Xenoblade Chronicles 2: Torna The Golden Country (Switch)
83 100 1

Review Xenoblade Chronicles 2: Torna The Golden Country (Switch)

Xenoblade Chronicles 2 heeft sinds de release, vorig jaar december, een constante stroom aan kleine DLC-pakketjes gekregen. Deze pakketten bestonden uit nieuwe blades, zijmissies en items. Torna - The Golden Country is de grote uitbreiding op Xenoblade Chronicles 2 en speelt zich 500 jaar voor de gebeurtenissen uit Xenoblade Chronicles 2 af. De uitbreiding werd zelfs zo groot bevonden door Nintendo dat er ook een losstaande versie is uitgebracht met alleen Torna - The Golden Country. Is Torna echt zo groot dat het een aparte (fysieke) uitgave rechtvaardigt, of is de inhoud toch te mager om dit te kunnen verantwoorden?

The Aegis War
500 jaar geleden woedde er een hevige oorlog op Alrest, de Aegis War genaamd. Voor de mensen die Xenoblade Chronicles 2 (Xenoblade) hebben gespeeld, is dit geen onbekende oorlog. Tijdens het spelen van Xenoblade wordt middels gesprekken en flashbacks uitleg gegeven over deze oorlog. Maar nu komt er dus ook meer duidelijkheid over hoe het begonnen is en waar die oorlog over ging. Om de evenementen in Torna te begrijpen is het overigens niet nodig om Xenoblade gespeeld te hebben. Het verhaal is namelijk helemaal op zichzelf staand.

In Torna speel je als Lora, een jonge driver met haar blade Jin. Blades kun je vergelijken met levende wapens die een bond sluiten met een mens (driver), waarna ze samenwerken in gevechten. Het duurt niet lang voordat Lora en Jin een prins van Torna tegenkomen. Deze prins heet Addam en is de driver van de blade Mythra, één van de twee legendarische blades. Deze worden ook wel de Aegis genoemd. De andere Aegis, Malos, is ondertussen op eigen houtje – dus zonder zijn driver – de hele wereld aan het vernietigen. Addam probeert daarop Malos te stoppen, vandaar de Aegis War. En wanneer Lora en Jin besluiten om Addam te helpen, brengt de reis hen naar de titans Torna en Gormott.

Voor de mensen die Xenoblade gespeeld hebben zal veel bekend aanvoelen, maar toch is er genoeg vernieuwd. Er zitten wel minder titans in Torna dan in Xenoblade, want alleen Torna en Gormott kunnen verkend worden. Hiervan is Torna eigenlijk alleen geheel nieuw, aangezien Gormott ook al te verkennen was in Xenoblade. Voor terugkerende spelers is het overigens interessant om te zien hoe Gormott er 500 jaar geleden uitzag. Een andere verandering is de hoeveelheid blades die een driver kan hebben. Iedere driver heeft nu twee vaste blades. Deze kunnen niet gewisseld worden met andere teamleden en er zullen ook geen nieuwe blades bij komen. Het spel zorgt er wel voor dat je soms even niet de beschikking hebt over een bepaalde blade of driver, maar dit komt altijd door de evenementen van het verhaal. Het Gacha-systeem uit Xenoblade, waarbij je veel verschillende blades kon krijgen, is weg. Dit heeft zowel gevolgen voor het verhaal, als voor de gevechten. Het verhaal is nu meer toegespitst op de relaties tussen de driver en de blade en doordat er minder blades zijn, krijgen deze ook meer karakter en achtergrond. Wat mij betreft een goed ontwikkeling, want de grote hoeveelheid blades in Xenoblade maakten deze tegelijkertijd behoorlijk inwisselbaar.

Een nieuw sausje
De aanpassingen in het gevechtssysteem zorgen ervoor dat het vechten wat toegankelijker is voor nieuwe spelers. Monolith Soft heeft ook echt zijn best gedaan om het ingewikkelde systeem van Xenblade wat te stroomlijnen voor de Torna uitbreiding. Doordat iedere driver nu maar twee blades bezit, en ook niet meer zomaar kan wisselen tussen verschillende blades, is er nu een voor- en achterzijde tijdens de gevechten. Zowel de driver als de blade kan aan de voorzijde of achterzijde vechten. Om te kunnen wisselen van zijde moet er gewacht worden op een metertje dat volloopt. De blades en drivers hebben verschillende aanvallen (arts) voor de voorzijde en achterzijde en zodra er gewisseld wordt van zijde, zijn alle arts van de blade of driver gelijk te gebruiken. De animaties van de personages ogen wat soepeler en over het algemeen vind ik het gevechtssysteem net wat fijner en sneller werken dan in Xenoblade.

Dit komt mede doordat het onnodig ingewikkelde orb-systeem is aangepast. Iedere blade/driver heeft namelijk een bepaald element: bijvoorbeeld water, vuur of wind. Als de blade/driver zijn speciale art op een vijand gebruikt, krijgt de vijand een balletje (orb) van dit element om zich heen draaien zodra de speciale aanval van het derde niveau is. Om dit derde niveau te bereiken, moeten er drie verschillende element-aanvallen gedaan worden. In Xenoblade konden alleen bepaalde elementen gecombineerd worden, wat weergegeven werd middels een ingewikkelde boomstructuur op het scherm. Deze boomstructuur is verdwenen, waardoor ieder element opgevolgd kan worden door een aanval van een ander of hetzelfde element. Er verschijnt nu een balkje waar drie elementen in geplaatst kunnen worden, in plaats van de boomstructuur. Dit zorgt ervoor dat je veel sneller naar het derde niveau kan gaan en dus sneller meer orbs rond je vijand kunt krijgen. En als je meer orbs met verschillende elementen rond de vijand hebt draaien, kun je veel meer schade doen met de ultieme aanval van jouw team.

Mensen moeten geholpen worden!
Het Gormott van 500 jaar geleden en Torna bevatten weinig steden. Dit betekent ook dat er weinig kooplieden zijn waar je nieuwe gerechten of nieuwe items kunt maken voor je team. Dit is opgelost door de zogenaamde kampeerplekken. Mocht je hier besluiten te gaan kamperen met je team, dan kun je ook nieuwe items maken of gerechten koken. De gerechten en items geven natuurlijk weer speciale bonussen , die je gebruikt tijdens het vechten of bij het ontdekken van Torna en Gormott. Ieder personage heeft zo zijn eigen specialiteit en kan een bepaald soort items of eten maken. Het enige wat sommige spelers misschien als een klein minpuntje zullen beschouwen, is de manier waarop de zijmissies worden gebruikt. Torna heeft namelijk een gemeenschapssysteem. Bij het voltooien van een zijmissie kan het personage waarvoor de missie is gedaan, toetreden tot jouw gemeenschap. Wanneer er meer zijmissies uitgevoerd worden voor verschillende personages, kan het level van je gemeenschap omhoog gaan. Als dit omhoog gaat, komen er weer nieuwe zijmissies vrij en kun je dus wéér nieuwe personages toevoegen aan je gemeenschap.

Nu is het soms zo dat je niet verder met het hoofdverhaal kunt, omdat het level van jouw gemeenschap niet hoog genoeg is. Dat betekent dus dat je te weinig zijmissies hebt gedaan, waardoor je soms verplicht bent om alsnog zijmissies te spelen. Je kunt namelijk niet verder met het hoofdverhaal totdat jouw gemeenschap het benodigde level heeft behaald. Of je dit een (groot) probleem vindt, hangt daarbij helemaal van jezelf af. Dit systeem zorgt er misschien wel voor dat de lengte van het spel een beetje kunstmatig wordt opgerekt, maar persoonlijk vond ik het helemaal geen probleem. De gevechten zijn snel en vermakelijk, en tijdens het verkennen word je – net zoals in Xenoblade – voorzien van sublieme muziek.

Uiteindelijk ben je met Torna - The Golden Country wel even zoet en daarmee is wat mij betreft de aparte (fysieke) uitgave meer dan gerechtvaardigd. Als ik het al met een uitbreiding moet vergelijken, dan springt gelijk de Blood en Wine DLC van de Witcher 3 in mijn hoofd. Torna bevat een goed verhaal met diepgang in zowel het verhaal als de personages en de gevechten zijn wat gestroomlijnd en sneller geworden. Bovendien biedt de game een goed instapmoment voor nieuwe spelers. Vooral voor spelers die misschien bang waren om te verdrinken in het toch wel heel grote Xenoblade Chronicles 2. Ben jij zo’n speler? Pak dan deze kans met beide handen aan, je zult er geen spijt van krijgen!

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Oordeel Xenoblade Chronicles 2: Torna The Golden Country (Switch)

• Eindcijfer 83