Call of Duty: Black Ops (PS3)
85 100 1

Review Call of Duty: Black Ops (PS3)

Na het uiteenvallen van Infinity Ward werd het succes van de Call of Duty serie volledig afhankelijk van ontwikkelingsstudioTreyarch. Eerder waren zij verantwoordelijk voor Call of Duty: World at War en Call of Duty 3. Dit waren zeker geen verkeerde games, maar deze konden qua populariteit nooit tippen aan Modern Warfare 1 & 2. Aangezien Treyarch voor dit spel twee jaar de tijd heeft gehad, ben ik ook benieuwd in welke mate ze de verwachtingen waar kunnen maken.

Ik vroeg een aantal redactieleden om hun meningen, omdat ik in de veronderstelling was dat iedereen nu wel zo gaan overstappen naar de nieuwe Call of Duty. Niets bleek minder waar, toen ik de reactie van Jeroen Knop (PinkPirateBunny) mocht ontvangen.

In het drukke najaar zullen gamers uit vele titels moeten kiezen. Ik heb gekozen om Black Ops even aan mij voorbij te laten gaan ten faveure van de andere najaarstoppers. Zodoende zal ik nog vertoeven in Modern Warfare 2, waar ik sinds de komst van Black Ops wat veranderingen op heb gemerkt. Zo is het sinds 9 november natuurlijk rustiger op de servers, maar dit lijkt er voor te hebben gezorgd dat veel valsspelers zijn geëmigreerd naar de Black Ops servers. De afgelopen dagen heb ik niets raars en onverklaarbaars opgemerkt in de potjes die ik speelde. Een groot voordeel hiervan is dat het minder frustratie oplevert en dat ik veel vaker potjes win. Tja, als je wint is het altijd leuker, maar waar ik voorheen nog wel eens meende te verliezen doordat anderen buitengewone krachten leken te hebben, is het spel nu beter gebalanceerd. Sinds tijden speel ik ook weer Free for All, een modus die een paar maanden terug nog geregeerd werd door valsspelend en glitchend gespuis. Ik moet toegeven dat het moeilijk is om achter te blijven met Modern Warfare als je gehele friendlist Black Ops speelt en er toffe filmpjes gepost worden. Maar ja, ik vind Modern Warfare 2 nu een beter spel dan tijden geleden, dus daar wil ik nog even van genieten.

Vietnam, Rolling Stones en wreedheden
Het spel speelt zich af in de tijd van de Koude Oorlog. Dit tijdperk kenmerkt zich door de gespannen verhouding tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie, die er destijds gelukkig meer een technologische strijd van hebben gemaakt dan dat er daadwerkelijk oorlogen werden gevoerd. Kenmerkende landen, personages en gebeurtenissen passeren hierbij de revue. Jij speelt Mason, een Amerikaanse soldaat die gevangen zit en ondervraagd wordt naar aanleiding van eerdere gebeurtenissen. Wie jou ondervraagt en wat de reden daarachter is, zal door jullie zelf ontdekt mogen worden. Ondertussen wordt Mason gedwongen te vertellen over het verloop van zijn speciale missies door de jaren heen, die hem onder meer in Cuba, Vietnam en Rusland hebben gebracht. Snelle wisseling van locaties is iets wat we vaker in de Call of Duty serie hebben gezien en het biedt de ontwikkelaar de ruimte om ons telkens weer te verrassen. Het geeft bovendien een waarheidsgetrouw beeld van het werk van soldaten, die overal ter wereld operaties uitvoeren.

Het verhaal wordt fraai uit de doeken gedaan en gaat gepaard met een vaart en actie die me doet denken aan een product afkomstig uit Hollywood. Verder wordt de game ondersteund met een prima soundtrack, wat mijns inziens het best tot uitdrukking kwam toen ik in Vietnam aanbelandde. Terwijl ik continu aan Paint it Black van The Rolling Stones moest denken, startte ineens de muziek en kwamen inderdaad The Rolling Stones voorbij, zij het met een ander nummer.

Er is overigens altijd een verschil geweest tussen de spellen afkomstig van Treyarch en Infinity Ward en dat is aanwezigheid van gruwelijkheden, die het 18+ label geheel rechtvaardigen. Een hoofd dat in slowmotion uiteenspat of het doorsnijden van de keel van een vijand zijn maar enkele voorbeelden die aan bod komen.

Het verhaal van de singleplayer stak goed in elkaar, al kon ik het niet heel origineel noemen. Toch stoorde ik me sterk aan de matige AI van mijn medestanders, die soms gewoonweg niet meewerkte. Bovendien liepen mijn kameraden me soms voor de voeten door bijvoorbeeld in de deuropening of midden in de vuurlinie te blijven staan. Soms kampte het spel ineens met spelverstorende bugs waar een restart de enige oplossing voor was. Ook waren de routes in ieder level lang niet altijd even duidelijk aangegeven. Hoewel het geen grote fouten zijn, bleven ze voor mij wel storend en deden ze afbreuk aan de verder prima ervaring.

Ollie1981 legde de nadruk weer op andere kwaliteiten van het spel en speelde het spel op Veteran:

De singleplayer zit prima in elkaar. Ik vind het wel een nadeel dat de game op Veteran soms gewoon oneerlijk is. Vijanden die blijven spawnen tenzij je naar het volgende checkpoint rent vind ik echt een compleet verouderde aanpak. Afgezien daarvan ben ik behoorlijk onder de indruk van de missies die ik gespeeld heb. Ook de voice-cast is erg indrukwekkend. Sam Worthington (Jake Sully uit Avatar en Marcus uit Terminator: Salvation) is heel goed gekozen voor de hoofdrol. Leuke toevoegingen vind ik daarnaast de Zombie-mode en de minigames die je vrij kunt spelen in het hoofdmenu. Vooral Dead Ops Arcade heb ik al een behoorlijke tijd gespeeld.

Call of Duty Points
Zeg nu zelf: Wie koopt Call of Duty: Black Ops serieus voor de singleplayer? 99% van de spelers waarschijnlijk niet en zij zullen zich dan ook vol overgave storten op de multiplayer. Wie niet direct online wil zonder kennis of kunde, kan het beste even offline oefenen om zo wat inzicht in de mappen te krijgen. Het niveau van de spelers online zal desalniettemin pittig blijven voor de nieuwkomers, maar geduld is een schone zaak en oefening baart dan ook zeker kunst.

Nieuw in de online modes is het verzamelen van punten. Met deze punten zullen spelers voortaan hun arsenaal vrij moeten spelen in plaats van door het bereiken van een hoger level. Onder deze wapens bevindt zich ook een radiografisch bestuurbare wagen die als rijdende bom ingeschakeld kan worden, waardoor campers genoodzaakt zullen zijn een andere bezigheid te zoeken. Op een vaste locatie zul je namelijk steevast de sigaar zijn. Een functionaliteit die daarbij wellicht van dienst kan zijn, is de ‘Wager Mode’. Hierbij kunnen spelers punten inzetten om zo hun puntentotaal exponentieel te laten groeien. Echter, weet je niet de top van het klassement te bereiken, dan zul je de punten in één klap kwijt zijn. Hiermee krijgt het spel meteen een extra impuls, die zeker bij de meer ervaren spelers in de smaak kan vallen. Daar ligt overigens wel meteen een gevaar, wat benadrukt wordt door Ollie1981:

Het is duidelijk dat het geen gemakkelijke game is om als nieuweling mee aan de slag te gaan. Vooral de manier waarop spelers vaak achter de vijanden spawnen voorkomt een zekere mate van tactiek. De keuze van Treyarch is begrijpelijk, maar het lijkt nu echt zo'n run and gun shooter te worden. Ook het aantal mogelijkheden voor het aanpassen van je personage vind ik wat tegenvallen. Bij het feit dat je nu bijvoorbeeld COD-points hebt om voorwerpen te kopen heb ik ook zo mijn twijfels. De potjes gaan zo ontzettend snel, dat ik me niet kan voorstellen dat ik dit echt maanden achter elkaar ga spelen.

Ook de zombies zijn terug van weggeweest, want zombies zijn hot! Na games als Left 4 Dead, Killing Floor en Burn Zombie Burn zien we steeds vaker dat zombies toegevoegd worden aan bestaande games. Zagen we dit in het verleden enkel bij een spel als Call of Duty: World at War, dan moeten we nu constateren dat ook de cowboys en cowgirls in Red Dead Redemption lastig gevallen door de invasie van ondoden. In Call of Duty: Black Ops kun je samen met andere spelers je in online levels begeven, die binnen de kortste keren overspoeld zullen worden door hordes ondoden, waarbij het zaak is om zo lang mogelijk stand te houden. Overigens is de Zombie Mode in dit deel ook offline te spelen. Ik denk dat Black Ops voldoende vernieuwende ingrediënten bevat om de nieuwe leider van de online First Person Shooter communities te worden. De tijd zal moeten uitwijzen hoe de game zich verhoudt tot zijn oudere broertjes, maar vooralsnog heeft uitgever Activision wederom goud in handen!

Area clear!
De singleplayer laat zich het beste omschrijven als een thriller met de vaart van een rollercoaster. Ondanks dat ik me er prima mee vermaakt heb, vind ik het jammer dat de AI af en toe totaal niet wilde meewerken. De multiplayer voelt daarentegen vertrouwd en tevens verfrissend aan door de komst van de ‘Wager Mode’. Met zekerheid durf ik dan ook te zeggen dat dit de online hit van het moment is die iedereen gespeeld moet hebben!

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel Call of Duty: Black Ops (PS3)

Aantal keer bekeken: 12928