Battlefield 2 (PC)
92 100 1

Review Battlefield 2 (PC)

"Elk voordeel hep z’n nadeel." Wijze woorden, maar elk nadeel hep ook z’n voordeel. Daar kwam ondergetekende achter na de release van Battlefield 2. Terwijl de meeste sites en gamemags al aan het spelen waren moest ik het helaas nog met de demo doen. Niet getreurd want deze jongen speelt goede demo’s net zo graag als goede release versies. “Het grote voordeel dan?”: hoor ik je nu denken. Dat er al een hoop bekend is over de game nu we al weer een twee weken verder zijn. Na enkele forums af te zijn gestruind en zelf de game iets langer gespeeld te hebben dan de meeste zou je toch een beter inzicht in de game moeten hebben. Toch?

Ik ben in ieder geval al weer een rank hoger, eindelijk! Nog geen bonus unlocks, maar wel al een stapje dichterbij de ultieme rang van generaal. Deze keer heeft DICE ervoor gezorgd dat spelers ook een doel hebben. Waar je in de vorige delen nog steevast speelde om helemaal niets, zul je deze keer strijden om de roem van de ultieme Battlefield 2 soldaat. Een zeer belangrijk gegeven voor de houdbaarheid van het spel. Hoewel je bij een online teamshooter niet echt bang hoeft te zijn voor een korte speelduur, zorgt het wel voor een extra drijfveer om de game te blijven spelen. Helaas was de game in de Verenigde Staten wel iets eerder uit dan hier, wat betekent dat je flink aan de bak zult moeten om als eerste te eindigen, de Amerikanen hebben nou eenmaal meer oefening gehad. Dat het echter niet onmogelijk is, kun je dagelijks checken op de leaderboards van EA. Heb je er dan nog wat aan? Jazeker, want door te stijgen in rang kun je voor elke ‘kit’ extra wapens unlocken. Zo heb je voor de engineer een betere shotgun, de Special Ops een beter machinepistool met een shitload aan munitie en krijgt de sniper een geweer waarmee hij zelfs door pantserglas heen kan schieten. Als sniperveteraan klinkt dit uiteraard als muziek in de oren. Voor al dit leuks zul je wel in een ranked server moeten zitten, die gelukkig al flink in aantal toenemen. Zelf kon ik in ieder geval elke keer wel een plekje vinden in een van deze felbegeerde servers.

Het BFHQ scherm waar alles tot op de puntjes wordt bijgehouden

DICE heeft aan de kits verder niet zo heel veel veranderd. Drie partijen zijn er deze keer, maar of er nu echt zo veel verschil zit tussen deze drie? De keuze tussen China, Middle East Coalition en de US Marine Corps lijkt totaal verschillend, maar in feite zijn de wapens die de verschillende kits rijk zijn precies hetzelfde. De een heeft een wat langere herlaadtijd of juist een groter magazijn, maar daar houden de verschillen zeker wel op. Vaste prik voor elke Battlefield game: sniper, medic, assault, support (vervangt de heavy gunner class uit Battlefield Vietnam), engineer en anti-tank. Nieuw is de Special Ops, zeer gevaarlijk, snel en meestal maar op één ding uit: vernietiging van vijandig materieel. DICE wist wel dat er wat moest veranderen; er moest meer samen gespeeld worden en de kits werden op belangrijke punten aangepast.

Zo heeft geen enkele kit, op de medic na, een eerste hulp-doos. Geen pleister meer en ook geen spuitjes met geheime troep waarmee je na een voltreffer als een haas weer verder sjeest. Ben je gewond of zelfs al stervende, dan kan alleen een medic je nog oplappen. Erg grappig, omdat deze, gewapend met defibrillator, ook de vijand een hartaanval kan bezorgen. "It's a fine line between life and death." De support kit, uitgerust met een ‘heavy machinegun’ kan dan weer als enige ammo boxes droppen, zodat zijn team niet zonder kogels komt te zitten. De Special Ops hebben dan weer C4, waarmee ze het alleenrecht hebben op het opblazen van vijandelijke bruggen en constructies. Al met al dus een zeer uitgebalanceerde samenstelling, waarmee je zeker een combinatie van vrijwel alle kits moet hebben om een ronde met winst af te sluiten. Kun je dan onderweg helemaal geen healthkits en ammo oppakken? Nee, geen enkele map heeft nog vaste ammo- en healthboxes om de soldaat in nood te helpen. Alleen door middel van je teammates en je commander kun je ‘bijgevuld’ worden.

En zo rollen we dus van de ene nieuwigheid naar de andere. De nieuwe commander functie die DICE in hun Battlefield 2 heeft gestopt weet de ware strateeg in jezelf naar boven te halen. Met de mogelijkheid tot een topdown view van het slagveld kan de commander bijna elke steegje ‘begluren’ en tot op de millimeter nauwkeurig aan zijn squadleaders doorgeven waar het vijandige team zich bevindt. De commander kan het gehele team opdrachten geven en ervoor zorgen dat iedereen op de juiste plaats staat en dan het liefst ook nog op het juiste moment. En wordt een van je squads belaagd door een overmacht, dan is een artillerie aanval snel geregeld. Tevens kan de commander gebruik maken van een UAV (Unmanned Aerial Vehicle) die een overzicht geeft van de aanwezigheid van vijanden in een straal van enkele tientallen meters. Ook kan de commander supply crates droppen, altijd handig als je kogels op zijn en je mes nog in je lunchbox van gistermiddag zit. Natuurlijk merk je weinig van je commander als je in public servers zit, want in de meeste gevallen negeert vrijwel iedereen zijn of haar orders. Maar kom je in de ranked servers, merk je duidelijk een verschil in het opvolgen van de orders. En als je dan ook nog in een goede squad zit, weet je pas écht hoe een goed potje Battlefield 2 gaat. Als de server het namelijk ondersteunt, kun je ook nog over de VoIP servers praten. Niet met iedereen, maar welk rechtstreeks met je squad. Je squadleader staat dan weer in direct contact met je commander, dus een excuus dat je niet wist wat je moest doen is deze keer geen optie.

Bijna uiteengereten door de verwoestende artillerie

En het blijft maar doorgaan bij DICE en EA, want ook hier weer een leuke nieuwe feature. Het vormen van squads. Tijdens een potje BF2 kun je zelf (soms wordt je gevraagd) kiezen of je bij een squad wil. De voordelen van zo´n squad zijn zeker de moeite waard om er elke keer weer in te kruipen. Zo kun je, zoals al eerder genoemd, direct met je squad communiceren. En squads zijn ook de enige die door middel van quick commands de UAV, artillerie, supplycrates en extra manschappen kunnen inroepen. Niet zoals in de vorige delen door middel van de F-toetsen, maar deze keer alles onder één knop. Je ziet een vijandige tank, zoomt in met je crosshair, drukt op Q en daarna bijvoorbeeld ‘spotted’ en je hele team ziet op de kaart waar jij de tank hebt gespot. Zeer makkelijk en zeer handig. Als je dus niet in een squad zit heb je nog wel de mogelijkheid om hulp in te roepen, een medic of een engineer, maar dus geen toegang tot de UAV, artillerie of supply crates. Tevens kun je als squadmember ook nog eens spawnen bij je squadleader. Dat dit een zeer belangrijk strategisch voordeel is, hoef ik eigenlijk niet meer te vermelden. Zet je squadleader net buiten de gevechtszone met een support kit in de buurt en je hebt een constante aanvoer van ammo en manschappen.

Boven je normale command menu, onder die van squadleader

En manschappen zul je nodig hebben want de maps zijn deze keer zeer uitgebreid en vragen soms om strategisch geplaatste aanvallen. Waar je in de vorige delen niet zo heel veel stationaire grond- en luchtdoelgeschut vond staat BF2 er vol mee. Bij elke vlag staat meestal wel een anti-tank en een anti-luchtgeschut die ervoor zorgt dat een aanstormende tank snel gereduceerd wordt tot een smeulend hoopje as. En de vlaggen, daar draait het om bij de Battlefield reeks. Hoewel, deze keer kun je niet alleen punten scoren door het veroveren van de capturepoints, maar ook door het ondersteunen van je team. Natuurlijk blijft het veroveren van de capturepoints een must om te winnen, maar niet iedere speler kan nu eenmaal onder die vlag gaan staan. Je krijgt dus ditmaal ook punten voor het verdedigen van de vlag. Een juiste beloning voor iemand die in zijn eentje de vlag blijft verdedigen. En waarom zou je een teammate naar het slagveld brengen in je jeep? Als hij een kill maakt krijg jij ook punten, en niet alleen voor de kill, ook aan het eind van de ronde krijg je zogenaamde transport punten. Medics krijgen punten voor het helen van de teammates en raak je een vijand, maar blijft hij leven en wordt vervolgens door een ander afgeschoten dan ontvang je toch nog een punt voor de moeite. Kijk, en zo hoort het dus.

Door dit gegeven en de opbouw van de maps wordt een potje BF2 al een hele ander ervaring dan je gewend bent. Choke-points, belangrijke knelpunten waar de vijand wel doorheen moet, zijn talrijk en vaak zijn goede verdedigers een ware hel om voorbij te komen. Het maakt de gevechten vaak zeer intens en hectisch en geeft je het gevoel echt in een oorlog beland te zijn. Hier weet DICE dan ook echt het gevoel te benaderen dat je een klein onderdeeltje bent van de oorlog. De maps dragen daar ook hun steentje aan bij en dan vooral de ‘urban maps’ zoals Mashuur City en Strike at Karkand. Natuurlijk zijn smaken verschillend en zal iedere speler zijn of haar voorkeur hebben. Sommige spelers zweren bij wat meer open maps waar ze lekker kunnen vliegen en crossen door het terrein en daar is Zatar Wetlands dan weer zeer geschikt voor of Operation Clean Sweep. Uiteindelijk weet DICE wel voor ieder wat wils te maken. Elke map is duidelijk met een ander doeleind gemaakt en ziet er ook duidelijk anders uit. Ze zijn goed gevuld en nemen je mee van de zanderige woestijn naar de mistige bossen van Azië.

En het grote voordeel van BF2 is de aanpassing in grootte van de maps. Speel je met 16 spelers, 32 of 64 dan zal de map steeds groter worden en meer capture points hebben. Zelf heb ik niet zo’n hele snelle monster PC thuis, maar kon goed spelen op de 64 speler servers. Het zijn er niet zo heel veel, maar als je dan een plekje veroverd hebt in zo’n server dan kun je naar hartelust gaan schieten want kanonnenvlees loopt er genoeg rond. Helaas wordt het soms wel wat chaotisch en zie je regelmatig een teamkill voorbij komen. Deze keer staat er namelijk standaard geen naam boven de spelers. Als je erop mikt zie je wel vrij snel of hij bij jouw team hoort, maar als je in je T-90 het kamp binnen rijdt en ziet nog net een buggy weg spurten dan wil je wel eens verwoestend uithalen naar je eigen teammates. En geloof me, als een T-90 een schot lost dan is alles wat hij raakt, op een andere tank na dan, echt kapot.

En dat is dan weer een andere makke van BF2. De diversiteit in de voertuigen is ook erg ver te zoeken. Het klopt, ze zien er anders uit en voelen net even wat anders aan. Maar een M1A2 en een T-90 hebben beide dezelfde wapens en moeten dus op dezelfde manier worden ingezet. Nu is dat bij een tank niet zo heel verwonderlijk, maar dit geldt eigenlijk voor alle voertuigen. Waar je in BF:V nog duidelijk een andere aanpak had zoals de Mig-21 en de Phantom F-4, of de Hind en de Huey; daar heb je in BF2 eigenlijk gelijkwaardige voertuigen. De meeste tegenhangers zijn hetzelfde bewapend en vragen geen andere strategische aanpak. Nu vind ik dit persoonlijk een beetje jammer, maar beschouw het ook niet echt als een minpunt voor deze review. Het arsenaal werd ditmaal wel uit wat nieuwere tijden gehaald. Zelfs prototypes werden gebruikt volgens DICE, hoewel ikzelf nog niet helemaal weet welke dat zouden moeten zijn. Jeeps, tanks, APC’s (Armoured Personel Carrier), straaljagers, helicopters en rubber boten, het zit er allemaal in. Het aanbod is enorm. Meer dan 30 voertuigen vullen het landschap en sommige zijn zeer herkenbaar. De Humvee bijvoorbeeld. Plek voor 4 man, een bestuurder, een gunner op het dak en twee aan de achterkant voor eventuele bumperklevers. De Black Hawk, een goede transport heli, maar zeker niet ongevaarlijk met twee miniguns aan boord. De BTR-90 maakt zijn opwachting weer en ook vriend Cobra doet een duit in het zakje. Deze keer wel uitgerust met een TV Guided missle, die in de juiste handen zeer dodelijk is voor al wat vijandig is.

Dodelijk, BF2 kan zeer dodelijk zijn. Ook voor je PC. De systeemeisen zijn zeker niet mals en vragen zeer veel rekenkracht van je PC als je de graphics op een mooi niveau wil spelen. Natuurlijk hoeft dat niet, maar neemt wel een hoop spelplezier weg doordat het allemaal wel zeer lelijk wordt om naar te kijken. En de ‘trotse’ bezitters van een Geforce 4 kaart of ouder komen zeker bedrogen uit, want een tripje naar je hardware boer voor een nieuwe videokaart is onvermijdelijk als je BF2 nog wil spelen dit jaar. Het is helaas niet anders en DICE weet zeker een knappe prestatie neer te zetten met hun engine. Natuurlijk werd er een hoop water bij de wijn gedaan om de snelheid acceptabel te houden. Zo werd het idee van ‘deformable terrain’ overboord gegooid en werden slecht sporadisch objecten toegevoegd die opgeblazen kunnen worden. In het begin werd gesproken over 100 spelers, maar ook dat werd helaas niet in de uiteindelijke versie ingevoerd. En gelukkig maar, want meer dan dit zou echt teveel worden voor mijn PC.
Het opvragen van de serverlijsten duurt al tergend lang. Iets waarvan ik eerst dacht dat het aan mijn PC lag, maar al gauw bleek dit bij iedereen een groot euvel te zijn. Jammer, want het lijkt mij niet een onoverkomelijk probleem.

Heb je dus wel de juiste configuratie dan zal je je vingers erbij aflikken. Bewegende palmen, strakke voertuigen, realistische bewegingen van de manschappen, coole licht- en schaduw effecten en water waar Gordon Freeman nog in zou willen zwemmen. Het zit er allemaal in, mits je PC dus snel genoeg is. De geluiden dragen ook een flinke steen bij, want ook hier weet DICE een knappe prestatie neer te zetten. Het klinkt niet alleen zeer goed, maar weet je ook in de sfeer te krijgen. Terwijl je door het landschap rent hoor je her en der wapens afgaan, granaten inslaan en tanks af en aan rijden. Allemaal realtime en dus geen afgespeeld geluidje zoals in BF:V. Het ziet, en hoort, dus allemaal perfect en is dus ook zeker af. Helaas worden de antwoorden die je teammates schreeuwen wel wat repetitief, en begint het na een tijdje behoorlijk te irriteren als de squad leader weer eens niet hoort. Tijdens mijn lange speelsessies heb ik gelukkig ook weinig bugs mogen aanschouwen. Hoewel op de forums geregeld mensen zijn die klagen over crashende desktops en zwart beeld. Iets wat in de vorige delen ook al voorkwam. Vaak zijn dit gewoon slechte PC configuraties, maar DICE heeft een reputatie van buggy games. BF2 is dan ook geen uitzondering op de regel, helaas. De eerste patch is dan ook al onderweg en zal hopelijk wel wat fans gelukkig maken.

Al met al weet Battlefield 2 zeker te boeien. Mijn vriendin vraagt zich regelmatig af wanneer ik nu naar bed kom en zelf vraag ik regelmatig af waarom ik toch zo lang in bed blijf liggen elke ochtend. Het battlefield gevoel weet zich zeker te manifesteren in dit deel, hoewel er dus wezenlijk vrij weinig veranderd is aan de gameplay. Subtiele verschillen zoals het puntensysteem, waardoor teamwork aangespoord wordt, de verschillen in uitrusting, de nieuwe wapens en aangepaste maps maken van Battlefield 2 de game die Battlefield: Vietnam had moeten zijn. En gelukkig maar, want een tweede BF: Vietnam had DICE waarschijnlijk de kop gekost door de steeds kritischer wordende gamers. De verwachtingen worden in gelost en wij zijn zeker voor een jaar weer onder de pannen. Op naar Battlefield 3!

Pluspunten
- Puntensysteem werkt teamwork in de hand
- Het nieuwe ranksysteem