Ace Combat 7: Skies Unknown (XboxOne)
81 100 1

Review Ace Combat 7: Skies Unknown (XboxOne)

Menig jongen heeft als droom om later straaljagerpiloot te worden. Helaas is dat maar voor zeer weinig mensen weggelegd, maar gelukkig zijn er tegenwoordig prima alternatieven beschikbaar om toch achter de stuurknuppel van een gevechtsvliegtuig te kruipen. Eén van de meest recente opties is Ace Combat 7: Skies Unkown. Het is misschien niet een van de meest realistische vliegsimulaties, maar het belooft wel een van de spectaculairste te zijn.

Singleplayer campagne

Ace Combat 7 kent een uitgebreide singleplayer campagne. Hierbij krijg je een reeks missies voorgeschoteld die met werkelijk prachtige filmpjes aan elkaar worden verbonden. Het verhaal zelf is echter niet zo bijzonder. Het komt erop neer dat jij een van de beste straaljagerpiloten bent die in een oorlog tussen twee landen het verschil moet gaan maken. Er is geprobeerd om de missies afwisselend te houden, maar je merkt al snel dat je toch vooral doelwitten in de lucht en op de grond kapot moet schieten. Dit doe je de ene keer terwijl je laag over de grond door een zandstorm vliegt en een andere keer terwijl je probeert om onder de wolken te blijven. Dit zijn heel spectaculaire missies, die ik met plezier nog een keer zou spelen. Er zijn echter ook missies aanwezig waarbij je zonder na te hoeven denken simpelweg vijandelijke vliegtuigen moet uitschakelen. Het is jammer dat het niveau tijdens de campagne dus behoorlijk op en neer gaat, maar misschien is het ook wel iets te hoog gegrepen om de (uitgebreide) campagne constant op een hoog niveau te hebben. Door de opdrachten tijdens de missies te voltooien verdien je punten waarmee je weer nieuwe vliegtuigen kopen. Met elk nieuwe vliegtuig komen andere kenmerken en wapens tot je beschikking. Het is daarna de kunst om voor elke missie de juiste combinatie van vliegtuig en wapens te kiezen.

Goede controle
Vanaf het moment dat de wielen los van de grond komen, voel je de directe controle die je hebt over jouw vliegmachine. Het is voor iedereen heel gemakkelijk op te pakken, wat zorgt voor veel speelplezier. Voor je het weet draai je loopings en vlieg je op topsnelheid vlak over de grond. De vliegtuigen zijn makkelijk te besturen en daardoor kan je je vooral focussen op de gevechten in de lucht. Die kunnen namelijk wel behoorlijk wat acrobatische toeren van je vragen, voordat je een vijand in je vizier hebt en naar beneden kan schieten. Gelukkig heb je over het algemeen voldoende 'standaard' doelzoekende raketten bij de hand, zodat het geen probleem is als je er een paar mis schiet. Daarnaast heb je ook nog een speciaal wapen tot je beschikking, dat je kan kiezen voordat je aan de missie begint. Speciale wapens als bijvoorbeeld raketten, die meerdere doelwitten tegelijk kunnen raken of raketten die doelwitten op de grond uit kunnen schakelen. Hoewel de voldoening groter is zodra je een vijandelijk vliegtuig uit de lucht schiet, is het ook niet verkeerd om een vijandelijk bouwwerk of voertuig uit te schakelen. Zeker niet als het om afweergeschut gaat dat tegelijk op jou aan het vuren is.

Lastige multiplayer

Naast de singleplayer campagne beschikt deze Ace Combat natuurlijk ook over een multiplayer component. Deze biedt de spelers twee verschillende modi aan: Team Deathmatch en (hoe kan het ook anders) Battle Royal. Die laatste is eigenlijk gewoon een deathmatch variant. Spelers die veel vliegtuigen uit de lucht weten te schieten, worden zelf steeds interessantere doelwitten doordat ze meer punten opleveren. Je doet dit met maximaal 8 spelers tegelijk al merkte ik tijdens mijn speelsessies dat het best lastig is om een goede lobby te vinden. Regelmatig werd ik eruit gegooid door het spel of bleek er niemand echt actief te zijn, waardoor ik na vijf minuten zelf maar besloot om eruit te stappen. De keren dat het wel lukte om een online potje te starten werd me al vrij snel duidelijk dat dit hele andere koek is dan de singleplayer campagne. Het niveau ligt een stuk hoger en in het begin eindigde ik dan ook vaak met nul punten achter mijn naam. Voor mij was de lol er daarmee snel af, maar voor de meer doorgewinterde Ace Combat-speler kan ik me voorstellen dat hier de echte uitdaging te vinden is.

Met Ace Combat 7: Skies Unknown is er weer een heerlijke arcade straaljagergame in huis te halen. De game is makkelijk op te pakken en vrijwel iedere gamer zal zich prima kunnen vermaken met de singleplayer campagne. De multiplayer is misschien dan wel wat minder toegankelijk, maar alles bij elkaar genomen is het wel een heel toffe game waar je absoluut veel plezier uit kan halen. Het zijn de momenten waarop je vlak over de grond scheert, een vijand opblaast en daarna net op tijd je vliegtuig omhoogtrekt om de steile bergwand te ontwijken, waarbij je jezelf daadwerkelijk een Top Gun voelt. En dat is de kracht van Ace Combat 7.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Oordeel Ace Combat 7: Skies Unknown (XboxOne)

• Eindcijfer 81