Mortal Kombat 1 (XboxSeriesX)
80 100 1

Review Mortal Kombat 1 (XboxSeriesX)

Met Mortal Kombat 1 drukt NetherRealms Studios in samenwerking met de Vuurgod Liu Kang op de resetknop en kiezen ze ervoor om de inmiddels meer dan dertig jaar oude serie een frisse start te geven. Levert zo’n reset ook een goede game op? Dat zochten we voor je uit.

Mortal Kombat 11 (MK11) eindigde met een overwinning van Liu Kang en het gegeven dat hij een Vuurgod werd. Als gevolg daarvan besluit hij om de realiteit opnieuw vorm te geven en alle personages uit de serie een nieuw leven toe te wijzen. Dat houdt in dat, hoewel veel karakters uit de vorige games terugkeren, ze misschien niet helemaal meer zijn zoals jij je ze herinnert. Van wat in het verleden wat eenzijdige personages waren zoals Reptile en Quan Chi – die nu veel beter uit de verf komen qua persoonlijkheid – tot aangepaste verstandhoudingen tussen aartsrivalen Sub-Zero en Scorpion. Mortal Kombat 1 (MK1) heeft op het vlak van het verhaal een behoorlijk aantal veranderingen doorgemaakt. Dat zorgt er in ieder geval voor dat de verhaalmodus en de korte eindfilmpjes die je via de Towers kunt verdienen weer fris aanvoelen.

Kom voor de frisse blik op Mortal Kombat
Wat de verhaalmodus ook tof maakt is dat de vijftien hoofdstukken die je doorloopt allemaal een nieuwe kijk geven op je toegewezen karakters. Hoewel de plotwendingen in veel gevallen redelijk voorspelbaar zijn, worden ze door de toffe tussenfilmpjes goed neergezet. De actie en vele gevechten die je tijdens het verhaal, waar je ongeveer een uur of zes à zeven mee bezig zult zijn, geeft je een goede eerste indruk van MK1. De verschillende levels die je bezoekt zien er werkelijk fantastisch uit. . Daarnaast zijn ook de karakters uitstekend geanimeerd in zowel hun gezichtsuitdrukkingen als ook de actie wanneer je jouw vijanden te lijf gaat. MK1 is op het grafische vlak werkelijk een uitmuntend mooie game geworden. Helaas kunnen we dat niet over de Switch-versie zeggen, welke qua vormgeving van de karakters eerder aan bewegende gesmolten kaarsen dan de over de top vormgeving van de Xbox Series en PS5-versies doet denken.

Kameos voor meer diepgang
Op het gebied van de gevechten zelf zijn er een aantal vertrouwde elementen gesneuveld. Zo kun je dit keer geen objecten uit de omgeving meer gooien, is de Krypt verdwenen en voor de mensen die na al die jaren nog steeds op een Konquest Mode zoals in Armageddon en Deception hopen is er helaas geen positief nieuws te melden. Wat gelukkig wel positief is, is dat MK1 nu een uitgebreider combo-systeem heeft voor luchtaanvallen, dat er een nieuwe RPG-achtige modus genaamd Invasions is geïntroduceerd én dat je op verschillende manieren Kameo-vechtersbazen kunt inzetten met RB/R1. Deze geven je ook nog eens zoveel extra mogelijkheden dat het loont de vele verschillende opties goed uit te pluizen. Elk Kameo-karakter heeft een aantal mogelijkheden die je afhankelijk van je gekozen positie met de RB/R1 knop kunt gebruiken. Heb je bijvoorbeeld voor Scorpion als Kameo gekozen, dan kan hij je terug naar achteren trekken om een aanval te ontwijken, kan hij vuurballen de lucht inschieten en kan hij voorwaartse aanval inzetten om je wat ademruimte te geven wanneer een vijand op je inbeukt. Elk van de Kameo-personages heeft zo een aantal unieke vaardigheden die in veel gevallen zowel de sterke eigenschappen van je gekozen karakter kunnen versterken, maar ook de zwakheden kunnen compenseren. Barakka heeft bijvoorbeeld maar weinig aanvallen die goed werken tegen luchtaanvallen, dus dan is een Kameo-personage zoals Scorpion – die met zijn vuurballen die tekortkoming wat kan compenseren – een goede keuze. Maar iemand als Kung Lao kan bijvoorbeeld je karakter teleporteren naar een andere kant van het slagveld. Het zijn misschien niet de meest diepgaande movesets maar het zorgt wel voor meer afwisseling tijdens de gevechten. Daarnaast kunnen je Kameo-personages ook Fatalities uitvoeren, wat natuurlijk zoals altijd weer een heerlijk gruwelijk spektakel oplevert.

Verover de Realms
In de bovengenoemde Invasions Mode moet je over een soort van spelbord bewegen om langzaam maar zeker nieuwe gebieden vrij te spelen. Je begint in het landhuis van Johnny Cage, waar je de basisprincipes van deze modus uitgelegd krijgt. Elk vlak waar je kunt stilstaan heeft een gevecht waar bepaalde criteria aan gekoppeld zijn. Soms is het een enkel gevecht en soms zul je een grotere toren moeten voltooien. Met het voltooien van dergelijke missies verdien je XP en wanneer je daar genoeg van verzameld hebt stijgen je statistieken en wordt je karakter weer iets sterker. Je kunt deze statistieken zelf toekennen, maar ik koos ervoor om het automatisch door de game zelf te laten doen. Mijn ervaring met die statistieken is vooral dat het de gevechten gebalanceerd laat aanvoelen en je daardoor met het niveau van je tegenstanders meegroeit. Gevechten leveren je naast ervaring ook geld en items op. Items kunnen uiteenlopen van genezende middelen en sleutels om een eerder afgesloten gebied te kunnen verkennen, tot nieuwe loot om je personages mee uit te rusten.

Karig aanbod aan content
De loot die je in alle modi vrijspeelt is natuurlijk leuk om je personages unieke looks te geven, maar het valt me na vele uren met MK1 te hebben doorgebracht wel op dat de game in vergelijking met MK11 wat beperkt is qua content. Natuurlijk is MK1 overduidelijk een frisse start voor de studio en soms moet je daarvoor even het speelbord schoonvegen. Toch is het jammer dat er meerdere oudgedienden slechts als Kameo-vechters hun aanwezigheid kenbaar maken. Sonya en Kano zijn op dit moment alleen als Kameos in te zetten, terwijl andere personages zoals Scorpion zowel als vechter als Kameo te gebruiken is. Nu heeft NetherRealm wel aangekondigd dat er nog Kameos aan de game toegevoegd zullen worden, maar persoonlijk denk ik dat het de game gewoon ten goede zou komen wanneer elk karakter zowel speelbaar als een Kameo wordt. Hoewel de Krypt in MK11 een enorme hoeveelheid content had en de vele bijbehorende soorten valuta om die vrij te spelen soms wat vermoeiend was, vind ik de willekeurige manier om items vrij te spelen in MK1 toch iets minder prettig werken. Het is zeker tof dat bepaalde karakters nieuwe skins, zoals Jean Claude van Damme bij Johnny Cage, als opties hebben. Maar omdat je zowel in de verhaalmodus als Invasions nieuwe Kustomization opties krijgt – en je nooit echt weet hoeveel je nog kunt vrijspelen – voelt het naar mijn mening nét iets te random aan. Ik vind het bij vechtgames vaak tof om dingen vrij te spelen en precies te weten hoe ik dat moet doen. Dat soort informatie zit wel in MK1, maar het is vaak achter verschillende menu’s verborgen waardoor het lang niet altijd inzichtelijk is.

Konklusie
MK1 is een toffe game geworden. De gevechten voelen weer fris aan en de Fatalities en Brutalities zijn weer gruwelijk ranzig en hilarisch tegelijk. Grafisch is de game met gemak een van de mooiste vechtgames van dit moment. Karakters en animaties zien er net als de verschillende levels geweldig uit. Qua content had MK1 naar mijn mening iets meer mogen bieden. De cast is prima, maar het is jammer dat oudgedienden op dit moment nog slechts als Kameos in de game zitten terwijl andere personages zowel normale vechters als Kameos zijn. Naar mijn mening had het voor de afwisseling beter zo kunnen zijn dat alle personages onder beide noemers vallen.

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 3103