Ben 10 Alien Force: The Rise Of Hex (Xbox360)
38 100 1

Review Ben 10 Alien Force: The Rise Of Hex (Xbox360)

Toen ik te horen kreeg dat ik Ben 10: rise of the hex moest reviewen ben ik even op onderzoek uitgegaan. Ik was namelijk niet bekend met de serie. Het blijkt dat het een Amerikaanse animatieserie betreft die vooral gericht is op de wat jongere kijker van, schokkend, rond de 10 jaar.
Henkie
Dat bracht mij gelijk tot het volgende probleem. Ik heb ondertussen de leeftijd van achttien jaar bereikt. Dat betekent dus dat ik niet in de doelgroep val van deze game. Ik besloot daarom mijn innerlijke kind boven te halen en hem de game te laten spelen. Na lang graven in mijn onderbewustzijn – je wil niet weten wat ik allemaal tegenkwam – vond ik hem uiteindelijk; mijn innerlijke kind, Henkie.

Terwijl mijn normale, voor zover je het zo mag noemen, persoonlijkheid even uitgeschakeld stond speelde Henkie Ben 10 voor me. Van wat ik ervan meekreeg was ik daar vrij blij mee. Ben 10 zag er namelijk vrij standaard uit. Gewoon de zoveelste Live Arcade platformer, maar dan met een erg saai leveldesign. Maar het gaat er niet om wat een achttien-jarige van de game vindt, het gaat om de kleintjes.

Na een aantal uurtjes besloot ik eens een conversatie met mezelf aan te gaan, zoals ik wel vaker doe op de zondagavond. Ik vroeg Henkie wat hij nou eigenlijk van de game vond na het uurtje wat hij erin had gestoken. Mijn jonge wederhelft was bijna in tranen - ik huil natuurlijk nooit echt – zo vreselijk had hij geleden. Hij vertelde dat Rise of Hex het eerste level best leuk was. Daarna vertelde hij met trillende stem hoe elk opvolgende level exact hetzelfde was, soms met een minieme aanpassing qua thema. Ik besloot de game zelf eens te gaan spelen om te kijken of het echt allemaal zo erg was.

Statisch brein
Rise of the Hex begint nogal abrupt. Je krijgt een minieme introductie, waarbij een vriendinnetje van Ben wordt ontvoerd. Ben, nog altijd breed grijnzend, rent erachteraan waarna je plotseling de controle over het personage oveneemt.. Het is duidelijk dat de makers verwachten dat je de serie kent, gezien er gelijk verteld wordt over animatrixen en weetikwat. Een verhaal lijkt eigenlijk gewoon afwezig, wat ook voor de rest van de game zo blijft. Het eerste level is, zoals mijn kinderlijke wederhelft mij al had gezegd, nog best vermakelijk. Het is standaard platformwerk, beetje springen, met als bonus dat Ben in een stel aliens kan veranderen. In het eerste level zijn dat er nog maar twee. Ben kan een soort mismaakt groen geval worden, of een mechanische krab. Logischerwijs heeft elke alien zijn eigen krachten. Zo kan de krab stroomstoten geven met zijn hersenen en kan het groene gedrocht tentakels uit de grond en muren laten komen. En dat ziet er allebei net zo lachwekkend uit als het klinkt. Naarmate je vordert speel je nieuwe aliens vrij. Hoe en waarom je zomaar meer van deze buitenaardse wezens krijgt wordt niet uitgelegd, elk volgende level heb je er opeens eentje bij, tot je de volle tien hebt bereikt. Onder de aliens bevinden zich een dinosaurus die graag “oh yeah” roept en een vleermuisman die graag zweeft. Elke alien heeft een standaardaanval en een extra krachtige aanval die wat energie gebruikt. Als je energie opraakt verander je weer in Ben zelf, die helemaal niks kan behalve slaan. Dan is het een kwestie van een minuut stilstaan en wachten tot je energiebalk weer volgelopen is zodat je weer verder kunt. Eerlijk gezegd bijzonder saai.

Eentonig
Ook het leveldesign van de game straalt deze zelfde saaihied uit. Ben 10 heeft drie verschillende thema’s, waar elk zo’n vijf levels in zitten. Het probleem is dat eigenlijk elk level hetzelfde is. De thema’s zorgen voor een iets ander uiterlijk, maar in essentie loop je de hele tijd door 2D doolhoven te struinen. Deze waren soms zo onoverzichtelijk dat ik de console gefrustreerd uitdrukte na weer hetzelfde rondje te hebben gelopen op zoek naar een knop of uitgang. De puzzels zijn al niet veel beter. Het is vooral een kwestie van schakelaars omhalen tot er iets goeds gebeurt. Soms is er geen enkel duidelijk patroon en loop je tien keer heen en weer tussen zes schakelaars tot de platformen die ze aansturen goed staan. Het vereist totaal geen denkwerk, maar wel heel veel geduld. Misschien kunnen de gevechten dit spel nog redden, denk je nu misschien. Helaas zijn deze nog slechter dan het leveldesign en de puzzels bij elkaar. Als je een vijand slaat roept deze namelijk een seconde lang “oh” of iets dergelijks, en leunt hij even rustig achterover. In die tijd kun je hem weer slaan, waarna hetzelfde gebeurt. Zodra je bij een vijand bent kun je hem dus oneindig slaan totdat hij neervalt, zonder dat hij iets terugdoet. Daarnaast zijn er vijanden met laserstralen waar je gewoon vrolijk achter kunt gaan staan terwijl zij hun laser compleet de verkeerde kant op schieten. Het is ronduit lachwekkend.

Er zijn nog meer zaken in Ben 10 waar ik me aan dood heb geërgerd. Neem bijvoorbeeld de vreselijke Nederlandse vertaling, met de meest afgrijselijke grappen en kromme zinnen. Of het feit dat sommige aliens bij elke aanval iets zeggen, maar slechts een stuk of drie verschillende uitspraken hebben, waardoor je na een tijdje compleet gek wordt van het constante “oh yeah” en “take this”-gebrul. Of neem de eentonige, kartelige graphics, de vreselijk irritante muziekjes, het feit dat Ben de hele tijd dom loopt te grijnzen terwijl hij daar volgens mij geen reden toe heeft of het feit dat er maar één alien is waarbij je gezondheid regenereert, wat ervoor zorgt dat je soms weer minuten lang staat te wachten terwijl je gezondheid langzaam omhoog kruipt voordat je weer verder kunt. Al met al is Ben 10 vreselijk frustrerend, en op geen enkele manier vermakelijk. Het idee van een platformer waarin je in verschillende karakters kunt transformeren met elk hun eigen pluspunten om zo puzzels op te lossen had leuk uit kunnen pakken, maar door het feit dat elke puzzel en elk level hetzelfde is, is dat niet het geval. Ik heb de console meermaals uit pure ergernis uitgedrukt, wat niet hoort te gebeuren bij een game gericht op tienjarigen. Henkie is in elk geval gevlucht naar de vreselijkste uithoeken van mijn onderbewustzijn, waar hij voorlopig niet van zal terugkeren. Dat is wat Ben 10 met je doet. Houd daar rekening mee voor je een tientje(800 punten) betaalt voor deze game.

Deze game is gereviewed door Fant

Oordeel Ben 10 Alien Force: The Rise Of Hex (Xbox360)

• Graphics 45