Need for Speed: Hot Pursuit - Remastered (PS4)
70 100 1

Review Need for Speed: Hot Pursuit - Remastered (PS4)

Ongeveer een maand geleden was daar ineens vanuit het niets de aankondiging van Need for Speed (NFS) Hot Pursuit Remastered voor de PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en PC. Geen volledig nieuwe Need for Speed dit jaar, maar een remaster van deze tien jaar oude titel. Toen Hot Pursuit uitkwam heb ik mij vele uurtjes vermaakt met het racen en crashen in deze eerste Need for Speed waarin je zowel agent als straatracer bent. Laten we eens gaan kijken of deze titel tien jaar later nog steeds zo leuk is.

Agent of racer?
In Hot Pursuit heb je als speler dus een dubbelrol, je bent zowel straatracer als politieagent. Als straatracer probeer je aan de politie te ontsnappen en de race te winnen en als smeris probeer je die illegale wedstrijden te stoppen. Deze zijn vaak chaotisch met de nodige crashes. Het is als agent makkelijker om de straatracer tot stilstand te brengen door hem te laten crashen dan om hem aan te houden toch?  Als een auto crasht dan wordt dit duidelijk in beeld gebracht, wat veel gelijkenissen vertoont met de crashes uit de Burnout-serie. Dit komt niet geheel onverwacht, gezien het feit dat Hot Pursuit gemaakt is door voormalig Burnout-ontwikkelaar Criterion.

Racen in Seacrest County
De singleplayer van Hot Pursuit bevat vrijwel geen verhaal. Je bent een straatracer of politieagent die rondrijdt in het fictieve Seacrest County, wat bestaat uit bergachtig gebied aan de zee. Op de kaart kies je een beschikbaar evenement, soms een auto en dan is het gaan met die banaan. Aan het einde van een race en tijdens het racen krijg je bounty oftewel punten. Bij genoeg bounty stijg je in level als racer of agent en speel je nieuwe auto’s vrij. Tijdens het racen kun je extra bounty verdienen door moeilijkere manoeuvres uit te voeren zoals op de verkeerde baan rijden, driften, overig verkeer op een haar na missen of het ontdekken van sluiproutes. Naast dat dit meer bounty oplevert, zorgt dit er ook voor dat je nitro-balk gevuld wordt, waardoor je natuurlijk eventjes veel sneller gaat. Ondanks de hoge snelheden in de dikke bolides heb je altijd genoeg controle, dat zit bij ontwikkelaar Criterion wel goed. Hot Pursuit Remastered voelt dan ook niet verouderd aan wat betreft de besturing en het racen.
De beste toevoeging toen en eigenlijk nu nog steeds zijn de wapens tijdens het racen. De politie kan gebruik maken van een wegblokkade, spijkermatten, elektromagnetische pulsen en kan later zelfs de hulp inroepen van een helikopter om de straatracers het zo moeilijk mogelijk te maken. De coureurs beschikken gelukkig over hun eigen arsenaal aan wapens bestaande uit spijkermatten, een turbo en een apparaat om de elektromagnetische pulsen van de agenten te blokkeren. De wapens kun je niet ongelimiteerd inzetten en gaandeweg de evenementen speel je er steeds meer vrij. Je zult ze wel hard nodig hebben om de politie van je af te schudden of om die verdraaide straatracers te pakken te krijgen. Ze zorgen voor meer variatie, chaos en crashes in de races, wat nooit zal vervelen.

Autolog
Er zijn verschillende soorten races waaraan je deel kunt nemen. Deze zijn allemaal verdeeld over de verschillende banen die in Seacrest County beschikbaar zijn. De eerste race van een nieuwe route is vaak een tijdrit om je hiermee kennis te laten maken. Als agent zijn deze tijdritten iets lastiger doordat je straftijd krijgt als je overig verkeer of de relingen raakt. Naast de tijdritten moet je bijvoorbeeld de straatracers stoppen als agent of vice versa. De races zijn online ook beschikbaar en daar kun je net zoals in de singleplayer in level stijgen als agent of racer. Via het bekende social media-netwerk Autolog kun je de tijden van je vrienden zien en deze proberen te verbeteren. Autolog maakt dus een terugkeer in deze remastered-versie en is uitgebreid met crossplay. Op deze manier maakt het niet meer uit op welk platform je vrienden spelen. Autolog werkt prima net zoals het online racen. Ik heb geen enkele problemen gehad tijdens het reviewen.

Verniewing
Dan moeten we het nog hebben over wat deze remaster nu allemaal toevoegt. Alle DLC die later werd aangeboden bij Hot Pursuit is aanwezig. Dit bestaat voornamelijk uit veel nieuwe auto’s. Meer auto’s is altijd beter toch? Daarnaast is er een vernieuwde fotomodus en kun je de auto’s nu in meer verschillende kleurtjes overspuiten en dat is het wel. Het voelt een beetje magertjes, mede doordat de remaster op grafisch vlak simpel aanvoelt. Alles is net iets scherper dan in het origineel, maar het blijft goed zichtbaar dat het om een remaster van een spel gaat van de vorige generatie. Op de PlayStation 4 Pro kun je kiezen uit een performance- of quality-modus. Hierbij wordt in de quality-modus de resolutie verhoogd naar 4K, maar speel je op 30 fps en in performance-modus speel je in 1080p met 60 fps. Mijn voorkeur gaat naar de performance modus. De soepelere gameplay zorgt voor een betere ervaring en vaak scheur je zo snel over de weg heen dat je toch amper oog hebt voor eventuele omgevingsdetails. Op de gewone PlayStation 4 zul je het moeten doen met 1080p en 30 fps.

Ik vroeg mij uiteindelijk af voor wie deze remaster is. Voor mensen zoals ik die het spel tien jaar geleden al gespeeld hebben zijn de toevoegingen te minimaal om hier nog eens €39.99 voor neer te tellen. Het is niet dat ik mij er niet mee heb vermaakt, integendeel zelfs; het voelde vertrouwd. De dubbelrol van zowel straatracer als politieagent is interessant en de wapens zorgen voor veel plezier tijdens het racen. Voor mensen die het origineel gemist hebben, kunnen dat speerpunten zijn om dit spel aan te schaffen en die zullen zeker plezier halen uit Need for Speed Hot Pursuit Remastered.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Aantal keer bekeken: 4203

Laagste 3 prijzen voor Need for Speed: Hot Pursuit - Remastered (PS4)