Battles of Prince of Persia (NDS)
79 100 1

Review Battles of Prince of Persia (NDS)

Battles of Prince of Persia is iets anders dan we gewend zijn. De Prince haalt ditmaal geen acrobatische toeren uit, maar zit liever over zijn strategie na te denken tijdens een veldslag. Een geslaagde of een mislukte stap van Ubi Soft? That’s the question. BoPoP speelt zich af tussen het eerste deel (The Sands of Time) en het tweede deel (Warrior Within) van de Prince of Persia reeks. Het verhaal wordt verteld door middel van teksten en dialogen die zich tussen de veldslagen afspelen. Je zult in het begin zien dat de Prins de Dahaka ontmoet en hem op alle manieren probeert te ontvluchten. Dit bekijk je allemaal vanaf de Prins z'n perspectief. Maar het verhaal wordt niet alleen duidelijk door de Prins en zijn veldslagen. Je zult namelijk ook met andere personages kunnen spelen die zo hun verhaal weer vertellen. Al die verhalen zijn natuurlijk wel met elkaar verbonden en langzaam maar zeker wordt alles duidelijk. Hierbij kom ik tot de conclusie dat ik het verhaal erg belangrijk vond in deze game. Het motiveerde mij om verder te spelen en het wist ook de juiste snaar te raken. Ik vraag me alleen af of gamers die de andere delen niet kennen ook zo geboeid zullen zijn.

In het begin van elke missie in de Campagne Mode krijg je te zien met welke generaal je speelt. Dit kan de Prins zijn, de vader van de Prins, Kalim van de Indiërs, etc. Sommige characters zullen je misschien bekend voorkomen, maar je zult ook genoeg tegenkomen die je nog nooit gezien hebt. Elke character is de generaal van jouw leger en tevens ook meteen jouw sterkste krijger op het slagveld. Elke generaal is ook weer uniek. Zo heb je generaals die van lange afstanden Magic Attacks kunnen uitvoeren of generaals die van dichtbij weer vele units in de pan hakken. Ook heeft elke generaal zo zijn exclusieve kaarten die alleen hij kan gebruiken tijdens een gevecht. Wat ook zo handig is aan deze game is dat je voor elke generaal drie savefiles hebt waar je zijn kaartendeck kan opslaan.

Voordat elk gevecht begint krijg je een veld toegedeeld waar jij jouw units op de plek kan zetten waar je ze wilt laten beginnen. Heb jij jouw units op de juiste plek neergezet, dan begint het eerste uur. In BoPoP speel je namelijk met uren. Elk uur kun je elke unit één keer een order geven en krijg je een aantal kaarten. Zoals ik in de alinea hierboven uitlegde heeft elke generaal drie savefiles waar hij zijn deck met kaarten op kan slaan. Elk deck bestaat uit dertig zelf geselecteerde kaarten, maar elk uur krijg je een paar willekeurige kaarten van jouw gekozen deck. Het aantal kaarten wordt bepaald door de grootte van de hand van je generaal. Elke beurt mag je één kaart van je deck pakken. Je hebt twee soorten kaarten. Je hebt blanco kaarten met alleen een getal erop, en je hebt kaarten met een getal waar tevens ook een afbeelding op staat. Deze laatstgenoemde kaarten zijn speciaal en kun je uitstekend gebruiken om een gevecht te winnen. Zoals ik al zei kun je elke beurt één kaart kiezen. Op elke kaart staat een getal dat aangeeft hoeveel orders jij die beurt mag geven. Heb jij je beurt gehad dan is je tegenstander aan de beurt. Als jullie allebei jullie kaarten verbruikt hebben, al je units verplaatst hebben of gewoon allebei een beurt lang niks doen, dan begint het volgende uur en kun je alle units weer gebruiken en krijg je weer nieuwe kaarten tot je beschikking. Dit gaat door totdat jij of jouw tegenstander genoeg punten heeft verzameld. Ja, dat lees je goed. Om te winnen moet je een bepaald aantal punten gescoord hebben. In elke missie kun je bepaalde doelen halen die jou punten geven. De hoeveelheid punten die jij nodig hebt en de hoeveelheid die je krijgt bij een missiedoel variëren weer elk level. Zo kun je in level X tien punten verdienen door de generaal te verslaan, maar in level Y levert hetzelfde maar vijf punten op. Soms heb je ook missiedoelen die jou in één klap de overwinning geven.

Verder wil ik nog eventjes kwijt dat deze game erg diep gaat. Je hebt zoveel kaarten die je zoveel kunnen leveren. Tevens moet je echt nadenken wat je doet en is elke stap cruciaal. Mijn tip is dan ook om regelmatig te saven om fouten te vermijden. Dat de game diep gaat is een groot pluspunt, maar tegelijkertijd ook weer een minpunt. Je moet namelijk tijd steken in deze game om het echt door te krijgen. Voor het eerst in mijn leven had de handleiding die bij de game zat echt waarde. Ik moest hem helemaal doorspitten om wat van de game te begrijpen. Maar als je nou eenmaal het kaartensysteem en de strategische diepgang door hebt, dan begint deze game zelfs verslavend te worden. Eenmaal dan aan een missie begonnen zal je DS niet eerder uitgaan voordat je gewonnen of verloren hebt. Ik ga hier niet bespreken wat je wel allemaal wel en niet kan in deze game en waar je rekening mee moet houden, want dan wordt deze review waarschijnlijk te groot en te opsommend. Wat ik nog wel kwijt wil is dat deze game je een aardig tijdje zoet kan houden. Voordat je hem echt helemaal hebt uitgespeeld ben je wel een uurtje of veertig bezig geweest.

Naast de Campaign Mode kun je nog een mode kiezen waarin je draadloos tegen je vrienden kan spelen. Je kan met één cartridge multiplayer spelen als je telkens de DS doorgeeft aan je tegenstander. Zo kun je samen met één DS het tegen elkaar opnemen. Veel leuker wordt het natuurlijk als ieder met zijn eigen DS en kaarten kan spelen. Hier heb je logischerwijze wel twee cartridges voor nodig. Ben je een gelukkig persoon en heeft een vriend van je deze game ook, dan kan het wel eens een hele leuke gamesessie worden.

Voor de rest zijn de controls ook erg fijn. Rechtshandige gamers spelen met de D-Pad, de L knop en de stylus. De linkshandige gamers zullen de ABXY knoppen, de R knop en de stylus gebruiken. Zo is dus aan iedereen gedacht en het speelt ook nog eens allemaal lekker. De sound in deze game is ook goed verzorgd en hoort helemaal bij de Arabische sfeer van deze game. De graphics zullen misschien niet het mooiste zijn wat je ooit gezien hebt, maar het doet zeker zijn ding. Ik vind alleen het leveldesign een beetje eentonig ingericht wat de missies zo nu en dan saai maakt. Aan de andere kant verwacht ik ook niks anders als ik in een woestijn aan het vechten ben. Voor de rest ligt de snelheid van de game ook niet echt hoog. Je moet echt geduld hebben als je deze game goed wil spelen.

BoPoP is dus een game voor gamers die van het strategie genre houden en zin hebben om er tijd in te steken. Je moet je echt in deze game gaan verdiepen om ervan te houden. Als je na het spelen van Advance Wars nog steeds zin hebt om een strategie game te spelen dan is deze een hele goeie. Hierbij kom ik tot de conclusie dat BoPoP een prima game is die een beetje ondergesneeuwd wordt door andere DS toppers die deze afgelopen maanden zijn verschenen.

Oordeel Battles of Prince of Persia (NDS)

• Graphics 60
  • Eindcijfer 79