Team Sonic Racing (XboxOne)
73 100 1

Review Team Sonic Racing (XboxOne)

Na de vorige twee Sonic Racing games is Sumo Digital nu weer terug met een nieuw deel in de serie. Personages van andere SEGA franchises zijn dit keer weggelaten en ook de veranderende voertuigen hebben plaats gemaakt voor een nieuwe gameplaymechaniek: Team Racing. Levert dat nieuwe principe ook een leuke game op? Dat lees je hier in de review.

Team Sonic Racing draait in de basis natuurlijk om het winnen van races en zo hoog mogelijk op het podium plaatsen. De teamdynamiek die Sumo Digital bij Team Sonic Racing introduceert zorgt er wel voor dat elke race in Team Adventure nog extra criteria heeft waarmee je sterren kunt verdienen. Deze sterren heb je nodig om toegang tot nieuwe hoofdstukken van het verhaal vrij te spelen en om je over bepaalde drempels van voortgang te helpen.

Doelgericht te werk
Binnen de Team Adventure mode zul je meerdere races moeten voltooien en aan doelen moeten voldoen om sterren te verzamelen. Sterren heb je namelijk hard nodig om nieuwe gebieden en hoofdstukken vrij te spelen. De extra doelen die elke race biedt lopen enorm uiteen. Met je volledige team van drie racers op het podium eindigen, dat is bijvoorbeeld een redelijk voor de hand liggend doel. Maar ook het verzamelen van honderd ringen in een enkele drift, bepaalde wapens die je moet gebruiken om tegenstanders te verslaan en het behalen van bepaalde medailles door hoge scores te halen zorgen voor sterren.

Naast de normale wedstrijden waarbij je op het podium moet eindigen zijn er ook speciale races waarbij je bijvoorbeeld binnen een tijdslimiet zo dicht mogelijk langs paaltjes moet rijden om punten te verdienen. Klein detail is alleen dat de paaltjes aan beide kanten een poortje hebben staan. Een geel poortje kan je punten geven en een makkelijke route naar het volgende poortje bieden. Maar het rode poortje kan je score vermenigvuldigen en zo een betere medaille opleveren als je het voor elkaar weet te krijgen om je multiplier niet kwijt te raken.

Een voor allen en de rest voor zich
Hoewel de verschillende soorten wedstrijden best vermakelijk zijn vond ik tijdens het doorlopen van de Adventure mode wel dat het teamgebeuren van de gameplay behoorlijk eenzijdig van de speler verwacht wordt. Je teamleden blijken namelijk weinig interesse te tonen in jouw welzijn. De AI van je teamgenoten lijkt vooral gericht op het behalen van hun eigen succes. Hoewel ze wel makkelijk aanhaken bij jouw toppositie tijdens de races zullen ze niet echt behulpzaam zijn als je onverhoopt wat terugzakt in het klassement. Daarnaast vond ik sommige doelen van de races tijdens de Team Adventure mode een beetje de plank misslaan. Tijdens een survival race is een doel bijvoorbeeld dat je teamleden uiteindelijk de podiumplaatsen met je bezetten. Maar als een van je teamgenoten onverhoopt tijdens het verlopen van een timer wordt uitgeschakeld kun je dat doel wel vergeten. En wanneer je aan kop rijdt en in een felle strijd verwikkeld bent om je positie te verdedigen, dan is het vrijwel onmogelijk om nog invloed uit te oefenen om je teamlid te redden.

Verzamel muntjes om je wagens te customizen
Tijdens alle wedstrijden zul je vele ringen op je weg vinden. Met deze ringen kun je capsules kopen die vervolgens een willekeurig onderdeel voor de verschillende wagens beschikbaar maken. Hoewel deze onderdelen allemaal unieke statistieken hebben is het niet echt een kwestie van de beste onderdelen uit te zoeken en te combineren. De onderdelen zijn vaak meer cosmetisch dan echt van grote invloed op hoe de wagens reageren. Elk personage is namelijk in de kern toe te kennen aan een van drie verschillende klassen. De Speedpersonages zoals Sonic zijn vaak sneller op de gewone wegen. Techniquekarakters zoals Tails zijn wat meer gericht op wendbaarheid en de Powertypes zoals Knuckles zijn wat trager maar kunnen wel door bepaalde barricades heen rijden en lopen geen vertraging op bij wat lastigere ondergronden zoals modder.

Toch zijn de verschillende klassen nauwelijks van invloed op hoe de wedstrijden verlopen. De willekeurige wapens, die je krijgt uit capsules op de weg, zijn namelijk vaak van doorslaggevende factor waar je in het klassement eindigt. Maar ook door goed gebruik te maken van powerslides bouw je steeds een snelheidsboost op. Spelers die dus goed oefenen op deze techniek zullen de meeste wedstrijden makkelijk hoog op het podium kunnen eindigen. Helaas is het dan wel de vraag of je teamgenoten je hebben kunnen bijhouden op weg naar de eindstreep.

Team Sonic Racing is een beetje een stap terug in vergelijking met Sonic &Sega All-Stars Racing en Sonic & All-Stars Racing Transformed. Niet zozeer de kern van het spel is het probleem maar vooral de dynamiek die ontstaat als je met een matige AI moet samenwerken en afhankelijk bent van de computer voor het behalen van de betere medailles. Samen met andere spelers komt dit principe een stuk beter uit de verf, aangezien je online en op de bank met elkaar kunt communiceren wat je wilt doen. Voor mensen die het leuk vinden om een uitgebreide campagne te doorlopen met vele onderdelen die je vrij kunt spelen valt de AI alleen wel snel op als een groot minpunt. Gelukkig is de gameplay solide en zien alle banen er mooi en kleurrijk uit. En met een aantal vrienden op bezoek kan dit een leuke avond opleveren. Maar toch is duidelijk dat Sonic & All-Stars Racing Transformed duidelijk beter in elkaar zat.

Oordeel Team Sonic Racing (XboxOne)

• Eindcijfer 73

Aantal keer bekeken: 7964