Dragon's Crown Pro Battle Hardened Steelbook Edition (PS4)
75 100 1

Review Dragon's Crown Pro Battle Hardened Steelbook Edition (PS4)

Geen enkel genre is harder getroffen door de ontwikkelingen van 3D en de kracht van 64-bit dan het side scrolling beat-’em-up genre. Waar dit genre in het 16-bit tijdperk zowel de thuisconsoles als de arcades overheerste, leek het genre als een nachtkaars uit te waaien door de frisse wind die 3D gaming was. Series als Guardian Heroes, Battletoads, Captain Commando en Legend maakten dit simpele, doch uitdagende genre groot, maar door alle technologische vernieuwingen stopten series als Double Dragon of Turtles (Hyperstone Heist, In Time) op hun hoogtepunt (remakes, etc.  buiten beschouwing gelaten).

Andere series, zoals Final Fight, Golden Axe en Streets of Rage probeerde met de tijd mee te gaan en werden 3D beat-‘em-ups, maar beschadigden hun merk meer dan het uiteindelijk opleverde. De nalatenschap van de side scrolling beat-´em-up klinkt nog enigszins door in moderne beat en slash games van God Hand tot Bayonetta 3, maar de simpliciteit en, misschien nog wel het meest belangrijke, de couch co-op verdwenen in de vergetelheid. Gelukkig is daar Vanillaware, meester der moderne klassiekers! Met Odin Sphere en Muramasa maakten zij al odes aan de RPG en platformers, door klassieke spelconcepten te voorzien van moderne elementen. In 2013 waagden zij zich aan de side scrolling beat-‘em-up, ook al noemen ze het zelf een 2D action RPG, met Dragon’s Crown (DC). Deze maand wordt, 5 jaar na de release op PS Vita en PS3 een PS4-geoptimaliseerde editie uitgebracht als Dragon's Crown Pro (DCP).

Scintillating Sorceress
Het installeren van DCP duurde even, tijd genoeg om door mijn trophies te scrollen welke ik had ontsloten met het spelen van DC op de PS Vita. Ik kon mij herinneren dat ik mij had vermaakt met DC, maar het had geen blijvende indrukken op mij achtergelaten. Wel kon ik mij herinneren dat de PS Vitaversie ideaal was voor onderweg en de game een perfecte game voor op vakantie was geweest. Die vakantie bleek de wintersport in 2014 te zijn geweest, gezien de “Scintillating Sorceress” trophy uit 2014 die ik had verdiend toen ik het spel uit heb gespeeld met de tovenares. Ineens schoot het me weer te binnen: dit was dat spel dat destijds nogal wat kritiek kreeg op het character design van de vrouwelijke party members. De tovenares was het makkelijkst op te pakken figuur vanwege haar area of effect aanvallen, maar ironisch genoeg was het met haar figuur ongetwijfeld lastig om dingen op te pakken. Even bladeren door de andere trophies leverde mij op dat ik veel van het te verzamelen artwork al eens had gezien en goud had uitgegeven alsof het niet van mij was. Tijd voor ronde 2!

Ultimate, Super, Complete Pro Edition!
Met mijn enthousiasme aangewakkerd begon ik opnieuw aan de queeste die het koninkrijk moest redden van de ondergang. Ik mocht van mezelf niet kiezen voor de tovenares, dus koos ik voor de halbredier. Deze mevrouw zal op weinig stoelen makkelijk kunnen zitten en de wereld redden in een bikini is gewoon niet praktisch, maar haar sterke aanvallen in combinatie met een speed boost zorgt voor een geheel andere speelstijl dan de tovenares of de lange afstandsaanvallen van de elf. Het gros van de overige figuren is melee gebaseerd, waarbij ik ook even stil stond bij de dwerg met twee hamers. Een leuke, gevarieerde cast dus, waarbij je gaandeweg het spel de assistentie van de AI opbouwt uit deze figuren (tot 3 extra in je party). Waar op de PS Vita dit toch voornamelijk een solo uitdaging was geweest, was ik blij te ondervinden dat deze Pro editie (net zoals de PS3-versie) met meerdere spelers op de bank te spelen is. Een mooie extra op de verder bijna perfecte PS Vitaversie (online co-op). Verdere nieuwe toevoegingen op deze 5 jaar oude release zijn geoptimaliseerde graphics voor de PS4 Pro en… tja, dat was het wel.

Framedrops en touch control
Van een “Pro” versie mag je verwachten dat ook de performance is geoptimaliseerd, zeker van een relatief oude game. Helaas blijkt dat niet het geval te zijn. DCP speelt lekker soepel voor het grootste gedeelte van de tijd, maar met veel tegenstanders op het scherm lijdt DCP aan flinke en opzichtige framedrops. Gezegd moet wel worden: de recensie komt van een reguliere PlayStation 4, maar ook daarop mag je verwachten dat je geen hinder aan de framerate ondervindt. Een ander euvel zijn de touch controls. In de PS Vitaversie kon je gemakkelijk je vinger bewegen over de achtergrond om zo extra loot te verkrijgen. Op de PS4 dien je de touchpad op de controller te gebruiken, wat niet heel logisch en natuurlijk aanvoelt. Ik vergat zodoende gebruik te maken van deze feature, iets wat je aan het einde van de level in je buidel voelt.

Waar voor je geld

DCP bevat genoeg geheimen en ontsluitbare verzameldingetjes om een twee keer door de verhaallijn te lopen. Meer dan dat zal je niet snel doen, want gedurende een enkele reis ben je reeds genoodzaakt grote gedeeltes van de game opnieuw te spelen. Dit grinden is niet uniek in een RPG, maar valt wel uit de toon in het tempo en de voortgang van DCP. Vaak genoeg was ik niet sterk genoeg om een gebied in de verhaallijn te doorkruisen, wat ervoor zorgt dat je alle extra opdrachten verplicht bent om te doen. Dit is geen straf vanwege de beloning die er tegenover staat, maar zorgt er wel voor dat je veel van DCP al hebt meegemaakt wanneer je de credits voor de eerste keer voorbij ziet komen. Wat je dan zal bewegen om het spel nogmaals te doorkruisen is de uiteenlopende cast van speelbare figuren. Dat, en de couch co-op misschien. Van waarde is nog om te benoemen dat je (natuurlijk) ook een online multiplayer modus hebt en dat DCP cross-play met oudere versie ondersteunt. Dat is echter voornamelijk leuk voor de bezitters van de oudere versies, die weer een stijging van online kompanen op hun oude console zullen ondervinden. Het zal er in ieder geval voor zorgen dat er voldoende spelers zijn de komende maanden.

Het addendum “Pro” is schromelijk overdreven en slaat waarschijnlijk op de toevoeging van de PlayStation 4 console zelf. Overdrijven heeft DCP echter helemaal niet nodig, want het is en blijft een betrekkelijke klassieker die nog prima met zijn tijd mee kan. Deze versie kan echter niet voldoende rechtvaardigen om DCP opnieuw aan te schaffen als je de PS Vita of PS3-versie al genoeg hebt gespeeld. Hierbij wil ik ook opmerken dat ik nog steeds van mening ben dat de PS Vita zowel het beste platform is voor DC, als ook de beste speelervaring biedt. Heb je de PS Vita of PS3-versie nog liggen, slinger hem dan nog eens aan om met PS4-spelers aan de slag te gaan. Verlang je gedurende je spelsessie naar een meer gelikte, 4K HD-ervaring, dan is dat reden om DCP alsnog op te pikken. Heb je echter nog nooit DC gespeeld en ben je weer eens ouderwets toe aan een side scrolling beat-‘em-up (met RPG-elementen), dan is DCP een pareltje waar je geen spijt van krijgt.

Deze review is geschreven door Jeroen Knop.

Oordeel Dragon's Crown Pro Battle Hardened Steelbook Edition (PS4)

Aantal keer bekeken: 5402