One Piece Pirate Warriors 4 (PS4)
70 100 1

Review One Piece Pirate Warriors 4 (PS4)

Op de Budgetgaming-redactie zijn we groot fan van One Piece; een serie die in Japan groter is dan Dragon Ball Z, bijna net zo lang bestaat als Pokémon en in het westen binnenkort een live-action adaptatie krijgt op Netflix. Helaas laten de One Piece games vaak te wensen over en vallen ze ondanks de liefde voor One Piece toch altijd een beetje tegen. De Pirate Warriors games zijn wat dat betreft de beste One Piece games die er zijn dus toen er een reviewcode van het vierde deel in de mailbox verscheen begonnen de piraten-liefhebbende vingertjes toch wel een beetje te jeuken.

De One Piece: Pirate Warriors-games zijn spellen in het zogenaamde Musou-genre. Denk hierbij aan Dynasty Warriors, Hyrule Warriors en het nog uit te komen Persona 5 Scramble. Een Musou-game is een spel waarin je je als een of ander bekend figuur door hordes vijanden heen knokt alsof het vliegen op je pannenkoek zijn waarna er vaak bazen verschijnen die een kopje kleiner gemaakt moeten worden. Wat dat betreft doet Pirate Warriors 4 vrij weinig nieuws binnen het Musou-genre. Je speelt het dan ook voornamelijk omdat je fan bent van One Piece.

Dramatic Log
Dat is namelijk best wel nodig voor de Dramatic Log: de verhaalstand van het spel. Hoewel Pirate Warriors 4 weer helemaal bij het begin van het One Piece verhaal begint wordt er echt gigantisch veel overgeslagen waardoor je wanneer je de franchise niet of nauwelijks kent geen idee zult hebben wie wie is en wat er allemaal gebeurt. Waar Pirate Warriors 3 vrijwel iedere verhaal-arc van One Piece besloeg en slechts één missie per arc bevatte, ruilt Pirate Warriors 4 dit in voor een handvol missies per arc. Helaas gaat dit ten koste van het aantal speelbare arcs, wat resulteert in dat slechts zes van One Piece’s arcs speelbaar zijn in Pirate Warriors 4. Het voordeel hiervan is wel dat je veel meer meekrijgt van het verhaal in die specifieke arcs en ontwikkelaar Omega Force daardoor meer aandacht heeft kunnen geven aan de Whole Cake Island en Wano Country arcs die beiden uitgebracht zijn na de release van Pirate Warriors 3.

Spoiler alert
Wano Country is op dit moment zelfs nog bezig in zowel de anime als de manga, dus heeft Omega Force er voor gekozen hier zelf een eind aan te breien. De Wano arc in Pirate Warriors 4 zal dus niet overeen komen met hoe deze zal verlopen in de serie en boeken. Hoewel je je in dit vierde deel in de Pirate Warriors-serie door flink wat grote en bekende gebeurtenissen uit het verhaal knokt is dit absoluut geen vervanging van de manga of anime voor iemand die nog nooit in aanraking is geweest met One Piece. Daarvoor wordt het echt te gehaast verteld, wat vaak gebeurt met statische beelden die begeleid worden door een verteller. Heel af en toe krijg je een mooie CGI-cutscene te zien, maar ook deze vallen in het niet bij de vaak prachtige tekeningen en framing in de manga. Ben je geïnteresseerd in One Piece, maar nog niet begonnen aan het verhaal, dan adviseren we je weg te blijven bij Pirate Warriors 4 om spoilers te voorkomen.

Nieuw in dit vierde deel zijn de zijmissies waarbij je bijvoorbeeld een baas moet verslaan of verschillende gebieden over moet nemen. Deze zijn volledig optioneel en leveren je extra materialen op om je personages mee te upgraden in de Growth Map: een soort skill-tree waarmee de personages bijvoorbeeld sterker of sneller kunt maken of van nieuwe aanvallen kunt voorzien. Sommige skills in deze Growth Map zijn enkel te unlocken met specifieke upgrade coins die je enkel kunt halen in bepaalde levels, wat er voor zorgt dat je levels vaak meer dan eens door wil spelen.

Treasure Log
Naast de Dramatic Log is er ook de Treasure Log gamemodus. Hierin kun je tientallen missies doorspelen die verder vrij weinig met het verhaal te maken hebben. In de Dramatic Log kun je per level vaak maar uit een handvol personages kiezen, maar in de Treasure Log heb je die beperking niet en kun je meestal vrij kiezen uit de vele personages die het spel telt. Waar je de Dramatic Log in een kleine twintig uur wel uit hebt ben je een stuk langer zoet wil je alles in deze Treasure Log doorspelen. Dit is dus duidelijk waar je de meeste content gaat vinden in Pirate Warriors 4 en ook waar Musou-fans waarschijnlijk het meeste plezier uit gaan halen omdat het dus niet vast zit aan een bizar verhaal over piraten met superkrachten dat al meer dan twintig jaar lang loopt.

Veertig plus
One Piece: Pirate Warriors 4 kent een roster van meer dan 40 verschillende personages. Een groot deel hiervan kennen we uit voorgaande delen, maar gelukkig zijn er ook dertien nieuwe gezichten bij gekomen die hun oorsprong kennen in het meer recente gedeelte van het One Piece verhaal. De verschillende personages kennen allemaal dezelfde zwaktes en sterktes als in de anime en manga. Zo is Usopp een ranged personage dat bijvoorbeeld eerst olie over z’n vijanden giet om ze vervolgens in brand te steken met een goed schot van z’n katapult. Sanji wordt daarentegen net zo snel verliefd op vrouwen in Pirate Warriors 4 als in de serie, dus kun je hem beter niet gebruiken in een level met vrouwelijke bazen, want hij doet dan gewoon vrijwel geen schade. Dit is een leuke twist die we niet vaak zien in Musou-games, maar die perfect past bij de veelzijdige cast van een serie als One Piece.

Gelukkig hebben de terugkerende personages wel een flinke opfrisbeurt gehad. Zo is aerial combat waarmee je je tegenstanders eens lekker door de lucht kan zwiepen nieuw toegevoegd aan Pirate Warriors 4. Vooral tegen bazen is dit erg effectief. Die kun je namelijk met een druk op de knop de lucht in slaan om er vervolgens mee te jongleren en zo langzaam hun levensbalkjes leeg te trekken. Dit systeem komt niet altijd even goed uit de verf, want bijvoorbeeld Gear 4 Luffy (een soort Super Saiyan-vorm voor de mensen die One Piece niet kennen) schiet in de lucht door zijn snelheid als een speer door het scherm heen waardoor hij af en toe lastig te besturen is.

Slang in de vloer
Iets wat daar niet bij helpt is de camera die toch wel regelmatig tegenwerkt. Vooral wanneer je met de rechter stick de camera vastzet op een baas of andere belangrijke vijand krijg je vaker de muur te zien dan je daadwerkelijke doelwit. Zo zijn er meer technische mankementen. Zo heeft Boa Hancock bijvoorbeeld een grote slang bij zich waar ze mee vecht, maar deze slang verdwijnt regelmatig voor de helft in de grond. Ook is de performance niet altijd om over naar huis te schrijven. Al in de allereerste missie valt op dat het spel nauwelijks de 60 frames per seconde vast kan houden en regelmatig schommelt rond de 30. Het spel wordt er niet onspeelbaar van, maar het zijn wel dingen die het speelplezier af en toe in de weg zitten.

Dat speelplezier kun je overigens ook delen met een vriend of vriendin. Zowel online als lokaal zijn de diverse spelmodi speelbaar, maar helaas niet zonder slag of stoot. Lokaal gebeurt dit via splitscreen, alleen dit is niet aan te raden. De framerate die al niet zo vloeiend was keldert hier nog meer dan normaal en je speelscherm is vanzelfsprekend ook kleiner wat alleen maar voor frustratie zorgt in een game als deze. Online is hier een betere optie voor, maar ook dit verloopt niet geheel vlekkeloos. Je moet namelijk per missie in de Treasure Log apart zoeken naar spelers. Er moet maar net iemand online zijn die voor exact diezelfde missie op zoek zijn naar medespelers en dat komt niet vaak voor. Je moet dus al echt met een vriend of vriendin afspreken om een specifiek level te spelen. Dan werkt het verder prima.

Onzichtbare muren
Dan rest ons nog de presentatie. Alle originele stemacteurs van de anime vertolken in Pirate Warriors 4 hun personage en dat is erg tof. Ze hadden wel iets meer variatie toe mogen voegen, want ze roepen nu vaak hetzelfde. Grafisch is het verre van de mooiste game die je op dit moment kunt spelen. We hebben het al vaker gezegd, maar anime en manga vertalen gewoon slecht naar 3D graphics. Het ziet er qua art style beter uit dan Pirate Warriors 3, waar overigens veel modellen en animaties uit terugkeren, maar daar is het dan ook wel mee gezegd. De levels zijn ook niet altijd even consistent ontworpen. Regelmatig blijf je hangen achter een onzichtbare muur of kun je wel van het ene gebouw af springen om een stukje af te snijden, maar niet van het andere.

One Piece: Pirate Warriors 4 weet helaas het niveau van de One Piece games niet echt naar een hoger niveau te tillen. Het is absoluut een betere game dan het derde deel in de reeks, maar daar is alles dan ook wel mee gezegd. Het is onbegrijpelijk dat een franchise waar per jaar enkel in Japan al meer dan tien miljoen boeken van verkocht worden, wereldwijd films van worden gedraaid in de bioscopen en inmiddels bijna duizend afleveringen van zijn uitgezonden op TV niet lijkt te kunnen ontsnappen van de vloek die blijkbaar op anime-games rust. Omega Force mag de Musou-formule die ze nu al bijna vijfentwintig jaar lang gebruiken ook wel eens van een flinke frisse neus voorzien. Want hoewel Pirate Warriors 4 vooral voor One Piece fans toch best een leuke ervaring kan zijn en daarnaast zeker bij de top behoort wat Musou-games betreft, valt het in het niet naast andere actiespellen die vandaag de dag in de schappen liggen.

Pirate Warriors 4 is voor One Piece-fans absoluut een van de betere One Piece-games tot nu toe. Iemand die niet bekend is met de franchise maar er wel in geïnteresseerd is kan de game in verband met spoilers beter laten liggen. Waar het in de basis eigenlijk een standaard Musou-game is wordt er her en der toch wel wat toegevoegd om het niet te veel op de vorige delen te laten lijken. Toch kan het spel zich niet meten met andere actietoppers en mag ontwikkelaar Omega Force het Musou-genre voor de komende generatie wel van een flinke opknapbeurt voorzien.

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.

Aantal keer bekeken: 4272

Laagste 3 prijzen voor One Piece Pirate Warriors 4 (PS4)