zijn er een aantal slecht gekozen savepunten te bespeuren, wat voor nogal wat frustratie kan zorgen. Over de lengte valt natuurlijk te twisten, maar dat er bij een replay van de game weinig nieuws valt te ontdekken is daarbij wel weer jammer. Het zijn allemaal kleine details – en ze vallen bijna in het niet bij al het moois dat de game biedt – maar ze zorgen voor een eindcijfer van een iets lagere karaat goud.

Little Nightmares is zonder twijfel een zeer bijzondere game, die je vele unieke en memorabele momenten bezorgt. De game ziet er prachtig uit, is enorm sfeervol, heeft een prima budgetprijs (digitaal €19,99 en fysiek vanaf €23,75) en brengt je een unieke horror-ervaring die je niet snel zal vergeten. Waarom de game dan niet een top-topwaardering krijgt? Dat ligt aan de al eerder beschreven kleine details. Puzzels hadden echt af en toe wat moeilijker mogen zijn, de savepoints soms iets beter geplaatst en wat mij betreft had de game toch nog nét wat langer mogen zijn. Maar uiteindelijk overheerst het gevoel dat ik een game-ervaring heb beleefd, die ik zeker niet had willen missen. Heb je in het verleden al kunnen genieten van games als Limbo en Inside en/of heb je wel zin in een nieuwe, bijzondere Indiegame? Dan is Little Nightmares zeker een aanschaf waard! Als je durft …

Deze review is geschreven door Frido van der Wal.

Oordeel Little Nightmares - Day One Edition (PS4)

• Replay 65