Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Metal Gear Survive (PS4)
62 100 1

Review Metal Gear Survive (PS4)

Met Metal Gear Survive probeert Konami een nieuw tijdperk in te luiden; Metal Gear zonder Hideo Kojima. Maar is de serie zonder haar bedenker en zijn knotsgekke maar vaak geniale visie nog wel Metal Gear? Dat lees je hier.

De Metal Gear serie is al sinds de jaren tachtig een van de vreemdste games series die er bestaat. Plotwendingen vliegen je om de oren, het ene personage nog kleurrijker en excentrieker dan de vorige en voor kenners van muziek, literatuur en natuurlijk games zitten de Metal Gear games vaak vol met knipogen naar werken van anderen. Sinds Hideo Kojima echter op een nogal bijzondere wijze bij Konami is vertrokken, lijkt de Metal Gear serie een beetje de weg kwijt. Met de aankondiging van Metal Gear Survive reageerden veel fans van de serie nogal verward. Natuurlijk, de serie kenmerkt zich vooral sinds de Solid subtitel door bijzondere gebeurtenissen zoals een kunstmatige intelligentie die een trainingsprogramma bestuurt, teleportatieportalen en cloaking devices, maar ook hele vreemde tegenstanders zijn geregeld aan de orde. Dus zombies en een alternatieve wereld zijn zo vreemd nog niet.



Geen Solide balans
Metal Gear Survive draait namelijk om een aantal leden van Diamond Dogs dat een portal ingezogen wordt en daardoor in een alternatieve wereld genaamd Dite belandt. Deze wereld wordt bevolkt door ondode wezens en lovecraft-achtige monsters. Door tegenstanders te verslaan verdien je zogenaamde Kuban kristallen, die voor van alles en nog wat gebruikt kunnen worden. Zo heb je deze kristallen nodig om upgrades te kopen voor je personage, je basis te verbeteren, wapens en voorwerpen te maken en nog veel meer. Qua gameplay-systemen heeft Survive een hoop opties te bieden. In de wereld van Dite moet je namelijk constant op zoek naar voedsel om te kunnen overleven. Oh, en drinkwater natuurlijk. Heel veel drinkwater.

Tijdens de reguliere gameplay (en tijdens het managen van je inventory in de menu’s) is je hunger en thirst-meter constant aan het teruglopen. Vooral tijdens de eerste paar uren van de campagne is die constante druk behoorlijk vermoeiend. Survive is namelijk een vreemde game qua balans. Omdat je in het begin van het verhaal dus strandt in een alternatieve wereld en je letterlijk je weg moet vinden door de mist en de vele missies die je aan moet gaan, is de teruglopende meter die je constant herinnert aan je lichamelijke behoeften behoorlijk stressvol. Dieren doden, hun vlees en huid verzamelen en deze onderdelen verwerken tot eetbaar voedsel is best leuk, maar als je vervolgens beseft dat de respawn-rate van dergelijke dieren behoorlijk laag is dan is Survive al snel een management klus in plaats van een leuke game om te spelen.



Geen Solide start
Survive komt namelijk pas tot zijn recht als game na een uur of tien. De eerste uren van de campagne is heel goed te merken dat Konami weinig tijd gestoken heeft in een het maken van een eerlijke game. Met eerlijk bedoel ik vooral dat, hoewel de game voor een schappelijk prijs van rond de veertig euro in de winkel ligt, het uiteindelijke product werkelijk vol zit met microtransacties. En je wordt door de moeilijkheidsgraad aan het begin van het spel bijna gestimuleerd om er meteen gebruik van te maken. Het meest frappante is nog wel dat je bij de start van het spel je personage aanmaakt en er drie afgesloten slots te zien zijn voor het maken van alternatieve spelfiguren. Wil je die unlocken? Dan betaal je tien euro per slot. Behoorlijk beschamend om de Metal Gear naam voor dergelijke praktijken te gebruiken. En het is vooral vervelend omdat onder de microtransacties en de verknipte balans van de gameplay desondanks, in de basis in ieder geval, er qua gameplay toch een leuke game verborgen zit.



Bouw aan een Solide basis
Aanvankelijk start je met een speer als wapen. Voor grote groepen geen aanrader natuurlijk, maar door gebruik te maken van je enorme scala aan opties kun je bijvoorbeeld een hek neerzetten en je tegenstanders vanachter dat hek neersteken. Al snel vind je gelukkig plannen in kisten en voor je het weet ga je actief speuren naar dergelijke kisten. Elke grote kist die je spot heeft namelijk een slot dat je moet openen en een hendel die je langzaam opzij moet draaien door met de R2-knop binnen een tweetal lijntjes te blijven. Krijg je het niet voor elkaar om binnen de lijntjes te blijven? Dan wordt het openen van de kisten een stuk luider en loop je het risico dat je vijanden op het lawaai afkomen. De kisten bevatten plannen voor wapens, gadgets en kleding. Elk van deze voorwerpen heeft een eigen normering, waardoor Metal Gear Survive al snel aanvoelt als een RPG met Metal Gear gameplay.

Binnen de kortste keren krijg je missies om mensen te redden en deze terug te brengen naar je basis. Weet je zo’n missie te voltooien, dan krijg je er een teamlid bij om je basis mee te managen en uit te bouwen. Ook hier komen weer veel gameplay-elementen kijken. Zo moet je plannen waar je omheiningen plaatst, wachttorens en natuurlijk werkplaatsen om je wapens te kunnen maken. De mensen die je redt kun je inzetten om je basis te onderhouden of om missies uit te voeren en daarmee nieuwe loot te verzamelen. Toch is dat laatste aspect een stuk minder belangrijk dan het eerste. Door personages aan voedsel te laten werken heb je al snel een constante stroom aan aardappelen en ander voedsel. Het voelt vooral na de eerste uren worstelen als een enorme opluchting als dat moment in het spel aanbreekt.



Solide gameplay opties
Hoewel je al snel vuurwapens vindt om mee aan de slag te gaan, is het eerder aan te raden om een boog te gebruiken. Zoals gezegd komen vijanden op lawaai af, dus de meeste wapens leveren meer problemen op dan ze oplossen. De boog is een prima alternatief omdat je gebruikte pijlen ook weer uit de lichamen van je tegenstanders kunt plukken. Daarnaast is het al snel mogelijk om hardere pijlen te maken en vuurpijlen af te vuren.

Naast al die te verzamelen plannen moet je ook Kuban kristallen gebruiken om je personage te verbeteren. Met elk level dat je stijgt verdien je een skillpoint dat ingezet kan worden om je bestaande vaardigheden uit te bouwen of te verbeteren. Het lijkt aanvankelijk maar een korte lijst aan mogelijkheden, maar dat is omdat Survive pas na het voltooien van het verhaal echt tot leven komt qua opties. Na het uitspelen van de hoofdlijn krijg je namelijk de keuze om te wisselen tussen klassen en nieuwe vaardigheden vrij te spelen. Qua content zit het dus wel goed met Survive.



Solide graphics in een grauwe wereld

Misschien is het je wel opgevallen dat de afbeeldingen bij deze review behoorlijk grauw zijn qua kleurgebruik. Helaas weerspiegelen ze heel erg de totale grafische ervaring van Survive. De wereld van Dite is enorm grauw en weinig kleurrijk. Natuurlijk horen woestijngebieden dat ook te zijn, maar omdat de locaties die je bezoekt nauwelijks van elkaar verschillen kan dat al snel eentonig worden. Er zijn wel een paar gebieden die iets kleurrijker zijn, maar die liggen ver uiteen. Tegelijkertijd kan maar moeilijk ontkend worden dat de Fox Engine op technisch vlak goed in elkaar zit. De textures zijn mooi en scherp, de game loopt enorm soepel en eigenlijk zou ik graag meer ontwikkelaars met het potentieel van deze engine bezig willen zien.

Toch zijn er ook een paar kleine minpunten op het technische vlak van Survive te vinden. De game heeft namelijk behoorlijk lange laadtijden. Zit je in het spel, dan hoef je daar niet meer mee bezig te zijn. Maar schakel je tussen singleplayer en het online component, dan kunnen er wat ergernissen ontstaan. Daarnaast is het overigens behoorlijk irritant dat Survive alleen gespeeld kan worden als je een online verbinding hebt. Ik heb geregeld gehad dat mijn game afsloot tijdens het spelen omdat de verbinding niet goed werkte. Dus zo geweldig zijn de servers van Konami ook niet.

Conclusie
Metal Gear Survive is een game geworden die naar mijn mening meer kans van slagen had gehad onder een andere naam. Natuurlijk zijn de gameplay-systemen overduidelijk Metal Gear. Maar het spel is ook grauw, de personages zijn vlak en zelfs saai en de game is duidelijk zo gebalanceerd dat spelers richting microtransacties geduwd worden. Het is jammer aangezien onder die minpunten een game zit die best tof is om te spelen. Het zijn alleen de ergernissen die veel startende gamers waarschijnlijk bij de game wegjagen. Weet je door de eerste tien uren heen te komen, dan zal het plezier ook toenemen. Maar de vraag is of iemand wel zin en tijd heeft om door de zure appel heen te bijten om een sporadisch lekkere hap tegen te komen. Konami heeft zichzelf in ieder geval geen dienst bewezen door de game tussen een free-to-play en een full-priced titel in te zetten. Want nu heeft de game de nadelen van beide mogelijkheden en weinig van de voordelen.

 

Deze review is geschreven door Gerard Olsder.

 

Oordeel Metal Gear Survive (PS4)

  • Graphics 70
  • Gameplay 60
  • Originality 50
  • Sound 70
  • Replay 60
  • Eindcijfer 62

Aantal keer bekeken: 9493 

Laagste 3 prijzen voor Metal Gear Survive (PS4)

9.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
GameResource 10
€  9.95€ 0.00   € 9.95
Nedgame.nl 9.8
€  12.00€ 3.49   € 15.49
Bol.com Partner 8.5
€  15.50€ 0.00   € 15.50

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Sgt_PowerColt
Sgt_PowerColt ( 6734   4) 25-03-2018 00:09
Ik vind het nog best een hoge beoordeling. Ik heb wat gameplay video's gezien en was er toch wel snel klaar mee. Zombies met een stok prikken door een hek, continu zoeken naar eten. Lijkt mij heel erg repetitief. En dan het betalen voor een 2e saveslot en altijd online, daar bedank ik voor.

Edit: dat eten zoeken was niet zo heel sterk argument van mij, maar als ik eten moet zoeken, moet bereiden en ook nog moet opletten dat het niet bederft. Vind ik persoonlijk niet zoveel aan, maar wellicht dat anderen dit wel leuk vinden, en dat mag hoor!
avatar van Jellsyboy
Jellsyboy ( 904 ) 25-03-2018 08:52
Deze game is een (hoogstens) 3 of minder. Bij een maat heb ik deze afschuwelijke abomination van een game geprobeerd en verdient alle kritiek. Dat jij op een "ok" uitkomt is gewoon een lachertje. SKIP
avatar van YOLOYOLO
YOLOYOLO ( 1870 ) 25-03-2018 09:52
Quote:
Ik vind het nog best een hoge beoordeling. Ik heb wat gameplay video's gezien en was er toch wel snel klaar mee. Zombies met een stok prikken door een hek, continu zoeken naar eten. Lijkt mij heel erg repetitief

maar zo zijn al die survivalgames opgebouwt.
avatar van Wargirl007
Wargirl007 ( 712   1) 25-03-2018 10:16
Quote:
[..]


maar zo zijn al die survivalgames opgebouwt.

Daar heb je een punt, door de naam van de game had ik het kunnen weten dat het zo'n soort game was. Helaas was de game na een uur spelen toch niks voor mij. Heb de game ingeruild tegen twee games bij de GameMania uiteindelijk.
avatar van Dee0342
Dee0342 ( 332 ) 25-03-2018 10:55
Ik vond het een bijzonder vermakelijke game en het is tot nu toe nog steeds 1 van mijn favoriete titels van dit jaar.
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6138   18) 25-03-2018 13:09
Beter dan 5 wat ook al een kut spel was.
Doe mij maar lekker deel 3
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39268   67) 25-03-2018 15:59
Quote:
Ik heb wat gameplay video's gezien en was er toch wel snel klaar mee. [...] continu zoeken naar eten. Lijkt mij heel erg repetitief.
Heb je de hele dag gewerkt, kom je thuis en moet je een prakkie gaan koken waar je eigenlijk geen zin hebt. Ben je klaar met alles en denk je even lekker te kunnen ontspannen met een videospelletje; Mag je het daar ook nog eens gaan doen. Lekkere escapisme
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1529   2) 25-03-2018 18:30
Ik heb deze game een kans gegeven en moet zeggen zo slecht is het niet.
Mensen denken aan Metal Gear Solid, terwijl vanaf het begin bekend is dat het niks met Metal Gear Solid te maken heeft. Zo had je Rising, Acid, MGO deze hebben ook niks met MGS te maken.
Maar Survive, ik vermaak me wel ermee
avatar van Rkantjo
Rkantjo ( 22 ) 25-03-2018 22:04
betalen voor een save slot? what's next betalen na 10x doodgaan om verder te komen?? dikke doei.
avatar van Cynch
Cynch ( 267 ) 26-03-2018 01:42
Persoonlijk vind de score veel te hoog voor zo een baggere game.
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1529   2) 26-03-2018 07:41
Quote:
Persoonlijk vind de score veel te hoog voor zo een baggere game.
Heb je het gespeeld?
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1529   2) 26-03-2018 07:45
Quote:
betalen voor een save slot? what's next betalen na 10x doodgaan om verder te komen?? dikke doei.

Voor een extra character kun je extra betalen als je wilt. Maar je verdient ook SV coins in de game dus met deze kun je ook een extra character maken. Dus je hoeft niet te kopen.
Plus je kan je character ten alle tijden aanpassen qua uiterlijk, dit kost geen geld. Alleen kun je niet switchen tussen man en vrouw en vice versa.
avatar van Care
Care ( 48255   1) 26-03-2018 07:50
Quote:
[..]


Voor een extra character kun je extra betalen als je wilt. Maar je verdient ook SV coins in de game dus met deze kun je ook een extra character maken. Dus je hoeft niet te kopen.
Plus je kan je character ten alle tijden aanpassen qua uiterlijk, dit kost geen geld. Alleen kun je niet switchen tussen man en vrouw en vice versa.
Al mijn game karakters zijn genderfluid! Ik moet te allen tijde dat kunnen uiten! Als dat niet kan dan is Konami echt verkeerd bezig!
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6138   18) 26-03-2018 11:35
Quote:
[..]

Al mijn game karakters zijn genderfluid! Ik moet te allen tijde dat kunnen uiten! Als dat niet kan dan is Konami echt verkeerd bezig!
Resetera is een mooie website voor jou
avatar van Leonvdiepen
Leonvdiepen ( 324   8) 27-03-2018 10:43
Sinds gister de game aan het spelen (kon m voor een tientje fixen dusja dan toch maar proberen ) Leuker dan ik had verwacht!
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1529   2) 27-03-2018 10:45
Quote:
Sinds gister de game aan het spelen (kon m voor een tientje fixen dusja dan toch maar proberen ) Leuker dan ik had verwacht!

Idd het valt echt mee, meeste mensen die het echt bagger vinden hebben het niet gespeeld. Want zo slecht is het niet.
avatar van Leonvdiepen
Leonvdiepen ( 324   8) 27-03-2018 12:29
Quote:
[..]


Idd het valt echt mee, meeste mensen die het echt bagger vinden hebben het niet gespeeld. Want zo slecht is het niet.

Hij leek mij eerst ook bagger maar Phantom Pain is mijn favo game zo ongeveer en aangezien dit soort van gebasseerd is op die gameplay moest ik t toch proberen. Eerste 3 uur erop zitten en zeker nog geen spijt van
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1529   2) 27-03-2018 14:54
Quote:
[..]


Hij leek mij eerst ook bagger maar Phantom Pain is mijn favo game zo ongeveer en aangezien dit soort van gebasseerd is op die gameplay moest ik t toch proberen. Eerste 3 uur erop zitten en zeker nog geen spijt van

Voor mij staat MGS3 op nr 1, die was gewoon goed. MGS4 was ook goed. MGS5 vond ik iets minder omdat het een beetje eentonig werd.
Heb het nog steeds niet uitgespeeld na als die jaren
avatar van Doobieters
Doobieters ( 29519   288) 27-03-2018 15:07
Arghhhh.. hoe kun je een Big Boss avatar hebben en deze 'Metal Gear' game goedpraten.. Arghhh... The pain!!



avatar van Sigpro
Sigpro ( 1529   2) 27-03-2018 15:36
Quote:
Arghhhh.. hoe kun je een Big Boss avatar hebben en deze 'Metal Gear' game goedpraten.. Arghhh... The pain!!

(picture)

Omdat het niks met Metal Gear Solid te maken heeft misschien?
Net zoals, ACID, Rising.
Survive is geen hoogstaande game maar zo slecht is het echt niet.
avatar van Niels
Niels ( 18306   1) 27-03-2018 15:40
Quote:
[..]


Omdat het niks met Metal Gear Solid te maken heeft misschien?
Net zoals, ACID, Rising.
Survive is geen hoogstaande game maar zo slecht is het echt niet.

Wacht... betekent dit dat Metal Gear en Metal Gear 2 ook niks met Metal Gear Solid te maken hebben? En gezien de MC van Rising, is MGS 2 dan deels non-canon? En Ghost Babel op GBC is dus canon vanwege solid in de titel?

Jezus de Palestijn dit is moeilijk om bij te houden. Ze hadden gezegd dat het een gecompliceerd verhaal was, maar ik had niet verwacht dat dit inhield dat het een gecompliceerd verhaal is om te bepalen wat bij het verhaal hoort (want het hoofdverhaal is gewoon een simpel te volgen standaard verhaal over het opbouwen van een leger zonder grenzen, beetje zoals de artsen maar dan anders, gebruikt worden door de overheid, klonen en tweebenige gigantische robots die miniatuur-nucleaire basissen zijn.)
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1529   2) 27-03-2018 16:45
Quote:
[..]


Wacht... betekent dit dat Metal Gear en Metal Gear 2 ook niks met Metal Gear Solid te maken hebben? En gezien de MC van Rising, is MGS 2 dan deels non-canon? En Ghost Babel op GBC is dus canon vanwege solid in de titel?

Jezus de Palestijn dit is moeilijk om bij te houden. Ze hadden gezegd dat het een gecompliceerd verhaal was, maar ik had niet verwacht dat dit inhield dat het een gecompliceerd verhaal is om te bepalen wat bij het verhaal hoort (want het hoofdverhaal is gewoon een simpel te volgen standaard verhaal over het opbouwen van een leger zonder grenzen, beetje zoals de artsen maar dan anders, gebruikt worden door de overheid, klonen en tweebenige gigantische robots die miniatuur-nucleaire basissen zijn.)


Haha lekker complex he, snap je het nog
avatar van Doobieters
Doobieters ( 29519   288) 27-03-2018 16:48
Quote:
[..]
Haha lekker complex he, snap je het nog
Ik was jullie maar aan het plagen he.. Als je de game kan waarderen voor wat het is, wie ben ik dan. Ik mis gewoon de kwaliteit van MGS1 voor de PSX. Revolver Ocelot, Psycho Mantis, Sniper Wolf, Liquid.. De sfeer, de muziek, de dialogen, het spannende verhaal..
avatar van Leonvdiepen
Leonvdiepen ( 324   8) 27-03-2018 21:30
Quote:
[..]

Ik was jullie maar aan het plagen he.. Als je de game kan waarderen voor wat het is, wie ben ik dan. Ik mis gewoon de kwaliteit van MGS1 voor de PSX. Revolver Ocelot, Psycho Mantis, Sniper Wolf, Liquid.. De sfeer, de muziek, de dialogen, het spannende verhaal..

Haha ik snap je punt wel met onze big boss plaatjes XD
Ik kan het zelf niet echt vergelijken met andere metal gears want ik heb alleen ground zeroes, phantom pain en rising gespeeld

Daarom is phantom pain ook makkelijker mn favo spel omdat ik de rest niet heb gespeeld...

Either way: survive is best leuk. Maar probeer het niet als metal gear te zien
avatar van Care
Care ( 48255   1) 27-03-2018 22:13
Quote:
[..]


Haha ik snap je punt wel met onze big boss plaatjes XD
Ik kan het zelf niet echt vergelijken met andere metal gears want ik heb alleen ground zeroes, phantom pain en rising gespeeld

Daarom is phantom pain ook makkelijker mn favo spel omdat ik de rest niet heb gespeeld...

Either way: survive is best leuk. Maar probeer het niet als metal gear te zien
Ga eens heel snel snake eater spelen dan! Beste uit de serie!
avatar van Leonvdiepen
Leonvdiepen ( 324   8) 28-03-2018 07:00
Quote:
[..]

Ga eens heel snel snake eater spelen dan! Beste uit de serie!

Ik was daar aan begonnen op de xbox 360 maar terwijl ik die nog speelde heb ik een one gekocht en de 360 weggedaan... ik wacht nu tot ie backwards wordt. Peace walker is nu backwards dus deze komt ook wel en dan speel ik hem zeeeeker door
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1529   2) 28-03-2018 08:43
Idd MGS3: Sneake Eater staat bij mij op nr 1
Misschien kun je ergens Metal Gear Solid HD Collection scoren.
Deze bevat Metal Gear Solid; Sons of Liberty, Snake Eater en Peace Walker.
Allleen mist deze HD versie aantal minigames in Snake Eater zoals apen vangen. Snake vs Monkey!

Er gingen geruchten dat de HD versies geremastered zou worden voor de PS4 maar dat bleek niet zo te zijn jammer genoeg,
Zou ze weer willen spelen, behalve deel 2.
Deel 2 kwam ik maar niet in, stoorde me aan de camera settings.
avatar van Niels
Niels ( 18306   1) 28-03-2018 09:45
Jammer dat 1 een download van de PS1 versie is, ipv een remaster van de gamecube versie.

Bij (de HD versie van) MGS3 krijg je ook de twee beste metal gear games; de MSX-versies van Metal Gear en Metal Gear 2: Solid Snake.
avatar van Kubuss
Kubuss ( 2172   7) 28-03-2018 10:20
Heb nog nooit zoveel voorbeoordeeldheid gezien als bij deze game. Mensen kijken een of ander kutfilmpje van een boze YouTuber en beginnen dingen te roepen als “je prikt alleen maar zombies door een hek!!1” “betalen voor save slots!!!1” en vinden reviews die de game wél een serieuze kans geven onzin want “dit is gewoon bagger”.

Terwijl MG Survive gewoon een prima game is... Sterker nog, ik heb er meer plezier mee gehad dan met de laatste Kirby maar laat ik dat maar niet te hard zeggen voordat mensen me willen lynchen.

Het is alleen wel een survivalgame in hart en nieren en geen tactical espionage action, dus als je de game gaat spelen met een verkeerde insteek dan ga je er idd geen lol aan beleven. Als je in een game die draait om overleven en iedere actie zuurstof, dorst en honger kost, expres zombies gaat lopen prikken, dan ben je verkeerd bezig. Save slots microtransacties zijn kut, maar ook zo onnodig. Het gaat enkel om character slots (je hebt geen save slots) en waarom je daar een tweede van wilt snap ik echt niet, tenzij je het verhaal voor een tweede keer wil uitspelen ofzo. De gemiddelde gamer zie ik dat echt niet doen. Dat praat het niet goed natuurlijk, maar het verandert niks aan de kwaliteit van de game. En laten we wel wezen: de game lag op launch voor een budgetprijs in de winkel en bevat verder geen lootboxes, terwijl de servers wel gewoon 24/7 onderhouden worden en lootboxes uitstekend bij de game passen. Hell, er zitten zelfs lootboxes in de game, maar die zijn niet te koop met geld. In een ideale wereld zitten er helemaal geen vieze microtransacties in een game natuurlijk maar ik heb vrede met hoe Konami het hier heeft aangepakt, zeker aangezien zelfs de character slots met in-game verdiensten te koop zijn, als je vaak genoeg inlogt (lijkt me geen probleem als je ook zo gek bent dat je twee characters tegelijk wil spelen)

Ik vond het een prima 7,5 game en erger me echt kapot aan de mensen die de game affakkelen puur op basis van wat boze youtubers zeggen of gewoon want lol yolo #fuckkonami je weer zelf. Props dus aan Budgetgaming voor een review die de game wel een eerlijke kans geeft, hoewel ik het niet eens ben met dat er gezegd wordt dat de game propvol microtransacties zit en je daarnaar gestuurd word. Behalve de character slots zijn er nog de FOB achtige units die je kunt kopen maar dat werkt eigenlijk precies hetzelfde als in Phantom Pain. Ik heb sowieso nooit veel gebruik gemaakt van die explorer units en ervoor betalen is iets waar ik al helemaal niet aan heb gedacht. Net als in MGS5. Als er meer microtransacties zijn dan heb ik ze echt niet gezien, dus zo in your face zijn ze niet. Ik weet niet eens waar je die punten moet kopen.
avatar van Leonvdiepen
Leonvdiepen ( 324   8) 28-03-2018 10:23
Quote:
Idd MGS3: Sneake Eater staat bij mij op nr 1
Misschien kun je ergens Metal Gear Solid HD Collection scoren.
Deze bevat Metal Gear Solid; Sons of Liberty, Snake Eater en Peace Walker.
Allleen mist deze HD versie aantal minigames in Snake Eater zoals apen vangen. Snake vs Monkey!

Er gingen geruchten dat de HD versies geremastered zou worden voor de PS4 maar dat bleek niet zo te zijn jammer genoeg,
Zou ze weer willen spelen, behalve deel 2.
Deel 2 kwam ik maar niet in, stoorde me aan de camera settings.

Ik heb de HD Collection gehad voor de 360 maar nooit afgemaakt. En ik heb hem destijds ook verkocht omdat ik dacht dat het nooit backwards zou worden. Maarja peace walker is dat nu wel dus 2 en 3 komen ook wel denk ik...
Als dat gebeurt pik ik de collection zeker weer op!
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1529   2) 28-03-2018 11:09
Quote:
Heb nog nooit zoveel voorbeoordeeldheid gezien als bij deze game. Mensen kijken een of ander kutfilmpje van een boze YouTuber en beginnen dingen te roepen als “je prikt alleen maar zombies door een hek!!1” “betalen voor save slots!!!1” en vinden reviews die de game wél een serieuze kans geven onzin want “dit is gewoon bagger”.

Terwijl MG Survive gewoon een prima game is... Sterker nog, ik heb er meer plezier mee gehad dan met de laatste Kirby maar laat ik dat maar niet te hard zeggen voordat mensen me willen lynchen.

Het is alleen wel een survivalgame in hart en nieren en geen tactical espionage action, dus als je de game gaat spelen met een verkeerde insteek dan ga je er idd geen lol aan beleven. Als je in een game die draait om overleven en iedere actie zuurstof, dorst en honger kost, expres zombies gaat lopen prikken, dan ben je verkeerd bezig. Save slots microtransacties zijn kut, maar ook zo onnodig. Het gaat enkel om character slots (je hebt geen save slots) en waarom je daar een tweede van wilt snap ik echt niet, tenzij je het verhaal voor een tweede keer wil uitspelen ofzo. De gemiddelde gamer zie ik dat echt niet doen. Dat praat het niet goed natuurlijk, maar het verandert niks aan de kwaliteit van de game. En laten we wel wezen: de game lag op launch voor een budgetprijs in de winkel en bevat verder geen lootboxes, terwijl de servers wel gewoon 24/7 onderhouden worden en lootboxes uitstekend bij de game passen. Hell, er zitten zelfs lootboxes in de game, maar die zijn niet te koop met geld. In een ideale wereld zitten er helemaal geen vieze microtransacties in een game natuurlijk maar ik heb vrede met hoe Konami het hier heeft aangepakt, zeker aangezien zelfs de character slots met in-game verdiensten te koop zijn, als je vaak genoeg inlogt (lijkt me geen probleem als je ook zo gek bent dat je twee characters tegelijk wil spelen)

Ik vond het een prima 7,5 game en erger me echt kapot aan de mensen die de game affakkelen puur op basis van wat boze youtubers zeggen of gewoon want lol yolo #fuckkonami je weer zelf. Props dus aan Budgetgaming voor een review die de game wel een eerlijke kans geeft, hoewel ik het niet eens ben met dat er gezegd wordt dat de game propvol microtransacties zit en je daarnaar gestuurd word. Behalve de character slots zijn er nog de FOB achtige units die je kunt kopen maar dat werkt eigenlijk precies hetzelfde als in Phantom Pain. Ik heb sowieso nooit veel gebruik gemaakt van die explorer units en ervoor betalen is iets waar ik al helemaal niet aan heb gedacht. Net als in MGS5. Als er meer microtransacties zijn dan heb ik ze echt niet gezien, dus zo in your face zijn ze niet. Ik weet niet eens waar je die punten moet kopen.

Helemaal mee eens!
Btw je spaart SV coins, dus als je heel graag een extra character wilt kun je deze ook met SV coins ontgrendelen. Dus kopen hoeft niet.
Ik zeg probeer het want bagger is het echt niet!
Ik vermaak me wel ermee, maar het is geen makkelijke game, komt meer bij kijken dan je denkt!
avatar van Niels
Niels ( 18306   1) 28-03-2018 11:20
Nope, totaal niet mee eens. Jij vond Kirby veel leuker dan Metal Gear Survive - en ik vind het niet leuk dat je die arme Dagmar zo probeert te trollen. Die arme kerel is al zo onstabiel...

Hoe is het verhaal eigenlijk van deze game?
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1529   2) 28-03-2018 11:26
Quote:
Nope, totaal niet mee eens. Jij vond Kirby veel leuker dan Metal Gear Survive - en ik vind het niet leuk dat je die arme Dagmar zo probeert te trollen. Die arme kerel is al zo onstabiel...

Hoe is het verhaal eigenlijk van deze game?

Je moet gewoon surviven en thuis zien te komen, verwacht geen diepgaand verhaal zoals biij MGS.
Maar het is leuk na een dag werken, dan lekker bouwen aan je basis en gewoon zien te overleven.
avatar van Niels
Niels ( 18306   1) 28-03-2018 11:31
Zit er uberhaupt een tweebenige gigantische robot die meteen een nucleaire raketbasis is in verstopt? Of kun je Metal Gear wegdenken en is het enkel Survive? En tsja, diepgaand verhaal hoef ik niet, ik speel genoeg Nintendo exclusives om gewoon van een game zonder verhaal te kunnen genieten - maar er zit dus wel een verhaal in?

Lijkt me wel geinig om later dit / volgend jaar eens op te pikken. Als de gameplay gewoon uit MGS5 gelift is zit het daar in elk geval goed mee.
avatar van Doobieters
Doobieters ( 29519   288) 28-03-2018 11:37
Maar we zijn er allemaal toch wel aan uit dat Konami dit Metal Gear heeft genoemd om schaamteloos de engine te kopiëren en te plakken, daarnaast hopende op loyale kopers die puur op de naam hebben gekocht.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39268   67) 28-03-2018 11:44
Quote:
Nope, totaal niet mee eens. Jij vond Kirby veel leuker dan Metal Gear Survive - en ik vind het niet leuk dat je die arme Dagmar zo probeert te trollen. Die arme kerel is al zo onstabiel...
Ik hoor mijn naam. Heb ik wat gemist?
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1529   2) 28-03-2018 12:01
Quote:
Maar we zijn er allemaal toch wel aan uit dat Konami dit Metal Gear heeft genoemd om schaamteloos de engine te kopiëren en te plakken, daarnaast hopende op loyale kopers die puur op de naam hebben gekocht.

Ja en nee.
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1529   2) 28-03-2018 12:19
Quote:
Zit er uberhaupt een tweebenige gigantische robot die meteen een nucleaire raketbasis is in verstopt? Of kun je Metal Gear wegdenken en is het enkel Survive? En tsja, diepgaand verhaal hoef ik niet, ik speel genoeg Nintendo exclusives om gewoon van een game zonder verhaal te kunnen genieten - maar er zit dus wel een verhaal in?

Lijkt me wel geinig om later dit / volgend jaar eens op te pikken. Als de gameplay gewoon uit MGS5 gelift is zit het daar in elk geval goed mee.

Gigantische robot ben ik nog niet tegen gekomen, ik zit meer rond te snuffelen. Resources verzamelen, level en skills te upgraden.
Wapens te vinden, had in het begin alleen een stok en moker.
Als je sterke wanderers (zombies) tegenkomt ben je zo de lul.
M'n basis werd aangevallen, had dus geen hekken enzo ik dacht ach dat lukt wel.....dus niet hahah. Meerdere keren dood gegaan.
Heb een keer 2 uurtjes rond gelopen en gereden, veel spullen verzamelt kwam een horde wanderers tegen die vielen aan en bam dood. 2 uur verspilt alles kwijt. Er wordt niet gesaved tijdens de game alleen als je terug gaat naar je basis.

Wel een paar keer gigantische monster tegen gekomen.
Die loopt rond in het spel, ik heb nog geen actie ondernomen haha.
avatar van Kubuss
Kubuss ( 2172   7) 28-03-2018 12:22
Konami had er beter aan gedaan om de Fox Engine te gebruiken maar het een nieuw ip te maken ipv de Metal Gear naam te gebruiken. Ze hadden daarnaast de game ook veel beter kunnen marketen, want tot de release dachten de meeste mensen (waaronder ik) dat dit een co-op online game was en niet voornamelijk een singleplayer game.

Doordat de Metal Gear-naam eraan kleeft hadden de meeste mensen hun oordeel al klaar na het akefietje met Kojima en ik heb het gevoel dat de game daardoor veel strenger is beoordeeld (eerder: afgestraft) dan als dit een nieuw ip was. Het Metal Gear-thema is verder ook erg inwisselbaar in de game zelf, hoewel het verhaal nog wel een interessante wending krijgt en ik ben positief verrast hoe ze deze game weten te linken aan het verhaal van Phantom Pain. Er zit bijvoorbeeld een fantastische easter egg in die bepaalde onverklaarbare elementen uit Phantom Pain ineens een stuk logischer maakt. Het haakt dus wel in op het Metal Gear-universum en het is niet alleen aankleding. Oh, en ja er zit gewoon een echte Metal Gear in de game .