Trials of Mana (PS4)
80 100 1

Review Trials of Mana (PS4)

Met Trials of Mana komt Square Enix kort na de remake van Final Fantasy VII met een nieuwe opgepoetste klassieker. Seiken Densetsu 3, zoals de game op de Super Famicom in 1995 in Japan gelanceerd werd, heeft naast een nieuwe naam ook een nieuw jasje gekregen. Heeft Square Enix na Final Fantasy VII opnieuw een toffe remake afgeleverd? Dat lees je in de review.

Trials of Mana draait om de avonturen van zes verschillende helden. Bij de start van het verhaal kies je een hoofdpersoon en twee kompanen om mee op avontuur te gaan. Afhankelijk van de samenstelling van je team zul je unieke eindbazen en gebeurtenissen op je pad treffen. Welk pad je bewandelt hangt af van welke duo’s en vrije derde keuzes je kiest. Zo hebben het verhaal van tovenares Angela en zwaardvechter Duran, kleine genezeres Charlotte en beastman Kevin en het duo van prinses Riesz en dief Hawkeye overlap en loont het dus om een vrije derde keuze daaraan toe te voegen. Het voordeel van deze aanpak is dat je zoveel mogelijk van het verhaal kunt ervaren en de meeste trophies kunt pakken zonder het spel daadwerkelijk zes keren te hoeven doorlopen.

Nieuw perspectief ten koste van mulitplayer
Trials of Mana is net zoals de remake van Secret of Mana een actie-RPG, waarbij je vrij door de locaties kunt wandelen en tegenstanders actief moet ontwijken en aanvallen. Mensen die het origineel hebben gespeeld zullen de locaties en eindbazen herkennen maar de manier waarop de actie wordt weergegeven is van een iets ander perspectief. In plaats van een isometrische aanblik zie je de actie nu vanuit third-person. Dat houdt ook in dat de multiplayer modus in deze remake helaas ook is gesneuveld. Je kunt wel actief wisselen tussen jouw gekozen helden, maar het grootste gedeelte van de tijd beperkte ik mij simpelweg tot Duran, Kevin of Hawkeye, welke ik als mijn main characters gebruikte. Toch vond ik het jammer dat de multiplayer modus voor deze remake moest sneuvelen, aangezien het me van tevoren leuk leek om Trials of Mana met mijn vriendin te kunnen spelen. Dat was voor mij namelijk één van de grootste pluspunten van het origineel.

Toch heeft een nieuw perspectief wel als voordeel dat de wereld van Trials of Mana beter in beeld komt qua schaal. De kleurrijke locaties zien er mooi uit en de karaktermodellen hebben de charme van de chibistijl van de originele game goed weten te behouden. Daarnaast biedt Trails of Mana ook een mooie orkestrale soundtrack die je via het options menu ook kunt omschakelen naar de oude deuntjes van het origineel. Ook qua voice acting kun je simpel wisselen tussen Engels en Japans. Bij personages zoals Charlotte had ik af en toe mijn twijfels of ik toch niet naar Japans moest overschakelen. Want ze klinkt als een kleuter, ziet eruit als een kleuter en gedraagt zich als een kleuter. Maar vreemd genoeg is ze vijftien jaar oud en is dat jonge uiterlijk te danken aan het feit dat ze een elf is. Het is een beetje vreemd in ieder geval.

Gameplay is koning
De gameplay van Trials of Mana is eigenlijk redelijk makkelijk om op te pakken. Je valt aanvankelijk wat aan door middel van button bashen, maar als snel worden vijanden met speciale barrières geïntroduceerd. Deze vijanden kun je simpelweg blijven aanvallen tot hun schild kapotgaat, of je gebruikt een opgeladen aanval door het driehoekje ingedrukt te houden. Zo’n opgeladen en zwaardere aanval kan zo’n barrière makkelijk kapotmaken, waarna je veel meer schade kunt toebrengen. Naast fysieke aanvallen staan er ook meerdere spreuken tot je beschikking. De acht verschillende elementen die je tijdens het verhaal verzamelt kunnen op je wapens toegepast worden of je kunt een magische aanval uitvoeren die lekker veel schade toebrengt.

Met het verslaan van vijanden verdien je ervaringspunten en zoals het bij iedere RPG gaat level je daarmee langzaam up en word je sterker en sterker. Nieuwe levels leveren je Training Points op die je kunt toekennen aan een vijftal verschillende eigenschappen. Elke eigenschap levert je ook nieuwe vaardigheden op als je een bepaald aantal TP hebt geïnvesteerd. Welke vaardigheden je vrij kunt spelen hangt overigens ook af van de klasse die je personage gekozen heeft. Je kunt op meerdere punten tijdens het verhaal ook nieuwe niveaus van klassen vrijspelen. Binnen de kortste keren was mijn Duran veranderd van een simpele zwaardvechter in een Paladin die veel meer genezende gaven had. Zo zijn er per personage drie niveaus van klassen die je kunt vrijspelen, met een nieuwe vierde evolutie die vrijkomt als je het spel hebt uitgespeeld.

Genoeg te zien en doen
Het kan wel even duren voordat je alles gezien hebt in Trials of Mana. Een enkele playthrough op Normal heb je in een uur of twintig tot vijfentwintig wel voltooid. Maar zoals gezegd zijn er nieuwe eindbazen, een nieuwe vierde klasse om vrij te spelen voor je personages, een nieuwe ‘echte’ eindbaas, een verborgen rabite die redelijk makkelijk te vinden is en andere extra’s om nog vrij te spelen. Ik zou het spel in ieder geval minstens op Normal spelen, wat eigenlijk al te makkelijk is, om nog maar niet te spreken over hoe weinig uitdaging Easy of zelfs Beginner bieden. Er is een trophy gekoppeld aan het verslaan van een eindbaas op Hard, maar je kunt de moeilijkheidsgraad vlak voor dat gevecht nog aanpassen en tot dat moment op je dooie gemak door het spel heen wandelen. Soms kan het spel een beetje aanvoelen alsof je van het kastje naar de muur wordt gestuurd, wat het speeltempo niet echt ten goede komt, maar zodra je halverwege het verhaal bent krijg je gelukkig wel een stuk meer bewegingsvrijheid om je eigen weg te kiezen.

New Game Plus
Na het voltooien van de eerste playthrough gaat het verhaal overigens nog kort verder met een extra hoofdstuk. Heb je dat voltooid? Dan kun je een New Game Plus starten en wordt de meeste voortgang bewaard. Daarnaast krijg je de mogelijkheid om een speciale vaardigheid aan je team toe kennen waardoor ze drie keer zoveel ervaring verdienen. Daarnaast zit de wereld van Trials of Mana vol met verborgen kisten die je loot opleveren en heeft bijna elke map minimaal één verborgen cactus die je moet vinden. Heb je genoeg cactussen gevonden, dan verdien je perks zoals willekeurige multipliers van je ervaring, gratis logeren in hotels, korting bij winkels en zelf locaties van verborgen kisten die op je map te zien zijn. Het geinige is dat die perks ook doorwerken op je abilities. Dus voor ik het wist had ik geregeld dat mijn XP met negen vermenigvuldigd werd. Dat maakt het levellen en uitbouwen van je personages ook meteen een stuk makkelijker en zorgde er bij mij voor dat ik binnen vijfendertig uren de platinum trophy had verdiend. Dat houdt ook in dat elke playthrough na de eerste een stuk sneller zal verlopen. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om cutscenes over te slaan door het driehoekje ingedrukt te houden, wat het speeltempo ook lekker hoog houdt.

Trials of Mana is een hele vermakelijke RPG geworden. De wereld is mooi en kleurrijk, de gameplay toegankelijk en vermakelijk en het verhaal is, ondanks dat het wat cliché is af en toe, door de personages wel steeds de moeite waard. Het is verbazingwekkend dat de stijl van het origineel toch zo goed gevangen is in deze remake. Hoewel ik de multiplayer wel gemist heb, heeft Trials of Mana me goed weten te vermaken. Het is zeker aan te raden voor mensen die de toegankelijke actie-RPG’s van vroeger een beetje missen maar wel hedendaagse graphics willen. Absoluut het proberen waard.

Aantal keer bekeken: 4672

Laagste 3 prijzen voor Trials of Mana (PS4)

29.40 3