Twisted Metal X (PS3)
80 100 1

Review Twisted Metal X (PS3)

Het is al bijna tien jaar geleden dat Twisted Metal: Black voor de Playstation 2 verscheen. Lang leek het erop dat er geen nieuw deel meer zou verschijnen in de serie. Totdat niemand minder dan David Jaffe, geestelijk vader van de reeks, een nieuw deel aankondigde, wederom exclusief voor het Playstation platform.

Car combat
De Twisted Metal serie begon zeventien jaar geleden op de allereerste Playstation. In deze tijd vierden car combat games hun hoogtijdagen en samen met Vigilante 8 was Twisted Metal ongeveer de koning van het genre. Met de komst van de nieuwe generatie nam het aantal concurrenten zienderogen af, maar de Twisted Metal serie bleef immer populair, met name bij de Amerikanen. Het zal jullie dan ook niet verbazen dat Twisted Metal als uitsmijter werd gepresenteerd tijdens de Sony persconferentie van de E3 in 2010.

Zoals hierboven vermeld wordt, betreft het een car combat game, waarbij een aantal auto’s in een arena worden gedropt met als doel elkaar uit te schakelen. In deze arena’s liggen diverse wapens zoals hittezoekende raketten, sticky bombs en mortieren verspreid om dit doel te bereiken. Daarnaast kunnen er ook nog wapens op de auto gemonteerd worden om de vijand te bestoken gedurende een enerverende veldslag.

Twisted Metal zou zijn naam niet waardig zijn, wanneer er niet een twist in het geheel zou zitten. De personages en auto’s zijn namelijk absurde combinaties. Het beste is dit uit te leggen aan de hand van Sweet Tooth. Deze gemaskerde clown scheurt tot op de tanden bewapend rond in zijn ijscowagen.

Motief
Tijdens de Story Mode ontmoeten we drie verschillende personages die elk hun eigen motief hebben om aan het door Calypso georganiseerde Twisted Metal toernooi mee te doen. Middels een serie uitdagingen, die bestaan uit arenagevechten, races en bossfights, vernemen we dat Sweet Tooth zijn zinnen heeft gezet op het achterhalen van de verblijfplaats van zijn zus en dat mr. Grimm zijn toekomst wil wijzigen. Tot slot is er Dollface, die graag haar oude schoonheid weer terug wil in plaats van het dragen van het aangezicht van een pop. Of zij hun doelen zullen behalen, daar zullen jullie zelf achter moeten komen. Bij vlagen bevat het verhaal in ieder geval een boel ironie en een dosis gitzwarte humor, die je wel moet kunnen verdragen. In principe is de Story Mode in een aantal uren te doorlopen. Al moet daarbij gezegd worden dat de vaardigheden van de speler een rol spelen. Het niveau ligt zelfs op de normale moeilijkheidsgraad al redelijk hoog. Het spel helpt je daarbij doordat je zelf een drietal voertuigen kunt kiezen, die je kunt wisselen in het geval dat het voertuig beschadigd raakt. Elk van deze voertuigen heeft een drietal eigenschappen waar de speler op kan letten, namelijk de snelheid van het voertuig, de bepantsering en de speciale wapens. Het spreekt voor zich dat een vrachtwagen langzamer is dan een sportauto, maar tegelijkertijd kan de sportauto minder schade hebben, voordat het onvermijdelijke ‘You Lose’ in beeld verschijnt. Het is aan de speler om te bepalen welke voertuigen hem het beste liggen.

Persoonlijk vond ik de Story Mode wat magertjes met slechts drie personages die volledig uitgewerkt zijn. In de hoogtijdagen van de eerste Playstation bevatten dergelijke games ruim tien personages, waarmee stuk voor stuk de Story Mode kon worden doorlopen. Mijns inziens laat de ontwikkelaar hier dus wel iets liggen

Oldskool
Tijdens de kennismaking met de Story Mode viel mij onmiddellijk de hoge kwaliteit van de tussenfilmpjes en de tijdens de menu’s gerenderde personages op. Dat schept zeker verwachtingen voor wanneer de strijd losbarst. Helaas raakte ik licht teleurgesteld omdat mijn verwachtingen niet geheel ingelost werden. Daarbij moet ik echter wel de kanttekening plaatsen dat de omgevingen voor een groot deel volledig vernietigbaar zijn, waardoor een hoop rekenkracht hieraan verloren gaat, wat zich vertaald in mindere graphics. Een ander puntje van kritiek zijn de laadtijden, die gewoonweg te lang zijn en daarmee de vaart uit de game halen. Laat dit echter niet de reden zijn om het spel aan je voorbij te laten gaan, want op het gebied van geluid en muziek gooit deze titel hoge ogen. Met snoeiharde metal en incidenteel een hiphop-nummer weet het spel de juiste snaar te raken. Tel daarbij de sarcastische voice-over op en je weet dat het goed zit.

Natuurlijk moet er ook aandacht worden besteed aan de gameplay. Doordat het lang geleden is, dat er een Twisted Metal deel verscheen, is het goed om te kijken of het type gameplay nog wel van deze tijd is. Tijdens het testen viel mij op dat er geen knop onbenut blijft en dat voor achteruit rijden een aparte keuze is gemaakt doordat er 2 x keer achter elkaar het rondje ingedrukt moet worden.  Dat is echter een kwestie van wennen en als je het eenmaal gewend bent, dan denk je hier niet eens meer over na. Uiteindelijk voelt Twisted Metal lekker ouderwets aan, maar zo hebben de fans van de serie het nu eenmaal het liefst.

Multiplayer mayhem
Online komt Twisted Metal pas echt tot leven. Helaas kon ik deze niet testen in verband met problemen met de eigen internetverbinding, waardoor ik me niet kon mengen in de online strijd.Wel heb ik kunnen constateren dat er behoorlijk wat volk online zit en dat er dus zeker voldoende animo is voor dit genre.

De multiplayer bevat diverse speltypen, die zowel solo als in teams gespeeld kunnen worden. Hierbij dient onder meer gedacht te worden aan Deathmatch, Nuke en Hunted. Waar Deathmatch voor zich spreekt, behoeven Nuke en Hunted wat uitleg. The Hunted is het te kloppen doelwit voor iedere speler. Anderen zullen hem opjagen om zelf The Hunted te worden, want alleen als je zelf de rol van ‘The Hunted’ hebt, vallen er punten te verdienen. Wie aan het eind van een ronde de meeste punten heeft, die wint. In Nuke moet de leider van het andere team gekidnapt worden ten einde een nucleaire raket te lanceren, waarmee het standbeeld van de tegenpartij neergehaald moet worden. Alle speltypen kunnen met maximaal 16 personen tegelijk gespeeld worden, dus van een lekkere online chaos lijken we verzekerd.

Zeker het vermelden waard is de offline multiplayer voor vier personen, zodat je met een gerust hart drie vrienden kan uitnodigen voor een avondje knalplezier.

Knallen
Hoewel het car combat genre al enkele jaren meegaat, staat de formule nog steeds voor uren speelplezier. De nieuwe Twisted Metal excelleert dan misschien niet op alle vlakken, maar met name de gameplay zal de speler doen bewegen om terug te keren. Met een Story Mode als opwarmertje zal de speler uiteindelijk wekenlang zoet zijn met de online multiplayer.

Deze review is geschreven door ConAir

Oordeel Twisted Metal X (PS3)

Aantal keer bekeken: 10328