Table Tennis (Xbox360)
76 100 1

Review Table Tennis (Xbox360)

Rockstar Games komt een keer met een spel dat niets te maken heeft met hak, beuk en moordwerk. Ze komen met een serieus spel in de vorm van tafel tennis. Ook al is het spel pas net uit, Table Tennis is een budgettitel voor de Xbox 360 met een prijs net onder de 40 euro. Maar het spel hoeft zeker niet onder te doen voor zijn duurdere broeders.

Ook de japanners zijn van de partij, geen tafeltennis spel zonder hen.

Voorproefje voor GTA 4
Het is meteen te zien dat het spel voor de Xbox 360 bedoelt is. Echte next-gen graphics die je niet zou zien op de huidige generatie consoles. De RAGE engine van Rockstar die in dit spel wordt gebruikt is zo goed, dat ze hebben besloten deze ook te gaan gebruiken voor de aankomende GTA4 voor de Xbox 360 en de Playstation 3. Je zou dus kunnen zeggen dat dit een uitprobeersel is van Rockstar. Dit is aan de game echter niet te zien. Het ziet er heel goed uit, niet alleen op een HDTV, maar ook op een “gewone” beeldbuis televisie. Ik durf met eerlijkheid te zeggen dat de personages er beter uit zien als bij Dead or Alive 4. Je ziet het zweet op de voorhoofden van de spelers staan als ze hevig aan het spelen zijn en dat is oog voor detail. Aan alles is gedacht in het spel. Er is niet echt een verhaal, maar het is dan ook een sport game. Je moet meedoen aan toernooien die steeds moeilijker worden en hoe meer je wint, hoe meer characters je unlockt en hoe meer banen je vrijspeelt.

Niet fronzen, krijg je rimpels van.

Een echt (tafel) tennis spel
Het spel voelt aan als een tennis game zoals Virtua Tennis en Top Spin. Je geeft gewoon aan waar jij je bal wilt hebben, je bepaalt het effect op de bal en je hoopt dat de tegenstander de bal niet terug kan slaan. Op jou beurt moet je naar de bal toe rennen en begint het weer opnieuw. Bij Table Tennis is dat ook. Je had eigenlijk gewoon Table weg kunnen laten, want het voelt echt als een tennis game. Besturing is ook zeer snel onder te knie te krijgen, ook als je nog niet bekend bent met de games. De reacties van de spelers zijn ook afgeleid van het tennis. Boos, blij, opgelucht en teleurgesteld is duidelijk van de spelers af te lezen.

Beginnen in het spel is gemakkelijk, maar je merkt echt naarmate je verder komt, dat het steeds pittiger wordt. Iedere tegenstander heeft echter een zwakke plek. Kan hij bijvoorbeeld heel hard slaan, dan kan hij niet goed tegen effectballen. Je moet echt een paar keer spelen tegen een character voor je het doorhebt, maar daarna is spelen tegen die persoon een stuk lekkerder. Je moet wel je hoofd erbij houden. Zodra het tempo lekker hoog ligt, moet je je echt concentreren als je de bal nog terug wilt slaan. Als je goed met de knoppen kunt werken en je hoofd erbij kunt houden, krijgt je speler focus. Als je focusbalk vol zit, mis je geen enkele bal. Je krijgt powers om beter te spelen en dus een grotere kans hebt om je tegenstander te verslaan. Hier wordt goed gebruik van gemaakt. Je kunt in totaal drie focus levels doorlopen en ieder level is weer beter. Helemaal mooi is als beide spelers in het derde level zitten. De omgeving is op dat moment helemaal zwart en zie je echt dat de spelers zich op de bal richten.

Ook is het systeem dat laat merken dat je bal uit gaat slaan goed uitgewerkt. Zodra je bijvoorbeeld rechts achter op de tafel van de tegenstander wilt slaan beweeg je natuurlijk met je linker analoge stick naar rechts voor. Je controller begint zachtjes te trillen om aan te geven dat je die kant op slaat. En zodra de computer denkt dat je uit gaat slaan, gaat hij harder trillen. Voor jou het teken vlug even je analoge stick te verplaatsen. Zo kan iedereen een topspeler zijn.

Die kan kennelijk heel slecht tegen zijn verlies

Lekker op eigen muziek spelen.
Prees ik in mijn vorige review nog het geluid van Black de hemel in, ben ik bij deze game er iets simpeler bij. Het geluid is plat en voorspelbaar. Er worden door de spelers vrij weinig gezegd, het geluid van het balletje en het batje gaat op den duur op je zenuwen werken en de muziek is ook niet echt uitdagend. Ik raad daarom aan om gewoon lekker je eigen muziek aan te zetten tijdens het spelen, dat speelt een stuk lekkerder. Maar wat kun je eigenlijk verwachten van een tafeltennis spel? Het geluid moet wel plat zijn, zo is het geluid van een balletje en batje nou eenmaal. Bij tennis en voetbal is dat ook zo, alleen zit er daar iets meer diepgang in.

Verslavende werking.
Je krijgt het spel snel onder de knie, daar ligt misschien de kracht van het spel. Lekker vlug een potje spelen tegen je vrienden die het spel nog niet kennen is heel simpel. Dead or Alive tegen vrienden spelen die het niet kennen is niet leuk, aangezien jij al die moves kent en zij niet. Maar Table Tennis is simpel en snel te leren. Mijn moeder kende het binnen 2 minuten, ik ben inmiddels mijn Xbox kwijt aan mijn broer en mijn moeder. Als dat geen bewijs is dat dit spel verslavend is, dan misschien het feit dat mijn moeder videospelletjes haat. Table Tennis drijft je gewoon om verder spelen. Ook de singleplayer is verslavend. Je blijft proberen om die ene tegenstander te verslaan. Je wordt echt gedreven het spel te blijven spelen. Replay krijgt van mij dan ook een dikke voldoende.

Serieuze potjes zijn er ook. Hoog tempo en veel focus.

Table Tennis van `Rockstar` is simpel, mooi en verslavend. Daar tegenover is het spel plat, steeds herhalend en heeft het weinig diepgang. Er zijn weinig characters om te unlocken, waardoor je steeds tegen dezelfde mensen moet. Het geluid is onder de maat, maar wat kun je verwachten van een tafeltennisspel? De goede kanten maken van de game wel een echte topgame. De RAGE engine voor het spel ziet er goed uit en is heel gedetailleerd. Het is dan ook meer dan logisch dat deze gebruikt gaat worden in de nieuwe GTA 4.

Deze game is gereviewed door Von Rutch

Oordeel Table Tennis (Xbox360)

• Sound 40