Star Trek: Bridge Crew (PSVR) (PS4)
73 100 1

Review Star Trek: Bridge Crew (PSVR) (PS4)

Na een aantal keren uitgesteld te zijn, is Star Trek Bridge Crew dan nu toch eindelijk beschikbaar. Op HTC Vive, Oculus Rift en de PlayStation VR. Is de game niet veel meer dan een veredelde techdemo, of weet het spel ‘To boldly go where no man has gone before’? Je leest het hier in de review.

Star Trek is al sinds de jaren zestig een fenomeen in de wereld van sciencefiction. Op het gebied van tv-series, films, comics en natuurlijk games. Met Star Trek Bridge Crew heeft ontwikkelaar Redstorm Entertainment geprobeerd om een natuurgetrouwe weergave van de brug van een Star Trek schip na te bouwen en spelers samen missies in de ruimte te laten ondernemen.

Kies de rol die je wilt spelen
Dat doe je door een van vier verschillende rollen aan te nemen. Die eerste waar je uit kunt kiezen is de Helmsman. Deze persoon is verantwoordelijk voor de koers die uitgezet wordt, de snelheid waarmee je sterrenship voortbeweegt en het navigeren tijdens gevechten. De rol van Helmsman moet goed overleggen met de volgende rol: De Tactical Officer. Deze rol is namelijk verantwoordelijk voor het afvuren van de wapensystemen. Wil je een tegenstander belemmeren om te vluchten? Richt dan je wapens op zijn motoren. Maar zonder de juiste verdeling van kracht kan een Tactical Officer weinig schade aanrichten.

En dat brengt me bij de Engineering Officer. Deze rol is verantwoordelijk voor het toekennen van reparaties en de verdeling van de capaciteiten van je schip. Wil je tijdens gevechten je schilden verstevigen of juist meer kracht naar de phasers verplaatsen? Dan moet je de Engineering Officer aanspreken. En wie kan dat beter doen dan de laatste en misschien wel meest iconische rol? De Captain. Vanuit de stoel van de Captain is het de bedoeling dat je aangeeft wat de rest van je crew moet doen. Dat doe je door zowel opdrachten aan je teamleden te geven, maar ook door je in te leven in je rol. Elk station heeft een veelvoud aan knoppen die je kunt gebruiken om keuzes te maken. Voor echte diehard fans van de serie zou het misschien mogelijk zijn om de functies van alle knoppen te kennen, maar voor nieuwkomers is het mogelijk om een overlay over de knoppen te tonen zodat je weet welke functie ze allemaal hebben.

Aegis of Enterprise
Tijdens het spelen kun je kiezen uit een tweetal schepen. De USS Aegis en de USS Enterprise van de originele serie. Deze twee schepen zijn zowel qua design als functionaliteit behoorlijk verschillend. Waar de Aegis meer gericht is op stealth en holografische displays, voelt de Enterprise wat simplistischer en ouder aan. Toch is de Enterprise meer gericht op het voeren van aanvallen en kan deze meer schade verwerken.

Ongoing Voyages
De Campaign missies die het verhaal volgen zijn van redelijk beperkte houdbaarheid en lijken meer bedoeld als een veredelde tutorial voor de Ongoing Voyages. Deze missies zullen namelijk willekeurig gegenereerd worden en bieden theoretisch gezien eindeloos vermaak. In de praktijk merkte ik echter al snel dat het spel slechts een handjevol missies heeft die net een klein beetje veranderd worden. Hierdoor kan de sleur er qua missiestructuur redelijk snel insluipen.

Mensen die weinig vrienden hebben en liever missies solo willen spelen moeten beseffen dat, hoewel je prima tussen de rollen kunt schakelen, rollen die je aan de AI overlaat soms te wensen overlaten. Zo heb ik geregeld gemerkt dat de Helmsman er een potje van maakte met rare aanvliegroutes, opdrachten niet uitvoerde zoals aangegeven en soms simpelweg vol op de rem ging staan.

Crossplay? Okay!
Gelukkig is het in de praktijk niet moeilijk om medespelers te vinden. Ondanks dat er van de PSVR inmiddels 1 miljoen exemplaren verkocht zijn, leek het mij aanvankelijk lastig om een volledige crew samen te kunnen stellen. Star Trek is tenslotte als franchise niet meer zo populair als het geweest is. Bovendien zal de gemiddelde persoon het verschil tussen een Romulan en een Klingon waarschijnlijk niet weten. Daarom is het goed nieuws dat Bridge Crew crossplay met Oculus Rift, HTC Vive en natuurlijk PSVR ondersteunt. Tijdens een potje kwam ik erachter dat ik in een team was beland met twee PSVR gebruikers, een Vive en een Rift. Qua gameplay en mogelijkheden werkt dit in de praktijk prima. Het loont wel om specifieke controllers te gebruiken om handgebaren te kunnen maken, maar ook met de DualShock 4 is het spel prima te spelen.

People who play together, win together
Het is het samenspel met mensen die weten wat ze doen wat Bridge Crew tot een unieke ervaring maakt. Natuurlijk moet je wel een beetje affiniteit met Star Trek hebben, aangezien het spel aanvoelt als een combinatie van teamwork, cosplay en simpele gameplay. Vind je een van die aspecten niet interessant, dan wordt Bridge Crew een stuk minder aantrekkelijk. Ben je echter een Trekkie of vind je het heel leuk om een spel met anderen te spelen en echt samen te werken om zo goed mogelijk te presteren, dan is het spel absoluut de moeite waard.

Star Trek Bridge Crew is een prima VR-game geworden. De gameplay kan dan wel wat eentonig worden na een paar uurtjes spelen, maar het gevoel van samenwerken met een bemanning die weet wat ze doet is echt heel erg bevredigend. De wereld van Star Trek leent zich voor stijlvolle maar soms wat simplistische graphics en alle geluidseffecten zijn trouwe weergaven van de klassieke serie. Al met al is Bridge Crew een game geworden die je zeker moet proberen, al was het maar omdat er weinig ‘echte’ games voor VR beschikbaar zijn. Ik hoop oprecht dat Ubisoft de komende maanden de game nog gaat ondersteunen met nieuwe missies, schepen en avonturen. Het universum van Star Trek is rijp om verkend te worden. En ach, een game die je de mogelijkheid geeft om de ‘onmogelijke missie’ van de Kobayashi Maru na te spelen zoals Kirk dat deed ... kan niet anders dan bijzonder tof zijn.

Oordeel Star Trek: Bridge Crew (PSVR) (PS4)

• Eindcijfer 73

Aantal keer bekeken: 5520