Kameo: Elements of Power (Xbox360)
85 100 1

Review Kameo: Elements of Power (Xbox360)

In een wereld waar orcs en elven samen wonen kan het niet anders dan mis gaan. De elven willen rust en de orcs willen de wereld veroveren. Welkom bij Kameo.

Het inmiddels bekende verhaal type wordt in Kameo weer eens naar voren gehaald. Elven en orcs tegen elkaar in een strijd om de macht. Dat is de basis van de game. Uiteraard zijn er mensen gevangen genomen, waaronder de moeder van Kameo, door de slechte zus, Kalus. Het is de taak van Kameo om ze te bevrijden. Dit is het verhaal in een notendop. Het komt hier op neer.

Lang lang geleden, heeft Koning Solon de orcs toegelaten in het koninkrijk. Het idee van de koning was dat de orcs goed waren om machines te maken. Dat zou wel eens makkelijk van pas komen. Alles ging goed totdat er een orc kwam met de naam Thorn. Deze orc was groter en krachtiger dan de andere orcs. Thorn verklaarde zich tot koning van de orcs en de opstand was geboren. De koning zag in dat hij een fout gemaakt had en gebruikte de kracht van de Elemental Warriors en verbande de orcs uit het koninkrijk. Koning Solon is inmiddels verdwenen, de orcs zijn terug gekomen, Thorn is ontwaakt en dus zal Kameo het zelf moeten opknappen. Standaard? Wel nee!

Nou is het verhaal van Kameo niet het meest originele en ook al was de game al een hele tijd in ontwikkeling, blijf ik er bij dat het origineler had gekund. De game was van oorsprong voor de Nintendo 64 in de maak en werd later omgezet voor de GameCube. Aangezien Rare opgekocht werd door Microsoft werd Kameo omgebouwd voor de Xbox 360. Genoeg background en verhaal informatie. De vraag is natuurlijk, of de game de verwachtingen die het gemaakt heeft door de vrij gegeven informatie, screenshots en trailers waar kan maken.

Om te beginnen stond er in de launch feature een probleem met het haperen van de intro. Dit is opgelost. Door in de setup van de 360 aan te geven dat mijn tv niet op PAL-50 maar op PAL-60 moest draaien werkt het goed. Ik heb geen idee of dat voor iedereen zo is. Er zijn tv’s die geen PAL-60 aankunnen, dus ik kan niet 100% zeker zeggen dat het voor iedereen kan. Mijn probleem is in ieder geval daar mee opgelost.

Elemental Warriors
Dit is waar de game allemaal omdraait. Kameo zelf ziet er dan misschien voor wat digi-geilerts spannend uit, ze kan niet zo heel erg gek veel. De kracht zit hem in de Elemental Warriors die je door de game heen krijgt. Omdat je er maar 3 kan toekennen aan de knoppen op je controller zal je soms even moeten kijken welke 3 het best zijn in de situatie die zich voordoet. Uiteraard kan je altijd wisselen, maar het is wel makkelijk om te zorgen dat je altijd de juiste bij de hand hebt. Naar mate je verder in de game komt krijg je ook eindbazen waarbij je niet meer met 1 Elemental Warrior de boel even kort en klein hakt, het switchen op de juiste momenten speelt dan een grote rol.

Grafische Thrillride!
Ik kan niet anders zeggen dan dat ze er grafisch alles aan gedaan hebben om je echt een thrillride gevoel te geven. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. De kleuren, de interactie met de wereld maar ook de ingame cut-scenes geven een onwijs gevoel van overwinning. Hoe je ook tegen kleurtjes aankijkt, zoals veel al de anti-Nintendo fans, vind ik het een goede toevoeging aan een game. En zeker deze. Ik word er zelfs blij van als ik er aan denk. Nahja, een beetje dan. Wat wel vervelend is zoals bij 90% van de 3d games is uiteraard de camera. Van tijd tot tijd is het lastig om te zien waar je nou bent en of je een orc in elkaar hakt of gewoon bot weg op een muur in staat te rammen. Ondanks de camera standpunten is de game een feest voor het oog. Maar, het oor wil ook wat…

Fijn gehoor aan het oor?
Ook het geluid is dik in orde bij Kameo. Vooral de muziek tijdens de levels is geweldig. Het doet je van tijd tot tijd een beetje denken aan Lord of the Rings. Ook verandert de muziek goed mee als er van een rustig dorpje naar een wat ruigere setting loopt. De geluidseffecten vallen soms wat in herhaling. De 10 Elemental Warriors waar Kameo naar kan veranderen hebben niet echt een grote vocabulaire en herhalen dus heel vaak de zelfde geluiden. Storend is het niet, maar 3/4 extra geluiden per Elemental was prettig geweest.

Gameplay ok?
De besturing is zeker in het begin erg lastig. Waar we altijd gewent zijn om met de ABXY knoppen te slaan of springen is dat bij Kameo verplaatst naar de L en R buttons. De ABXY knoppen zijn voor het veranderen van Elemental Warrior. Zelf kan je 3 verschillende Elemental Warriors koppelen aan de knoppen. 1 is er altijd voor Kameo. Wennen dus de besturing omdat je in het heetst van de strijd nog wel eens op de A of B wil gaan zitten rammen in de hoop dat je alles aan bonken schiet of slaat. Helaas, dat mond zich enkel uit in een gedaante verwisseling. In de game zitten ook enkel RPG elementen. Door het verzamelen van fruit kan je de Elemental Warriors upgraden met nieuwe attacks of mogelijkheden. Deze nieuwe toevoegingen zijn goed uit te voeren. Het is geen Mortal Kombat besturing waar je voor de iets specialere attacks 600 knoppen moet indrukken.

Is Co-op een strop?
Zeker niet, de Co-op functie is een goede toevoeging. Het scherm wordt verticaal gesplit en beide spelers lopen in het zelfde veld naar het zelfde doel. Echt Co-op dus. De levels die in de single player game open zijn gegaan voor Kameo zijn ook te spelen in de Co-op. Het enige nadaal is dat de camera frustratie hier nog iets meer kan oplopen dan bij de single player. Simpel weg omdat het scherm een stuk kleiner is per speler. Jammer is ook dat je geen Co-op via Live kunt spelen. Dit was een aangename toevoeging geweest. Neemt niet weg dat het erg tof is om samen op de bank met een maat of je vriendin afspraken te maken over wie wat doet.

Kameo, top of no-go?
Voor mij is Kameo een go. De game biedt dan misschien geen weken speel plezier solo, maar welke platform game heeft dat nog wel. Toegeven moet ik wel dat de game niet echt bizarre moeilijk is. Als je alle side-quests die nog in de game zitten speelt en je probeert alle coins te collecten om zo extra’s te vergaren zal je er zeker wel even mee zoet zijn. Uiteraard hangt het van jezelf af hoe snel je er door heen loopt. Maar kijk je goed om je heen en kom je nog eens op wat plaatsten terug waar je al geweest ben is de game zeker je euro’s waard. Grafisch en qua geluid is de game gewoon top. Daar is niets op af te dingen. Er hadden evt. wel wat meer extra playmodes in mogen zitten om de game iets langer in je Xbox 360 te houden dan dat nu misschien gebeurt. Maar desondanks is Kameo voor mij een top launch game.

Oordeel Kameo: Elements of Power (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 4238

Laagste 1 prijzen voor Kameo: Elements of Power (Xbox360)