Skylanders: Spyro's Adventure Starter Pack (Wii)
85 100 1

Review Skylanders: Spyro's Adventure Starter Pack (Wii)

We hebben enige tijd moeten wachten, maar Spyro is terug met een geheel nieuwe game: Skylanders: Spyro’s Adventure. Wie een standaard platformgame verwacht, moet toch écht doorlezen, want dit nieuwe avontuur vervaagt de grenzen tussen diverse genres op een zeer originele manier.

Skylands is de leefwereld van Spyro en zijn vrienden, oftewel de Skylanders. Deze wereld leeft in vrede, onder leiding van de grote Poortmeester Eon. Deze vrede wordt echter bedreigd door de schurk Kaos, die in één klap de Kern van Licht verwoest en met deze explosie de Skylanders in beelden veranderd en naar de aarde stuurt. Aan de speler op aarde is de eer om met de bijgeleverde Portal of Power deze beeldjes terug naar Skylands te sturen en samen met hen Kaos te verslaan en de Kern van Licht weer te herstellen.

Dubbele besturing
In deze story mode moet je door middel van een combinatie van RPG en platform elementen diverse hoofdstukken doorlopen. De Skylanders bestuur je niet alleen door middel van de controller, maar ook met een poort, waar je de figuren op kan plaatsen. Is het nodig om tijdens de game van character te wisselen, dan is het ook daadwerkelijk nodig om de bijgeleverde figuren op de poort om te wisselen. Tijdens de verschillende hoofdstukken verzamel je items en koop je aanvullende eigenschappen voor je character, die door de poort op het figuur worden overgezet. Het is dus mogelijk om dit figuur mee te nemen naar iemand anders die de game ook heeft en daar met jouw character mee te spelen. Daarnaast is het ideaal om van character te kunnen wisselen als je zijn specifieke eigenschappen nodig hebt of op het moment dat de gezondheidsbalk vrijwel verdwenen is, zodat je met een fris character de strijd weer aan kan gaan. Overigens is de game erg kindvriendelijk en gaan de figuren niet dood, maar moeten ze slechts voor dat level rust nemen. Binnen elk hoofdstuk zijn er verschillende eisen om aan te voldoen, waaronder het bezoeken van alle gebieden; het voltooien binnen een bepaalde tijd en het verzamelen van items. Aangezien niet alle delen van de levels te bereiken zijn met de characters die in het basispakket zitten, is de motivatie om de hoofdstukken meerdere keren met verschillende figuren te spelen een stuk hoger.

The basics
Bij het basispakket ontvang je de Portal of Power en drie figuren: Spyro, Gill Grunt en Trigger Happy. Daarnaast krijg je nog extra’s, zoals Trading Cards en de mogelijkheid om je figuren via een online portaal tentoon te stellen. Hier houdt het echter niet op, want er zijn 32 verschillende figuren, verdeeld over 8 klasses, in de game beschikbaar, evenals twee uitbreidingen met extra werelden en levels. Hiermee wordt de replaywaarde van de game aanzienlijk verhoogd, aangezien een groot gedeelte van de hoofdstukken gebieden bevat die niet toegankelijk zijn voor de klassen van de drie basis Skylanders. Ook is het niet mogelijk om volledig aan alle eisen van het level te voldoen zonder deze gebieden te bezoeken. Desondanks is het wel mogelijk om de game met de drie basisfiguren uit te spelen! De extra figuren en uitbreidingen zijn inmiddels ruimschoots in de winkels te verkrijgen, maar het lijkt erop dat op dit moment niet alle figuren te koop zijn. Daarnaast is het verzamelen van deze extra’s vooralsnog een vrij dure aangelegenheid, aangezien de losse figuren op dit moment minimaal 7 euro kosten. De figuren zijn overigens ook in beperkte mate tussen verschillende consoles uit te wisselen, zodat je met de figuren vanuit het Wii spel bijvoorbeeld ook bij een vriend met een PS3 kan spelen. Deze compatibiliteit geldt echter niet voor alle consoles.

Ready to Rumble!
Naast het doorlopen van de story mode, alleen of met meerdere spelers, biedt de game ook de mogelijkheid om met minigames aan de slag te gaan. Hierbij zijn drie verschillende spellen beschikbaar, waarbij je altijd tegen elkaar strijdt. Je kan het gevecht met elkaar aangaan in een arena, de meeste doelpunten met football proberen te scoren of binnen zo kort mogelijke tijd juwelen verzamelen. De minigames vinden plaats in verschillende arena’s en bieden de mogelijkheid om jouw verzamelde skills tegen de Skylanders van vrienden uit te testen. De spelers kunnen zowel kiezen om de characters met hun daadwerkelijke skills tegen elkaar te laten vechten, maar het is ook mogelijk om de eigenschappen van elkaars figuren gelijkwaardig te maken. Dit is een uitstekende optie om ervoor te zorgen dat ook beginners een kans maken in de strijd. Deze drie minigames zijn zeer verslavend, maar het is jammer dat er slechts drie beschikbaar zijn.

Hoewel het verhaal, de besturing en de moeilijkheidsgraad van de game vooral gericht zijn op iets jongere gamers, is deze game qua gameplay zo origineel en biedt het een behoorlijke diepgang dat ook volwassen gamers er verslaafd aan kunnen raken. Hoewel de story mode lang genoeg is voor een leuke game ervaring, is de game vooral geschikt om te spelen als je ook daadwerkelijk de extra figuren en uitbreidingen aanschaft. De game is op dit moment namelijk te duur om alleen voor de story mode te kopen. Ben je echter bereid om tientallen uren en euro’s in een enkele game te stoppen én heb je vrienden die de game ook in hun bezit hebben, dan is deze game zeker de moeite waard!

Deze review is geschreven door Vivian van Essen

Oordeel Skylanders: Spyro's Adventure Starter Pack (Wii)

Aantal keer bekeken: 16576