NBA Street V3 (Xbox)
85 100 1

Review NBA Street V3 (Xbox)

Waar 2004 met games als Need for Speed Underground en Tony Hawk’s Underground nog het jaar van de ondergrondsen was, lijkt 2005 het jaar van de Streetgames te worden. Zo hebben de mannen bij EA BIG voor dit jaar maar liefst 3 straatgames in het vooruitzicht. Naast nieuwkomer Fifa Street en NFL Street 2 brengt de ontwikkelaar al weer het 3e deel uit de succesvolle NBA Street reeks naar de winkels. Is NBA Street Volume 3 een ware driepunter of niet meer dan een shot clock violation? Lees het hier…

Basketball is meestal alleen besteed aan de “toffe” doch onintelligente bontkraagdragers, maar komt verder niet echt van de grond in ons lage landje. Veel mensen hebben vast wel eens een wedstrijdje op TV gezien of misschien wel gespeeld, maar een echte volkssport kunnen we basketball bepaald niet noemen. Dat het ondanks dat toch een hele vermakelijke sport is bewijzen de NBA Street games. Na 2 succesvolle delen komt EA logischerwijs met een derde deel, welke weer sneller, stoerder en uitgebreider is.

Voor diegenen die ongelukkig genoeg waren om de eerste 2 games uit de reeks te missen een korte uitleg; NBA Street combineert basketball met een dikke dosis arcade gameplay, waarbij stijl en souplesse voorop staan. Tricks worden niet alleen gebruikt om de tegenstander te passeren, maar ook om punten te verzamelen, en hebben in verschillende gametypes een belangrijke rol. EA BIG heeft om deze reden het uitvoeren van tricks door middel van de zogenaamde “trick stick” een stuk toegankelijker gemaakt. Waar je in NBA Street Volume 2 nog worstelde met de X en Y knoppen, voer je in deel 3 met de rechter thumbstick de mooiste moves uit. Geef je in combinatie met de 3 turbo knoppen, de linker thumbstick en twee triggers, een slinger aan deze stick, dan veranderen de tricks in de meest vreemde moves die even cool als onrealistisch zijn, waar de tegenstander zonder meer duizelig van wordt.

Street Challenge
De mode waar alles om draait in NBA Street V3 gaat door het leven als Street Challenge. Vergelijkbaar met een carrière mode, laat deze mode je een eigen speler maken, welke je door het winnen van wedstrijden van respect moet voorzien en uiteindelijk een plekje moet zien te krijgen in een NBA team. Nadat je een speler hebt gemaakt die er naar jouw maatstaven stoer genoeg uitziet, is het tijd om een thuisveld in elkaar te schroeven, en dat is wanneer je voor het eerst kennis maakt met de Course Creator. Deze ontzettend uitgebreide editor stelt jou in staat om van top tot teen een eigen basketball veld te ontwerpen, waarbij je het uiterlijk van het veld tot in de kleinste details bepaalt. Zo bepaal jij niet alleen hoe het achtergronddecor eruit ziet, maar ook welke kleur het speelveld heeft en zelfs van welk materiaal het netje gemaakt is. Echter hebben de mooie elementen een flink prijskaartje, en zal je dus beginnen met een half opgebroken vooroorlogs veldje. Wil je een mooi veld in elkaar proppen, dan zal je eerst de nodige punten moeten verdienen, wat in de loop van het spel gebeurt.

Wanneer ook dit gebeurd is mag je uit een serie losers 2 teamleden uitkiezen, en kan het spelletje beginnen. Naarmate je meer wedstrijden speelt en wint, vergaar je meer reputatie punten en mag je steeds tegen sterkere tegenstanders spelen. Win je een wedstrijd, dan is er een mogelijkheid om een speler van de tegenpartij over te kopen, waarmee jouw team beter en beter wordt. Leuk is dat de regels keer op keer variëren. Zo is het de ene keer de bedoeling om 21 punten te scoren voor je tegenstander dat doet, maar moet je de andere keer er weer voor zorgen dat je door middel van de moeilijkste tricks 250.000 trickpoints scoort waarbij het geen zak uitmaakt hoe vaak je de bal door het ringetje mietert. Hoewel niet elke serie regels even leuk zijn, zorgen ze wel voor de broodnodige afwisseling waardoor het spel leuk blijft.

Street Points
Hoewel de basis van het spel draait om de reputatiepunten die je bij elkaar sprokkelt, is er ook een belangrijke taak weggelegd voor de street points. Deze punten zijn vergelijkbaar met geld in andere games, want ze worden gebruikt om nieuwe dingen aan te schaffen. Zo kan je ze gebruiken om het uiterlijk van je speler aan te passen, door het kopen van nieuwe schoenen, juwelen of andere attributen, maar kan je ze ook verzilveren voor nieuwe manieren om jouw eigen basketball court te versieren. Misschien wel belangrijker is het om met deze street points de skills van je speler te verbeteren. De skills van de speler zijn opgedeeld in een aantal verschillende punten, welke je naar smaak kan uitbalanceren. Een erg origineel en leuk detail is dat je een stel voorgedefinieerde Reebok of Adidas naar smaak kan aanpassen met je eigen ontwerpen.

Wat NBA Street V3 dat beetje extra geeft en flink “over the top” dunkt is de gamebreaker. Boven in het beeld staat een balkje, dat naarmate je meer tricks doet en punten scoort steeds voller wordt. Is dit balkje vol, dan heb je een halve minuut om een gamebreaker uit te voeren. Deze gamebreaker stelt je in staat om in een klap tot maximaal 5 punten in of uit te lopen op je tegenstander. Ram op de 2 triggers in combinatie met de B knop, en je voert, wanneer je dicht genoeg bij de basket bent, een onhoudbare dunk uit. Tijdens deze dunk is er de mogelijkheid om met de trickstick in slowmotion de vetste moves uit te halen. Naarmate je meer tricks uitvoert krijg je meer punten, en zodoende is het mogelijk om tot maximaal 4 punten bij je score toegekend te krijgen. Tel dit op bij het punt dat van de score van je tegenstander afgaat, en de gamebreaker kan een wedstrijd aanzienlijk omgooien. Hoewel dit vaak resulteert in een spectaculaire show, zijn er vrij weinig verschillende gamebreakers, waardoor ze na een poosje hun flair wel verliezen. De gevarieerdheid van de uitvoering daar gelaten levert de gamebreaker toch altijd wel een voldaan gevoel, al is het alleen maar voor het aantal punten dat je scoort.

Naast de Street Challenge heeft NBA Street V3 nog een legio aan modi in de aanbieding, maar geen van deze heeft een noemenswaardige indruk op me achtergelaten. Zo is er de Dunk Contest, waar het zoals de titel al doet vermoeden de bedoeling is om op een zo cool mogelijke manier de bal door het netje heen te rammen. Dit gaat op dezelfde manier als de gamebreaker; je zwaait er op los met de Trick Stick in een poging zo veel mogelijk moves binnen de korte tijd die je hebt te proppen.

Geen Live?
In een tijdperk waar menig Xbox game niet meer zonder Live ondersteuning kan, heeft EA Big besloten geen online functie in NBA Street V3 te stouwen. Althans, in de Europese versie, want de Yanks kunnen er wel van genieten. Waarom EA tot dit besluit is gekomen is mij volkomen onduidelijk, maar jammer is het wel, aangezien de game er voor gemaakt lijkt. Gelukkig is het nog altijd mogelijk om het met maximaal 3 vrienden tegen elkaar op te nemen, een mogelijkheid die erg onderhoudend blijkt. Zo leuk als het is om je vrienden op hun neus te laten kijken als je een gamebreaker in hun neus beurt, zo vervelend is het als datzelfde bij jou gebeurt, wat vaak leidt tot leuke knoktaferelen.

Graphics & Sound
Als je zoekt naar een realistisch ogende NBA game op zoek bent, dan kan je NBA Street V3 het beste aan je voorbij laten gaan. De spelers zien er vaak erg overdreven smooth uit en de effecten die losbarsten als je een gamebreaker uithaalt zijn stuk voor stuk erg wild en indrukwekkend. Omgevingen kennen veel grappige details en dragen, samen met de graffitiachtige huisstijl die terugkomt in de menu’s bij aan de streetsfeer die in NBA Street V3 helemaal tot zijn recht komt. Een klein puntje van kritiek is dat de velden vaak overdreven druk en vol zijn, waardoor het soms lastig te zien is welke speler er aan de bal is. Ook teleurstellend is het gebrek aan emoties die je op de gezichten van de spelers af kan lezen.

Als fan van het hiphop genre verheugde ik me op een tracklist waar je u tegen zegt bij het opstarten van NBA Street V3. Zo erg als ik me er op verheugde, zo groot was mijn teleurstelling toen ik na een half uur spelen het geluid afkomstig van mijn TV moest vervangen door die van mijn stereo. Ondanks het feit dat de tracklist met artiesten als de Beasty Boys en House of Pain genoeg potentie in huis heeft, wordt alles verpest door het feit dat de lyrics achterwege blijven dankzij onze grote vriend Bobbito. Deze beste man nomineer ik bij deze als meest irritante persoon van het jaar. Als hij niet aan het zingen is, verpest hij wel menig humeur door de meest irritante oneliners naar je hoofd te slingeren. Zo heb ik Bobbito in al zijn kansloze glorie toch maar op mute gezet toen ik voor de 30ste keer “seven is the magic number, and that’s how much they’re up with” kreeg te horen. Jammer, want met een basketball game is de sound zeker een punt om op te scoren.

Hoewel de game op bepaalde punten tekort komt, heeft NBA Street V3 meer dan genoeg in de aanbieding om menig gamer een poosje onder de pannen te houden. De Street Challenge en Trick Stick zijn zeker een waardevolle verbetering op het voorgaande deel, en ondanks het feit dat de game verder weinig nieuws brengt ten opzichte van NBA Street Volume 2, doet elke basketball liefhebber er goed aan om deze game in huis te halen. Toch zorgt het gebrek aan vernieuwing, samen met de afgrijselijke sound, ervoor dat de game niet over de 90 punten scoort.

Oordeel NBA Street V3 (Xbox)

• Sound 50

Aantal keer bekeken: 2563