Batman Vengeance (GBA)
42 100 1

Review Batman Vengeance (GBA)

Batman bestaat nu al geruime tijd. Er zijn dan ook al aardig wat games en (teken)films verschenen van onze vleermuizen vriend. De meeste games waren niet echt geweldig, maar een tijdje terug is de game Batman Vengeance verschenen. Is deze game van Batman wel goed of is het weer een licentie-game die beter niet gekocht kan worden.

Het spel begint met een paar plaatjes die elkaar opvolgen. Hierdoor wordt het verhaal een beetje vertelt. Je komt erachter dat The Joker, één van de vijanden van Batman, een nieuw plan aan het smeden is om Batman in de val te laten lopen. Ondertussen krijgt Batman via de politie radio te horen dat er een overval aan de gang is in het museum. Held als Batman is gaat hij hier natuurlijk eens lekker uitzoeken wat er aan de hand. Later in het spel zul je steeds meer superschurken tegenkomen, zoals Mr. Freeze en Poison Ivy.

De gameplay in dit spel kun je opdelen in vier gedeeltes, waarvan Batman er twee onder zijn hoede neemt. Je begint het spel dus met Batman. Als Batman moet je al springend en zwevend een paar vijanden een pak op de billetjes geven. Dit is allemaal niet zo moeilijk, maar ook niet echt leuk. Als Batman krijg je natuurlijk allerlei gadgets met je mee om het je een stukje makkelijker te maken, zo heb je de “batarangs” en de “grappling hook”. Deze gadgets komen fans van de films vast bekend voor. De gadgets zijn op zich wel grappig en laten je echt denken dat je Batman bent, maar voor de rest is er vrij weinig aan. Hierbij komt ook nog dat de vijanden verschrikkelijk, maar dan ook echt verschrikkelijk dom zijn. Je hebt ten eerste maar drie soorten vijanden. Waarvan er twee met bazooka’s schieten en de derde soort loopt een beetje heen en weer over de daken. Twee van de vijanden kun je verslaan door te bukken en op B te rammen, want bukken kunnen de vijanden niet als ze eenmaal rechtop staan. Over de andere kun je gewoon heen springen. Het tweede gedeelte van de gameplay wordt vertolkt door “the boywonder” Robin. Hierin zul je meer puzzels moeten oplossen, door met kratten te schuiven en met een karretje te rijden. Ook dit is eigenlijk best saai en het duurt vaak nog best lang ook. Hierna komt het autorijden, je zult hier met Batman naar de eindbestemming moeten rijden in een bepaalde tijd. Ondertussen moet je auto’s en kratten ontwijken die op de weg staan. Na het autorijden komt tenslotte nog het vliegen in je vliegtuig, dit doe je met Batgirl. Het vliegen in het vliegtuig zul je het minste doen, maar het is wel het leukste om te doen. Je moet in je vliegtuig verschillende vijanden verslaan en gebouwen ontwijken. Het klinkt nogal simpel, maar het is drie keer leuker dan de andere elementen in dit spel.

De graphics in de game zijn niet echt van hoog niveau, in de Batman levels is alles grijs met een nogal levenloze achtergrond, waar je een paar gebouwtjes ziet. Als je met Robin speelt, zullen er iets meer kleuren zijn, want de kleur blauw komt erbij. In de auto is weer alles grijs en de auto’s verschillen ook niets tot vrij weinig van elkaar. De vliegtuig levels zien er ongeveer hetzelfde uit als de levels die je met Batman speelt, alleen heb je nu ook een wapen tot je beschikking met een kleurtje, zodat je de boel zelf al schietend een heel klein beetje kan opfleuren. De geluiden in de game zijn al niet veel beter dan de game, ze klinken allemaal alsof ze maar even snel in elkaar geflanst zijn. Ook de vijanden maken nogal saaie geluiden als je ze slaat, elke keer weer zul je “Oeh” horen als je ze een pak rammel geeft. De geluiden gaan daarnaast ook nog eens vervelen en dat zorgde er voor dat ik het geluid in de game nog wel eens uit zette. De controls zijn wel goed, ze zijn allemaal lekker makkelijk gehouden zodat iedereen de game op kan pakken. Dit moet je niet doen trouwens.

De savefunctie is al net zo belabberd als in Tiny Toons: Buster Bad Dreams, ook hier zul je dus weer niet op de manier kunnen saven zoals we dat vandaag de dag kennen. In deze game zul je namelijk ook weer passwords moeten onthouden. Na ieder uitgespeeld leveltje zul je een password krijgen die je dan weer ergens op moet gaan schrijven, onvergeeflijk vind ik.

Al met al is deze de Batman naam eigenlijk niet waardig, de gameplay is saai, op het autorijden en vliegen na, maar dit zijn dan ook weer net de twee stukjes van de gameplay die je het minst zal spelen. Het geluid en de graphics en zijn ook niet echt goed. Laten we hopen dat de volgende Batman-game, genaamd “Batman Begins” een stuk beter zal zijn.

Oordeel Batman Vengeance (GBA)

• Graphics 55
  • Gameplay 50