Need for Speed Carbon (Xbox360)
70 100 1

Review Need for Speed Carbon (Xbox360)

EA, uitmelker der games. De één is geheel EA idolaat en de ander kotst over hun games heen. Ik zit in het midden. Sommige EA games worden wel uitgemolken, maar als het een goede game is, dan mag het best van mij. Need for Speed Carbon is zo’n game. Een goede game, maar zo uitgemolken dat hij eigenlijk niet leuk meer is.

Rijke historie
Need for Speed gaat al heel wat jaren mee. Van Hot Pursuit tot Porsche Unleashed, stuk voor stuk prachtgames van het hoogste niveau. In mijn ogen is EA veranderd toen Need for Speed Underground kwam. Die game bracht een revolutie tot stand in de underground van het straatracen. Underground 2 was ook nog wel vernieuwend te noemen, maar omdat alleen het free roaming aspect een beetje was toegevoegd. Het was niet echt een waardige opvolger te noemen. Most Wanted daarin tegen was in mijn ogen een topgame. Eindelijk waren de graphics een beetje opgepoetst en een nieuw en vernieuwend onderdeel toegevoegd. Mijn bloed ging altijd pompen als ik weer achterna gezeten werd door de politie. Hoe langer het duurde hoe harder mijn hart ging bonken. Dat vond ik ook weer echt een topgame, maar in mijn ogen zag ik toch dat ik dat allemaal al een keer eerder had gezien. Het was eigenlijk gewoon weer Underground 2, maar dan met politie. Maar wat is Need for Speed Carbon dan? Carbon gaat gewoon lekker mee op het succes van Most Wanted, maar toch is het weer meer van hetzelfde.

EA is gek, zelfs een crosshair in een racegame!

Je komt terug in Palmont City nadat je een tijdje bent ondergedoken. Je had daarvoor meegedaan aan een straatrace met alle “Hot Shots” van de plaatselijke straatrace scène. Je wordt beschuldigd van verraad omdat bij die race politie opduikt en ze jou laten gaan. Iedereen wordt opgepakt behalve jij, dat zou voor mij ook reden genoeg zijn je te verdenken van samenheulen met de vijand. Ook het prijzengeld van de race was weg. Ze verdenken jou van verduistering van het geld en dat je het daarna in Rockport lekker uit hebt gegeven. Jij weet natuurlijk beter en je gaat proberen je onschuld te bewijzen en je gaat in opdracht van een van de plaatselijke racegoden rijden.

Diepgang, eindelijk!
Naarmate het spel vordert ga je het verhaal beter zien. Ik ben daarom best blij dat EA aandacht heeft geschonken aan het verhaal want de vorige delen was echt te arcade voor woorden. Gewoon gas geven en nergens aan denken. Het verhaal maakt alles een stuk boeiender. Verschillende invalshoeken worden belicht en je gaat bij ieder puzzelstukje dat erbij komt twijfelen over wat er nou echt gebeurt is die nacht. Waar is het geld? Waarom moet jij in dienst rijden van Darius? Eindelijk weer eens wat diepgang in een Need for Speed game. Gelukkig maar, want anders had ik Need for Speed afgeschreven. Want steeds in hetzelfde gat vallen en mensen hetzelfde voorschotelen zoals bij FIFA kan ik niet slikken.

Palmont City is opgedeeld in 4 delen: Fortuna, Downtown, Silverton en Kempton. Ieder deel heeft zijn eigen crew die over dat deel heerst. Laat dit nu dezelfde mensen zijn die in die beruchte race reden. Ze willen allemaal wraak en geld van jou. Om jou onschuld te bewijzen zul je moeten racen. Hoe meer races je wint, hoe meer gebied je in handen krijgt van je rivalen. Met natuurlijk als eindrace de canyon battles. Weer een goede toevoeging aan de game. Canyon battles zijn races op een bergachtig gebied waarin ieder stuurfoutje kan resulteren in een enkele reis canyon. Een geweldig concept dat ik nog nergens anders heb gezien. Hier komt het echt aan op je skills. In het begin is het nog makkelijk maar naarmate je auto harder gaat wordt het moeilijker om hem in bedwang te houden. Probeer dan je auto maar eens op de weg te houden. Doe gewoon net als mij. Koop een ‘cheap-ass’ auto-tje en race daarmee door de canyon. Je rijdt dan misschien een stuk minder hard, maar bochten maken gaat perfect.

“Na 200 meter linksafslaan”

Rijden zonder remmen
Controles voelen ook lekker vertrouwd aan. Alle opties zitten op de goede plaats en zijn makkelijk te vinden. Dus geen problemen met de verkeerde knop indrukken in een stressvolle situatie waar sommige games in mijn ogen last van hebben. Misschien een klein minpuntje aan te merken op de controles, hoewel ik niet weet of ik dit onder het kopje ‘controles’ kan plaatsen. Want de game is puur arcade. Je linkertrigger is de rem, maar in de game gebruik je de rem niet. Als je in een bocht komt en je red het net niet, dan duw je vlug je speedbreaker in en stuur je bij. Iets waar Most Wanted ook al last van had. Misschien heb ik het recht niet om er over te zeuren omdat de game 100% arcade is en geen simulator, maar het is toch iets waar ik als Project Gotham Racer me wel aan erger. Niet dat ik er een probleem mee heb om vol gas door de bocht te gaan, maar het trekt toch een stukje realisme uit de game.

Grafisch is de game geen snik veranderd ten opzichte van zijn voorganger. Is ook niet verwonderlijk aangezien het op dezelfde engine is gebouwd. Maar voor mij is gevoel heel belangrijk in een game. Toen ik de Halo 3 trailer voor het eerst zag, liepen er koude rillingen over mijn rug en brak het zweet me uit. Toen ik aan Gears of War begon was ik niet uit mijn trance te krijgen. Maar bij Need for Speed Carbon ontbreekt dat gevoel van originaliteit, omdat alles wat je ziet je in feite al hebt gezien bij Most Wanted. Je rijdt wellicht in een andere stad, maar feit blijft toch dat het dezelfde engine is en je gevoel geeft aan dat je alles toch al een keertje eerder hebt gezien. Hetzelfde geldt voor de auto’s. Er zitten misschien andere auto’s in de game, maar toch krijg je het gevoel dat je het een keer eerder hebt gezien. Erg jammer, want gevoel is bij mij het allerbelangrijkste in een game.

Easy
Een vriend van mij noemt EA altijd EZ (easy), omdat de games altijd makkelijk zijn en doodsimpel om te doen. Simpel om te doen vind ik opzich geen probleem, als men daarmee maar de controles bedoelt. Maar doodsimpel om te doen is inderdaad iets waar EA problemen mee heeft. Electronic Arts wil dat al hun games goed in de smaak liggen bij het publiek en dus maken ze de spellen expres makkelijk. Ook erg jammer, want moeilijke games zijn toch voor mij leuker om te spelen dan makkelijke spellen omdat ze anders zo in mijn archief verdwijnen. Carbon is echt geen haar beter. Na een dagje zit je al bij Darius op de stoep om hem uit te dagen voor het eindduel. Ik koop geen game van € 53,85 om daar een dagje zoet mee te zijn. Ik wil een uitdaging. Die uitdaging komt misschien in de canyon races, maar toch mis ik het gevoel van diepgang in de moeilijkheid.

“Bestemming bereikt”

Online valt er ook niet veel te beleven. Het is hetzelfde wat we keer op keer op keer hebben gezien bij Need for Speed games. Ik zit echt te wachten tot er een keer een MMO racer komt van Need for Speed. Als je nu online gaat kies je welke race je wilt rijden en de computer deelt je in. Als je echt lol wil hebben, zul je weer je vrienden moeten uitnodigen, want online valt er weinig te beleven. Wel komt online goed terug in de game en andersom, maar daar is het ook wel mee gezegd.

Zucht… Ik heb positieve dingen gezegd en negatieve dingen gezegd, maar wat vond ik nou van de game in totaal? De game is hetzelfde wat we keer op keer hebben gezien in zijn voorgangers met slechts een paar kleine toevoegingen. Ik moet wel toegeven dat de toevoegingen die er zijn toch wel goed zijn, maar het feit dat het precies hetzelfde is als Most Wanted geeft mij niet het gevoel van volwaardige game. Het is gebouwd op dezelfde engine als Most Wanted en alle auto’s zijn misschien nieuw maar niet origineel. Als ik een oordeel moet geven… Heb je Most Wanted in de kast staan, speel die dan nog een keer. Heb je hem nog niet, dan zou ik toch een keertje op mijn achterhoofd krabben voor ik hem koop.

Deze game is gereviewed door Von Rutch

Oordeel Need for Speed Carbon (Xbox360)

• Graphics 60