Pikmin 4 (Switch)
90 100 1

Review Pikmin 4 (Switch)

Er zijn van die games waar bijna iedere gamer maandenlang naar uitkijkt. Voor de Switch was dat dit jaar natuurlijk The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. Maar er stond nog een ander vervolg van een bekende Nintendo IP op de releaselijst. Een serie die ook al jarenlang meegaat en een vaste schare fans vergaard heeft. Ik heb het natuurlijk over de Pikmin-serie, want bijna tien jaar na het verschijnen van Pikmin 3 op de Nintendo Wii (en zo’n 3 jaar na Pikmin 3 Deluxe op de Switch) is het eindelijk tijd voor Pikmin 4. Komt dit nieuwe deel volledig tot bloei op de Nintendo Switch? Of smoort de Pikmin-opmars in de kiem door het lange uitstel van deze nieuwe telg? Je leest het in deze review.

In Pikmin 4 moet je, hoe kan het ook anders, weer eens de ultieme pechvogel Olimar redden. Hij is voor de zoveelste keer neergestort op de aarde-achtige planeet PNF-404. Deze keer is hij echter niet de enige schipbreukeling. Het noodsignaal dat hij de ruimte in stuurde heeft de aandacht van heel wat andere schatzoekers getrokken. Met desastreuze gevolgen. Als klap op de vuurpijl loopt jouw reddingsmissie al direct in de soep. De crash van je ruimteschip is het beginpunt van dit nieuwe avontuur.

Veel nieuws of meer van hetzelfde?
Een soortgelijk scenario als in de vorige games dus, maar voor een diepgaand verhaal moet je deze Pikmin-game niet spelen. Waar de serie juist excelleert is op het gebied van de gameplay. Pikmin 4 doet in de basis niet veel verrassende dingen. Wederom sta je aan het hoofd van een groeiend legertje Pikmin. Een soort plantachtige wezentjes die elk hun unieke eigenschappen hebben. Samen ga je op pad om grondstoffen te verzamelen, monsters te verslaan en je bemanningsleden en andere schipbreukelingen te vinden. Pikmin 4 breidt deze formule uit en voegt daar een aantal nieuwe elementen aan toe. Zoals twee nieuwe Pikminsoorten. Eén daarvan is de IJs-Pikmin, die water (en vijanden) kan bevriezen om zo bepaalde onbereikbare plekken toch toegankelijk te maken. De Gloei-Pikmin kom je voor het eerst tegen tijdens de nieuwe nachtmissies, waarbij je op een Tower Defense-achtige wijze een kleine basis moet verdedigen.

Iets minder ingrijpend is de mogelijkheid om deze keer je eigen karakter te creëren. Het verandert niets aan de opzet van de game, toch is het leuk om met een iets persoonlijkere hoofdpersoon rond te mogen lopen. Ook nieuw is de schattige reddingspup Oatchi, die je op je reis bijstaat en als een soort groepje Pikmin werkt. Hij kan vijanden aanvallen, schatten meetrekken, dingen opsporen met zijn reukvermogen en jou op zijn rug – samen met alle Pikmin uit je team – lopend of zwemmend door de levels dragen. Daarnaast kun je Oatchi gedurende het spel upgraden met de punten die je krijgt door schipbreukelingen te redden. Zo krijgt Oachi steeds meer vaardigheden.

Potdandori dat is tof!
Uiteindelijk is het de bedoeling om zo efficiënt mogelijk de verschillende gebieden te doorkruisen. Deze variëren van bosrijke omgevingen tot een strandlevel en zelfs een huiskamer. In deze levels versla je monsters en verzamel je zoveel mogelijk voorwerpen. Die zet je om in Sparklium, waarmee je ruimteschip opgeknapt wordt. Daarnaast zijn er grondstoffen te vinden die je kunt gebruiken om bruggen en schansen te bouwen of om jouw karakter en Oatchi verder mee te upgraden. Ieder level speel je onder een bepaalde tijdsdruk: voor zonsondergang moet je weer terug bij je ruimteschip zijn. Je zult je ontdekkingstocht daarom over meerdere dagen moeten uitsmeren om alles in een level gedaan te krijgen. Omdat je dit keer geen maximum aantal dagen hebt om alles in te doen – zoals in Pikmin 3 wel het geval was – voelt dit allemaal wel een stuk minder zenuwslopend dan voorheen. Je kan dus redelijk rustig te werk gaan om alles op 100% te voltooien. Het is natuurlijk wel een stuk leuker om iedere dag toch zoveel mogelijk te doen door al multitaskend te werk te gaan.

Hoogtepuntje in deze levels zijn de (uit Pikmin 2 terugkerende) ondergrondse locaties met verschillende verdiepingen. Hier komt Pikmin 4 helemaal goed uit de verf. Puzzelen en tactisch verslaan van vijanden met een beperkt aantal Pikmin werkt in nauwe gangen nog beter dan bovengronds. In andere ondergrondse locaties word je door mysterieuze, door bladeren bedekte ruimtewezens uitgedaagd voor een duel. Daar komt efficiëntie pas echt om de hoek kijken. Pikmin 4 heeft daar zelfs een mooi Japans woord voor: Dandori. Dat staat voor enorm georganiseerd en efficiënt te werk gaan. En dat heb je ook zeker nodig om deze levels te voltooien. Helemaal wanneer je voor de platina medaille gaat.

Pikminpuntjes
Deze Dandori-duels kun je ook tegen iemand anders op de bank spelen, maar daar blijft het qua multiplayer-mogelijkheden bij. Je kunt wel in co-op de hoofdspeler helpen door met een cursor steentjes of speciale items op vijanden te gooien, maar een echte co-op functie zoals in het vorige deel ontbreekt. Een ander nadeel is dat Oatchi op een gegeven moment zo sterk is geworden, dat hij bijna in zijn eentje de meest voorkomende vijanden aan kan. Nou moet Pikmin 4 het ook zeker niet van zijn hoge moeilijkheidsgraad hebben. Dat is aan de ene kant soms jammer, maar aan de andere kant zorgt het ervoor dat de game zeer toegankelijk is voor de jongere gamer. Ondanks het feit dat de meeste vernieuwingen goed werken, bieden de nieuwe nachtmissies weinig diepgang. Die zijn eerst nog wel aardig om te doen, maar daarna wordt het vooral meer van hetzelfde en komt het qua tactiek niet in de buurt van de kleurrijke dag-levels die Pikmin 4 rijk is. Het zijn kleine minpuntjes op een verder heerlijke game, dus laat je hier zeker niet door ontmoedigen bij je keuze om deze game aan te schaffen.

Pikmin 4 biedt je namelijk absoluut waar voor je geld. Focus je je enkel op het hoofdverhaal, dan zie je na zo’n 20 uur wellicht al de credits voorbij rollen. Maar dan is er nog zoveel te doen, dat je er makkelijk nogmaals 20 uur bij kan optellen. De keuze van Nintendo om Pikmin 4 vooral voort te laten bouwen op de basis van het uitstekende vorige deel is de juiste. De toegevoegde nieuwe elementen, terugkerende ondergrondse locaties en de grotere hoeveelheid content zorgen voor een soort best-off gevoel. Het is daardoor de perfecte game voor de beginnende Pikmin-speler, terwijl ook de doorgewinterde fan volledig opfleurt van deze nieuwe telg. Ik heb me in ieder geval ontzettend vermaakt met Pikmin 4. Zoveel zelfs dat ik het als keiharde Diablo-fan helemaal niet erg vond om me even van de duistere Diablo-kerkers los te maken en te reizen naar de kleurrijke, schattige wereld van Pikmin. Een groter compliment kan ik potdandori bijna niet geven!

Frido van der Wal (ThaHobbit)

Filmprogrammeur bij een bioscoop, filmliefhebber, gamer en sportman in hart en nieren. Houdt zich als Neerlandicus vooral met de eindredactie bezig, maar voor een review op zijn tijd kun je hem ook wakker maken. Of een potje FIFA ...

Aantal keer bekeken: 6229

Laagste 3 prijzen voor Pikmin 4 (Switch)

43.99 3