UFC Undisputed 3 (PS3)
90 100 1

Review UFC Undisputed 3 (PS3)

De afgelopen jaren heeft THQ al een aantal vechtspellen uitgebracht, waaronder de nieuwste telgen in de WWE: Smackdown franchise en de UFC Franchise. Ditmaal ligt de nieuwste versie van UFC (Ultimate Fighting Championship), Undisputed 3, voor mijn neus. Ik ben benieuwd of het spel een flinke vernieuwing met zich meebrengt, of dat het slechts een kleine update is van het voorgaande spel (UFC:2010).

Vernieuwd vechten
De eerste vernieuwing aan het spel is dat de “Pride”-modus is toegevoegd. Net als UFC was Pride een vechtorganisatie, maar met minder limitaties. Je mocht een liggende tegenstander bijvoorbeeld vol in zijn gezicht schoppen. Het leverde meer spectaculaire knock-outs op, maar was ook een gevaar voor de veiligheid van de vechters. Hoe dan ook, een leuke toevoeging aan het spel is het zeker, want je wordt vrijwel niet meer beperkt in het vechten; alles is geoorloofd (behalve slaan in het kruis en ogen uitpoken, uiteraard).  Ook kun je genieten van het commentaar van Bas “El Guapo” Rutten.

De tweede vernieuwing is het totaal aangepaste submissie systeem. Waar je bij de voorgaande UFC versies nog als een razende de rechter analoge stick van je controller moest ronddraaien om een armklem aan te zetten, zodat je tegenstander zou opgeven (of zijn arm breken), is het nu meer een kat-en-muis spelletje. Er komt een achthoek in beeld, met daarin twee balkjes: een van van jou, en een van je tegenstander. Het is de bedoeling om zo dicht mogelijk bij de balk van je tegenstander te komen, terwijl onderin het beeld een meter zich vult. Zodra deze meter gevuld is, is de submissie een succes en zal je tegenstander moeten afkloppen. Het is nu dus een stuk overzichtelijker geworden.

De derde vernieuwing zit in de carrièremodus. Je kunt nu namelijk ook met een al bestaande vechter een carrière beginnen. Opnieuw een leuke toevoeging aan de game, want nu kun je Chael Sonnen toch nog kampioen in zijn gewichtsklasse laten worden. Daarnaast is de carrièremodus flink aangepast: de trainingen zijn een stuk specifieker geworden. In de vorm van verschillende mini-games ontwikkel je diverse eigenschappen van jouw vechter. Wil je enkel schoppen, dan kun je kiezen voor de bokszak. Wil je juist cardio en kracht verbeteren, dan ga je,heel old school, traktorband omduwen.

De laatste vernieuwing zit hem in de “Legendary Fights” modus, alwaar je gevechten van eerdere UFC en Pride evenementen kunt naspelen. Je kunt sterren verdienen door bepaalde opdrachten in een ronde uit te voeren. “Sla je tegenstander 10x met een rechtse directe” , bijvoorbeeld, maar ook “overleef een submissiepoging”. Dit zagen we ook al in “WWE: legends of wrestlemania”. Hoe meer opdrachten je succesvol voltooit, hoe meer sterren je verdient en hoe meer items je kunt vrijspelen. Dit verhoogt de replay value van het spel een stuk, want sommige opdrachten zul je niet in 1x kunnen halen.

Knallende KO’s
Best grappig, al die vernieuwingen, maar daarvoor schaffen we geen spel aan. Wat doet de gameplay?

Uiteraard kun je weer knokken in de octagon (achtzijdige kooi) en nu dus ook in een Pride ring (lijkt erg op een boks-ring). Het eerste spelletje dat ik speel is simpelweg overweldigend te noemen. De vechters komen naar de ring gelopen (nu zelfs met introductie muziek) en nadat Bruce Buffer onze namen heeft genoemd en scheidsrechter Herb Dean de regels nogmaals heeft uitgelegd gaan we aan de slag. Na een paar mokerslagen uitgedeeld te hebben aan mijn tegenstander, valt hij al op de grond. Meteen duik ik er bovenop, deel nog een paar klappen uit en zet een armklem aan. De mini-game komt in beeld en nadat de submissiemeter gevuld is, klopt mijn tegenstander af. Het publiek scandeert mijn naam en mijn hand wordt omhoog geheven. Een mooie overwinning in minder dan 60 seconden.

Meteen maar even de carrièremodus uitproberen. Wat opvalt, is dat ik wel een vechter kan creëeren, maar er nog steeds geen “TUF” (The Ultimate Fighter) voorloper is. Je zou na zoveel geslaagde seizoenen op TV wel verwachten dat dit het geval zou zijn. In plaats daarvan start je in de WFA (“World Fighting Alliance”) en vanuit die organisatie klim/vecht je je een weg naar de absolute top van jouw gewichtsklasse in de UFC, zodat je kampioen kunt worden. Bij elk gevecht vergaar je punten (door rake klappen uit te delen, tegenstanders tegen de vloer aan te werken en uiteraard door te winnen), welke je kunt besteden aan trainingen, zodat je jouw character kunt verbeteren. Ook kun je extra punten verdienen door een moeilijkere tegenstander te kiezen.

Tijdens mijn stormachtige opmars naar de top, kom ik verschillende bekende vechters tegen, waaronder Anderson Silva en Chael Sonnen. Deze laatste versla ik in een bruut gevecht, dat 3 rondes duurt en uiteindelijk eindigt met een rechtse directe die zo hard is, dat het bitje van mijn tegenstander uit zijn mond en enkele meters verder tegen het hek aan vliegt. Bij het bekendmaken van de overwinning, staat hij ook niet naast de scheidsrechter, maar ligt hij nog steeds KO in de hoek, omgeven door verschillende artsen. Realistischer dan dit kan het bijna niet worden.

Bij het gevecht om de titel kom ik tegen Demian Maia te staan, die op alle vlakken een betere vechter is dan ik, wat ook wel blijkt uit het gevecht zelf. 2 rondes lang sta ik in de verdediging en krijg ik klap na klap te verwerken. Hoewel het publiek achter me blijft staan en juicht bij elke klap die ik uitdeel, begint mijn gezicht steeds meer op gebraden rosbief te lijken. In de 3e ronde komt het er dan op aan: ik word tegen het hek gewerkt en Maia probeert me tegen de grond te werken met een worp. Net voordat het hem lukt, druk ik op R3 en zet een “guillotine choke” in, die wonderwel lukt. Ook commentatoren Joe Rogan en Mike Goldberg zijn geschokt en laten enthousiast weten dat er “tegen alle verwachtingen in” een nieuwe kampioen is. Dit alles geeft je, zeker in 5.1 DTS, het gevoel dat je midden in het gevecht zelf zit.

UFC Undisputed is geen kleine update van het vorige spel, maar een complete revamp van de UFC Franchise. Het beeld en geluid zijn verbeterd, maar vooral het spel in de ring zelf is ontzettend aangepast. Enige minpunt is dat “The Ultimate Fighter” nog steeds ontbreekt, maar dat mag de pret niet drukken. De uitgebreide carrièremodus, de nieuw toegevoegde “Legendary Fights” en de verbetering qua beeld en geluid zorgen er voor dat ook deze UFC game niet in je collectie mag ontbreken. Kopen dus!

Deze review is geschreven door Thijs Kleemans

Oordeel UFC Undisputed 3 (PS3)

• Graphics 95