Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
MotoGP 09/10 (Xbox360)
72 100 1

Review MotoGP 09/10 (Xbox360)

Laat ik allereerst melden dat ik geen motor rijd, normaal alleen racers als Burnout en Forza speel en hooguit een halve dag MotoGP ’03 en MotoGP ’06 gespeeld heb. Deze review kun je dus het beste zien als de mening van iemand die niets met motors heeft, maar die wel benieuwd was of MotoGP 09/10 toch de moeite waard was.



MotoGP 09/10 valt binnen de niche categorie van motorgames waarbij het puur en alleen gaat om het racen over circuits. Als je dus meer verwacht dan alleen het rijden van een motor op een circuit met bochten, dan kun je beter ergens anders (MX vs ATV Reflex) kijken. Met een uitgebreide Career mode, een Arcade mode en een Time Trial mode waarin je onder andere tegen de downloadbare “ghosts” van andere spelers kunt racen, biedt de game toch een redelijk uitgebreid pakket.

Hoewel de Time Trial mode voor zich spreekt, zijn de Career en Arcade modes de plek waar je de meeste tijd zal besteden. In de Career mode begin je met een matige 125CC motor. Elke race kun je kiezen om het circuit eerst in een Practice ronde te leren kennen. Als je denkt dat je het circuit wel door hebt, kun je kiezen om jezelf te kwalificeren met de Qualify optie. En uiteraard begin je daarna, afhankelijk van hoe goed je tijd was in de kwalificatie, op een bepaalde plek in de echte race.

Je mag er best van uitgaan dat je de eerste paar races niet boven de 10e plek van de 20 uitkomt, want motorrijden is nog niet zo makkelijk. Bij MotoGP gaat het er vooral om dat je de bochten op de juiste manier neemt, dat wil zeggen: je hangt bijna tegen de grond terwijl je de bocht neemt. Zodra je op een recht stuk komt, kun je jezelf kleiner maken en door de betere airflow een hogere snelheid behalen. De gameplay van MotoGP draait dan ook vooral om het perfect nemen van bochten, met de juiste snelheid, en het zo snel mogelijk afleggen van de rechte stukken in een circuit. Kom je van de baan af, en probeer je een bocht te nemen met vol gas, dan vlieg je meteen van je motor af. Na een leercurve van zo’n 1-2 uur begin je er echter wel een beetje gevoel voor te krijgen en soms kwalificeer je zelfs om op pole position te starten!



Om alles iets makkelijker te maken, staat er standaard een ideale racelijn op de baan. Hoewel het misschien tot nu toe meer klinkt als Forza met motors, zijn er nog wel een aantal extra dingen die MotoGP uniek maken. Je kunt net als in de Nascar games gebruikmaken van de verlaagde luchtweerstand door achter een andere motorrijder te rijden (het zogenaamde “slipstreamen”). Daarnaast kun je je lichaam met de linker analoge stick naar voren of naar achteren bewegen, om zo op je voor of achterwiel te rijden. Ook zijn er in de bochten drie poortjes die aangeven hoe je het beste door de bocht kunt gaan. Door het rijden door deze poortjes, te slipstreamen, of stunts te doen voor het publiek, kun je nog bonuspunten krijgen. Bots je tegen andere rijders aan, vlieg je van de baan, of crash je, dan krijg je strafpunten. Bij elke race krijg je een waardering die gebaseerd is op deze punten: hoe beter je waardering, hoe meer XP je krijgt en hoe sneller je level omhoog gaat! En rijd je bij de Practice of Qualify rondes perfect, dan krijg je hier ook weer XP voor.

Tijdens de Career mode kun je ook nog personeel inhuren om sponsorcontracten te managen of R&D te doen. Het R&D personeel heeft ook weer zijn eigen statistieken. Iemand die bijvoorbeeld heel goed is in de motor zelf, remmen, chassis, of koppelingen, kun je op die manier op een onderzoeksproject zetten om je motor te upgraden. Elk project dat je onderzoekt kost een aantal dagen om te onderzoeken en vaak duurt het 1-2 races voor je de upgrades echt kunt benutten.



Een Career duurt echter best wel lang. Het gaat om een heel seizoen als je voor de professionele career kiest in plaats van een enkel Championship of een losse race. Daar komt nog bij dat je alle upgrades kwijt raakt als je een andere motor kiest. Je zit in principe dus een aantal uren vast aan één motor. Heb je genoeg geduld om door het seizoen heen te komen, dan unlock je de 250CC motoren die een stuk sneller gaan. Waar de 125CC motoren nogal zwak aanvoelen en erg raar besturen, voelen de 250CC motoren al een stuk meer aan als een beest op de weg. Na de 250CC Career unlock je de laatste klasse: MotoGP.

De Arcade mode daarentegen gaat helemaal niet om het kwalificeren. Je begint met zo’n 1,5 minuut aan tijd die je alleen kunt verlengen om stukken circuit perfect af te leggen (zonder van de baan te rijden). Dat is al makkelijker gezegd dan gedaan. Je kunt extra tijd scoren door te slipstreamen of door stunts uit te voeren voor het publiek. Als je tijd op is, valt de motor langzaam stil terwijl iedereen langs je heen rijdt, waarna je maximaal 3 keer in de hele Arcade mode een continue kunt gebruiken.

De beide modes zouden toch wel genoeg moeten bieden om je een tijdje bezig te houden. Daarnaast heeft Capcom beloofd om het 2010 seizoen gratis als DLC beschikbaar te stellen terwijl het bezig is. Hoe dat precies uit gaat pakken is nog niet bekend, en de Xbox Live Marketplace tab was ook nog grijs bij deze versie.



Er zijn wel een aantal kanttekeningen bij MotoGP, ondanks dat het op zich genoeg biedt voor een racespel. De belangrijkste hiervan is dat de motoren erg arcadeachtig besturen. Je kunt heel snel van de ene naar de andere kant van de motor bewegen: iets dat in het echt nog niet zo makkelijk gaat. Hierdoor is het vooral erg wennen aan de besturing, want je moet tegelijkertijd aan leren voelen hoe snel je een bocht naar links of rechts kunt maken, afleren om net als in een autoracegame te corrigeren door de andere kant op te sturen, en aanleren om te corrigeren door het gas los te laten of eventueel de voor- of achterrem te gebruiken. Terwijl het sturen dus zo arcadeachtig aanvoelt, straft het spel je af voor fouten alsof het een simulatie racer is. Het is dus een beetje moeilijk om MotoGP nou een sim of een arcade racer te noemen.

Als je de fout in gaat, kun je altijd vanuit het Start menu tot drie keer toe kiezen voor een herkansing. Hiermee spoel je de tijd terug tot een moment waarop je die ene bocht nu wél goed kunt nemen (denk aan Dirt 2). Als je dit doet, kost dat je echter zoveel minpunten dat je net zo goed de race overnieuw kunt doen om zoveel mogelijk XP te verzamelen en betere upgrades te onderzoeken. MotoGP kan dus nogal frustrerend zijn door de controls en de redelijk zware penalties voor fouten.

Voor deze reviewer was de hele ervaring met MotoGP er meer een van frustratie dan plezier. Het spel heeft desondanks wel zijn momenten. Als je een circuit onder de knie hebt, kun je de ideale racelijn vergeten en je eigen lijn volgen. Het gevoel dat je krijgt door alles perfect te rijden en toch steeds je competitie vlak achter je te hebben, die tegelijkertijd ook probeert achter jou te slipstreamen om je voorbij te rijden, is het hoogtepunt van wat MotoGP qua gameplay te bieden heeft.



Het is alleen jammer dat dit vaker fout dan goed gaat tot je de besturing helemaal onder de knie hebt, en dat het zo lang duurt voor je de 250CC en MotoGP klasse vrijgespeeld hebt. Ik zou het dan ook als racespel niet zomaar aan iedereen aanraden. Mocht je een keer een motorracegame willen uitproberen, dan is MotoGP zeker geen slechte keuze zolang je weet dat het niet alleen redelijk lang duurt voor je bij de ‘echte’ motoren aankomt, maar ook weet dat je flink wat tijd in je eigen skills moet steken om er echt plezier mee te hebben. Ben je een echte sim-motorracer fan, dan lijkt de nieuwe SBK-X die ergens in juni verwacht wordt een betere keuze. Ik heb MotoGP 09/10 aan een paar mensen voorgelegd die zelf motorrijden, en ze vonden het eigenlijk allemaal veel te arcade besturen en totaal onrealistisch qua motor physics: je motor heeft geen momentum dus je kunt eigenlijk vlak voor een bocht remmen en niet van je motor of de baan afvliegen!

Tot slot ziet het spel er wel ok uit, maar niet geweldig. Nu is dat niet meteen het belangrijkste aan een motorracegame, maar de motoren klinken ook nog eens als motorcross motoren. En dat terwijl de commentator grappen maakt dat het geen motorcross game is als je van de baan af rijdt!



Conclusie
Al met al is MotoGP 09/10 dus wel een aardige racegame met motors. Maar het is niet arcade genoeg om af en toe even voor de lol te spelen en waarschijnlijk niet sim genoeg voor de die-hards. Ben je toch nog geïnteresseerd in MotoGP 09/10, wacht dan even tot hij in de budgetbak ligt; tegen die tijd is het 2010 seizoen vast al iets verder en heb je ook meteen extra gratis DLC om mee te spelen.

Deze game is gereviewed door Maurice

 

Oordeel MotoGP 09/10 (Xbox360)

  • Graphics 70
  • Gameplay 70
  • Originality 65
  • Sound 50
  • Replay 85
  • Eindcijfer 72

Aantal keer bekeken: 4438 

Laagste 3 prijzen voor MotoGP 09/10 (Xbox360)

21.94 27.00 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Next-Level.nl 8.2
€  19.99€ 1.95   € 21.94
Nedgame.nl 8.7
€  19.99€ 1.99   € 21.98
Bol.com Partner 9.6
€  27.00€ 0.00   € 27.00

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Witteijsbeer
Door Witteijsbeer (730 reacties) op 04-04-2010 22:23
( PM )
Had de demo even gespeeld en de besturing was inderdaad flink wennen. Heb hier superbike 09 op de plank liggen en die vond ik toch wat beter.