FIFA 23 (XboxSeriesX)
60 100 1

Review FIFA 23 (XboxSeriesX)

Ik was nog maar net 12 jaar toen de allereerste FIFA-game het daglicht zag en ik uren en urenlang potjes digitaal voetbal speelde tegen of samen met mijn vrienden. Heel wat jaartjes later is het tijd voor alweer de 30e editie, FIFA 23, uit de hoofdreeks – World Cup-, Euro- en Champions League-edities niet meegerekend dus – die te boek zal staan als de laatste FIFA van EA. Nee, niet schrikken! EA Sports gaat er niet mee stoppen, maar het contract met de internationale voetbalbond is afgelopen waardoor de game volgend jaar zal verschijnen als EA Sports FC. Trekt EA nog één keer alle registers open voor een memorabele afscheidswedstrijd? Of zal het een teleurstellend eindtoernooi worden? Je leest het in de review.

Zoals ieder jaar weet je bij het verschijnen van een nieuwe FIFA-game dat je qua totaalpakket in ieder geval goed zit. Ook nu is er met een carrièremodus, Pro Clubs, Online Seasons, Volta, de toevoeging van twee complete competities van vrouwenvoetbal en natuurlijk Ultimate Team, de cash cow… eh het paradepaartje van de FIFA-reeks van de afgelopen jaren, genoeg te doen in FIFA. Daarbij merk je overigens dat EA’s aandacht vooral naar de modus uitgaat waar het grote geld wordt verdiend, maar daarover later meer. Laten we eerst ingaan op de nieuwe functies die zijn toegevoegd aan de game, waarbij met name gepocht wordt met het nieuwe Hypermotion 2.0 (op de next-gen consoles en PC).

Hypermotion 2.0
Waar ik vorig jaar mijn review besloot met de hoop dat de introductie van Hypermotion voor een positieve boost van de gameplay zou zorgen, lijkt EA dat dit jaar inderdaad te willen bereiken door het nieuwe Hypermotion 2.0. Laat ik vooropstellen dat de 2.0 een tikkeltje overdreven is. Er zijn deze keer meer wedstrijden en trainingen volledig in motion capture opgenomen, waardoor bewegingen, schoten en contactmomenten over het algemeen vloeiender en realistischer ogen, maar omdat deze bewegingen worden aangevuld door AI-animaties – die soms verouderd aanvoelen – zorgt het af en toe voor rare overgangen van echte naar AI-gesimuleerde bewegingen. Daarnaast voelt het geheel gewoon niet echt als een 2.0-versie, maar meer als een geüpdatete versie van de eerste Hypermotion. Ik ben blij dat het er is, maar ook een beetje teleurgesteld dat het EA niet gelukt is om het geheel goed in elkaar te laten passen.

En andere (E.A.) vernieuwingen?
Andere zaken die op gameplaygebied zijn toegevoegd zijn Power Shots, Technical Dribbling en AcceleRATE, die over het algemeen best aardig weten te scoren. Het Power Shot is hiervan waarschijnlijk de opvallendste en zorgt een beetje voor een haat-liefde-gevoel. Door het indrukken van twee knoppen tegelijk start je een wat tragere animatie richting een mogelijk onhoudbare wereldgoal, mits goed getimed. Het is aan de ene kant tof wanneer de bal er op fantastische wijze inploft, maar tegelijkertijd is het wel erg arcade en geforceerd spectaculair. Technical Dribbling moet voor een responsievere manier van dribbelen zorgen, maar omdat de gehele gameplay wat trager is dan in FIFA 22 vind ik het nog niet echt een schot in de roos. AcceleRATE levert meer verschillen in sprintstijlen op, waarbij een explosieve speler over de eerste meters sneller kan zijn terwijl een andere speler er langer over doet om uiteindelijk op een hogere topsnelheid te komen. Dit werkt bijvoorbeeld best tof wanneer je als grote verdediger een achtervolgende sprint als overwinnaar afsluit. Het tackelen is overigens sowieso een stukje toffer geworden, met af en toe bikkelharde tackles die het gras door de lucht laat vliegen en het veld gehavend achterlaten.

Ook de dode spelmomenten zijn aangepakt, waardoor corners en vrije trappen beter te controleren zijn terwijl penalty’s een soort van ritme-element hebben gekregen. De ontwikkeling van die eerste twee is een positieve, de penalty’s zijn er helaas niet beter op geworden. Ook de keepers blijven een terugkerend probleem in de FIFA-reeks. De ene keer maken ze een absolute wereldredding en ziet het er perfect geanimeerd uit, terwijl ze direct erna een houdbaar schot jammerlijk missen of een rare animatie ervoor lijkt te zorgen dat hun keepershandschoenen met superlijm aan hun lijf geplakt worden. De negatieve zaken ten spijt is de gameplay-ervaring in FIFA 23 wel weer iets beter dan in FIFA 22, maar het is tegelijkertijd ook niet veel meer dan een upgrade aan de verder vertrouwde basis die er al lag in het vorige deel (en het deel daarvoor, en het deel daarvoor, en… etc.). Nog steeds zijn snelle spelers in het voordeel (al lijkt het op dit moment iets minder overpowered dan voorheen), doelpunten maak je meestal op dezelfde manier als in de vorige delen en wedstrijden eindigen vaker met een zaalvoetbaluitslag dan met een 2-1 of 0-0 eindstand.

Beleving en sfeer

Waar EA duidelijk overtuigt is in de totale beleving rondom een wedstrijd. Sfeerbeelden van binnen en buiten het stadion, levendigere en veelvuldig zingende supporters, de grasmat ziet er beter uit, spelers (mits ze goed ‘ingescand’ zijn) ogen beter en levendiger geanimeerd en de Champions League-hymne blijft toch ook gewoon heerlijk om te horen. Ook de camerastandpunten zijn beter en zorgen voor een spectaculairdere tv-achtige beleving van een wedstrijd. En de gratis toekomstige toevoeging van de mannen- en vrouwen-WK’s zal ongetwijfeld weer overtuigend en sfeervol vormgegeven worden.

Ultimate (pay-to-win) Team
Ik noemde eerder al de vele modi die FIFA 23 rijk is. Toch heeft het weinig zin om uitgebreid in te gaan op Online Season, Pro Clubs, Volta of de carrièremodus omdat EA er eigenlijk ook maar minimaal aandacht aan besteedt. Pro Clubs en Volta hebben nu een progressiesysteem dat aan dezelfde avatar is gekoppeld, Online Seasons is … nog steeds Online Seasons en de ooit geliefde carrièremodus is ook dit jaar weer behoorlijk achtergesteld. Je merkt gewoon in alles dat EA vooral inzet op de modus waar het grote geld verdiend wordt, FIFA Ultimate Team (FUT). Natuurlijk is dit in de basis ook een ontzettend leuk onderdeel van FIFA, ware het niet dat de modus al jaren doorgeslagen is naar een pay-to-win-systeem waarbij je op voorhand al bijna kansloos bent tegenover tegenstanders die voor honderden euro’s aan spelers uitgeven. En dat frustreert behoorlijk. Wat wel leuk is, is de toevoeging van FUT Moments waarin je in korte scenario’s opdrachten probeert uit te voeren om sterren te verdienen die vervolgens weer besteed kunnen worden aan pakjes. Een andere grotere verandering is de manier waarop chemistry werkt. Deze keer hoeven spelers bijvoorbeeld niet een directe verbinding met elkaar te hebben om te profiteren van dezelfde nationaliteit, competitie of team. Het geeft meer opties om je team samen te stellen, wat mij betreft een prima ontwikkeling.

Dat de focus zo erg ligt op het gevoel kweken dat je wel pakjes moet kopen, blijft gewoon jammer. Promoties voor tijdelijke exclusieve pakjes, wedstrijden spelen tegen spelers met een dreamteam (waarbij je je afvraagt hoeveel dat gekost heeft), de prikkelende animatie bij het openen van een pakje … het is niet zo vreemd dat het systeem van EA onder een vergrootglas blijft liggen. Want bent je gevoelig voor gokken, dan ligt de verslavende factor zeker op de loer.

FIFA 23 is helaas niet de stap vooruit geworden waar ik op gehoopt had. De algehele gameplay-ervaring is beter dan in 22, maar ook weer niet dusdanig groot om het verschil enorm snel op te merken en dan moet je ook nog een next-gen console of PC hebben om te profiteren van Hypermotion 2.0. Qua beleving overtuigt de game wel en het totaalpakket is zoals altijd imposant te noemen. Dat EA daarbij ook dit keer weer met name inzet op FUT en daarmee eigenlijk alle andere modi blijft verwaarlozen, is wel teleurstellend. Heb je FIFA 22 vorig jaar aangeschaft? Dan biedt FIFA 23 eigenlijk te weinig nieuws om de game wederom voor de volledige prijs binnen te halen. Wacht dan gewoon totdat de game in de budgetbak te vinden is. Ben je al een tijdje van een FIFA-game verstoken geweest? Dan weet je dat je met FIFA 23 een uitgebreide, prima voetbalgame in huis haalt.

Frido van der Wal (ThaHobbit)

Filmprogrammeur bij een bioscoop, filmliefhebber, gamer en sportman in hart en nieren. Houdt zich als Neerlandicus vooral met de eindredactie bezig, maar voor een review op zijn tijd kun je hem ook wakker maken. Of een potje FIFA ...

Aantal keer bekeken: 7877

Laagste 3 prijzen voor FIFA 23 (XboxSeriesX)

9.95 3