Top Gear Rally (GBA)
85 100 1

Review Top Gear Rally (GBA)

Rally?
Rally is een race van punt A naar B, in een kort mogelijke tijd. Het heeft een eigen gevoel, en dat vind je ook daadwerkelijk terug in de gameplay. Je scheurt met z’n allen over een weg (modder, asfalt, sneeuw, zand en meer!) om als vervolgens als eerste te eindigen. Er zijn maar een paar goede rally games op de GBA, waarvan V-Rally 3 en Colin McRae Rally 2.0 de bekendste zijn.

Hoe is de A.I. (Artificial Intelligence)?
De AI is in een race spel cruciaal. Zonder goede AI is een spel niet leuk en beleef je er geen plezier aan. Hoewel goede AI best moeilijk te maken is, zijn de makers er in geslaagd om toch een goede basis neer te zetten. Je beukt een andere wagen bijvoorbeeld de berm in om hem daarna tegen een boom aan te laten rijden. Maar pas op! De tegenstanders beuken gerust terug. De tegenstanders halen elkaar ook gewoon in, wat je ook niet vaak ziet. Ze zitten niet op “rails”, zoals je bij andere spellen wel eens ondervindt. De wagens van je tegenstanders zijn net zo 3D als de wagen van jezelf, wat bij V-Rally 3 dus zeker niet het geval was. Deze zien er dus, in tegenstelling tot V-Rally 3, zeer goed uit. (Ook vergeleken met gelijke rally games.)

Verschillende spelvarianten?
Het spel heeft verschillende spelvarianten, wat de gameplay ook weer ten goede komt. Je kunt kiezen uit Practice, Quick Race, Time Attack, Championship en 2 Player.
Bij practice race je op 1 circuit, waar je borden en pionnen kan plaatsen, om je training te variëren.
Bij quick race, race je van checkpoint naar checkpoint, en dat moet binnen een bepaalde tijd. Na 8 checkpoints kun je naar het volgende parkoers.
In de time attack mode kies je een parcours en auto, en probeert je beste tijd record te breken. Deze mode heeft ook een leuke extra, en dat is, als je een race hebt voltooid, je een password krijgt. Deze kun je, inclusief je eigen naam, op de officiële Kemco website invoeren voor het internet-klassement. Zo kun je dus je resultaten vergelijken en laten zien aan anderen over de hele wereld. Misschien wordt je wel nr.1!
Bij de championship mode, wat de belangrijkste mode is van het spel, race je leagues. Er is een Amateur League, een Professional League en de Top Gear World Series. In deze leagues race je rally’s (duh). Voor de behaalde plaats krijg je punten. (1e is 5 punten, 2e 4 punten en 3e 3 punten) Als je genoeg punten heb gehaald kun je naar de volgende parkoers(en) en vervolgens naar de andere leagues.

Multiplayer?
Er is een multiplayer optie aanwezig, dus weer een extra punt voor de gameplay! Als je denkt dat je niet te harden bent, race dan tegen een vriend en bewijs jezelf! Je kiest allebei je wagen en samen een parkoers. Eventueel pas je je auto aan aan de omstandigheden (weg/weer). Je racet gewoon net als in de championship mode tegen elkaar zonder checkpoints. Wie als eerste eindigt, heeft gewonnen. Dit is een zeer uitdagende spelvariant, en zeer verslavend. Je hebt allebei een cartridge nodig, maar dat is niet verbazend. Dit spel vergt gewoon veel kracht door de 3D engine.

En hoe zit ‘t met het geluid?
Daar zeg je me wat. Het geluid valt toch wel tegen. De achtergrond muziek en de sound effects in de menu’s zijn nog redelijk goed. Al ga je racen in het spel, en je bent een beetje goed, zit je bijna continu in de 6e versnelling. Dan hoor je dus de hele tijd dat hoge monotone motor geronk. Dat kan dus erg irritant zijn. Voor sommigen zelfs een reden het geluid uit te zetten. Ook de slick en slide geluiden klinken niet erg overtuigend. Je hoort je navigator naast je de richting aanduidingen schreeuwen. (HARD LEFT! RIGHT TURN AHEAD! CAUTION!) Dit klinkt echter wel weer wat beter. De richting aanduidingen zijn ook te zien op het scherm, maar je bent te gefocused op het in bedwang houden van je wagen, dat je meer voor het geluid gaat.

De screens zien er veelbelovend uit, en het spel?
Dit is het sterkste punt van het spel. Deze game heeft zowel 3D wagens als banen. De auto heeft dus een echte vorm, geen blok hout zoals in Colin McRae Rally 2.0. Spoilers, banden, en achteruitkijkspiegels steken er dus gewoon uit. De banen dalen, stijgen, zijn recht, of er zit gewoon een grote hobbel in. Dit kan dus een lekker schans effect opleveren. Bomen en/of borden naast de weg zijn 2D sprites, maar werken net zo effectief. Je kunt kiezen voor externe en interne camera. Extern is handig voor beginners, omdat je je auto dan overzichtelijker en dus meer controleerbaar kan besturen.

Conclusie:
Zeer goed rally spel, dat de meeste race games ver overtreft. Maar niet alles is even goed. Aan het uiterlijk kun je het geluid niet zien (ff denken). Het geluid is dus een tegenvaller, maar bederft de gameplay niet. Door verschillende spel types blijft deze game een uitdaging, is de gameplay goed, en de replay waade ook hoog. Een must-have voor de rally fan, maar eigenlijk ook geschikt voor ieder type gamer die een goede race game wil hebben!

Oordeel Top Gear Rally (GBA)

• Sound 65

Aantal keer bekeken: 1090