Atelier Rorona Plus: The Alchemist of Arland (PS3)
77 100 1

Review Atelier Rorona Plus: The Alchemist of Arland (PS3)

Op de mooiste dagen van het jaar regent het op de redactie van Budgetgaming. JRPG's welteverstaan! De meest recente game is Atelier Rorona Plus (AR+). AR+ is een heruitgave van Atelier Rorona uit 2009. Net zoals in andere delen binnen de Atelier serie krijg je in AR+ een eigen winkeltje waarvoor je je eigen producten moet produceren. In AR+ draait je winkel om alchemie. Alchemie is de (filosofische) studie die het meest bekend is van het doel om waardeloze metalen te veranderen in edelmetalen (zoals goud). In AR+ is hoofdpersoon Rorona niet zo zeer geïnteresseerd in goud, maar wel in de vele andere items die uit haar toverketel te toveren zijn. En voor wie denkt dat ze dat doet om de wereld te redden of geldelijk gewin, jullie zitten mis. Rorona krijgt haar atelier in haar mik geschoven en moet hard werken om overeind te blijven in Arland.

Remake, remaster, revamp?
Het originele Atelier Rorona is 5 jaar geleden uitgekomen en nu al geeft ontwikkelaar Gust het spel met een paar nieuwe toevoegingen opnieuw uit. De grootste vernieuwing is dat AR+ ook verschijnt op de PlayStation Vita. Helaas is het spel enkel cross-save en niet cross-buy. Deze review is gebaseerd op de PlayStation 3-versie. Helaas zou ik bijna zeggen, want de game ziet eruit en speelt alsof het voornamelijk geschikt is voor de Vita. Verdere vernieuwingen zijn verbeterde graphics, de mogelijkheid om je karakters en de winkel qua uiterlijk aan te passen en een paar minieme aanpassingen aan de gameplay. Als iemand die het origineel niet heeft gespeeld neem ik dat zo over van de uitgever. Geen van de vernieuwingen hebben voor mij als nieuwkomer een grote impact gehad op mijn spelervaring. Ik kan me dus voorstellen dat je dit spel op de PS3 links laat liggen als je het origineel al in huis hebt.

Newbies
Als je nog geïnteresseerd bent in deze review, dan ben je waarschijnlijk net zoals ik nog niet bekend met Atelier Rorona. Voor ons newbies valt er een boel te beleven in de wereld van Arland. Zoals ik in de intro al schreef, krijgt Rorona in het begin van het spel een alchemie-atelier in haar maag gesplitst. De oude eigenaar is de baas van Rorona en zij heeft haar ooit van haar ouders gekocht voor wat medicijnen. Dat lijkt misschien een treurige voorgeschiedenis, maar Rorona heeft er niet zichtbaar onder geleden, al zet ik mijn vraagtekens bij de jeugdzorg in Arland. Nadat de jonge Rorona de zaak heeft overgenomen doemt de grootste vijand in het land van Arland op: politieke bureaucratie. De lokale politiek wil namelijk dat het atelier van Rorona wordt verwijderd en dus stuurt het de ridder Sterk naar het atelier. Rorona dient iedere 90 dagen een opdracht voor Sterk te voltooien, anders wordt ze uit haar atelier gezet. Deze missies zijn gelijk de missie- en verhaalstructuur in de game. De opdrachten vallen uiteen in twee categorieën: maak een x aantal items in je toverketel of versla vijanden in de spelwereld. Naast een hoofdmissie zijn er ook een aantal submissies waarmee je extra items en betaalmiddelen kan verdienen. Het vrijspelen van deze extra's gaat door middel van een bingokaart, waarop je rijen moet volmaken. Typerend voor AR+ is dat het in het begin wat oubollig voelt, maar gaandeweg wordt deze manier van een RPG spelen belonend, verslavend en leuk. Dat kan eigenlijk van het hele spel gezegd worden. AR+ doet heel veel dingen anders dan andere (J)RPG’s: het vergaren van loot, het samenstellen van een party, de structuur van het spel en het beleven van het verhaal. Als je echter even doorbijt en de vele tutorials over je heen laat komen, blijkt er een simpele, maar bevredigende game in AR+ te schuilen.

Vrije dag
Moeilijk wordt AR+ echter maar zelden. Gelukkig zou ik bijna zeggen. In het begin voelt het namelijk als werken om je atelier draaiende te houden. Fijn, zou je denken, kan ik naast de 50 uur op kantoor/studie en een hypotheek/studieschuld ook nog iedere dag een paar uur een digitale baan onderhouden. Was AR+ een moeilijke game geweest, dan was dat zeker vervelend geweest, maar gelukkig pakt het anders uit. De meeste missies zijn namelijk makkelijk te voltooien binnen de 90 dagen. Sterker nog, de meeste had ik al binnen 10 dagen klaar, zeker in het begin. Met een beetje ondernemingsgeest en nieuwsgierigheid tover je al snel veel producten uit je ketel. Deze kun je verkopen aan de winkels, maar slimmer is om ze te bewaren voor de missies. Geld heb je enkel nodig voor receptenboeken (tip van mij). Voor de rest is Rorona geheel zelfvoorzienend. De overige dagen binnen de opdracht heb je vrij te besteden, wat iedere keer weer voelde alsof ik een vrije dag cadeau kreeg. In deze tijd kun je geld verdienen met opdrachten, je bingo kaart aanvullen, nieuwe gebieden bezoeken en natuurlijk heel veel items verzamelen voor je atelier.

Het simpele, duidelijke en verslavende karakter van AR+ deed mij vaak denken aan Pokémon, waarbij je natuurlijk ook maar een doel hebt. Deze leuke delen van AR+ weten te verbloemen dat AR+ eigenlijk maar een hele simpele RPG is. Voor het overgrote deel van de gevechten volstaan je normale aanvallen. Het is leuk dat je rechts de volgorde van het gevecht ziet (AR+ is geheel turn-based) en zo kunt anticiperen en je aanvallen aan elkaar kan rijgen, maar dat heb je enkel nodig in de boss-gevechten (target creatures). Na verloop van tijd gaat  het zoeken van ingrediënten en het verkennen van de wereld  van AR+ dan ook vervelen. Het vrolijke verhaal en het blijven zoeken naar betere producten voor je atelier zullen je dan nog even vooruit stuwen, maar na 15 uur was de magie wel verdwenen. Om dat het beste met een voorbeeld te ondersteunen: op een gegeven moment lijken je vijanden sterker te worden. Rorona krijgt bandieten te verslaan met geweren en shotguns. Toen ik eindelijk eens geraakt werd door een vijandelijke aanval en dit enkel 1 HP van mijn 90 HP kostte dacht ik eerst dat ik gewoon erg goed was in het spel, maar helaas; het is gewoon niet erg moeilijk.

Ben je op zoek naar een hardcore RPG waarin je flink door de mangel wordt gehaald, zoek dan nog even verder. Gaat niet gebeuren in AR+. Wil je echter een ontspannen bijbaantje in de avonduren, waarbij je interessante mensen en pratende vliegende katten wilt ontmoeten, dan is AR+ waarschijnlijk je ding. Je moet wel interesse hebben in voorraadbeheer, ondernemingsgeest durven tonen en niet bang zijn voor geesten. Ook stelt AR+ de eis dat het origineel niet op je CV staat, want dat is zonde van de nieuwe investering.

Dus, ben jij M/V niet jonger dan 12 jaar of ouder dan 95, geïnteresseerd om in de kleine middenstand te werken, en niet vies om herhaaldelijk simpele gevechten te voeren om ingrediënten te verzamelen voor je winkel? Ben je tevens in het bezit van een PlayStation 3 of Vita? Kun je trouwens ook tegen lichtelijk seksuele intimidatie van je vrouwelijke baas? En heb je geen probleem om als minderjarige uitgebuit te worden door de politiek? Schroom dan niet om te solliciteren op AR+ en wie weet heb jij binnenkort dan je eigen atelier in Arland.

Deze review is geschreven door Jeroen Knop.

Oordeel Atelier Rorona Plus: The Alchemist of Arland (PS3)

• Eindcijfer 77