The Legend of Zelda: Four Swords Adventures (NGC)
90 100 1

Review The Legend of Zelda: Four Swords Adventures (NGC)

The Legend of Zelda: Four Swords Adventures is nog niet uit in Nederland, maar Cubeparty haalde hem alvast uit Japan. Lees hier wat we er van vinden!
“Japan?”, zal je denken. “Hij is toch al uit in Amerika?”. Inderdaad, maar het NGC Magazine schreef dat de Japanse versie leuker is, omdat je dan alles zelf moet uitzoeken, en niets is minder waar. Ik ben nog altijd even blij dat ik niet de Amerikaanse versie heb binnengehaald! Omdat je alles zelf moet uitzoeken, ben je veel langer bezig omdat je niet de aanwijzingen van de bewoners begrijpt, en dat verlengt de levensduur (of niet natuurlijk, als je er gelijk mee stopt). Maar is de game, Japans of niet, eigenlijk wel de moeite waar? Je leest het hier!

4 Links?
Vorig jaar verscheen er een nieuwe Gameboy Advance game genaamd: The Legend of Zelda: Four Swords. Hierin kon je met maximaal vier Gameboy Advances, met vier Links rondrennen en quests oplossen. Dit vereiste uiteraard veel teamwork en door het succes van deze game wilde Nintendo het ook op de Gamecube gaan uitbrengen. Maar hoe moet dat dan met vier spelers op één Gamecube, rondrennend door de wereld? Dat zou betekenen dat er óf splitscreen gebruikt zou moeten worden, óf dat ze allemaal tegelijkertijd een huisje in moeten. Nintendo bedacht het volgende: Je gebruikt je GBA als controller (die is dus vereist, incl. De GC-GBA linksnoeren voor elke speler die meespeelt). De overworld zie je in het algemeen altijd op je TV. Als je naar het volgende gebied wilt, moet je wachten tot iedereen er klaar voor is. Maar als je een huisje in wilt, dan hoeft niet iedereen mee te lopen. Je rent naar binnen, en op je GBA speel je verder, binnen in het huis (kan je meteen alle rupees meejatten die je daar vind). Verder speel je de game volledig uit een bovenaanzicht. De game gebruikt een opgepoetste “The Link To The Past” Engine, met daardoor heen cel-shaded effecten. Zo zullen explosies net zo zijn als in The Wind Waker.

Vriend en vijand
The Legend of Zelda: Four Swords Adventures kan je zien als een race waarbij je elkaar nodig hebt. Je moet teamwork gebruiken om verder door het level te komen. Zo zal je soms blokken hebben die alleen door de groene link kunnen worden verplaatst, en zal je soms blokken met z’n vieren moeten verplaatsen omdat het blok anders te zwaar is. Maar daarnaast gaat het aan het einde van het level erom wie de meeste rupees heeft. Hier worden nog rupees bijgegooid voor bepaalde awards, die ik helaas dan weer niet begrijp door de Japanse taal.

Zelda: Four Swords Multiplay en Singleplay
Ondanks het feit dat de game met 4 Links gespeeld wordt, kan je de game zowel in je 1tje, met z’n 2en, met z’n 3en als met z’n 4en spelen. Als je alleen bent, bestuur je gewoon alle Links tegelijk. Je bestuurt er 1, en ze lopen allemaal achter je aan. Door op select te drukken, kan je wisselen tussen de 4 Links. Als je met z’n 2en bent bestuur je allebei 2 links, of de ene heeft er 3 en de ander 1. De andere 2 mogelijkheden spreken voor zich.

Adventure Mode
Het allerbelangrijkste van deze game is de Adventure Mode. Met 4 Links ga je op avontuur door Hyrule. Alleen met teamwork kom je verder. Zo zal je soms met je computerbestuurde Links van formatie moeten veranderen om verder te komen. Dit doe je door op de L knop te drukken, en dan de gewenste formatie te kiezen. Dit kan een rondje zijn, maar ook een vierkantje, of in een rij. Maar naast het uitspelen van levels, kan je hier ook naar Tingle’s eventhouse, waar je verschillende events kan winnen zoals de Epona race, en kippen in het hok gooien. Deze events unlock je met de story mode.

Battle Mode
Een erg leuke mode in Four Swords Adventures is de Battle mode. In de Battle Mode moet je in verschillende stages naar keuze elkaar bevechten. Maar het is niet alleen maar met je zwaard elkaar afslachten, maar je kan ook op Epona rijden, bommen laten ontploffen en het allerbelangrijkste: schakelaars omzetten die het level beïnvloeden. Deze schakelaars zorgen voor gigantische explosies, valkuilen en ga zo maar door. Vooral dít zal zeer humoristisch zijn, omdat je de eerste keer niet weet wat je kan verwachten. En naast de 6 stages die je al hebt, kan je ook nog 6 andere stages unlocken in de Adventure Mode!

Navi Trackers
Een andere reden om Four Swords uit Japan te importeren, is Navi Trackers, een minigame die alleen in de Japanse versie zit. Navi Trackers is eigenlijk een afkorting van Navigator trackers, en staat ook wel bekend als Tetra’s Trackers. Navi Trackers kan je vergelijken met een spelletje verstoppertje, en jij moet iedereen vinden. Dit doe je met 1 tot 4 spelers. Als je een 1-spelerspel speelt, dan kan je kiezen uit 2 opties: Tegen Tingle, of Time Attack. Als je tegen Tingle kiest, dan zal je precies hetzelfde doen als ik hier beneden ga uitleggen voor 2 spelers. Als je voor Time Attack kiest, dan moet je het uiteraard tegen de tijd doen. Vanaf 2 spelers zal het spel als volgt gaan: Vooraf zal je kennismaken met je navigator. Dat zal de eerste keer spelen Tetra zijn (de vrouwelijke piraat uit The Wind Waker). De navigator zal je helpen onder het zoeken (in het Japans, maar goed). Als je eenmaal van start gaat, moet je eerst een kleine minigame doen, zoals Memory. Degene die dit spel wint, zal een voorsprong krijgen bij het zoeken. Als het zoeken eenmaal begint, zal het al snel een stuk ingewikkelder worden, mede dankzij dat Tetra alles in het Japans verteld. Maar na wat uitvogelen zal je het grootste deel van het spel al snel doorhebben. Op je televisiescherm zie je de landkaart van de wereld waar je speelt. Daarop zie je allemaal nummers, deze nummers moet je op volgorde behalen. Dus je rent eerst naar 1, dan naar 2, etc. Maar als je bij een bonusnummer bent, kan het zomaar zijn dat je naast het nummer dat je hebt gevonden, je nog wat nummers cadeau krijgt. Voor elk nummer dat je vindt krijg je geld, maar zoeken naar nummers is niet de enige manier om geld te verdienen. Overal over de wereld vind je schatkisten, knoppen en valkuilen waar je geld kan vinden. Ook verdien je aan het einde van de game geld door stukjes triforce, verrekijkers en andere handigheidjes te vinden. Uiteindelijk gaat het erom wie het meeste geld heeft verdiend. Na het spelen van een kaart, kan je meerdere kaarten, prijzen en zelfs navigators unlocken!

Tot slot
Ondanks dat mijn versie Japans is, vind ik het spel echt helemaal top. Zowel Adventure, Battle als Navi Trackers zijn goed uitgewerkt. Deze game is een aanrader voor alle Zeldafans, zowel de Japanse, als de Amerikaanse, als de Europese versie! Het is alleen wel slim om wat vrienden uit te nodigen dan is het uiteraard het leukst!

Oordeel The Legend of Zelda: Four Swords Adventures (NGC)

• Replay 95
  • Eindcijfer 90