Digimon World: Next Order (PS4)
70 100 1

Review Digimon World: Next Order (PS4)

Voor diegene die Digimon nog niet kent: het heeft wel wat weg van Pokémon. Waar de Pokémon in de mensenwereld leven, leven de Digimon alleen in de digitale wereld waarin mensen ook kunnen toetreden. De Digimon- en Pokémon-franchises komen uit dezelfde periode, en ook hebben ze veel gelijkenissen. Beide hebben een anime, merchandise en uiteraard videogames die gaan over het verzamelen van virtuele monsters. De anime van Digimon was vroeger altijd al beter dan de voorspelbare avonturen van Ash met zijn Pokémon. De games van Pokémon zijn daarentegen wel een stuk populairder, en er wordt ook wel bijna elk jaar weer een nieuwe uit de grond gestampt. Waar de Pokémon-games bijna altijd hetzelfde doen (op de nieuwste delen Pokémon Sun en Moon na), biedt Digimon World: Next Order echter een verfrissende afwisseling als je houdt van het verzamelen van monstertjes.

Digimon World: Next Order (DWNO) is alweer de tweede Digimon-RPG op de PlayStation 4 na Digimon Story: Cyber Sleuth (DSCS). Bandai Namco is namelijk sinds kort weer begonnen met het uitbrengen van Digimon-games in het Westen. Hoewel beide games over Digimon gaan, zit er toch een wereld van verschil tussen. De Digimon Story-games volgen - zoals de titel het ook al zegt - een uitgebreid verhaal. De Digimon World-games daarentegen hebben een minder groot verhaal, en het belangrijkste aspect is het bevechten van Digimon en de band met je eigen monster. Kan deze Digimon World-game je tot het einde blijven boeien zoals een Digimon Story-game dat kan?

De Digiwereld is in gevaar!

Je pakt in de echte wereld je Digivice weer eens op en wordt zomaar de digitale wereld ingezogen. Je bent er al zeven jaar niet meer geweest en herkent je twee Digimon-partners niet meer. Je moet ook gelijk een gevecht aan met een gigantische Machinedramon, een slechte Digimon die de Digiwereld wil vernietigen. De Machinedramon wordt verslagen, maar helaas kostte deze overwinning wel te veel energie van je partners en gaan ze dood. Maar niet getreurd, je kan weer twee nieuwe DigiEggs uitkiezen voor twee nieuwe partners. Vervolgens kom je terecht in een klein dorpje genaamd Floatia, wat je uitvalbasis is voor al je avonturen.

Moeizame start
Tijdens het eerste gevecht met de Machinedramon wordt uitgelegd hoe het gevechtssysteem werkt. Als je zo aan het handje wordt gehouden lijkt het goed te doen, maar wacht tot je in het diepe wordt gegooid en de wijde wereld intrekt. Het vechten is vooral in de eerste paar uur lastig onder de knie te krijgen, want je moet echt even doorzetten. Je Digimon-partners voeren uit zichzelf aanvallen uit, maar je kan ze ook helpen door zelf te kiezen welke speciale aanval ze doen. Deze kost Order Power, iets wat je Digimon verkrijgen doordat je ze aanmoedigt. Als je Digimon echter bijvoorbeeld niet in de buurt van de vijand staat doet de aanval uiteraard geen schade. Je kan de Digimon niet sturen in een gevecht, dus je moet deze speciale aanvallen goed kunnen timen. Als je ze wilt gebruiken moet je eerst de Order Ring openen, welke na vijf seconden weer sluit. Vooral in het begin als je nog even rustig de tijd wil nemen om het gevechtssysteem te begrijpen is dat erg kort, chaotisch en verwarrend.

Na verloop van tijd begin je te wennen aan het gevechtssysteem en blijkt dat het helemaal niet zo moeilijk is. Als je Digimon maar sterk genoeg zijn, uiteraard. Dit is namelijk de grootste valkuil in het begin van de game. Je wordt na die ene tutorial los gelaten en je denkt dat je de vijandelijke lage level-Digimon wel aan kunt. Helaas, je verliest en je Digimon wordt ziek. Je hebt geen idee hoe je hem weer beter kan maken, en hij blijft maar doorzeuren over hoe ziek hij zich voelt. Je begint je schuldig te voelen, en komt er na een verloop van tijd achter dat hij een pleister nodig heeft om weer beter te worden. Je faalt in de gevechten keer na keer en het verband en de medicijnen zijn niet aan te slepen, want die zijn in het begin nog erg duur.

Vooral als je leert dat deze Digimon-partners die je bij je hebt ook dood kunnen gaan (ze gaan sneller dood naarmate ze meer gevechten verliezen en ze vaker ziek zijn geweest), begint het schuldgevoel pas echt omhoog te komen. Nouja, volgende ronde beter toch?

Huisdieren
Naast dat je Digimon ziek kunnen worden hebben ze ook andere eigenschappen van huisdieren. Ze moeten eten, poepen, rusten en slapen. Ze moeten héél vaak eten, poepen, rusten en slapen. Op een gegeven moment wordt je er een beetje gek van. Als ze wakker worden moeten ze eten, je hebt net een stuk gelopen en dan moeten die beesten weer schijten. Hun gemoedstoestand wordt minder als ze niet snel een toilet zien. Of als je ze niet hun favoriete eten geeft. Of als je ze niet op tijd laat rusten. Of als ze een gevecht verliezen. Of als ze niet op tijd slapen. Op een gegeven moment went hun eet-poep-slaap-patroon wel, maar vooral in het begin is het nog erg frustrerend.

Eat, train, train, poop, train, rest, eat, train, train, poop, train, rest, train, rest, eat, train, train, sleep... Repeat!
Om wat sterker te worden en de vijandelijke Digimon in de wereld aan te kunnen moet je veel trainen. Je hebt vanaf het begin al toegang tot de Training Hall in je dorpje, waar je Digimon heel snel heel sterk van worden. Sneller dan door eropuit te gaan en vijandelijke Digimon te verslaan. Je zult dus snel merken dat dagenlang in de Gym doorbrengen nog niet zo'n gek idee is.

Waar train je nu eigenlijk voor? Die ene Machinedramon was al verslagen, maar er zijn er uiteraard nog meer van. Jij moet er achter zien te komen waar ze vandaan komen en ze stoppen om nog meer van de Digiwereld te vernietigen. Er zijn net als jij nog een paar andere leeftijdsgenoten gevangen in de digitale wereld, en samen proberen jullie deze wereld te helpen. Dat moet ook wel, want jullie kunnen tot die tijd niet meer terug naar de normale wereld.

Sterker, groter, slimmer
Het dorpje waar je begint was eerst een grote welvarende stad, maar door de aanvallen van de Machinedramon zijn alle Digimon die in de stad woonden verdwenen en verspreid door de wereld. Aan jou de taak om deze Digimon weer terug te halen naar je dorpje. Om dit te doen moet je ze een dienst verlenen door ze bijvoorbeeld een paar items te geven of ze te verslaan in een gevecht. Als de Digimon weer terugkeert naar het dorpje opent deze bijvoorbeeld een winkel of werkplaats, waar jij weer goed gebruik van kunt maken.

Hoe meer Digimon er in je dorpje komen, hoe hoger het welvaartsniveau van je dorpje wordt. Je ziet je dorp op een gegeven moment ook echt uitgroeien tot een stad. Je stad krijgt dan een winkelgebied, een landbouwgebied, een onderzoekscentrum, etc. Het geeft veel voldoening om te zien hoe je stad opbloeit. Ook als Digimon-trainer kun je groeien, dat heet je Tamer Level; hoe beter je je Digimon traint en hoe blijer je ze houdt, hoe sneller jij als trainer een niveau omhoog gaat. Dan krijg je Tamer Points die je kan verdelen in verschillende vaardigheden of handigheidjes, bijvoorbeeld dat de gezondheid van je Digimon automatisch langzaam verhoogt wanneer je aan het rondlopen bent, of je kunt ervoor kiezen om meer items mee te nemen.

En toen ging je Digimon dood
Dan heb je het gevoel dat je eindelijk lekker op gang komt, je kan namelijk de vijandelijke Digimon nu redelijk makkelijk aan en het lijkt alsof je echt vooruitgang boekt; ineens gaat je Digimon dood. Je kunt gelijk weer een nieuw ei kiezen, maar je nieuwe partner is natuurlijk lang zo sterk niet als je zojuist overleden Digimon. Dan zit er niks anders op, je moet weer terug naar de Training Hall om je baby-Digimon te trainen zodat hij niet gelijk door de eerste de beste level 1 Digimon wordt neergehakt, terwijl je andere Digimon al wel sterk genoeg is. Dit haalt de snelheid erg uit het spel. Was je net zo lekker bezig, moet je eerst weer een paar dagen lang trainen. De verhouding tussen je twee partner-Digimon is dan vaak ook heel scheef: de ene is heel groot en sterk, de ander is nog klein en zwak. Wel is het zo dat deze nieuwe Digimon sneller weer sterker wordt als je Digimon dood is gegaan en je weer een nieuwe kiest, en uiteindelijk ook sterker kan worden dan je vorige Digimon. Toch nog een klein lichtpuntje aan het overlijden van je Digimon, hoewel het altijd wel even balen is.

Ook is het jammer dat je je partner-Digimon niet kunt inwisselen voor Digimon die je hebt verworven en in je stadje wonen. Dit kon namelijk wel in DSCS. In DWNO blijf je eraan vast zitten tot ze dood gaan. Je kunt in beperkte mate de uitkomst van zijn evolutie bepalen, maar dat is niet gemakkelijk. Het bepalen van hun evolutie gebeurt namelijk door ze te trainen in de verschillende statistieken zoals hun gezondheid, magie, uithoudingsvermogen, snelheid en wijsheid. Ook hun gewicht speelt een belangrijke rol: van bepaald eten worden ze zwaarder, van ander eten weer lichter. Als bepaalde eisen dan gehaald zijn, zal je Digimon in de gewenste Digimon Digivolueren. Dit systeem is erg omslachtig en onnodig ingewikkeld. Dan denk je alle statistieken juist te hebben, werkt het soms alsnog niet door onbekende redenen. Als je niet de Digimon krijgt die je wilt, heb je pech en zit je dus echt vast aan deze partner tot zijn volgende evolutie of tot zijn dood. Dit benadrukt de vergelijking met echte huisdieren maar weer, die wissel je ook niet in voor een ander exemplaar.

Het jasje van je Digimon
DWNO is grafisch gezien niet verschillend van DSCS. Waar DSCS meer digitaal-achtige omgevingen had, heeft Bandai Namco met DWNO echt geprobeerd een gevarieerde wereld neer te zetten. Graslanden, woestijnen, vulkanen, noem het maar op. De omgevingen zien er oké uit, het had zeker wat voller en levendiger gekund, en de herhaling in bijvoorbeeld het graspatroon is duidelijk zichtbaar. Toch storen de omgevingen niet echt wanneer je speelt, je focust je uiteraard meer op de gameplay. De muziekjes zijn heerlijk vrolijk en vervelen geen minuut, zelfs niet als je ze lang of vaak hoort. De enige geluiden die wel vervelend zijn, zijn de geluiden die je partner Digimon maken als ze weer eens moe, ziek, hongerig of slaperig zijn. Ook is het erg fijn voor de liefhebbers dat je ervoor kunt kiezen om naar Japanse stemmen te luisteren in plaats van de Engelse stemmen.

Uiteindelijk kun je concluderen dat Digimon World: Next Order geen slechte game is, maar het heeft zo wel zijn beperkingen. Deze beperkingen zitten hem dan voornamelijk in het begin met het ingewikkelde gevechtssysteem, Digimon die te veeleisend zijn, het dagenlang trainen en het lastige Digivolutiesysteem. Je krijgt er echter ook heel veel moois voor terug: het is erg fijn om je stad te zien groeien, en het is erg leuk om weer een nieuwe Digimon aan je stad toe te voegen. Je gaat je partner-Digimon als je huisdieren zien, en je wordt zelfs een beetje emotioneel als ze komen te overlijden. De game zal zeker niet voor iedereen zijn weggelegd, aangezien je wel even moet doorzetten. Als je DWNO toch een kans geeft en er wat tijd in stopt, dan wordt de game een heel stuk aangenamer om te spelen en zul je er veel plezier uit halen.

Deze recensie is geschreven door Lisa Halman

Oordeel Digimon World: Next Order (PS4)

• Eindcijfer 70