Fire Emblem: Three Houses (Switch)
90 100 1

Review Fire Emblem: Three Houses (Switch)

De Fire Emblem spellen bevatten vaak oorlogen waarin veel gevochten wordt. Aan jou is het dan de taak om jezelf en je team hier heelhuids doorheen te loodsen. Tijdens en na deze gevechten kom je steeds meer te weten over je teamleden en raak je steeds meer aan ze gehecht. Op het slagveld kun je ze natuurlijk ook zomaar verliezen, wat dan vaak extra veel pijn doet. In het laatste deel van de serie, Fire Emblem: Three Houses, voor de Nintendo Switch staat het zorgen voor je team nog centraler.

Drie huizen
In Three Houses leer je de teamleden niet alleen beter kennen, je wordt hun mentor en probeert ze klaar te stomen voor de harde buitenwereld. Je wordt bij toeval professor op de Officer’s Academy, een school waar allerlei studenten uit het land naartoe gaan. De studenten zijn allemaal onderverdeeld in drie verschillende huizen en ieder huis heeft zijn eigen leider. Dit doet een beetje aan Harry Potter denken. De leiders zijn Claude, van The Yellow Deer’s, Dmittri van The Blue Lions en Edelgard van The Back Eagles. Deze leiders van de huizen zijn zeer belangrijk voor de toekomst van de wereld van Fodlan. Aan jou vervolgens de keuze welk huis je wilt gaan leiden. De keuze van het huis heeft gevolgen voor het verhaal. Het zijn niet drie compleet verschillende verhalen, maar er zitten zeker genoeg verschillen tussen. Ieder huis bevat studenten uit alle lagen van de bevolking, zowel nobellieden als het gewone volk worden vertegenwoordigd. Iedere student heeft zijn eigen achtergrond wat hem/haar uniek maakt en gevormd heeft tot wie hij/zij nu is. De studenten zien groeien, zowel persoonlijk als in hun vaardigheden, is een van de beste dingen in Three Houses, maar het kan ook best confronterend zijn. Jij kunt als professor alleen maar wijsheid overbrengen en soms moeten de studenten gewoon leren van hun eigen fouten.

De Officer’s Academy
Je zult veel tijd doorbrengen op de Officer’s Academy. Je kunt namelijk vrij rond bewegen op de school. Tussen de gevechten door kun je de studenten opzoeken om verschillende activiteiten met ze te gaan doen. Deze activiteiten bestaan bijvoorbeeld uit het delen van een maaltijd, zingen in een koor of thee drinken. Het doen van activiteiten zorgt ervoor dat de studenten vrolijker worden en het is belangrijk om je studenten tevreden te houden. Als de studenten namelijk ontevreden zijn, willen ze geen lessen volgen en kun je hun vaardigheden niet verbeteren. Iedere activiteit die je onderneemt met een student heeft óf gevolgen voor hun blijdschap óf voor een van hun vaardigheden. Als professor maak je dus veel keuzes voor de studenten, echter komen de studenten soms zelf ook met verzoekjes voor hun training. Zo kan een student zeggen dat hij zich wil focussen op paardrijden en heb je vervolgens de keuze om dit toe te staan of niet. Tijdens het vrij bewegen op de Officer’s Academy kun je niet ongelimiteerd activiteiten ondernemen met je studenten. Sommige activiteiten kosten punten en je hebt maar een beperkte hoeveelheid punten tot je beschikking. Zo word je gedwongen om keuzes te maken, wat soms nog best lastig kan zijn met alle aanwezige mogelijkheden.

Op het slagveld
Als professor ben je niet alleen aan het lesgeven. Je zult de studenten ook moeten leiden tijdens de gevechten.  Met de gevechten kun je hun vaardigheden vergroten, waardoor ze misschien wel naar een andere class kunnen. Er zitten veel verschillende classes in Three Houses, zoals we gewend zijn van de serie. Voorbeelden van de classes zijn zwaardvechter, magiër of paladijn. Om een class te kunnen worden moet de student voldoen aan de vaardigheidseisen. Zo kan een student die goed is met zwaardvechten geen magiër worden, om maar een voorbeeld te noemen. Hier komt jouw rol als professor en mentor weer om de hoek kijken. Jij bepaalt met welke wapens jouw studenten vechten en daarmee wat de studenten kunnen worden. Natuurlijk hebben de studenten wel een aanleg voor een bepaald wapen en daarmee indirect ook bepaalde classes, maar je hoeft je hier niet per se aan te houden.

Three Houses is nog steeds een strategische RPG, wat er op neer komt dat ieder personage zich over een raster voortbeweegt. Personages kunnen alleen aanvallen als de vijanden binnen hun bereik staan. De grootste verandering is het verdwijnen van de klassieke wapen driehoek. De keuze van het wapen is nog steeds erg belangrijk, maar de hoeveelheid schade die wordt uitgedeeld hangt af van het type tegenstander (denk aan vliegend, of zwaar bepantserd) of het type materiaal waar de vijand gevoelig voor is. Zo kan een stalen boog veel meer schade doen tegen bepaalde vijanden dan dat je zou kunnen doen met een ijzeren boog. Deze toevoeging voelt natuurlijker aan dan het steen-papier-schaar model dat voorheen werd gebruikt.

Veranderingen op het slagveld

Ieder personage kan nu ook gebruikmaken van zogenaamde combat arts. Combat arts zijn speciale aanvallen die meer van de duurzaamheid van het wapen vragen. Het wapen zal dus sneller breken bij veelvuldig gebruik van deze vaardigheden. Maar ze kunnen je wel net dat extra beetje voordeel opleveren in een gevecht. Naast de combat arts kan er voor ieder personage ook een Battalion gehuurd worden. Battalions zijn een groep soldaten die schade blokkeren, status effecten overbrengen of de vijand een bewegingsrestrictie opleggen. De Battalions bestaan bijvoorbeeld uit een groep magiërs of boogschutters. Je staat vrij in de keuze om Battalions toe te wijzen, echter kunnen ze maar een beperkt aantal keer gebruikt worden tijdens een gevecht.

Battalions zijn een erg goede toevoeging en ik begon er ook snel meer gebruik van te maken, ze waren voornamelijk handig in gevechten tegen beesten en draken. Het gebruik is echter wel risicovol. De kans dat ze raken is minder groot, maar je riskeert geen tegenaanval van de vijand. Er is echter nog wel een klein minpuntje aan de gevechten. De slagvelden waarop je vecht, worden op een gegeven moment een beetje repetitief. Hier had nog wat meer variatie in kunnen zitten. Ik heb me hier niet heel erg aan gestoord, vaak was ik te druk bezig met de progressie van mijn studenten., maar op een gegeven moment begon het me toch op te vallen. Traditioneel gezien keren gevallen studenten niet meer terug en ben je deze dus echt kwijt. Dat was in voorgaande delen met een lagere moeilijkheidsgraad al verleden tijd en deze mogelijkheid is er nu nog steeds. Omgebrachte studenten keren dan na het gevecht weer terug. Maar nu is er ook een terugspoelfunctie om een paar zetten terug te gaan. Deze functie is tijdens een gevecht beperkt te gebruiken, maar het is wel handig als je een stomme fout hebt gemaakt.

Fire Emblem: Three Houses is erg ambitieus en neemt meer risico dan voorgaande delen in de serie. Dit risico pakt gelukkig zeer goed uit. De manier waarop jouw rol als professor in het verhaal en de gameplay is verweven is ronduit fantastisch. De nieuwe toevoegingen aan het gevechtssysteem zorgen ervoor dat alles fris blijft. Ik heb ook nog nooit zoveel om mijn personages gegeven in een Fire Emblem spel als in Three Houses. Al met al is Three Houses gewoon een uitstekend Fire Emblem spel, dat ik zeker aan kan raden aan iedereen die de franchise altijd al interessant vond en met name aan gamers die voorgaande delen al gespeeld hebben.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Oordeel Fire Emblem: Three Houses (Switch)

Aantal keer bekeken: 14760