Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Super Smash Bros. Ultimate (Switch)
95 100 1

Review Super Smash Bros. Ultimate (Switch)

Al sinds het Nintendo 64 tijdperk krijgt iedere console van Nintendo zijn eigen versie van Super Smash Bros. Voor veel vriendengroepen is Smash het ultieme spel om lekker op de bank tegen elkaar te spelen, onderwijl genietend van de nodige chaos op het scherm. Maar Smash wordt ook competitief nog zeer veel gespeeld. Met Super Smash Bros. Ultimate voor de Nintendo Switch zijn we aangekomen bij het vijfde deel in de serie. Om te kijken of dit echt de ultieme versie van Smash is zul je snel verder moeten lezen!



Everyone is here!
Deze zin werd gebruikt om aan te kondigen dat alle vechters uit alle voorgaande Smash spellen in Ultimate aanwezig zullen zijn. Niets daarvan is gelogen: Snake, Ice-Climbers, Pichu, Sonic, Kirby en vele andere oude bekenden; ze zijn allemaal terug in Ultimate. Er zijn ook nieuwe vechters, King K. Rool, Incineroar, Ridley en Inkling Girl. En er zijn de zogenaamde echo vechters. Dit zijn vechters die op een andere vechter lijken, maar toch net even anders spelen. Zo is Ken de echo van Ryu en Chrom de echo van Roy. De nieuwe vechters voelen over het algemeen uniek aan en met name King K. Rool en Ridley voelen als nieuwe karakters. Ultimate heeft daarmee het gigantische aantal van 74 vechters. Tel daarbij op de aangekondigde Piranha Plant (bonus voor de mensen die Ultimate vroeg aanschaffen) en vechters die nog in de Fighter Pass zitten – waaronder de al aangekondigde Joker van Persona 5 – en je hebt echt de ultieme versie van Smash op het gebied van vechters.

Ultimate bevat ook alle platformen die in voorgaande iteraties zaten samen met een paar nieuwe, wat leidt tot 103 verschillende platformen waarop gevochten kan worden. Tijdens het vechten is de muziek ook belangrijk, Ultimate bevat maar liefst 775 verschillende nummers die afgespeeld kunnen worden tijdens het vechten. Masahiro Sakurai, het creatieve brein van Smash, heeft ook aan allerlei manieren van spelen gedacht. Voor de competitieve spelers heeft ieder platform een Omega vorm (met een platform waarop gespeeld wordt) of een Battlefield vorm (een platform met twee of drie platformen die erboven zweven), maar natuurlijk kan er ook gesmasht worden op de originele platformen met de verschillende platformgevaren geactiveerd.



Het duurt echter wel even voordat je met alle vechters kunt vechten. Aan het begin zijn er maar acht vechters beschikbaar. Dit zijn dezelfde vechters als in de eerste Super Smash voor de Nintendo 64. Nieuwe vechters krijg je door Ultimate te spelen. Dit kan door gewoon potjes met je vrienden te spelen, de Classic modus te spelen of door de nieuwe singleplayer modus te spelen genaamd de World of Light. Op deze manier word je altijd beloond voor het spelen van Ultimate, op de manier waarop jij het graag doet. Voor mij persoonlijk duurde het wel erg lang voordat ik mijn favoriete vechters had, en ik was daardoor op zoek naar manieren om dit sneller te doen, maar dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen een probleem te zijn.

Vechters vliegen in het rond
Aan de basisformule van Smash is helemaal niets veranderd. Het is nog steeds speelbaar voor iedereen en bevat tegelijkertijd genoeg diepgang voor de competitieve spelers. Met aanvallen en speciale aanvallen van je vechter probeer je de andere vechters schade toe te brengen. Met iedere rake klap stijgt hun schadepercentage tot het moment waarop je ze met een mep de lucht in slaat. Om een punt te scoren moet je ze van het scherm af laten vliegen. Als dit gebeurt met een Smash-aanval, dan bevriest het scherm alvorens de vechter van het scherm af vliegt. Als je in de lucht bent, kun je vervolgens zien waar je vechter zich bevindt ten opzichte van het platform. Dit wordt weergegeven met een kader. Deze toevoeging is erg fijn, want zo weet je waar je vechter is en heb je meer kans om terug naar het platform te springen/dashen.

De mate van chaos heb je zelf in de hand, maar als alle voorwerpen aan staan en je met veel spelers tegelijk speelt op een scherm kun je wel snel het overzicht kwijtraken. Dit zijn natuurlijk altijd keuzes, dus je kunt precies instellen hoe jij graag wil vechten: zonder/met voorwerpen, welke platformen, hoe lang/kort er gevochten wordt, of er gespeeld wordt met levens etc. Deze instellingen kun je ook allemaal opslaan, waardoor je niet constant bij het opstarten van het spel van alles aan moet passen. Grafisch ziet Ultimate er ook fantastisch uit en het voelt allemaal nog sneller aan dan de Smash-versie voor de Wii U, wat naar mijn mening deze Smash alleen maar beter maakt.



Marionetten van Galeem
Ultimate bevat voor het eerst geen verzamelbare trofeeën, in plaats daarvan zijn er nu de nieuwe Spirits die je kunt verzamelen. Deze Spirits komen net zoals de trofeeën uit allerlei Nintendo spellen en met 1297 verschillende Spirits zijn er genoeg om te verzamelen! De Spirits worden gebruikt in de World of Light, de singleplayer modus van Ultimate. Hierin gebruikt de slechterik Galeem licht om alle vechters te ontdoen van hun lichaam en zo worden ze Spirits. De enige die ontsnapt is Kirby en dat is dan ook de vechter die begint met het redden van alle andere vechters. Het doel is dat jij met Kirby – later kun je ook andere vechters kiezen – het marionettenleger van Galeem verslaat.

Het zit namelijk zo: Galeem stopt een Spirit in het lichaam van een vechter, versla je deze vechter, dan kun je de Spirit toevoegen aan je collectie. Sommige gevechten zijn niet tegen Spirits, maar tegen de daadwerkelijke vechters en als je deze wint ontsnapt de vechter aan de klauwen van Galeem en kun jij hem gebruiken in je verdere avontuur. Met Kirby loop je door de wereld, waarbij je deze tegenstanders tegenkomt en het gevecht begint. Voordat je dit gevecht start, kun je de primaire en support Spirits aanpassen. Primaire Spirits kun je gebruiken voor wat extra aanval of defensieve kracht. De support Spirits geven je bijvoorbeeld een item aan het begin van een gevecht of negeren een negatief effect tijdens het gevecht, zoals mist of het omdraaien van het platform.



Het geniale van de World of Light is hoe Sakurai en zijn team de Spirits laten samenwerken met de karakters en met de verschillende modificaties aan de gameplay. Om een voorbeeld te geven: De Octorok van Zelda wordt weergegeven als vier Diddy Kongs die constant hun neutral special gebruiken (dan vuurt hij met zijn pinda geweer), Olimar’s steen Pikmin zijn steen-gekleurde Kirby’s die alleen maar down-special gebruiken – Kirby verandert dan in een stenen blok – en ze proberen je op deze manier te vernietigen. Zo zijn er veel referenties te vinden in de World of Light en dat maakt het erg leuk om te spelen! Alle referenties herkennen lukte me niet, maar wat ik ervan herkende vond ik erg goed uitgewerkt! Ook dit bevestigt maar weer hoeveel moeite en oog voor detail Sakurai en zijn team hebben gehad bij het maken van de singleplayer, nu kunnen we het bordspel van Smash voor de Wii U echt vergeten.

Je bent ook wel even zoet in de World of Light, met een uurtje of twintig aan spelplezier en als je alles wil doen duurt dit nog wel wat langer. Er zijn namelijk meer dan genoeg gevechten, routes en kerkers om je bezig te houden. Het enige minpuntje aan de World of Light is misschien het gebrek aan tussenfilmpjes. Je krijgt er eigenlijk alleen eentje aan het begin en daarna loop je rond door de wereld. Je hebt dus niet allemaal tussenfilmpjes zoals bijvoorbeeld de Subspace Emissary van Super Smash Bros: Brawl had, maar dit is maar een klein smetje op de voor de rest zeer vermakelijke singleplayer.

Allerlei modi
Naast de bekende classic mode, die nu vijf specifieke gevechten voor iedere vechter bevat – met natuurlijk het uiteindelijke baasgevecht – is er natuurlijk een training modus. Hierin kun je je vaardigheden nog eens extra oefenen of testen. Daarnaast is er een nieuwe toernooi modus, waarin je gemakkelijk een toernooi kunt opstellen tot wel 32 spelers! Ook is er Special Smash, waarbij bepaalde regels ingevoerd kunnen worden. Regels zoals een gevecht tegen het gehele rooster in rondes, waarin iedere vechter maar één keer gekozen mag worden, of Super Sudden Death, waarin iedereen begint met 300% schade. Verder zijn er ook nog verschillende kleine modi onder de noemer van Mob Smash, een overlevingsmodus die drie verschillende minigames bevat: Century Smash, All-star Smash en Cruel Smash. Dit kan meer gezien worden als een leuk extraatje, want het is wel even leuk, maar hier haal je uiteindelijk niet het meeste plezier uit. Natuurlijk kun je ook alle Amiibo-vechters trainen en gebruiken en is er de optie om je eigen Mii-vechter te maken.



Conclusie
Ultimate kan met recht het ultieme Super Smash Bros. spel genoemd worden. Het heeft de meeste vechters, platformen en tracks, het speelt echt fantastisch én heeft met de World of Light weer een fatsoenlijke en zeer goede singleplayer gekregen, waarin de liefde van Sakurai en zijn team voor Nintendo naar voren komt. De Spirits zijn ook een goede vervanging van de eigenlijk nietszeggende trofeeën in voorgaande delen. Smash blijft daardoor hét spelletje dat je met iedereen kunt spelen op allerlei verschillende niveaus. De ene dag een normaal potje met je familie, om de volgende dag competitief te Smashen met je vrienden. Het kan allemaal! Iedereen die ook maar een beetje liefde voor Nintendo heeft en een Nintendo Switch bezit, zou eigenlijk Super Smash Bros. Ultimate in huis moeten halen! 

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

 

Oordeel Super Smash Bros. Ultimate (Switch)

  • Graphics 95
  • Gameplay 95
  • Originality 95
  • Sound 95
  • Replay 95
  • Eindcijfer 95

Aantal keer bekeken: 10427 

Laagste 3 prijzen voor Super Smash Bros. Ultimate (Switch)

49.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Amazon.nl 6.3
 
€  49.95€ 0.00   € 49.95
AllYourGames.nl 9.1
€  52.95€ 0.00   € 52.95
Coolblue 6.5
€  57.00€ 0.00   € 57.00

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Tediz2013
Tediz2013 ( 557   1) 11-12-2018 23:46
Super game! al super veel uren ingestoken en nogsteeds erg vermakelijk! Goeie review!
avatar van DKUp
DKUp ( 1516   5) 12-12-2018 00:05
Echt een fantastische game inderdaad en eigenlijk wordt het spel alleen maar beter naarmate je meer personages vrijspeelt.
Tof om Smash weer eens te spelen na Brawl
avatar van Gunzelino
Gunzelino ( 1908 ) 12-12-2018 00:50
Toffe game ja. Zeker beste smash game kan ik nu al zeggen. Ik ga me hier nog lang mee vermaken.
avatar van Pug205GTi
Pug205GTi ( 4864 ) 12-12-2018 07:28
Pas begonnen en vermaak mij er heel erg mee, echter zal ik de game net als Sm4sh in mijn eentje moeten spelen aangezien mijn vrienden van vroeger niet allemaal meer over de vloer komen, daarom blijft Melee mijn all-time favorite Smash maar dit moet zeker goed komen. Kan niet wachten om er weer mee aan de slag te gaan en dat heb ik de laatste jaren niet veel gehad met een game. Terecht cijfer van wat ik tot nu toe gezien heb.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39268   67) 12-12-2018 08:13
Ik ben het dus niet eens met deze review.

Sound had gewoon een 100 moeten zijn.
avatar van AngeloG
AngeloG ( 2843 ) 12-12-2018 08:22
Uitstekende game.

De diepgang is weer van hoog niveau.
De nieuwe fighters zijn ook erg tof, vooral de diepgang van Inkling is geweldig!

Nee, deze ga ik met mijn vrienden (afgelopen weekend 30 uur geklokt ) nog veel spelen!
avatar van Saego
Saego ( 1889   1) 12-12-2018 09:33
Quote:
Naast de bekende classic mode, die nu vijf specifieke gevechten voor iedere vechter bevat – met natuurlijk het uiteindelijke baasgevecht
Zes, exclusief de nieuwe eindbaas gevechten en bonusstage.

Jammer dat er niks vermeld wordt over de modi die ontbreken vergeleken andere spellen (geen Hit the Target meer) of juist de nieuwe Squad Strike (die erg goed is trouwens).
avatar van Montalvo
Montalvo ( 2818   2) 12-12-2018 10:22
Geen woord over de online multiplayer?
avatar van Volv
Volv ( 69 ) 12-12-2018 10:38
Quote:
Ik ben het dus niet eens met deze review.

Sound had gewoon een 100 moeten zijn.
Daar ben ik het dan weer helemaal niet mee eens. De soundtrack vind ik zelfs het zwakste punt van deze Smash. De main theme komt me nu al mijn strot uit. Qua composities vind ik ze lang niet zo goed als Melee en Brawl. Let wel, ik heb het alleen over de nieuwe originele muziek, niet de stukken die (al dan niet geremixed) uit oudere games komen.
Als ik kijk naar de credits dan lijkt het er ook op dat een of andere tweederangs componist de muziek (iig de main theme) heeft geschreven, wat ik nogal vreemd vind aangezien Nintendo er juist om bekend staat briljante componisten aan hun games te laten werken.
Natuurlijk houd ik Nintendo daarom ook aan een hogere standaard, maar daardoor stellen ze me nu wel teleur wat betreft de muziek. Gelukkig kan je zelf kiezen welke muziek je wil horen en is er genoeg tofs te vinden dus zo'n ramp is het ook weer niet.

World of Light mist ook wat diepgang wat mij betreft. Voelt als een flinke grind met weinig beloning. De single player is echt karig dit keer.

Overigens zijn de core mechanics uitstekend en ga ik vele uren plezier hebben met de (offline) multiplayer
avatar van Pizzadealer
Pizzadealer ( 237   2) 12-12-2018 13:26
Ik vermaak me er uitstekend mee!
avatar van Saego
Saego ( 1889   1) 12-12-2018 13:29
Quote:
De single player is echt karig dit keer.
Zeker geen Sm4sh gespeeld.
avatar van Cynch
Cynch ( 267 ) 12-12-2018 13:36
Gameplay en sound geen 100? Hoe krijg je dan een 100 hiervoor?
avatar van Niels
Niels ( 18313   1) 12-12-2018 13:39
Beter geluidssysteem en betere controller kopen voor de reviewer, natuurlijk.

Dus in principe is de score de schuld van je eigen nalatigheid op dat gebied.
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6138   18) 12-12-2018 18:17
Weer niks over hoe gaar online is.
Gelukkig heeft nintendo een poll online gegooid met wat je verbeterd wilt hebben aan de online. Zoals meer modi etc.

Ik denk dat deze game gewoon even wat langer in ontwikkeling moest zijn. De extreem rare difficult peaks bewijzen al gewoon dat er niet voldoende gefocus test is.

Maar goed deze game niet uitbrengen voor kerst is natuurlijk ontzettend dom.
Dus spelen we met ze allen weer een game die niet echt af is kwa online.
avatar van Hercule
Hercule ( 6330   4) 12-12-2018 20:42
Quote:
[..]

Daar ben ik het dan weer helemaal niet mee eens. De soundtrack vind ik zelfs het zwakste punt van deze Smash. De main theme komt me nu al mijn strot uit. Qua composities vind ik ze lang niet zo goed als Melee en Brawl. Let wel, ik heb het alleen over de nieuwe originele muziek, niet de stukken die (al dan niet geremixed) uit oudere games komen.
Als ik kijk naar de credits dan lijkt het er ook op dat een of andere tweederangs componist de muziek (iig de main theme) heeft geschreven, wat ik nogal vreemd vind aangezien Nintendo er juist om bekend staat briljante componisten aan hun games te laten werken.
Natuurlijk houd ik Nintendo daarom ook aan een hogere standaard, maar daardoor stellen ze me nu wel teleur wat betreft de muziek. Gelukkig kan je zelf kiezen welke muziek je wil horen en is er genoeg tofs te vinden dus zo'n ramp is het ook weer niet.

World of Light mist ook wat diepgang wat mij betreft. Voelt als een flinke grind met weinig beloning. De single player is echt karig dit keer.

Overigens zijn de core mechanics uitstekend en ga ik vele uren plezier hebben met de (offline) multiplayer

Oei, Hideki Sakamoto een tweederangs componist noemen. Deze man is verantwoordelijk voor de muziek van diverse Yakuza games en de Smash u theme song.
avatar van Ashazy
Ashazy ( 1389   1) 12-12-2018 21:22
Mooie review Pascal, Deze komt ooit wel is in mijn Switch
avatar van Dizztro
Dizztro ( 51 ) 12-12-2018 22:00
Quote:
Weer niks over hoe gaar online is.
Gelukkig heeft nintendo een poll online gegooid met wat je verbeterd wilt hebben aan de online. Zoals meer modi etc.

Ik denk dat deze game gewoon even wat langer in ontwikkeling moest zijn. De extreem rare difficult peaks bewijzen al gewoon dat er niet voldoende gefocus test is.

Maar goed deze game niet uitbrengen voor kerst is natuurlijk ontzettend dom.
Dus spelen we met ze allen weer een game die niet echt af is kwa online.

Ik hoop dat je het tenminte over matchmaking hebt, met de 'preferred rules' enzo.
Want kwa lag geen enkel probleem, alleen soms met tegenspelers op wifi bijv.
Uiteraard zal dedicated servers beter zijn (noem aub een fighting game die dit wel heeft tbh...), maar die matchmaking problemen kunnen nog verholpen worden door updates/patches, je weet maar nooit toch?
avatar van DonAtello
DonAtello ( 913 ) 12-12-2018 22:16
Quote:
[..]

Zeker geen Sm4sh gespeeld.

Relatief veel kan alsnog karig zijn
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 5002   37) 12-12-2018 23:34
Zoals altijd bij Nintendogames werkt online voor geen meter. Erg jammer dat dat niet aan bod komt in een review die 5 dagen na release wordt gepubliceerd.

Hoe leuk de game ook is, een party- / fightinggame zonder fatsoenlijke online mode verdient wat mij betreft geen 95.
avatar van Zwaardgast
Zwaardgast ( 364 ) 13-12-2018 00:26
Ik vond de online modus eigenlijk best wel goed, qua lagg eigenlijk bijna altijd gewoon goede matches dus dat zit best wel goed, zelfsmet 4 player modus en items met geen lagg gewoon goede matches. uiteraard zijn er zo af en toe wel slechte matches met lagg grotere kans in 4 player maar dat was ook in smash 4.

Dat je nu online item matches kunt hebben met stocks is toch wel een verbetering leuke afwisseling zo af en toe en die 4 player survival matches zijn ook best wel lachen met tactische gameplay en de hoeken veroveren of soms samen te werken voor mensen die meer stocks over hebben het heeft zeker wel iets.

En qua online match making kom je niet meer tegen slechte spelers zeker als je in de buurt of over de elite smash ranking zit. los van het feit dat je tegen spelers komt die in de buurt van je smash gps zitten. Aan de andere kant ook jammer dat je geen echte noobs meer tegen komt dat had toch ook iets zeker zijn charme met de meme ganon in smash 4 Rip ganon

Bij een hoge ranking krijg je eigenlijk bijna altijd 1 vs 1 battles, zo af en toe heb je een hoge ranking met een obsecure keuze maar dat is vrij zeldzaam als je in de elite modus zit of vlak in de buurt en als je meerdere personages hebt in de elite ranking is je overall roster ook in de buurt van die score dus echt slechte spelers ga je niet vinden tenopzichte van smash 4 tenzij je express heel vaak verliest waardoor je score hard naar beneden gaat,

avatar van Recon
Recon ( 29   1) 14-12-2018 16:13
Heerlijke game om met wat vrienden op de bank te spelen. Wel lastig om er weer even in te komen, maar dat maakt het spel ook zo verslavend. Graphics prima, maar een 95? Gaat wel ver.