SingStar: Celebration (PlayLink) (PS4)
60 100 1

Review SingStar: Celebration (PlayLink) (PS4)

Over het algemeen heb ik geen enkele moeite om mezelf met plastic accessoires voor gek te zetten voor de tv. Zo heb ik met veel plezier tijdens menig feestje mijn gitaar-skills getoond met Guitar Hero, doe ik graag een paar danspasjes in Just Dance en kon ik vroeger al de gun van Duck Hunt maar niet loslaten. De microfoon probeerde ik echter tot nog toe te vermijden. Ik kan goed begrijpen dat mensen veel plezier beleven aan games als SingStar, maar ik vond het niet nodig om ze lastig te vallen met mijn valse gekrijs. Nu kon ik er helaas niet meer onderuit, want ik had de schone taak om SingStar Celebration voor de PlayStation 4 te testen. De buren hebben het geweten ...

PlayLink App
Voor SingStar Celebration hoefde ik echter geen USB-microfoons in mijn PlayStation te steken, want de game werkt met PlayLink. Daarmee wordt je smartphone verbonden met de console om vervolgens te veranderen in een microfoon. Dat is bijna letterlijk zo, want op het scherm krijg je ook echt een microfoon te zien. Deze heeft een blauwe of een rode kleur, afhankelijk van welke speler je bent in het spel. Zodra je een nummer selecteert is het een kwestie van zingen in de microfoon van je telefoon. Dat wordt opgepikt door de PlayStation en je ziet direct op het scherm of je de juiste toonhoogte en timing weet te pakken. Net als bij de andere PlayLink-games die ik heb gespeeld is ook de app van SingStar heel makkelijk in gebruik. Het laat goed zien dat PlayLink een techniek is die van werkelijk iedereen een speler kan maken. Wel moet ik zeggen dat het zingen in een telefoon toch niet hetzelfde gevoel geeft als zingen in een echte microfoon. Met een microfoon in je handen heb je toch meer dat “foute” karaoke-gevoel, terwijl je met een telefoon gemakkelijk een beetje op de bank blijft hangen. Het is te vergelijken met de Guitar Hero-games op smartphones. Het resultaat is hetzelfde als op de grote console broers, maar het is het toch niet helemaal.

Geen kwartet
De gameplay van SingsSar Celebration is overigens hetzelfde als van de eerdere SingStar-games. Je kiest een nummer en zodra de videoclip speelt zie je op de voorgrond de teksten en toonladders in beeld verschijnen. Ook loopt er een lijntje mee waardoor je kunt zien of de toonhoogte en timing wel in orde is. Speel je met twee spelers dan zie je die lijn dus ook twee keer. Geen ingewikkeld gedoe en voor iedereen te begrijpen. Wat ik jammer vind is dat de game ook echt maar met maximaal twee spelers tegelijk te spelen is. Het is wel mogelijk om twee groepen te maken en dan de microfoon/telefoon aan elkaar door te geven, maar met PlayLink hadden ze dé kans om dit uit te breiden naar vier of misschien zelfs zes spelers. Het zal wel te maken hebben met techniek, de opzet van de eerste SingStar-games of misschien hadden ze gewoon medelijden met mijn buren. Toch vind ik het een gemiste kans.

Beperkte muziekkeuze
Gelukkig heeft de game wel een leuke partymodus ingebouwd. Dit is vooral leuk als je in twee groepen gaat spelen, want dan moeten in verschillende rondes steeds twee spelers het tegen elkaar opnemen. Daarbij kan het doel zijn om zoveel mogelijk punten te scoren tijdens het zingen van een medley, tot de opdracht om als eerste een miljoen punten te behalen. In groepsverband haalt dit toch wel enige competitie in je naar boven en kan ook pijnlijk duidelijk worden wie het minste zangtalent in huis heeft. Grote kanttekening van de partymodus – en van SingStar Celebration in het algemeen – is dat het standaard muziekaanbod vrij beperkt is. De game komt met 30 liedjes en zeker als je de partymodus aan het spelen bent, kom je vrij snel dezelfde nummers tegen. Nu ligt de game voor een klein prijskaartje in de winkels en is er de mogelijkheid om extra nummers te kopen via PSN, maar ik had toch liever een iets uitgebreidere basisgame gezien.

SingStar Celebration is een leuke demonstratie van hoe PlayLink ingezet kan worden bij de PlayStation 4, maar weet toch niet zo'n sterke game neer te zetten als bijvoorbeeld Knowledge is Power (een andere partygame). Vooral het beperkte muziekaanbod zorgt ervoor dat de game niet heel lang interessant weet te blijven. En als je echt het karaoke-gevoel in huis wil halen dan raad ik je vooral aan om een van de SingStar-games mét USB-microfoons in huis te halen. Die zal je waarschijnlijk sneller op een feestje tevoorschijn halen en het levert gegarandeerd meer plezier op.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Oordeel SingStar: Celebration (PlayLink) (PS4)

• Graphics 65