Pokemon: Ruby (GBA)
94 100 1

Review Pokemon: Ruby (GBA)

Allereerst een mededeling. Dit is het eerste spel uit de Pokémonserie die ik ooit heb gespeeld. Moet ik me nu schamen? Nou dat doe ik dus absoluut niet :P Waarom ik dit nu zeg is dus omdat ik nu wel heel enthousiast kan zijn terwijl iemand die bijvoorbeeld Pokémon Red al heeft uitgespeeld dit wel helemaal niets vindt, omdat het teveel op elkaar lijkt of iets dergelijks. So, be warned ;)

Genoeg gepraat, huh?!? Review nu al afgelopen? Nee, ik bedoel genoeg gelult :P Hij begint pas. Ik heb Pokémon Sapphire gespeeld. Fijn, maar ik leg eerst het verschil uit tussen Ruby en Sapphire. Bij Ruby zit een rood doosje en bij Sapphire een blauwe. TADAA! Nu even serieus, in Sapphire zitten een aantal Pokémon die je in Ruby niet kunt vangen en andersom ook. Denk dus niet twee vette games in huis te halen, want eigenlijk is de enige extra mogelijkheid linken met jezelf. En daar doe je het ook niet voor, selon moi (Frans voor: volgens mij).

In Pokémon Ruby en Sapphire maak je kennis met een geheel nieuwe regio, namelijk Hoenn. Het doel van het spel is simpel, de beste Pokémon trainer van de wereld worden. Maar dat gaat niet zomaar, je zult veel gevechten moeten winnen van wilde Pokémon, trainers en Gym leaders. Win je van Gym leaders, dan krijg je Badges. Deze zijn het bewijs van jouw kwaliteiten. Na het verslaan van de Elite Four in de Pokémon League is het spel echter nog niet ten einde. Je kunt je Pokémon ook nog verder trainen om aan de geheel nieuwe Pokémon Contests mee te doen. In deze contents worden verschillende eigenschappen van je beste Pokémon beoordeeld.

Nieuw in Ruby/Sapphire
De 2-tegen-2-gevechten zijn nieuw in Pokémon Ruby/Sapphire. Hiermee kan je strijden met twee van je Pokémon tegen twee andere trainers in Hoenn. Alsof dat nog niet genoeg is kan je dit ook nog eens met vrienden doen via de multiplayer mode. Zo kunnen jij en een andere vriend allebei twee Pokémon uitkiezen en een 2-tegen-2-gevecht houden. Maar dat is nog niet alles. Als je vier GBA's aan elkaar koppeld met ieder een exemplaar van Ruby of Sapphire erin gedouwd, dan kan je zelfs met zijn vieren vechten. Iedereen selecteert dan een Pokémon en dan kan je dus een 2-tegen-2-gevecht houden met drie andere vrienden tegelijk. De 2-tegen-2-gevechten brengt ook een zeer belangrijk element met zich mee. Namelijk de strategie. Zo kan je bijvoorbeeld zwakkere Pokémon in je team in bescherming nemen.

Ook nieuw in Ruby/Sapphire zijn de Pokémon Contests. Hier neem je het op in een soort show tegen drie andere Pokémon. Er zijn vijf soorten Pokémon Contests. Cool, Beauty, Cute, Smart en Tough. Zorg dat je Pokémon de goede eigenschappen hebt voor een bepaalde Contest en dat je deze versterkt met Pokéblocks. Toen ik dat nog niet wist heb ik een heleboel Contests verloren. Ik wist steeds maar niet waar het aan lag, dat kan erg frustrerend zijn. In de Pokémon Contests laat je dus zien hoe Cute of Cool je Pokémon wel niet is. Hier krijg je punten voor en applaus als je het goed doet. Lijkt me logisch he. Ook bij de Contests zit een multiplayer mogelijkheid, je kunt Pokémon Contests zelfs tegen drie andere vrienden spelen. Ook een leuke functie is dat je samen met je vrienden Pokéblocks kan maken. Als je goed samen werkt kan deze een zeer hoog level bereiken.

Zoals al bekend zitten er 100 nieuwe Pokémon in het spel. Wees niet bang, je zult ook een aantal oude Pokémon terugvinden.

Verder nog een lijstje om het misschien wat duidelijker te maken, de transfer lijst noem ik het :P

Johto en Kanto vervangen door Hoenn
Pokégear vervangen door Pokénav
Radio vervangen door TV
Cell Phone vervangen door Trainer's eye
Headbutting Trees vervangen door Secret Bases
Team Rocket vervangen door Team Magma en Team Aqua
Whirlpool Riding vervangen door Diving
Apricorns vervangen door Pokéblocks

Gierig
Ik hoop dat Nintendo Benelux dit leest. Ik vind het namelijk BELACHELIJK dat bijna ieder land zijn eigen Pokémon Ruby/Sapphire krijgt in haar taal. Duits, Italiaans, Frans, Spaans! Waar zijn we mee bezig?!? Laat die mensen ook eens Engels leren misschien? Zo de frustratie is er nu geloof ik wel uit. :P Als hun dat krijgen, waarom wij dan ook niet? Ongelooflijk!

Verder over het spel
Er zijn 64 oudere Pokémon in het spel gebleven, aangevuld met 100 nieuwe. Als het goed is zijn er 164 Pokémon. Het spel ziet er strak vormgegeven en kleurrijk uit. Bij sommige aanvallen in de battles denk je echt: "Poeh hee das mooi". Grafisch zit het dus zowel tijdens het vele lopen als in de battles wel snor.
Bij iedere Gym Leader die je verslaat krijg je behalve een badge ook nog eens een zogenaamde Hidden Machine. De HMs helpen je verder op weg. Staat er bijvoorbeeld een struik in de weg? Zorg dan dat een Pokémon de Cut (HM01) leert. Dan ruimt de Pokémon die uit de weg en kan jij verder lopen. Wie weet wat je allemaal wel niet tegen kunt komen? Van verstopte Pokéballs tot de weg naar een stad, je kan het je zo gek niet bedenken of je hebt de HMs ervoor nodig. Je kan ze zelfs in battles gebruiken! Ook kan je via HMs bijvoorbeeld items vinden die verstopt zitten ergens achter een rots of iets dergelijks.
De gameplay in de battles is in principe hetzelfde gebleven, ja ik heb die andere wel eens gespeeld maar niet super lang. Dit weet ik dus wel :P
De geluiden in Pokémon Ruby en Sapphire zijn ook geweldig. Bij elke plaats zit er wel een bijpassend muziekje en ook in de battles heb je geweldig bijpassende muziekjes. Dit is echt een heel erg sterk punt. In tegenstelling tot andere RPG's is het veel minder saai. Bij Golden Sun kneep ik hem vaak door de lange verhalen die eraan vast zaten. In Pokémon Ruby en Sapphire heb ik dit echter niet. Verfrissende verhalen, graphics, geluiden en gameplay maken dit spel echt tot een topper.

En dan hebben we het nog niet over de replay waarde gehad. Deze is namelijk ook ongelooflijk hoog. Vooral als het om multiplayer gaat kan je echt heel erg lang zoet zijn met dit spel. Net zoals bij de vorige delen zul je dus weer een hoop kinderen op straat vinden die Pokémon aan het ruilen zijn (of battlen). Vang dus zoveel mogelijk Pokémon met Pokéballs die je koopt in de Pokémart en zorg ervoor dat je ze goed traint voor als je het op moet nemen tegen je vrienden!

Plus en minpunten

+ Zeer goede graphics
+ Zeer goede muziek/geluiden
+ Zeer goede gameplay
+ Zeer hoge replay waarde
- Jammer dat al de oude Pokémon zijn weggelaten

Ten eerste beken ik meteen dat ik dit spel moeilijk vond om te reviewen, ik weet dus absoluut niet of het goed is gelukt of niet. Pokémon Ruby/Sapphire is een fantastische RPG met een goede combinatie van dingen uitzoeken, ruilen, vragen, doen, ga zo maar door. Deze RPG is dan ook alles behalve saai en je zult er echt heel erg veel plezier aan beleven! Dit is echt een van de beste games tot nu toe!

Oordeel Pokemon: Ruby (GBA)

• Gameplay 93
  • Sound 95