Back to the Future Episode 1: It's About Time (PC)
78 100 1

Review Back to the Future Episode 1: It's About Time (PC)

‘It’s about time!’ is de zeer toepasselijke naam van de eerste episode van Back to the Future. In 1985 verscheen de eerste film in deze populaire filmtrilogie met Michael J. Fox in de hoofdrol en het was een directe hit. De populariteit daalde maar weinig in de jaren erna en dus ook ik maakte op jonge leeftijd kennis met de tiener Marty McFly en uitvinder Emmet Brown.

Om het spel te begrijpen is het absoluut van belang dat de speler de trilogie al eerder gezien heeft. Er zitten ontzettend veel filmreferenties in die compleet verloren gaan voor spelers die er niet mee zijn opgegroeid. Kennis van de films moet je daarom zien als een speelvoorwaarde: het is even noodzakelijk als het in je bezit hebben van een pc met processor X en videokaart Y.

Episodisch gamen

‘It’s about time’ is het eerste deel van vijf episodes die ontwikkelaar Telltale, bekend van Sam and Max en Tales of Monkey Island, dit jaar uit zal brengen. Het is de bedoeling dat er elke maand een aflevering het daglicht zal zien en Telltale kennende zullen ze dit perfect op schema afleveren. Het eerste deel begint in het huis van Dr. Emmet Brown. Na de derde film is de verstrooide uitgever verdwenen en wordt zijn huis te koop gezet. Plots verschijnt echter de befaamde DeLorean-tijdmachine in de achtertuin, maar zonder bestuurder. Tijd voor Marty om weer terug te gaan naar –  je raadt het nooit – het verleden, om Doc Brown te bevrijden uit de benarde positie waarin hij zich bevindt.

Back to the Future is een adventure-spel: je loopt door de wereld, praat met mensen en pakt hier en daar objecten op die je later zullen helpen. Je gaat nooit dood en je zal ook nooit een savegame moeten laden omdat er iets is misgegaan. Dit zorgt ervoor dat je dit spel eigenlijk als een TV-serie kan ervaren: rustig achterover gezakt in je stoel, zonder al te veel druk. Helaas word je in het spel ook niet vaak uitgedaagd om je hersens te gebruiken. De oplossingen van de puzzels zijn in deze  aflevering ietwat voor de hand liggend (of ik ben natuurlijk enorm slim) waardoor je soms het gevoel hebt een interactieve film te spelen.

Nostalgie
Gelukkig is het wel een heel leuke interactieve film, die vooral mensen die op jonge leeftijd kennis hebben gemaakt met de hoofdrolspelers regelmatig een lekker warm nostalgisch gevoel van binnen geeft. Nooit eerder kreeg ik zo vaak kippenvel door de achtergrondmuziek, of toverde een spel een lach op mijn gezicht door referenties naar herinneringen uit voorgaande films. De personages, die allemaal worden weergegeven in een cartoon-achtige stijl, hebben precies het goede uiterlijk en de juiste karaktertrekken. De rode bodywarmer; het haar van Doc; het trainingspak van Biff; het klopt allemaal.

De stemmen, die in adventure-games altijd van groot belang zijn, zijn de kers op de taart. Christopher Loyd, die in de films de rol van gekke uitvinder vertolkte, leent ook zijn stem aan het spel. Nog bijzonderder is echter de stem van Martly McFly, die sprekend lijkt op die van Michael J. Fox in de film, maar die toch door een ander persoon is ingesproken.

Al met al is het vooral de presentatie die in dit 2,5 uur durende avontuur indruk maakt. Speltechnisch hoop ik dat de komende episodes iets uitdagender worden, als dat maar niet ten koste gaat van de geweldige voice-acting en dat oh zo heerlijke gevoel van nostalgie.

Deze review is geschreven door Jaap Olsthoorn

Oordeel Back to the Future Episode 1: It's About Time (PC)

• Replay 10