Sonic Boom: Fire & Ice (3DS)
48 100 1

Review Sonic Boom: Fire & Ice (3DS)

Water en vuur! De aan elkaar gewaagde oerelementen waar menig mythe op gebaseerd is. Water, de bron van alle leven. Vuur, de vernietigende kracht die ook ons avondeten gaart. De yin en de yang, de zon en de maan, de man van Mars en de vrouw van Venus…of een extra gameplayelement in een Sonic game. Ja, dat kan ook natuurlijk. Verheft deze toevoeging de game ook boven de tot nu toe middelmatige status die de Sonic Boomreeks op zijn blauwe schouders mag torsen? Euhm…lees vooral verder!

Een verhaal!
Er zit een verhaal in Sonic Boom. Soort van. Op onverklaarbare wijze openen er gaten waar tegelijk vuur- en ijs-energie uitkomt! Volgens Tails, Sonic’s maatje met de twee staarten (vandaar de naam), is het ook de verklaring voor het vreemde weer waar we in de game niets van merken! Het heeft allemaal te maken met een vreemd robotje van Doctor Robotnik, dat steeds bij de gaten staat en dan weer wegloopt! Robotnik wil ondertussen Sonic vernederen door sneller te racen dan hij, wat hij nu kan door een groen mineraal/grondstof/voedingssupplement (?) genaamd Ragnium! Daarom ontvoert hij Sonic regelmatig naar een raceparcours waar je gemakkelijk wint van Robotnik’s robots! Ondertussen komen al je vriendjes, Amy, Sticks en Knuckles mee, because: reasons! Ja, dat laatste is letterlijk een verklaring uit de game voor iets wat voorvalt in een van de vele absurde cutscenes!

Wij ook niet, Sonic.
Snelheid!
Oké, het verhaal is niet het belangrijkste in Sonic games, dus we vergeven het onlogische plot. Het gaat namelijk allemaal om snelheid en het goede nieuws is dat die terug is in Sonic Boom: Fire & Ice. Behalve wanneer je speelt als Knuckles, maar dat hoeft gelukkig maar heel soms. Sonic, Amy en vooral Sticks zijn allemaal lekker snel en Tails zit er ergens tussenin. Met de sprintknop ingedrukt raas je door de verschillende levels, waarbij je voortdurend wordt getest op je reactievermogen door vervelende spikes, bewegende platforms, vijanden die vooral dienen om valkuilen te overbruggen en vuur- of ijsobstakels waarvoor je naar je vuur- of ijskrachten moet overschakelen. ‘Heeft Sonic vuur- of ijskracht???’ hoor ik je denken. Ja. Waarom? Geen idee!

Vuur en ijs!
Zoals de naam doet vermoeden vormen deze mysterieuze krachten de grootste toevoeging aan de welbekende tweedimensionale Sonic gameplay. Heel veel bijzonders wordt er echter niet mee gedaan. De vuurkrachten gebruik je om ijsblokken te laten smelten en de ijskrachten om water dat doorgaans al handig in blokken zit te bevriezen, zodat je er overheen kunt lopen. Met de L of R knop schakel je tussen de vuur of ijs modus, wat je interactie met de vuur- of ijsobstakels bepaalt. Eigenlijk is dat ook het enige wat je met die krachten kan doen. Het is dus vooral nog een extra dingetje om aan te denken terwijl je door de levels sprint, springt, slingert en schiet.

Dankzij de ijsblokjes wordt Sonic niet gespietst aan verraderlijke spikes!

Uitdagingen!
De meeste levels lijken, behalve de ongeïnspireerde settings, vrij veel op elkaar. Eigenlijk kom je steeds dezelfde obstakels tegen, maar in andere volgordes of uitvoeringen. Al tegen de helft van de toch al vrij korte game (ik heb zo’n zes uur geklokt) sloeg daarom de verveling toe. De ruime selectie collectibles en challenge rooms zorgt nog wel voor de nodige afwisseling. Om de collectibles te verzamelen is het soms nodig om even wat rustiger aan te doen en goed om je heen te kijken. Met de misschien wel te handige mini-map op het tweede scherm, wordt dat je nooit al te moeilijk gemaakt.

De challenge rooms, waarbij alle obstakels in weer andere volgordes worden gepresenteerd, zijn ook netjes op de kaart aangegeven. Door deze te doorlopen ontvang je wederom een collectible die Sonic in zijn grote achterzak kan steken. Daarmee speel je nieuwe hamers vrij voor Amy die er allemaal bijna hetzelfde uitzien, wat stukken super low-res artwork die je waarschijnlijk alleen interesseren als je naar de tekenfilmserie kijkt en nieuwe bots om in te zetten tijdens de te makkelijke racelevels.

Beelden en geluiden!
De 3DS is niet bepaald een grafisch wonder. Toch vind ik de graphics er nog aardig uitzien en belangrijker: er is geen teken van vertragingen. Toch fijn in een game waarbij je reflexen op de proef worden gesteld. Ik was wel verbaasd over het gebrek aan 3D-effecten. Zelfs met de slider vol open is het effect heel erg minimaal en wordt het alleen maar lastiger om te onderscheiden wat er nu eigenlijk op het scherm gebeurt. De muziek is werkelijk vreselijk, met de meest ongeïnspireerde MIDI-orkestraties die je je kunt voorstellen. Gelukkig kun je het uitzetten!

Tijdens de levels kun je op ieder moment wisselen tussen Sonic, Amy, Tails, Sticks en Knuckles.

Budgetbak!
Sonic Boom: Fire & Ice is beter dan de andere games in de Sonic Boomserie, maar daar is wat mij betreft ook alles mee gezegd. Hoewel ik de snelheid heel erg kan waarderen, zijn de levels te eentonig, het verhaal te onsamenhangend, de uitdagingen te makkelijk en de vrij te spelen content waarvoor je al die collectibles verzamelt te onbeduidend. Het ergste is dat alles al heel snel vrij saai wordt. Misschien kunnen de jonge gamertjes onder ons, met hun minder cynische blik op de wereld, deze nieuwe Sonic Boom wel waarderen. Dan nog zou ik iedere ouder aanraden om te wachten tot deze game voor een tientje in de budgetbak ligt.

Deze review is geschreven door Chris van Breda.

Oordeel Sonic Boom: Fire & Ice (3DS)

• Gameplay 50