Halo: Combat Evolved (Xbox)
90 100 1

Review Halo: Combat Evolved (Xbox)

Alweer een poging om een first person shooter op een console tot zijn recht te laten komen zonder ergernissen. Zal dit maal de besturing weer roet in het eten gooien? Bungie wil het maar al te graag proberen en dan ook nog met de game die al twee jaar in opspraak is, omdat dit misschien wel HET spel is om een box voor te kopen. Bungie kennen we natuurlijk allemaal van… uuhm… tja, waarvan? “Gnop!” iemand? “Mith” en “Oni” misschien dan? Als er geen belletje bij je gaat rinkelen, denk dan voortaan bij de naam Bungie aan het spel “Halo.” Geloof mij dit is een klassieker in wording.

Een buitenaards ras, “de Covenant,” is druk bezig de mensheid te bedreigen. Niet op aarde, maar ze vallen juist de verschillende kolonies verspreid over het heelal aan. Ze hebben geen flauw idee waar de aarde zich ergens verstopt heeft, en dus is aan het leger de taak om deze ontdekking ook te voorkomen en de Covenant uit te schakelen.
Hiervoor hebben zij misschien een oplossing gevonden in de ringplaneet “Halo.” Deze planeet schijnt over een of ander superwapen te beschikken om alle Covenant uit te schakelen, en de mensheid van hun problemen te verlossen. Het verhaal is dus weer eens anders dan anders en dat merk je als je voor het eerst gaat spelen. In beeld verschijnt een ruimteschip in de categorie “hoe hebben ze die ooit in de lucht gekregen,” dat in eens aangevallen word door de Covenant. Het schijnt zo erg te zijn dat ze hun speciale wapen in gaan zetten. Laat dit nu net het moment zijn waarop jij in het spel komt. Sterker nog, jij bent het speciale wapen.

Master Chief
Je speelt in dit spel een “genetically enhanced breed of future super soldier” genaamd Master Chief. Meneer Chief is dus niet zomaar de eerste de beste soldaat, hij is in staat om allerlei voertuigen te besturen, allerlei wapens te hanteren en vooral allerlei bad guy’s om te leggen. Met dit in het achterhoofd begon ik aan een van de meest geweldige reizen die ik in games had gemaakt. Non-stop wel te verstaan, dit betekende voor mij; geen eten, geen slaap en zeker geen plaspauzes. Dit moest en zal ik in één keer uitspelen. Nou, ik zal het vast verklappen, dit is niet gelukt en dat is compleet mijn eigen schuld. Ik ben gewoon levels meerdere keren achter elkaar gaan spelen, alleen al omdat ik het zo mooi vond om op Halo rond te lopen. Het kan aan mij liggen, maar dit is een game waarbij ik niet boos zou worden op mijn kleine broertje als hij mijn box uit zou zetten tijdens het spelen. Dan mag ik dat helemaal opnieuw doen, jippie!

The rush
Voor de duidelijkheid zal ik nog een stukje spel beschrijven. Je hebt de eerste twee prachtige levels uitgespeeld, je zit in een vliegtuig, je kijkt om je heen en je ziet allemaal mariniers zitten. Uit de open achterkant zie je nog een “pelican” (want zo heten die vliegtuigen) vliegen. Even later zie je een eiland in beeld en vlieg je vlak over het strand heen, waarvandaan je alvast beschoten word door de aanwezige Covenant. Je stapt uit, je hoort de mariniers om je heen schreeuwen: “Charge” en “Go, go, go.” Ze lopen, elkaar dekkend, op de vijand af, en ineens merk je dat jij nog geen schot gelost hebt omdat je alleen hebt toegekeken. Dit voelt niet prettig, dus je begint je magazijn leeg te schieten op de eerste de beste “baddy” die je tegenkomt. De controller trilt driftig in je handen, de rush is nog niet voorbij, sterker nog, hij is amper begonnen.

A.I.
Zoals ik net al zei, dekken de mariniers elkaar als ze aanvallen, dit zullen ze ook bij jou doen. De AI (artificcial intelligence) is zo hoog dat je bijna zou verwachten dat jij helemaal niet nodig bent. Van deze droom word je al snel afgeholpen als je merkt dat, als je niets doet, de mariniers het niet lang uithouden. Hiertegenover staat dat, als je op Halo rondloopt en je komt een groep mariniers tegen, zij zich bij jou zullen voegen en jullie samen aardig wat konten gaan schoppen. Deze hoge AI geld gelukkig niet alleen voor de good guy’s, maar zeker ook voor de Covenant. Maar om de een of andere reden blijft het cooler om ze verrast te zien reageren op een van jou fenomenale manoeuvres, dan dat zij jou amboushen en je ze, na jou gekilled te hebben, hoort lachen.

Je uitrusting
De manieren om jezelf door het spel te vechten zijn zeer uitgebreid, je hebt de beschikking over tien vuurwapens, twee soorten granaten en vijf voertuigen. Om met de wapens te beginnen, zal het jullie niet verrassen dat de gebruikelijke machienegun, handgun, sniper, en rocketlauncher aanwezig zijn. Het verassende aan deze game is juist dat je de wapens van de Covenant kan oppakken en op die manier de beschikking krijgt over een hele reeks plasmaguns. De voertuigen, die je voor het eerst tegenkomt op Halo, bestaan jammer genoeg niet in het echt. Er is de “warthog,” een jeep waarvan de achterwielen meesturen, hetgeen een aparte besturing geeft, en een tank. Van de Warthog zit in het multiplayer gedeelte een broertje, met een andere gun bovenop. Zowel in de warthog als in de tank is het mogelijk om meerdere passagiers mee te nemen. De voertuigselectie van de Covenant bestaat uit een “ghost” en een “banshee,” respectievelijk een hooverbike en een vliegtuig.

De besturing
De besturing van de voertuigen is uiterst prettig. Je bestuurt deze namelijk door in de richting te kijken waar je heen wilt, en gas te geven. Dit vergt enige oefening maar dan heb je ook wat. Hiermee komen we gelijk uit op de first-person besturing. Who needs a mouse? Dit is verreweg de beste shooter op een console en laat je afvragen waarom die spellen toch op de computer hoogtijdagen vieren. Ik had de besturing binnen vijf minuten door en maakte meteen de ene kill na de andere, wat toch vrij bevredigend voelde.

Graphics
Halo heeft een heel hoog “eye-candy” gehalte, toch is het niet overdone. Zelf vind ik dat het wel iets minder had gemogen, want op deze manier worden de 60 frames per seconde bij lange na niet gehaald. Zeker later in het spel als er zich “meer vijanden” in een kamer bevinden, had ik aardig last van framedrops.

Zoals je misschien al gemerkt heb ben ik helemaal weg van Halo, toch zijn er een paar kleine mierenneukerige minpuntjes. In sommige levels loop je heel lang naar de laatste tegenstanders te zoeken, aangezien je dan pas de verlossende woorden te horen krijgt: “that was the last of them, u can now move on.” Dit kan frustrerend werken. Een ander punt is dat zo af en toe (later in het spel) de wat kleinere baddies wel eens vast komen te zitten terwijl je ze toch hoort, op deze manier denk je de hele tijd dat ze achter je lopen. Verder is dit een van de betere shooters die ik de laatste tijd heb gespeeld, maar by far de beste op de consoles. Dit is inderdaad die game waarbij je je controller niet meer los kunt laten. Dit is inderdaad die game waarvoor je een xbox koopt. Dit is zeker ook die game waardoor wij Bungie nog lang mogen eren en hopen op een vervolg…

Oordeel Halo: Combat Evolved (Xbox)

• Eindcijfer 90

Aantal keer bekeken: 2208