Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons (Switch)
80 100 1

Review Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons (Switch)

Billy en Jimmy Lee zijn sinds de allereerste
Double Dragon-games, op het Nintendo Entertainment System in de jaren tachtig, de twee bekende gezichten van de ouderwetse beat-em-up-serie. Met Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons wordt de serie nieuw leven ingeblazen op de hedendaagse systemen. Natuurlijk was er enkele jaren geleden al een opleving met Double Dragon Neon, maar Gaiden richt zich iets meer op de cartooneske stijl van de eerste delen. Levert het een vermakelijke game op of kan de serie beter ten ruste gelegd worden? Je leest het hier in de review.

Je beseft dat je een oude man geworden bent zodra je terug moet denken aan het moment waarop je ook alweer een eerste deel van een gameserie gespeeld hebt. Double Dragon op de NES stamt uit 1986 en is inmiddels dus de respectabele leeftijd van 37 jaar gepasseerd. En het grappige aan die game en Gaiden is dat ze in de basis niet enorm veel van elkaar verschillen. Veel van de aanvallen zijn hetzelfde, je kunt de game nog steeds solo of samen met een vriend(in) spelen en je hebt nog steeds levels na levels gevuld met geteisem om in elkaar te rammen.

Oorlog in de straten

Het verhaal van Gaiden speelt zich af in 199X en een bendeoorlog teistert de stad. Wanneer de burgemeester hun vriendin Marian na een aanval in veiligheid terugbrengt, komen de beide broers in actie om de stad schoon te vegen van het gespuis. Wat Gaiden een beetje anders maakt ten opzichte van de vorige games is dat je dit keer zelf kunt bepalen in welke volgorde je de levels wilt doorlopen én dat de volgorde van invloed is op welke tegenstanders je zult treffen. De vier verschillende missies waar je uit kunt kiezen bestaan uit meerdere secties, maar alleen de later gekozen missies zullen de latere secties van een level laten zien. Dat komt er dus op neer dat je elk level een aantal keren kunt doorlopen en elke opvolgende keer nieuwe stukken kunt ontdekken als je een level later in de volgorde doorloopt. Het eerste level bestaat dan uit één sectie, het tweede uit twee etc. Dit zorgt er ook voor dat je de game meerdere keren kunt doorlopen zonder dat het vervelend of saai wordt.

Mo Money, Mo upgrades

Met het verslaan van tegenstanders verdien je geld dat je na afloop van een voltooid level kunt gebruiken om een upgrade voor je gekozen personage te kiezen. Deze upgrades zijn alleen van toepassing op de huidige . Je kunt er dus niet voor kiezen om alle upgrades vrij te spelen voor alle voltooide levels. De beste manier om veel geld en genezende voorwerpen te verdienen is door je tegenstanders met een speciale aanval de genadeklap te geven. Doe je dat met meerdere tegenstanders tegelijk dan krijg je een Crowd Control bonus en verdien je meer geld en items als hotdogs en hamburgers. Het loont dus om een zekere mate van tactiek toe te passen en tegenstanders in groepjes bij elkaar te lokken voor het beste resultaat.

Wanneer je alle missies en het verhaal voltooid hebt, krijg je een eindsaldo van je verdiende geld te zien. Dit bedrag wordt vervolgens omgezet in Tokens, die je vervolgens weer gebruikt om extra’s vrij te spelen. Denk daarbij aan artwork, muziek en natuurlijk extra karakters om mee te spelen. Elk vrijgespeelde personage heeft een unieke vechtstijl en speciale aanvallen, maar in de basis komt het natuurlijk wel vaak neer op de gebruikelijke aanvallen zoals schoppen, slaan, sprong-aanvallen, houdgrepen en worpen. Het is niet alsof daarbij een van de karakters echt sterker is of onderdoet voor de anderen. Wat dat betreft zijn de te verdienen personages goed in balans.

De grote vraag is natuurlijk hoe lang je met Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons bezig zult zijn. Sommige mensen kunnen een beat-em-up oneindig blijven spelen, terwijl anderen het verhaal een enkele keer doorlopen en het wel voor gezien houden. Met een prijskaartje van dertig euro is Gaiden naar mijn mening zeker de moeite waard. Door het rogue-like karakter van de levels, de vrij te spelen content en de vermakelijke gameplay vind ik de game absoluut het geld waard. Daarbij moet wel gezegd worden dat er hier en daar wat laadschermen zijn die op de PS5-versie meer een stijlkeuze zijn, maar op de Switch-versie behoorlijk lang kunnen duren.

Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons is een ouderwets leuke beat-em-up geworden. Er valt redelijk wat vrij te spelen en de game draait op PS5 en Switch zoals het hoort. De Switch-versie heeft iets langere laadtijden, maar dat staat de gameplay gelukkig nooit in de weg. Houd je van het verbeteren van je scores, het vrijspelen van nieuwe personages en het schoppen van heel veel vijandige achterwerken? Dan is Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons zeker het oppakken waard.

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 4287