Okami (PS2)
95 100 1

Review Okami (PS2)

Af en toe komt er een Developer met een nieuw en verfrissend idee voor een game. Een game die anders is dan andere games en voor een geheel unieke game ervaring zorgt. Kortom, een game die je gewoon moet hebben. Als je de beloftes moet geloven, voldoet Okami van Clover Studios hier ruimschoots aan. Ik begon dan ook vol enthousiasme en nieuwsgierigheid aan deze game. Clover Studios mag dan ondertussen door CapCom opgedoekt zijn, met het uitbrengen van Okami zijn ze in ieder geval eervol ten onder gegaan.
Hoe het allemaal begon…
Het verhaal van Okami is gebaseerd op een bestaande Japanse Legende, de Legende van Amaterasu de Zonnegodin. Voordat je aan de game begint, wordt je eerst wegwijs gemaakt in de voorgeschiedenis, dit gebeurt door middel van een erg lange intro. Deze intro is niet te skippen, wat aan de ene kant vervelend is. Aan de andere kant maken het verhaal en de mooie beelden het zeker de moeite waard de intro geduldig af te kijken.

De Legende begint honderd jaar geleden, in het dorpje Kamiki waar elk jaar een meisje geofferd moest worden aan Orochi de achtkoppige draak. Deze draak werd verslagen door Nagi, een dappere strijder en de Witte Wolf Shiranui, waardoor de vloek die over Kamiki heerste werd opgeheven. Honderd jaar later weet Orochi te ontsnappen en wordt het hele land gehuld in een kleurloze duisternis. En nu is het jou taak om als Zonnegodin Amaterasu, in de gedaante van een Witte Wolf (Okami), de kwaadaardige draak Orochi opnieuw te verslaan en de vloek te verbreken. Je wordt hierin bijgestaan door het krekeltje Issun.

Celestial Brush
Daar sta je dan, aan het begin van een groot avontuur, in een troosteloze wereld waaruit alle kleur onttrokken is. Gereïncarneerd als Witte Wolf heb jij, Amaterasu, de opdracht gekregen het land Nippon weer te voorzien van de kleur en schoonheid die het, door Orochi’s vloek, verloor. Omdat Amaterasu de Zonnegodin is, beschik je uiteraard over bovennatuurlijke krachten. Deze dienen zich aan in de vorm van de Celestial Brush (Hemelse Kwast). De Celestial Brush bestaat uit dertien brushtechnieken, die helaas verloren geraakt zijn tijdens het gevecht met Orochi honderd jaar geleden en nu in het bezit zijn van dertien Goden, verspreid over het land. Die brushtechnieken zul je tijdens je reis dus allemaal weer moeten zien te verzamelen, want je hebt ze stuk voor stuk hard nodig.

De Celestial Brush tovert je speelwereld met één druk op de R1-knop om tot een stuk perkament waarop je, door middel van je linker joystick, kunt tekenen. Hiervoor gebruik je één van de dertien brushtechnieken. Zo heb je onder andere Rejuvenation (hiermee herstel je bijvoorbeeld een kapotte brug of vul je een ontbrekend deel in een rivier op), Power Slash (snijdt haast alles doormidden door er enkel een rechte lijn doorheen te zetten), Cherry Bomb (teken een cirkel met een lijntje erdoorheen en er verschijnt een bom) en Sunrise (verander de nacht in dag door een cirkel in de lucht te tekenen)

Sidequests & Praise
Waar het in Okami uiteindelijk om draait is het verbreken van de vloek van Orochi en het opheffen van de duisternis die over Nippon heerst. Daarnaast kom je tijdens je reis een groot aantal sidequests tegen waarmee je je ook nog de nodige uurtjes kunt vermaken. Zo hebben de dorpsbewoners je hulp nogal eens nodig. Een klein voorbeeld hiervan is een oud vrouwtje dat haar was niet op kan hangen omdat de waslijn ontbreekt. Aan jou de taak om met de Celestial Brush, tussen twee palen een nieuwe waslijn te tekenen. Teken vervolgens nog een zonnetje aan de horizon, zodat de was extra snel droogt en het omaatje is ook weer tevreden.

Behalve de dankbaarheid van de dorpsbewoners krijg je hier ook ‘Praise’ voor. Praise zijn een soort van Experience Points die je kunt gebruiken om Ink Pots (extra potjes inkt die je nodig hebt om de brush te gebruiken) of Astral Pouches (extra levens) bij te kopen, je Solar Energy (levensmeter) uit te breiden of je Wallet aan te vullen. Naast het helpen van de dorpbewoners, kun je ook Praise verdienen met onder andere het verslaan van vijanden, het opnieuw in bloei zetten van dode bomen en het voeren van de verschillende dieren.

Hef je penseel!
Tijdens je tocht door Nippon zul je natuurlijk ook de nodige gevechten met monsters en vijanden aan gaan. Deze verschijnen in de vorm van rollen perkament, Demon Scrolls genaamd. Kom je met zo’n Demon Scroll in aanraking, wordt je samen met een aantal monsters in een duistere, cirkelvormige barrière gesloten. Deze barrière heft zichzelf pas weer op, nadat je alle monsters verslagen hebt.

Er zijn twee manieren om je vijanden te verslaan, welke ook gewoon samen in één gevecht gebruikt kunnen worden. Ten eerste kun je verschillende brushtechnieken van de Celestial Brush gebruiken om vijanden schade toe te brengen. Zo kun je bijvoorbeeld met de ‘Power Slash’ rake klappen uitdelen en kun je ‘Cherry Bombs’ plaatsen die binnen enkele seconden ontploffen. De tweede manier om monsters uit te schakelen is het Divine Instrument, het wapen dat je op je rug meedraagt. Het Divine Instrument is er in verschillende varianten met elke zijn eigen bijzondere eigenschappen. Amaterasu kan er twee tegelijk dragen, één als primaire en één als secundaire wapen. De eigenschappen per Divine Instrument verschillen ook nog na gelang je hem als eerste of tweede wapen instelt.

Wat in mijn ogen wel jammer is, en dit is tevens één van de weinige minpuntjes in de game, is dat de gevechten over het algemeen erg makkelijk zijn. Erg veel uitdaging zul je aan de meeste gevechten niet hebben. Je moet al erg slecht vechten, wil je helemaal uitgeschakeld worden en dan heb je altijd nog de Astral Pouches om weer uit de dood te herijzen. Dit had dus best wat pittiger mogen zijn.

Graphics & Sound
De originele gameplay is niet het enige dat Okami zo bijzonder maakt. Wat mij vooral aanspreekt in Okami en mij er, in de eerste instantie, van overtuigde dat ik deze game gewoon moest hebben, zijn toch wel de graphics. Okami is grafisch gebaseerd op de traditionele Japanse kunst, die je in de game als het ware tot leven ziet komen. Deze kunst, die vooral bekend staat om zijn sierlijke inktschilderingen en prachtige kleuren, komt helemaal tot zijn recht in de virtuele wereld die Okami heet. Ik kan me voorstellen dat deze kunstvorm je moet liggen, maar voor degene die de traditionele Japanse kunst wel kunnen waarderen is deze game grafisch echt een pareltje.

Ook de sounds passen helemaal in de Japanse sfeer die Okami uitstraalt. De soundtracks zijn uiteraard weer typisch Japans en heerlijk rustgevend. Dat laatste vind ik een goed punt in deze game, omdat het er voor zorgt dat je je niet opgejaagd voelt, maar in alle rust van de game kunt genieten. Wat echter wel een klein minpuntje in de sounds is, zijn de stemmen. Hiervoor zijn geen ingesproken teksten gebruikt, maar wordt enkel gebruik gemaakt van een vreemd gebrabbel. Dit is niet echt storend, maar ik denk dat echte stemmen toch net iets extra’s aan de game hadden toegevoegd.

Okami is een schitterende game, dit geldt voor zowel de gameplay als de graphics. De combinatie van de originele gameplay met de prachtige graphics zorgt dat je vanaf het begin Okami’s betoverende wereld ingetrokken wordt en tot het einde geboeid blijft. Ik kon dan ook maar een paar minuscule minpuntjes ontdekken aan de game, namelijk de lange intro zonder mogelijkheid tot skippen en het brabbeltaaltje in plaats van echte stemmen. Verder vond ik dat de game op sommige punten best wat moeilijker had mogen zijn. De meeste gevechten zijn bijvoorbeeld niet echt een uitdaging, iets wat gelukkig door de vele puzzels die je onderweg tegenkomt minder storend is. Verder kan ik alleen maar vol lof over Okami zijn. Een game die elke Playstation 2 eigenaar in zijn bezit zou horen te hebben.

Deze game is gereviewed door GameLayD

Oordeel Okami (PS2)

• Graphics 96