Naruto Shippuden: Kizuna Drive (PSP)
75 100 1

Review Naruto Shippuden: Kizuna Drive (PSP)

Het is wonderbaarlijk om te zien in welke mate de PSP nog ondersteund wordt met spellen van Japanse ontwikkelaars. Waar de Amerikaanse en Europese ontwikkelaars de handheld van Sony grotendeels al links hebben laten liggen in verband met de piraterij, blijven Japanse ontwikkelaars de PSP juist in ruime mate van nieuwe games voorzien. Het is ook erg prettig om te merken dat wij hier ook van mogen profiteren, waardoor onder meer fans van Naruto op hun wenken bediend worden.
Mix
Naruto is ongekend populaire anime-serie, die ook buiten Japan veel fans kent. Namco Bandai zorgt voor de digitale ondersteuning van de reeks, zodat iedereen de mogelijkheid geboden wordt om de avonturen nogmaals te ervaren. Ook de PSP wordt daarbij niet vergeten. Zo zagen we vorig jaar nog de titel Akatsuki Rising en is er nu wederom een nieuw deel in de reeks. In deze nieuwste telg, die een vervolg is op Akatsuki Rising, is The Hidden Leaf wederom met snode plannen bezig. Bij hun eerste wapenfeit wordt een heel dorp weggevaagd. De overgebleven dorpelingen willen vervolgens hun gram halen bij hoofdpersoon Naruto, omdat hij de oorzaak zou zijn van de vernietiging van hun dorp zijn. Hij geeft echter niet thuis en besluit samen met de leden van het team van leermeester Kakashi op onderzoek uit te gaan.

Omdat er tussen de diverse spellen wel eens verschillen zijn wat betreft de gameplay, wist ik niet wat me nu te wachten stond. Ik werd aangenaam verrast door het feit dat de kern van de gameplay van Akatsuki Rising was overgenomen met enkele verbeteringen, waaronder het niet langer automatisch selecteren van een vijand. Deze auto-lock functie werkte in het voorgaande deel niet lekker mee, waardoor soms domweg de verkeerde opponent geselecteerd werd. Nog steeds knok je er lustig op los in afgebakende ruimtes, wat wellicht nostalgische herinneringen oproept aan de dagen van Final Fight en Double Dragon, zij het dat de spelers daarin beperkt waren in het aantal aanvalstechnieken. Naruto kan naast de nodige standaardaanvallen, zoals slaan en schoppen, ook gebruik maken van speciale aanvalstechnieken. Deze technieken zijn gelimiteerd qua gebruik, want zodra de speciale X-balk leeg is, zal Naruto het moeten hebben van het gewone knokwerk. Gelukkig wordt deze X-power weer aangevuld wanneer Naruto even een stapje terug doet en zijn vrienden het gevecht tijdelijk overnemen. Dit is een nieuw element voor de serie, want elke missie doorloop je met drie leden van Team Kakashi, waarbij de samenstelling van het team per missie verschilt. Het is een eenvoudige toevoeging, maar voor wie de serie volgt, is het eigenlijk heel logisch, omdat Naruto nooit alleen op pad gaat.

Teamplay
Met de toevoeging van de drie extra hulpjes kunnen gevechten tactisch gestreden worden en kan de speler het ene moment flink de beuk erin gooien en het andere moment een stapje opzij zetten om even op adem te laten komen en zich te laten genezen. Bovendien kan tegen een vijand, die tijdelijk bewusteloos geslagen is, een gezamenlijke aanval ingezet worden. Deze aanval, die neerkomt op een soort quick time event, wordt krachtiger naarmate de speler succesvol de keten aan aanvallen weet te verlengen en zo kan een vijand verslagen worden die tot voor kort onverslaanbaar werd geacht. De aanval zelf wordt leuk in beeld gebracht wanneer deze met succes voltooid wordt. Het succesvol afronden van missies zorgt bovendien voor een leuke bonus. Hiermee worden namelijk voorwerpen/wapens vrijgespeeld, die de speler in kan zetten om de eigenschappen van zijn team te versterken.

Toch heb ik me tijdens het doorlopen van deze missies wel regelmatig aan de stand van de camera geërgerd. Meerdere malen werd ik besprongen door een vijand die zich buiten mijn gezichtsveld bevond. Het handmatig aanpassen van dit camerastandpunt schiet mijns inziens tekort. Er zijn genoeg actiespellen op de markt zijn gebracht die bewijzen dat een camera die zelf zijn positie kiest een prima overzicht weet te bieden bij het actiespektakel.

Sociaal gamen
Na het doorlopen van de Scenario mode kun je de diverse levels opnieuw doorlopen met vrienden. Dit is helaas geen online multiplayer, maar een offline variant, waardoor een groep van vier vrienden elk hun eigen spel en PSP zullen moeten meebrengen. In Japan zoeken mensen elkaar echt op om met elkaar een spel te gaan spelen, maar in Amerika en Europa kennen we dit fenomeen eigenlijk niet. Het is daarom jammer dat de ontwikkelaar niet heeft besloten om dit spel uit te breiden met een online multiplayer.

Een reden om deze titel met je vrienden te willen spelen is gelegen in het feit dat de AI van je computergestuurde tegenstanders lang niet altijd even goed werkt. Soms lopen ze je voor de voeten, slaan ze nog geen deuk in een pakje boter en moet jij hen ontlasten om te voorkomen dat ze het loodje leggen.

Speciale aandacht
Per jaar komen er behoorlijk wat Naruto-titels op de markt en omdat ze vaak bekritiseerd worden om hun repetitieve en soms zelfs saaie gameplay, zit niet iedereen evenzeer op een nieuwe telg te wachten. Daarom is het goed om te zien dat deze titel deze pijnpunten aan weet te pakken en dat de toevoeging van teamleden net dat beetje extra toevoegt om jou en je vrienden vele avonden te vermaken.

Deze review is geschreven door ConAir

Oordeel Naruto Shippuden: Kizuna Drive (PSP)

• Originality 65