Rune Factory 5 (Switch)
60 100 1

Review Rune Factory 5 (Switch)

Je hebt voldoende spellen die het boerenleven willen simuleren (denk aan Farming Simulator of Harvest Moon) en er zijn meer dan voldoende (J)RPG’s. De Rune Factory-serie smelt deze twee genres al een paar jaar samen tot één en dit zorgde altijd voor vermakelijke spellen. Het laatste deel, Rune Factory 4 heeft recentelijk nog een remaster gekregen voor de Nintendo Switch, welke goed werd ontvangen. Echter was dit waarschijnlijk meer een warmhoudertje totdat het nieuwe deel uitkomt, namelijk Rune Factory 5. Het is nu eindelijk zover, we kunnen nu voor het eerst vechten en boer spelen in volledig 3D.

Wat voor mij zo fijn is aan een spel als Rune Factory is het gemis van urgentie. Er is totaal geen haast om iets te voltooien. Je bekijkt rustig van dag tot dag wat je wilt doen. Soms ben je druk bezig met het wateren van je gewassen en op een andere dag ben je grond aan het bewerken, zodat je kunt gaan zaaien. Zodra je dan bijvoorbeeld de knollen of spinazie kunt oogsten verkoop je deze voor geld.  Met dit geld kun je in het dorp Rigbarth van alles kopen. Alles wat je nodig hebt is hier beschikbaar: er is een bakker (brood eet je namelijk zodat je nieuwe recepten krijgt, waardoor je meer voorwerpen kunt maken), een smidse, een restaurant, een meubelmaker etc. Bij het rondlopen door het dorp raak je aan de praat met de inwoners. Iedere bewoner is uniek en heeft zijn eigen karakter. Door iedere dag even een praatje met iedereen te maken krijg je steeds meer te weten over iemand en kun je zelfs romantische relaties aangaan met jouw favoriete dorpeling(en).

Mocht je even genoeg hebben van het boerenleven dan wissel je de hark in voor een zwaard of staf en trek je de wijde wereld in om tegen monsters te vechten. De wereld bestaat uit verschillende open velden met af en toe een grot of kerker om te verkennen. Verwacht niet dat je hier uren in kunt ronddolen; grotten zijn vaak kort en heb je snel verkend. Het vechten zelf is niet ingewikkeld. Je gebruikt namelijk maar één knop om te slaan en een andere knop om aanvallen te ontwijken. Bij het veelvuldig gebruiken van hetzelfde wapen, stijgt deze in level en ontgrendel je steeds meer aanvallen voor dat specifieke wapen. Hierdoor kun je gevarieerder vechten. Daarnaast bevat Rune Factory 5 veel verschillende soorten wapens die je kunt maken en kunt gebruiken. Hierdoor is er voldoende ruimte om met wapens te experimenteren zodat er waarschijnlijk wel één is die bij je past. Nu is het spel in het algemeen niet super moeilijk, monsters en eindbazen zijn relatief gemakkelijk te verslaan. Persoonlijk vind ik het helemaal in de sfeer van het spel passen, maar mocht je op zoek zijn naar veel uitdaging dan zul je bedrogen uitkomen. Monster kun je niet alleen verslaan, maar ook net zoals Pokémon vangen. Nadat je een monster gevangen hebt kun je met hem verder op avontuur gaan en helpt hij bij het vechten of je kiest ervoor om hem op een van je erfvelden te zetten. Hier kan hij dan als slaafje aan het werk gaan en helpen bij het onderhouden van jouw gewassen, wat erg fijn is als je meerdere weilanden hebt.

Het missen van de eerdergenoemde urgentie staat in schril contrast met het eigenlijke hoofdverhaal. Jij wordt als persoon gevonden in de bossen en weet zoals in veel andere JRPG’s niet meer wie je bent en wat je moet doen op deze wereld. Je wordt meegenomen naar Rigbarth waar je door de kapitein van het dorp wordt geïnstrueerd om te helpen. Kort daarna wordt je lid gemaakt van SEED, wat een organisatie is om de vrede te bewaren en Rigbarth te beschermen tegen monsters. Veel van de missies gaan hier dan ook over en door de dialogen lijkt het dat als je niet snel handelt je favoriete medebewoners er binnenkort niet meer zijn. Echter kun je rustig nog een paar maanden verder gaan met het verbouwen van wat groenten en fruit, waarna je eens denkt: ‘Oh ja ik moest Rigbarth ook nog beschermen van dat ene monster.’ Rune Factory 5 behandelt het hoofdverhaal meer als een zijmissie. Het is een optie om deze te volgen, maar het hoeft niet. Daarnaast zijn er voldoende andere zijmissies te doen voor de dorpelingen om je bezig te houden.

Rune Factory 5 is zoals je kunt lezen erg vermakelijk, maar doet maar weinig nieuws. Behalve op grafisch gebied. Het is echter wel jammer dat het eerste deel in volledig 3D dan niet helemaal lekker speelt. Dat de omgevingen en de kerkers wat korrelig zijn en dat er hier en daar veel herhaling in zit kan ik nog door de vingers zien. Echter de constante haperingen naar soms wel 10-15 FPS vind ik wel irritant. Dit komt veelvuldig voor als je met meerdere vrienden tegen een grotere groep vijanden vecht. Daarnaast draait het spel altijd even heel slecht zodra je een kamer uitstapt of de wereld instapt, omdat de rest van de wereld nog ingeladen moet worden. Je leert hiermee leven, maar het blijft wel jammer. Voornamelijk omdat de rest van het spel zoveel charme heeft.

Rune Factory 5 doet maar weinig nieuws voor de serie. De grootste vernieuwing, namelijk de verandering van 2D naar 3D heeft niet helemaal lekker uitgepakt. Zo zijn er veel haperingen in het spel en zijn omgevingen niet altijd even mooi en scherp. Aan de andere kant bevat het spel veel charme en is er een leuke nieuwe groep personages om te leren kennen. Daarnaast blijft het fijn om eens op een rustig tempo door een spel te gaan waar eigenlijk niets moet, maar alles kan. Mocht je dus door de grafische tekortkomingen heen kunnen kijken en je bent op zoek daar dit type spel, dan is Rune Factory 5 wel een aanrader. Mocht je hier niet mee kunnen leven, maar wel dit type spel interessant vinden dan is mogelijk het voorgaande deel interessant.

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 6527