Lollipop Chainsaw (PS3)
80 100 1

Review Lollipop Chainsaw (PS3)

In Lollipop Chainsaw van producer Suda51 speel je met Juliet Starling, een 18-jarige cheerleader met een duister geheim. Naast haar ‘normale’ leven op San Romero High jaagt Juliet namelijk ook op zombies. Haar familie deelt deze bezigheid en zullen Juliet tijdens het spel bijstaan met wijze raad en ondersteunen bij het vechten tegen de zombies.

Het is de dag van Juliet’s verjaardag als ze nietsvermoedend naar school gaat en erachter komt dat er een gigantische zombie uitbraak heeft plaatsgevonden op San Romero High. Zoals je begrijpt, is dit niet de verjaardag die Juliet in gedachte had. Als haar vriendje Nick dan ook nog aangevallen wordt en geïnfecteerd raakt met het zombievirus besluit ze te doen wat logisch is, ze redt zijn nog pratende hoofd en hangt deze aan het rokje van haar cheerleader outfit. Zo heeft ze haar vriendje in ieder geval altijd bij zich. De toon is gezet en we gaan op ontdekkingsreis in een bizarre spelwereld.

Over The Top

Als je het spel opstart word je direct geconfronteerd met een zeer suggestief en seksueel getint introfimpje waarin je kennismaakt met Juliet. De toon is gezet en zal niet meer veranderen. Het hele spel krijg je te maken met ongewone karakters, zeer suggestieve en flauwe humor en een bizar verhaal. Er zijn veel games die hopen te scoren met een ‘sexy meisje’ in de hoofdrol en vaak zijn dit erg slechte games. Bij Lollipop Chainsaw is dit absoluut niet het geval. De dialogen zijn flauw, maar vaak erg grappig, het seksuele aspect ligt er zo dik bovenop dat het daardoor erg leuk is en hoe gek de karakters ook zijn, je gaat zeker van ze houden.

Juliet vecht in Lollipop Chainsaw tegen de ‘Dark Purveyors’. Deze elite zombies zijn opgeroepen door Swan, een onbegrepen Marilyn Manson look-a-like die zich zo buitengesloten voelt op San Romero High dat hij besloten heeft om de hele wereld te laten rotten door middel van een zombie uitbraak. De Dark Purveyors representeren elk een eigen muziekstijl en zijn bizarre karakters. Zo vechten we onder andere tegen een ‘Punk Rock Misfit’, de ‘Queen of Psychedelia’ en de ‘King of Viking Metal’. Deze karakters zijn eigenlijk een parodie op de betreffende muzieksoort en het prototype fans dat naar deze muziek luistert. De rest van de game zit ook vol met referenties naar het Amerikaanse high school leven en verschillende popcultuur fenomenen en vaak wordt daar op hilarische wijze de draak mee gestoken.

Gamers die bekend zijn met producer Suda51 zullen niet gek opkijken van de bizarre sfeer. Deze Japanse producer staat namelijk bekend om games die alles behalve normaal zijn. Lollipop Chainsaw is dan ook compleet ‘over the top’, maar het werkt uitstekend.

Cheer ’n Slash

Lollipop Chainsaw is in essentie een hack ’n slash game. Juliet kan zwakke snelle aanvallen uitvoeren met haar cheerleader pom poms en zo de zombies duizelig maken om ze daarna af te maken met haar kettingzaag. Naast deze aanvallen krijgt Juliet later in het spel ook de beschikking over onder andere een Chainsaw Blaster en andere uitbreidingen op haar kettingzaag. Tijdens het spelen vult een speciale meter die je, als hij vol is, met de R2-knop kan activeren. Juliet is dan voor beperkte tijd een stuk sterker dan normaal. Een goede timing van het gebruik van deze speciale skill is belangrijk om door de moeilijkere stukken van het spel heen te komen. Zelfs op moeilijkheidsgraad normal is het spel bij vlagen redelijk uitdagend te noemen. De gameplay is soepel en ziet er zeer spectaculair uit.

De traditionele hack ’n slash gameplay wordt op diverse momenten onderbroken door minigames die verspreid zijn over de verschillende stages. Hoewel niet alle minigames even leuk zijn, is het merendeel erg geslaagd. In een bepaald level moet je bijvoorbeeld aangepaste versies spelen van bekende arcade klassiekers zoals Pac-Man om verder te komen. Deze variatie geeft het spel zeker een extra dimensie en zorgt ervoor dat de gameplay geen moment saai wordt.

Tijdens het zombiejagen verzamel je zombie medals. Voor iedere gedode zombie ontvang je gouden of platina munten waarmee je allerlei upgrades kan kopen. Je moet hierbij denken aan bijvoorbeeld kracht- of health upgrades voor Juliet, maar ook aan nieuwe combo’s en aanvallen.
Naast deze praktische aankopen is het ook mogelijk om concept art, achtergrond muziek en allerlei nieuwe kostuums voor Juliet aan te schaffen. Deze upgrades en unlockables houden het spel leuk, ook nadat je het spel voor de eerste keer hebt uitgespeeld.

Awesome

Tijdens het spelen hoor je Juliet regelmatig ‘awesome’ roepen als ze met haar kettingzaag een zombie doorklieft. Deze term is zeker van toepassing op de boss fights, soundtrack en algehele presentatie van Lollipop Chainsaw. De Dark Purveyors zijn grappige en zeer goed uitgevoerde parodieën op bekende muziekstijlen en vaak komen invloeden van de betreffende muziek ook al terug in de stage die je speelt voorafgaand aan de boss fight. De boss fights zelf zijn zeer gevarieerd, sfeervol, humoristisch en erg leuk om te spelen.

De soundtrack varieert van disco muziek uit de jaren 80 tot harde metal. De makers van het spel verdienen echt een compliment, want de diverse achtergrondmuziek draagt echt bij aan de sfeer van het spel. Verder was ik onder de indruk van de algehele presentatie van Lollipop Chainsaw. Alles klopt, van de comic achtige stijl van het menu en de laadschermen tot de muziek, karakters en voice acting.

Lolliflop

Tot dusver klinkt het allemaal zeer positief, maar Lollipop Chainsaw heeft wel degelijk een aantal mindere kanten. De story mode zal je in ongeveer zes tot acht uur hebben uitgespeeld en daarna rest slechts de ranking mode. In de ranking mode is het de bedoeling om een zo hoog mogelijke score te halen en je te plaatsen voor de leaderboards. De levensduur van het spel wordt wel verlengd door de eerder genoemde vrij te spelen upgrades en vele kostuums voor Juliet. Deze zal je namelijk niet allemaal kunnen verzamelen met één playthrough.

De camera werkt niet altijd lekker mee. Er zijn momenten dat de camera niet helemaal doet wat natuurlijk voelt en dan kan het zomaar zijn dat je even een aantal seconden de weg kwijt bent. Hoewel dit niet vaak voorkomt tijdens het spelen, moet het toch even genoemd worden.
Dan blijft nog over: de bizarre dialogen, zeer suggestieve humor en vaak wel erg hoge en schelle stemmetjes van de vrouwelijke voice acting. Persoonlijk heb ik me daar niet aan gestoord, maar ik kan me voorstellen dat het bij sommige mensen enigszins op de zenuwen kan werken.

Ben je lid van de bond tegen het vloeken of heb je een probleem met halfnaakte 18-jarige meisjes? Laat deze game dan maar in de winkel liggen.
Wil je een goed uitgevoerde hack ’n slash game spelen met memorabele boss fights en soepele gevarieerde gameplay, dan kan ik Lollipop Chainsaw van harte aanbevelen. De korte duur van de story mode en de bij vlagen irritante camera moet je dan wel op de koop toe nemen. Voor mij zijn dit echter kleine minpunten in een verder zeer goed uitgewerkt totaalpakket.

Deze review is geschreven door Midge

Oordeel Lollipop Chainsaw (PS3)

Aantal keer bekeken: 8944