Resident Evil 6 (PS3)
75 100 1

Review Resident Evil 6 (PS3)

Na ruim drie jaar verschijnt er dan eindelijk weer een volwaardig deel in de Resident Evil serie. In tegenstelling tot de eerdere delen, keert niet slecht één oude bekende terug als hoofdpersonage, maar zien we onder meer Leon S. Kennedy en Chris Redfield terugkeren. Naast deze twee oudgedienden is Jake de derde hoofdrolspeler. Voor elk van hen is een aparte verhaallijn opgezet, maar ergens in het verhaal zullen de hoofdpersonages elkaar ook tegenkomen. Al moet ik daarbij wel zeggen dat sommige passages daardoor ook twee keer gespeeld mogen worden, met als enige verandering het personage waarover je de beschikking hebt.

Om niet al te veel van het verhaal te verklappen, zal ik slechts een tipje van de sluier oplichten van het verhaal rondom Leon, welke door de gebeurtenissen in het vierde deel een goede relatie had opgebouwd met de president van de Verenigde Staten. Wanneer het bericht komt over een nieuwe mysterieuze uitbraak in Tall Oaks, aarzelt Leon dan ook geen moment om te hulp te schieten. Hij wordt gedurende het gehele verhaal bijgestaan door Helena Harper, een agente van de Amerikaanse geheime dienst, die Leon ertoe beweegt met haar naar een nabijgelegen kathedraal te gaan. Gedurende het gehele spel kan er continu met twee spelers gespeeld worden, zowel offline als online. Elk systeem heeft zo zijn voor- of nadelen. Een partner van vlees en bloed bleek handiger bij het snel oplossen van puzzels, terwijl tijdens de gevechten mijn computergestuurde hulpje nog wel eens van pas kwam, als ik weer eens te veel schade had opgelopen.

Raccoon City
Nadat je de nodige vorderingen hebt gemaakt, viel me goed op dat Capcom er een soort “Best of Resident Evil” van heeft willen maken, door de komst van diverse personages, die nagenoeg allemaal in de eerste delen zijn geïntroduceerd, een uitbraak zoals die in Raccoon City, de ‘versoepelde’ gameplay uit deel 4 en de co-op uit het laatste deel. Ik zeg bewust versoepeld, omdat de eerste drie Resident Evil afleveringen, de dag van vandaag, nogal houterig en beperkt zullen overkomen. Het blijft echter wel zo, dat de hoofdpersonages ook nu nog een gedeelte van hun beperkingen hebben behouden. Dat is een bewuste keuze om de sfeer net wat onprettiger te laten zijn en de speler echt het gevoel te geven dat hij in het nauw gedreven wordt wanneer er een horde zombies op hem afkomt. Dat gevoel wordt overigens ten dele teniet gedaan door het feit dat je samen met een partner op pad bent. Wanneer je een vergissing begaat of overmoedig wordt, is je maatje er om je hachje te redden. Ondanks dat de speler de meest afgrijselijke en duistere gebieden bezoekt en daar de meest bijzondere creaturen tegen het lijf loopt, overheerst toch een gevoel dat je samen sterk staat. Overigens geldt dat niet in alle gevallen, maar daarover later meer.

De uitbraak in Tall Oaks komt voort uit het C-Virus, welke een variant is van het bekende T-Virus. Het is in ieder geval duidelijk dat Neo Umbrella in de tussentijd niet heeft stil gezeten en in hun laboratoria aan een nog hardnekkiger virus heeft gewerkt. Waar je in het begin nog slechts last hebt van de normale zombies, honden en J’Avo’s, lijkt er om elke volgende hoek een nieuw gedrocht ten toneel te verschijnen. Afgezien van de zwaar gespierde Ustanak, die me sterk aan Nemesis deed denken, bewaar ik slechte herinneringen aan Lepotitsa. Deze vijand is in meerdere opzichten een plaag, aangezien ze een dodelijk gas verspreid dat mensen in haar omgeving direct in zombies laat veranderen.

Keuzes
Zoals een echte goede survival horror game betaamt, is ammunitie schaars. Resident Evil 6 vormt hierop geen uitzondering. Dit leverde bij mij wel wat hachelijke momenten op, waardoor ik in sommige bossfights (tijdelijk) zonder kogels kwam te zitten. Het is echter wel zo, dat de speler dan alsnog met een linkse directe zijn opponent kan vloeren. Deze melee aanvallen voelen daardoor wel enigszins te krachtig aan, maar verder kon ik me er niet echt aan storen. Een andere tactiek is om weg te rennen van het gevaar. Soms word je hiertoe gedwongen, omdat de wereld om je heen dreigt in te storten. Helaas blijkt dit principe in de praktijk niet helemaal vlekkeloos te werken. Een voorbeeld is dat ik tijdens mijn spurt gegrepen werd door een zombie, die mij net lang genoeg beet hield, waarna de grond onder mij wegzakte.

Er zijn er echter meer van die irritatie momenten waarop de game mij tegenwerkt op een weinig positieve manier. In de game zit een passage in een soort mijn-karretje, waarbij je tijdig moet bukken om obstakels te ontwijken. Bukt het personage niet tijdig, dan wordt het personage gevloerd om even later weer op te staan. Bij mij gebeurde het echter, dat het personage opstond en direct erna tegen het volgende obstakel aan beukte om aansluitend niet tijdig op te staan, waardoor de mijn-kar opgeblazen werd en ik het opnieuw mocht proberen.
Daar stopt het echter niet. In sommige passages moet jouw personage een bepaalde taak uitvoeren om verder te komen. De computergestuurde medestander moet jou daarbij beschermen tegen diverse aanvallen, maar faalt hierin af en toe jammerlijk, waardoor je meerdere malen onderbroken wordt of eerst zelf de vijanden het zwijgen op moet leggen om verder te komen. Het zijn dit soort zaken, die mijns inziens niet hadden mogen voorkomen in een spel van dit kaliber. Met name op de hogere moeilijkheidsgraden betekent dit toch een verschil tussen leven en dood. Toch zul je, voordat je aan een hogere moeilijkheidsgraad begint, eerst je wapenarsenaal behoorlijk hebben uitgebreid door het spelen van Mercenaries Mode. Deze komt beschikbaar, nadat je het spel de eerste keer uitgespeeld hebt. Overigens zul je niet zomaar aan dat doel geraken, omdat elke aparte campagne ongeveer tien uur in beslag zal nemen. Elke campagne is daarbij opgedeeld in verschillende hoofdstukken, waarin de speler onder meer emblemen zal moeten verzamelen en kan proberen zijn eerder behaalde scores te verbeteren.

Beauty and the Beast
Elk hoofdstuk is voorzien van de nodige tussenfilmpjes, waarmee het verhaal uit de doeken gedaan wordt. Het dient daarnaast ook vooral ter afsluiting van de ene locatie en het bezoek aan de volgende. Pracht en praal wisselen elkaar daarbij echt af. Waar de tussenfilmpjes fraai vormgegeven zijn en af en behoorlijk wat spektakel bevatten, oogt het spel eigenlijk niet zo fraai op de diverse locaties. Vooral de ondergrondse gebieden lieten het wat mij betreft behoorlijk afweten. Daarbij moet opgemerkt worden dat de hoofdpersonen en vijanden dan weer wel fraai vormgegeven en geanimeerd zijn.

The Best of Resident Evil?
Resident Evil 6 is op papier de natte droom van elke fan met dertig tot veertig uur gameplay. Het uiteindelijke resultaat valt echter ietwat tegen door de gebrekkige gamemechaniek en bij vlagen matige graphics.

Deze review is geschreven door ConAir

Oordeel Resident Evil 6 (PS3)

Aantal keer bekeken: 11529